Ik heb een Coolermaster 620-SX1, wat een micro-ATX desktop model is. Nou zijn de fans die ik erin heb zitten behoorlijk stil, maar naast mijn poorten/aansluitingen aan de achterkant zit een soort raster van gaten waardoor de lucht de kast verlaat. Het zijn geboorde gaten (door coolermaster zelf gemaakt), die geen ronde, gave afwerking hebben. Kan het zijn dat die gaten voor onnodig geluid zorgen (ruis)?
Plak ze af met plakband of iets dergelijks en luister of er nu meer of minder lawaai wordt gemaakt?
From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.
Yes, dat had ik ook in mijn miditower. Vooronder, waar de intake fan zit, zat ook zo'n rooster. Toen ik die weggeknipt had, scheelde dat flink lawaai. Moet wel zeggen dat de fan er tegen aan zat, als ik de fan er iets vanaf hield, viel het wel mee.
Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!
Ruis als gevolg van turbulentie is een bekend probleem dat ontstaat als de luchtstroom gehinderd word. Wat je kan doen is dat rooster weghalen (dremelen) en er fingerguards voor zetten. Die belemmeren veel minder en reduceren dus de ruis.
Eventueel kun je de gaatjes wel laten bestaan maar deze iets uitboren en dan wel afwerken. hiermee heb je al meer luchtstroom, maar dat is eigenlijk alleen aan de orde als je die gaatjes mooier vind als een groter gat. (ligt er aan of je er een fan hebt zitten of niet.. Kan me namelijk voorstellen dat als er alleen de gaatjes en niet een fan zit, je liever de gaatjes houdt....
Still Cripple as Hell
klopt... er zit nu 1 fan achter de gaatjes, maar ik zal eens uit gaan kijken naar een rechthoekige fanguard... als die te vinden zijn.. dan dremel ik de overtollige troep er wel uit
wat ook goed werkt is als het om een fan hole gaat gaat her ff niet op maar van dat ijzere gordijn plaatsen inplaats van gaatjes
Rechthoekige fanguard? Kun je niet gewoon zoiets gebruiken:
nee, aangezien die gaatjes verdeeld zijn over een rechthoekig vlak. Ik kan dan natuurlijk ook 2 ronde gebruiken, maar dat gaat er niet netjes uitzien en dat is zonde van mn Coolermaster.
Er zit dan wel geen fan achter dat rooster, maar het is wel 1 van de weinige plekken (buiten de fan rechts ervan) waar de lucht de kast kan verlaten. En de fan van de processor stuwt toch wel echt lucht door die gaten.
Er zit dan wel geen fan achter dat rooster, maar het is wel 1 van de weinige plekken (buiten de fan rechts ervan) waar de lucht de kast kan verlaten. En de fan van de processor stuwt toch wel echt lucht door die gaten.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2003 15:38 ]
ja, maar als je 2 rondjes uit een rechthoek vol gaatjes gaat zagen, dan blijft er altijd een gedeelte met gaatjes over. Ik wil gewoon het hele vlak eruit dremelen.
True, maar als er door die overgebleven gaatjes geen lucht gaat, omdat de fan daar niet doorheen blaast, zullen die ook geen lawaai maken. En bovendien, hoe wil je anders je fan vastmaken?Verwijderd schreef op 02 September 2003 @ 15:47:
ja, maar als je 2 rondjes uit een rechthoek vol gaatjes gaat zagen, dan blijft er altijd een gedeelte met gaatjes over. Ik wil gewoon het hele vlak eruit dremelen.
Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!
Weet je wat ook zo leuk voor lawaai zorgt? Kabels langs je procfan
Dat ruist als een gek...
is het geen id als je een gatenzaag hiervoor gebruikt
Als je hem in een grotere maat neemt dan die gaten zijn qua diameter? Dan zijn alle gaten weg geboort en zie je er niets meer van en heb je een groot rond gat!
