Toon posts:

[Excel 97] van meerdere excel sheets, 1 maken

Pagina: 1
Acties:
  • 303 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om hetvolgende: Wij moeten ivm een e-mailnaam conventie (verandering van voorletter.achternaam@bedrijfsnaam.nl naar voornaam.achternaam@bedrijfsnaam.nl) van alle users binnen de organisatie hun voornaam en achternaam hebben. Nu gaan we alle users een mailtje sturen en daarin vragen wij hen om hun voornaam en achternaam op te geven. Nu hebben wij die gegevens later nodig in Excel om ze op deze manier direkt in Exchange 5.5 te kunnen importeren. Nu is dus het idee om de users zelf in Excel hun voornaam en achternaam in Excel te zetten en hun Excel sheet dan terug te mailen aan de IT-afdeling. Na al die Excel bladen te hebben ontvangen, willen wij daar 1 Excel bestand van maken, maar hoe maak je van ca. 2000 Excel sheets, 1 sheet?

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:38

OZ-Gump

terug van weggeweest

Ehm...... Misschien een long-shot, maar is het niet VEEL makkelijker de gebruikers rechtsreeks hun gegevens in te laten voeren in een centraal Excel-bestand? En als je dat niet wilt: laat ze een mailtje sturen met een .txt als attachement en daarin zetten ze voornaam;achternaam. Vervolgens automate je Excel om alle .txt bestanden in een map te doorlopen en de voor- en achternamen te doorlopen en deze toe te voegen aan het huidige bestand. Om van alle Excel-werkbladen 1 werkblad te maken zul je het zelfde moeten doen als in mijn tweede optie hierboven, maar dan "ingewikkeld" ;)

My personal website

Verwijderd

Kunnen ze bij de personeels administratie niet een bestandje aanleveren ofzo? Lijkt me een stuk makkelijker.
Komt een beetje amateuristisch over, als iemand die al 20 jaar ergens werkt ineens een mailtje krijgt, met de vraag wat z'n voornaam en achternaam eigenlijk is.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2003 00:08 ]

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Loopje in VB programmeren: loop door directory met excelsheets (zie Application.FileSearch), open bestandje, pak de waarde uit elk sheet met WorkBook.WorkSheets.Cells (of wat was het), schrijf de waarde naar een centraal sheet en sluit het bestandje weer. Maar dat ga je niet doen.

Je gaat gewoon de oplossing van maui71 gebruiken. Je geeft zelf al aan dat je niet over efficiency hebt nagedacht: je gaat toch geen mailtje aan voorletter.achternaam@bedrijfsnaam.nl sturen met de vraag wat iemands achternaam is?

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

Topicstarter
Rataplan schreef op 03 September 2003 @ 01:28:
Loopje in VB programmeren: loop door directory met excelsheets (zie Application.FileSearch), open bestandje, pak de waarde uit elk sheet met WorkBook.WorkSheets.Cells (of wat was het), schrijf de waarde naar een centraal sheet en sluit het bestandje weer. Maar dat ga je niet doen.

Je gaat gewoon de oplossing van maui71 gebruiken. Je geeft zelf al aan dat je niet over efficiency hebt nagedacht: je gaat toch geen mailtje aan voorletter.achternaam@bedrijfsnaam.nl sturen met de vraag wat iemands achternaam is?
Ik zei voornamen, ik bedoel roepnamen, dus de adressen worden als volgt opgebouwd: roepnaam.achternaam@bedrijfsnaam.nl ipv voornaam.achternaam@bedrijfsnaam.nl

Het klinkt misschien vreemd om mensen hun achternaam in te laten vullen, maar het is dus niet zo dat we graag willen weten wat hun achternaam is, dat is ook niet de reden waarom we ze vragen het in een bestandje te zetten, we vragen dat omdat we dan die sheet makkelijker in Excel kunnen importeren. Voor wat betreft de voornamen (lees roepnamen) die zijn niet allemaal bekend (en nee, ook niet bij personeelszaken). Hier is al overnagedacht; dit is helaas dus geen optie.

Een bestandje ergens centraal plaatsen, dan ken je ons netwerk nog niet, bovendien hebben we een hoop laptop gebruikers, die zelden aanloggen op het netwerk, maar dus wel hun mail uitlezen. Hier is al over nagedacht; dit is helaas dus geen optie.

Er is dus wel degelijk over efficiency nagedacht en ook over Visual Basic, ik wist dat het met VB kon, maar dacht dat er misschien een makkelijkere manier was om van zo veel bestanden 1 bestand te maken. Maar als VB de enige oplossing is, so be it en dan gaan we dat doen.

Hoe het waarschijnlijk (helaas) zal moeten gebeuren: we sturen alle 2000 gebruikers een mailtje met daarin een Excel sheet. In deze sheet staan enkele velden die zij moeten invullen, zoals roepnaam, voornaam, achternaam, tussenvoegsels (met tussenvoegsels wordt bedoeld: "van", "de", "van de", etc) Dus iemand die Jan van de Broek heet, vult in de kolom tussenvoegsels "van de" in. Dat bestandje vragen wij ze dan om terug te sturen en daar zal dan 1 bestand van gemaakt worden.

