Netwerkverkeer onder WinXP+VIA KT133 teveel cpu

Pagina: 1
Acties:

• nOLoGIc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-08 20:44
Ik heb al tijden het probleem dat netwerkverkeer veel teveel cpu-belasting geeft onder Windows XP op verschillende VIA KT133 mobo's.

Een filetransfer geeft tussen de 40-70% cpu op een Duron 700. Zowel bij versturen als ontvangen. Exact dezelfde config onder Win2000 geeft 2-6% cpu bij dezelfde transfersnelheid. Dezelfde config (dus WinXP) met een ander mobo (SiS 745) geeft ook maar 2-6% belasting.
Het is echt een probleem van WinXP icm de VIA KT133 chipset.

Ik heb het geprobeerd met en zonder VIA 4in1 (diverse versies), met en zonder XP SP1, alle pci-slots, verschillende nics met built-in xp-drivers en nieuwere releases. Speed/duplex auto-detect of vastzetten maakt niks uit.

Iemand anders hetzelfde probleem en misschien ook de oplossing?

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:22
helaas vertel je er niet bij welke netwerkkaarten je allemaal hebt geprobeerd.

waar je aan zou moeten gaan denken zijn (duurdere) 3com kaarten. deze zorgen voor een lagere belasting dan de realtek varinten.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:27

Predator

Suffers from split brain

cardinal808 schreef op 02 September 2003 @ 13:27:

waar je aan zou moeten gaan denken zijn (duurdere) 3com kaarten. deze zorgen voor een lagere belasting dan de realtek varinten.
Het probleem zit hem duidelijk niet de bij de netwerkkaart. Bij een andere netwerkkaart kan het probleem misschien niet optreden, maar dat neemt niet weg dat hier een betere oplossing moet voor zijn.

Voor zover ik weet zitten die via-4-in-1 reeds ingebouwd in WinXP zelf. Dus zonder Via 4-in-1 zal niet gaan vrees ik. Heb je de VIA PCI patch al es geprobeerd (voor zover die niet in SP1 of in de 4-in-1 zit).

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• nOLoGIc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-08 20:44
cardinal808 schreef op 02 september 2003 @ 13:27:

Ik gebruik standaard altijd 3Com 905B of C-TX! Een cpu-belasting van 60% is absurd. Een goedkope Realtek verbruikt misschien 2-3% meer tov 3Com.
Ook die geven dus het probleem. Verder nog een Realtek 8139C en een oudere Compaq Netelligent (=TI ThunderLAN) die beide ongeveer evenhoge belasting geven als de 3Com.
Je kan dus duidelijk concluderen dat de NIC(-driver) niet de oorzaak is.

Predator: die latency patch is wel een idee. Zal ik ook nog proberen al heb ik weinig hoop. De gebruikte mobo's bevatten iig niet de beruchte 686B southbridge maar de originele A versie.

[ Voor 8% gewijzigd door nOLoGIc op 02-09-2003 15:48 ]