Gatenroosters hinderen altijd de luchtstroom en door botsing tegen metaal krijg je dus lawaai. Ik zaag altijd hele rooster eruit, zodat lucht volledig vrij doorheen kan. Dat heeft meer voordelen:
- weinig stofaanslag (stof hoopt altijd op waar het tegenaan botst)
- veel meer luchtstroming (je kan fan zelfs minder hard laten draaien, zo goed stroomt de lucht)
- minder lawaai
- en dus effectief gebruik van je fan
Goede kasten hebben nog altijd roosters ervoor, maar de gaten zijn veel groter. Dat is stukken beter dan hoop kleine gaatjes. Pure verspilling.
- weinig stofaanslag (stof hoopt altijd op waar het tegenaan botst)
- veel meer luchtstroming (je kan fan zelfs minder hard laten draaien, zo goed stroomt de lucht)
- minder lawaai
- en dus effectief gebruik van je fan
Goede kasten hebben nog altijd roosters ervoor, maar de gaten zijn veel groter. Dat is stukken beter dan hoop kleine gaatjes. Pure verspilling.
Kleine gaatjes _kunnen_ als decoratie in een kast zitten, maar vaak is het bedoeld als half actieve/passieve warme lucht afvoer. Als een kast geen casefans heeft, en de voeding alleen z'n eigen warmte afvoert, dan zijn die kleine gaatjes verder de enige plek waar lucht door kan komen, op een serieuze manier. De backplate van een mobo zal nooit hermetisch aan het mobo vastgeklemd zitten, dus daar ontsnapt ook wat lucht door, maar die hoeveelheid is verwaarloosbaar in dat geval
.
Die geboorde gaten in de ATC 620-SX1 zorgen veel weerstand, omdat de aangevoerde lucht door de fan die er tegenaan zit, ineens door een heel stel kleine (naar verhouding) gaatjes moet. De luchtmolekulen stuiteren dan flink heen en weer, wat bij een normale opening niet het geval is, aangezien de lucht daar zo min mogelijk gehinderd wordt.
Daarbovenop wordt de airflow zelf verstoord, juist door die weerstand. de aangevoerde lucht kan dus minder makkelijk z'n weg naar buiten vinden. Denk maar aan de uitgangen van een stadion: stel je voor dat 2000 man door 2 uitgangen van 2 meter breed moet. Die groep gaat geheid vast komen te zitten in een menselijke file, omdat die uitgangen te smal zijn om die 2000 man 'eventjes' te verwerken. Maar zijn die 2 uitgangen ineens 10 of 20 meter breed per stuk, dan gaat dat ineens een stuk sneller, omdat de mensen ipv 1 of 2 breed, nu 4 tot 10 man breed kunnen lopen.
Om ervoor te zorgen dat zowel de ruis beperkt wordt, als de airflow verbeterd wordt, is het dus zaak om de opening zo groot mogelijk te maken. Aangezien het om een rechthoekig vlak gaat, is het misschien een idee om een rechte fanguard ergens vandaan te halen, en voor de rest de hele rechthoek met de gaatjes eruit te zagen / snijden. Het zal ff werk zijn, maar het resultaat zal er dan zeker naar zijn
Die geboorde gaten in de ATC 620-SX1 zorgen veel weerstand, omdat de aangevoerde lucht door de fan die er tegenaan zit, ineens door een heel stel kleine (naar verhouding) gaatjes moet. De luchtmolekulen stuiteren dan flink heen en weer, wat bij een normale opening niet het geval is, aangezien de lucht daar zo min mogelijk gehinderd wordt.
Daarbovenop wordt de airflow zelf verstoord, juist door die weerstand. de aangevoerde lucht kan dus minder makkelijk z'n weg naar buiten vinden. Denk maar aan de uitgangen van een stadion: stel je voor dat 2000 man door 2 uitgangen van 2 meter breed moet. Die groep gaat geheid vast komen te zitten in een menselijke file, omdat die uitgangen te smal zijn om die 2000 man 'eventjes' te verwerken. Maar zijn die 2 uitgangen ineens 10 of 20 meter breed per stuk, dan gaat dat ineens een stuk sneller, omdat de mensen ipv 1 of 2 breed, nu 4 tot 10 man breed kunnen lopen.
