Toon posts:

[Alg] Grafisch/Programmeer/Database combi

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Iedereen,

Als Grafimedia Student aan de Hogeschool Rotterdam duale leerrichting,
ben ik vanaf vandaag werkzaam bij mijn nieuwe bedrijf.
Ik ben in dienst genomen om hun "netten", -intra en inter-, compleet te vernieuwen. Eerst was dit alles uitbesteed, maar na een aantal slechte ervaringen willen ze deze functie/dienst toch weer intern gaan doen.

Omdat ik nog studeer en mijzelf zo breed mogelijk wil oriënteren heb ik nog geen keuze gemaakt met welke grafische/programmeer/database combinatie ik deze keer ga werken.
Ik heb al redelijk ervaring met ASP, Coldfusion | Dreamweaver | MS Access..

Het bedrijf staat open voor elke combinatie, mits ik mijn keuze goed kan beargumenteren..

Mijn vraag aan jullie is dus, ook met het oog op de toekomst, welke combinatie jullie mij kunnen adviseren en net zo belangrijk waarom deze en niet een andere??

Alvast bedankt voor de reacties,
en met vriendelijke groet,

AJ Laban

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-08 11:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Welke afwegingen heb je zelf al gemaakt?

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Topicstarter
Geen dat is het fijne... Zoek in bepaalde richting.. Programmatuur wat lijkt op dreamweaver, een database die ook goed grafisch zichtbaar kan worden gemaakt dmv software.. en de programmeertaal daar sta ik compleet open voor...

• num-lock
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2023
zou kiezen voor zo goedkoop mogelijke software oplossing.
daar horen cf,dw,ms a niet echt bij...

Verwijderd

Topicstarter
num-lock schreef op 02 September 2003 @ 11:04:
zou kiezen voor zo goedkoop mogelijke software oplossing.
daar horen cf,dw,ms a niet echt bij...
php, mysql, ... ??

maar voor de snelheid van iets te ontwikkelen??

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-08 11:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Verwijderd schreef op 02 September 2003 @ 11:11:
[...]

php, mysql, ... ??

maar voor de snelheid van iets te ontwikkelen??
Ik denk dat je eerst eens alle eisen die je aan een taal stelt op een rijtje moet zetten.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-08 22:54
Waarom zou jij voor een goedkope oplossing gaan?
Je moet uitgaan van de functionele eisen, en niet van de kostprijs.

Wat zijn de vereisten?

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Topicstarter
Eigenlijk wat veel van ons willen....: Snel, Safe en Simpel en toch uitgebreid, geavanceerd en goed bewerkbaar..
Wat is er nog meer dan behalve Dreamweaver ... Visial Studio... ?? Database programmatuur .. Access is al binnen het bedrijf, maar is voor netapplicatie niet altijd snel, maar voor de gebruikers is het wel weer heel simpel benaderbaar en overzichtelijk zijn er andere snellere Database programmatuur die sneller en even overzichtelijk zijn?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 September 2003 @ 11:44:
. Access is al binnen het bedrijf, maar is voor netapplicatie niet altijd snel, maar voor de gebruikers is het wel weer heel simpel benaderbaar en overzichtelijk zijn er andere snellere Database programmatuur die sneller en even overzichtelijk zijn?
sorry... ik was met 2 zaken tegelijkertijd bezig.. dat is alleen weggelegd voor vrouwen...

Zijn er snellere databaseprogramma's, die toch ook het gebruiksvriendleijke hebben van MS Access

• whoami
Wat moet snel safe en simpel zijn?
Wat moet die applicatie precies doen? Wat zijn de functionele vereisten?

Access als DB voor een web-applicatie is al niet aan te raden, zeker niet als je met veel concurrent users te maken hebt.
SQL Server, Oracle, etc.... zijn daar beter geschikt voor, echter, de prijs is ook hoger.
(SQL Server dev. edition kost 50$, maar die mag je ook enkel gebruiken voor development zaken, en die licentie mag je dus niet in productie gebruiken).

Ik denk dat je zelf ook wel eens een beetje vooronderzoek kunt doen. Ga na wat je precies moet maken, welke applicatie, wat moet die app. doen, etc.... en ga dan eens kijken wat de mogelijkheden zijn.

• whoami
Vergeet ook niet dat er bij het opzetten van een performante database die meerdere concurrent connecties moet aankunnen, wel meer komt kijken dan bij het bouwen van een simpel access db'tje. (Security, performance, ...)

• bille
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-08 23:45

bille

Don't call me Buff

lijkt me duidelijk.. MySQL / Oracle + Java (J2EE bijv.) + Strutts / JSP

De mooiste combinatie, maar ook de moeilijkste. Coldfusion is wel aardig, maar houdt er rekening mee dat CF ook niet voor altijd zal blijven bestaan. Je maakt jezelf kwetsbaar door bij 1 softwarepakket te blijven hangen.

overgens: klinkt wel weer als een huiswerk opdracht.. "zoek uit en rapporteer" ;)

[ Voor 75% gewijzigd door bille op 02-09-2003 12:03 . Reden: opdrcht bekend ]

Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies

Verwijderd

Topicstarter
Opzich zijn de eerste vereisten voor de pagina niet zo schrikbarend.. Kort gezegd de kern is een informatief bedrijfsgedeelte en een productgedeelte (wel veel producten) later waarschijnlijk een webwinkel..