Of zijn er meer suggesties?

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2003 08:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
OZ-Gump schreef op 03 September 2003 @ 00:05:
laat ze een mailtje sturen met een .txt als attachement en daarin zetten ze voornaam;achternaam. Vervolgens automate je Excel om alle .txt bestanden in een map te doorlopen en de voor- en achternamen te doorlopen en deze toe te voegen aan het huidige bestand. Om van alle Excel-werkbladen 1 werkblad te maken zul je het zelfde moeten doen als in mijn tweede optie hierboven, maar dan "ingewikkeld" ;)
Hoe doe je dat, dat automate in Excel?

Verwijderd

Ja dat vraag ik me ook af Miereneuker! Kan het namelijk nergens vinden...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 September 2003 @ 12:58:
Ja dat vraag ik me ook af Miereneuker! Kan het namelijk nergens vinden...
Dat bedoel ik ja

• Maniakje
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-08 16:10
Een variant op wat OZ-Gump zei:

Laat iedereen een txt-bestandje mailen. Vervolgens maak je van al die losse txt-bestanden één groot txt-bestand. Volgens mij kan het programma TXTcollector (freeware) dat, inclusief separators. Het bestand dat je dan krijgt kun je heel makkelijk importeren in Excel.

Ik moet er wel even eerlijk bijzeggen dat ik dit ter plekke zit te verzinnen en het niet uitgeprobeerd heb, maar het lijkt mij een goede oplossing. :)

The sentence below is true.
The sentence above is false.

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

1 ding wil ik eerst getypt hebben. Het is echt fout om aan de medewerkers over te laten wat hun email-adres gaat worden.

Als mijn roepnaam lullo is, dan wordt dat automatisch mijn email-adres :?
Lijkt me een rare policy....

Maar ja, wat wil je nou eigenlijk? Is er geen mogelijkheid om mensen een formulier (via het intranet) in te laten vullen met het gewenste roep- en achternaam. Deze vervolgens weg te schrijven naar een database en die vervolgens exporteren naar excel?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Verwijderd

Topicstarter
BtM909 schreef op 03 september 2003 @ 13:06:
1 ding wil ik eerst getypt hebben. Het is echt fout om aan de medewerkers over te laten wat hun email-adres gaat worden.

Als mijn roepnaam lullo is, dan wordt dat automatisch mijn email-adres :?
Lijkt me een rare policy....

Maar ja, wat wil je nou eigenlijk? Is er geen mogelijkheid om mensen een formulier (via het intranet) in te laten vullen met het gewenste roep- en achternaam. Deze vervolgens weg te schrijven naar een database en die vervolgens exporteren naar excel?
Mensen mogen inderdaad hun eigen e-mail adres kiezen ja, anders stuit dat op weerstand. Stel je voor dat je voornaam Gerardus is, maar je wordt normaal Gerard genoemd, dan kan ik me goed voorstellen dat je niet wilt dat Gerardus in je emailadres voorkomt. Dat ten eerste.

Ten tweede is het intranet (helaas) ook geen optie want zoals ik al zei, er zijn een hoop laptop gebruikers die zelden of nooit gebruik maken van het netwerk en dus ook niet op het intranet kijken.

Die optie met dat text bestandje, (TextCollector of zoiets) daar zal ik naar kijken.

Het lijkt in het begin allemaal heel simpel om voor elkaar te krijgen. Ik heb zelf ook steeds dat dit hele probleem veel makkelijker aangepakt kan worden. Maar hoe??
Hoe langer je er over nadenkt en je erin verdiept, hoe minder mogelijkheden heb je, althans tot die ontdekking kom je.

Afdeling Personeelszaken is geen optie.
Intranet is geen optie.
Sheet op een centrale lokatie op het netwerk is geen optie.
Wat blijft er dan nog over behalve een mailtje sturen aan alle users?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2003 13:21 ]

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:38

OZ-Gump

terug van weggeweest

And we have a winner!
Het idee van BtM909 lijkt me nog maar een van de makkelijkste oplossingen. Op die manier heb je meteen de gegevens die je hebben wil en op de manier waarop je ze hebben wil. Alhoewel er natuurlijk al een keer gezegd is dat sommige notebook gebruikers niet vaak aanmelden, maar wel hun mail uitlezen (Joost mag weten hoe ze dat dan doen, tenzij er een webmail voorziening is oid).

Ik bedoelde overigens niet de function Automate. Ik bedoelde dat je zelf iets in elkaar draait om deze functies uit te laten voeren. Een functietje programmeren dus...

Edit:
Ideetje wat me nog even te binnen schoot: zet de link naar de EXTERNE pagina waar mensen de gegevens in kunnen vullen in een e-mailtje. Heb je meteen iedereen te pakken :Y)

[ Voor 14% gewijzigd door OZ-Gump op 03-09-2003 13:20 ]

My personal website

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Verwijderd schreef op 03 September 2003 @ 13:17:
[...]