Om ervoor te zorgen dat zowel de ruis beperkt wordt, als de airflow verbeterd wordt, is het dus zaak om de opening zo groot mogelijk te maken. Aangezien het om een rechthoekig vlak gaat, is het misschien een idee om een rechte fanguard ergens vandaan te halen, en voor de rest de hele rechthoek met de gaatjes eruit te zagen / snijden. Het zal ff werk zijn, maar het resultaat zal er dan zeker naar zijn
Verwijderd
Kijk wel uit: een groot gat in je kast zorgt wel voor meer ruis op TV-tuner kaarten en andere gevoelige RF apparaten. Ik heb al 1 kast opzijgezet omdat daar een te groot gat in zit.
De hogere freq. kunnen door de (grote) gaten makkelijker je kast in.
Geen halszaak, maar wel ff bedeneken...
De hogere freq. kunnen door de (grote) gaten makkelijker je kast in.
Geen halszaak, maar wel ff bedeneken...
Verwijderd
[rml][ CiP] The Hourglass (Zelfbouw)[/rml] hier wordt ergens een vierkante (nou ja, rechthoekige) guard gebruikt dacht ik. Misschien ook in jouw maat leverbaar
Verwijderd
ik ben een at server tower case > atx standard aan het modden en probeer een goeie airflow te bekomen met zowenig mogelijk fans of lawaai.
Ik ben vrij zeker dat vooraan een 120mm fan en een 92mm of toch ook 120mm komt.
Op de cpu zit een alpha pal waar ik dacht 120mm@7v te zetten .(of raad je me toch een 92mm aan ?)
Nu deze alpha moet een fan hebben die zuigt ipv blazen, ook mag er geen fan in het zijpaneel.
Daarnaast nog een 80mm voor een at en atx psu.
Een golden orb (passief moet het hebben van de airflow) op de northbridge
Hdd ,2cd(r) roms ,floppy en andere
Als ik de achterste plaat uit mn case neem en met een metalen vliegenraam vervang (volledige of niet indien het stevig genoeg is)
-Heeft het dan nog nut om buiten de psu fan lucht naar buiten laten blazen?
-Laat die vliegenraam niet veel herrie door ?
-Is dit een eficiente airflow ?
-...
Ik ben vrij zeker dat vooraan een 120mm fan en een 92mm of toch ook 120mm komt.
Op de cpu zit een alpha pal waar ik dacht 120mm@7v te zetten .(of raad je me toch een 92mm aan ?)
Nu deze alpha moet een fan hebben die zuigt ipv blazen, ook mag er geen fan in het zijpaneel.
Daarnaast nog een 80mm voor een at en atx psu.
Een golden orb (passief moet het hebben van de airflow) op de northbridge
Hdd ,2cd(r) roms ,floppy en andere
Als ik de achterste plaat uit mn case neem en met een metalen vliegenraam vervang (volledige of niet indien het stevig genoeg is)
-Heeft het dan nog nut om buiten de psu fan lucht naar buiten laten blazen?
-Laat die vliegenraam niet veel herrie door ?
-Is dit een eficiente airflow ?
-...
volgens mij moet je gewoon bedenken of de lucht zen "natuurlijke" gang kan gaan; frisse lucht zo laag mogelijk aanzuigen en de hete lucht vanboven uitblazen. de uittake moet ook groter zijn dan de intake. Ik denk dat je eens dat zal moeten uitrekenen en dat je wel tot een resultaat zal komen
Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be
Verwijderd
airflow zal wel in orde zijn
maar omdat die achterste wand bijna zo goed als weg is ...
ga ik dan mn fans niet verschrikkelijk had horen ipv met een volla wand alu ?
dempingsmaten kan ik er dan ook nimmer op plaatsen
maar omdat die achterste wand bijna zo goed als weg is ...
ga ik dan mn fans niet verschrikkelijk had horen ipv met een volla wand alu ?
dempingsmaten kan ik er dan ook nimmer op plaatsen
Pagina: 1