Mensen mogen inderdaad hun eigen e-mail adres kiezen ja, anders stuit dat op weerstand. Stel je voor dat je voornaam Gerardus is, maar je wordt normaal Gerard genoemd, dan kan ik me goed voorstellen dat je niet wilt dat Gerardus in je emailadres voorkomt. Dat ten eerste.

Ten tweede is het intranet (helaas) ook geen optie want zoals ik al zei, er zijn een hoop laptop gebruikers die zelden of nooit gebruik maken van het netwerk en dus ook niet op het intranet kijken.
Hoe wil je die dan een excel lijst laten invullen en opsturen? ;)

Waarom verander je het niet naar voornaam en achternaam.
Het gaat waarschijnlijk om 1% die gaat miepen en die kan je vervolgens handmatig aanpassen :?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)

Verwijderd

Topicstarter
BtM909 schreef op 03 September 2003 @ 13:06:
Is er geen mogelijkheid om mensen een formulier (via het intranet) in te laten vullen met het gewenste roep- en achternaam. Deze vervolgens weg te schrijven naar een database en die vervolgens exporteren naar excel?
Het intranet is geen optie en dat formuliertje.....dat is nu precies waar ik het over heb, een digitaal formuliertje in de vorm van een Excel sheetje ;)

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Ff een 'oude' quote oprafelen:
Het gaat waarschijnlijk om 1% die gaat miepen en die kan je vervolgens handmatig aanpassen :?

Verwijderd

Topicstarter
BtM909 schreef op 03 september 2003 @ 13:19:
[...]
Waarom verander je het niet naar voornaam en achternaam.
Ben ik met je eens, maar dit is niet aan mij om te beslissen, maar wordt van hogerhand opgedragen.
Wat zou hier het voordeel dan van zijn? Ik geef toe, de meeste voornamen zijn bekend, maar ook niet allemaal, er zijn hier bijvoorbeeld een hoop tijdelijke mensen aan het werk en die willen we bij de e-mail naamconventie betrekken, dwz hun adressen moeten wel volgens de conventie opgebouwd worden, maar hun voornamen zijn niet bekend.
Kortom, voornaam.achternaam@bedrijfsnaam.nl is (helaas) geen optie.

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Kun je anders :
1 een lijstje krijgen van PZ (met alle voornamen), dan
2 e-mails genereren naar iedereen (onder het oude e-mail-adres) waarin staat
2a dat je voornemens bent het emailadres te wijzigen volgens de conventie,
2b met het verzoek om een mailtje terug te sturen als de voornaam niet juist is ?

Als het goed is hoef je dan maar voor een klein aantal de voornaam in het nieuwe email adres te veranderen.

NB PZ moet dus bij aannemen van tijdelijk personeel, op hun formulieren óók de voornaam/roepnaam opnemen !
Eigenlijk is dit een actie voor PZ: zij melden (van te voren) wie er per de komende maand komen werken, zodat systeembeheer alles tijdelijk kan inrichten.

[ Voor 26% gewijzigd door Brothar op 03-09-2003 13:40 ]

eagle

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels heb ik de oplossing:

Er moet dus een mailtje uit naar alle users, alleen al omdat de standaard wordt: roepnaam.achternaam@bedrijfsnaam.nl en de roepnamen in veel gevallen niet bekend zijn. Zelfs als we de standaard zouden baseren op voornamen dan nog zouden we de users moeten mailen, want ook veel voornamen zijn niet bekend bij PZ :( ;(
Wat ik ga doen is het volgende, ik stuur een Excel sheet met titelbeveiliging op naar de users. Daarin komen dus enkele kolommen. Die moeten zij invullen.

De Excel-sheets worden in 1x (dit is mogelijk) ingelezen in Acces en daar wordt 1 tabel van gemaakt, deze wordt weer naar Excel geexporteerd en die sheet wordt dan weer in Exchange geimporteerd.

Ik laat nog wel weten hoe e.e.a. is gegaan.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2003 15:11 ]

Verwijderd

Revenche of the NOT-Nerds. 2000 users? Laat PZ een mailtje sturen met de vraag of iedereens gegevens correct zijn. (met natuurlijk de huidige bekende PZ gegevens in het mailtje). PZ gaat namelijk over die data. Vervolgens vraag je aan PZ de lijst. Handmatig dus. Maar voor 2000 users is dat toch sneller dan een heleboel automatiseren.

Verwijderd

Topicstarter
BtM909 schreef op 03 September 2003 @ 13:19:
[...]

Hoe wil je die dan een excel lijst laten invullen en opsturen? ;)
Er is dus een verschil tussen inloggen op een Novell netwerk en inloggen op een NT domein (om alleen je mail binnen te halen). Veel laptop gebruikers, bellen in en loggen dan alleen in op het domein tbv mail.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2003 14:33 ]

Pagina: 1