Verwijderd

Topicstarter
bille schreef op 02 September 2003 @ 11:56:
lijkt me duidelijk.. MySQL / Oracle + Java (J2EE bijv.) + Strutts / JSP

De mooiste combinatie, maar ook de moeilijkste. Coldfusion is wel aardig, maar houdt er rekening mee dat CF ook niet voor altijd zal blijven bestaan. Je maakt jezelf kwetsbaar door bij 1 softwarepakket te blijven hangen.

overgens: klinkt wel weer als een huiswerk opdracht.. "zoek uit en rapporteer" ;)
gelukkig neem ik niets van dit werk mee naar huis...!! Blijft op mijn werk :)
deze manier is volgens mij ook wel één van de proffesioneelste, maar kan ik niet verzuipen in zoveel ("nieuwe") zooi in één keer...

• bille
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-08 23:45

bille

Don't call me Buff

ah dus de opdracht is om een simpel websiteje te maken.. zeg dat dan meteen :D dan wil je liever niet gaan werken met bovenstaande combi :) dat is een beetje overkill..

tja de standaard combinaties zijn toch wel
MySQL + PHP
MS SQL + ASP.net / C#

JAVA wil je hier dan liever eigelijk niet bij betrekken, is overkill en leerproces is te lang.

Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies

Verwijderd

Topicstarter
de website kan later wel wat ingewikkelder worden.. maar nooit heel erg gek...
MS SQL + ASP.net ... welke applicaties voor de talen..?? of is dit een stomme vraag...

• whoami
bille schreef op 02 September 2003 @ 12:04:
JAVA wil je hier dan liever eigelijk niet bij betrekken, is overkill en leerproces is te lang.
Als je het goed wilt aanpakken met ASP.NET is het leerproces minstens even lang.

Talen die je gebruikt voor asp.net app's : C# of VB.NET.

Verwijderd

Als je nou de keuze van softwaretools even laat liggen. En eerst met UML aan de gang gaat. Dan weet je wat je wilt hebben, en kun je aan de aan de hand daarvan de juiste tools gebruiken.

Andere dingen die je in de overweging dan moet meenemen zijn ook:
- Welke kennis is er binnen het bedrijf?
- Welke softwarepakketten zijn er? (SAP kletst makkelijker met Java/.NET dan met ColdFusion)
- etc

Verwijderd

Topicstarter
is ASP.net erg anders dan ASP ?? Ik heb een programmeerbasis dus talen moet niet zo een groot opstakel zijn.. Wel heb ik altijd graag veel info over de taal.. forums / tutors etc..

• whoami
Verwijderd schreef op 02 september 2003 @ 12:24:
is ASP.net erg anders dan ASP ?? Ik heb een programmeerbasis dus talen moet niet zo een groot opstakel zijn.. Wel heb ik altijd graag veel info over de taal.. forums / tutors etc..
Ja.
ASP.NET pagina's maak je in C# of VB.NET. Beide talen zijn volledig OO, type-safe. ASP.NET pagina's worden ook gecompiled.
OO kennis is eigenlijk onontbeerlijk.

Verwijderd

Topicstarter
ok dus eigenlijk eerst UML'en voor duidelijke structuur... en vervolgens de boel gaan programmeren met ik denk zelf ASP.net met C# of VB.NET of Visual Studio??

• whoami
Verwijderd schreef op 02 September 2003 @ 12:32:
ok dus eigenlijk eerst UML'en voor duidelijke structuur... en vervolgens de boel gaan programmeren met ik denk zelf ASP.net met C# of VB.NET of Visual Studio??
Weet je eigenlijk wat Visual Studio is?
Dat is geen taal zoals jij laat uitschijnen, maar een ontwikkelomgeving waarin je oa je ASP.NET pagina's kunt ontwikkelen.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-08 16:46

curry684

left part of the evil twins

ASP.net met C# of VB.NET of Visual Studio
* curry684 snapt de laatste 'of' in die zin niet...

Professionele website nodig?

Verwijderd

Topicstarter
sorry... ja stom..
ik bedoel asp.net met visual studio..., ander vraag; is dreamweaver ook al wat plan met .net ??

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-08 23:56

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Wat voor ervaring heb je eigenlijk zelf al met databases en programmeren?

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-08 18:33
Ik krijg het idee dat je geen clue hebt welke richting je op moet zoeken.

Je neigt toch wel veel naar MS tools krijg ik het idee, dus waarom ga je niet iets gerichter zoeken naar informatie over die tools en kijk je of het voldoet aan wat je opdrachtgever vraagt ? Vergelijk ze met de tools waarmee je al gewerkt hebt.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• AaroN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08-2023

AaroN

JayGTeam (213177)

Voor het designen zou ik trouwens de combi Photoshop met Dreamweaver gebruiken, beide programma's zijn zeer bekend, dus is vooral veel informatie over te vinden. Ik neem aan dat jij als "Grafimedia student" wel bekend bent met photoshop. Werkt IMHO heerlijk.

Zoals je zelf aangeeft dat het een simpele website wordt. Zou ik, als ik niet op de hoogte was van C#, vb.net (zoals jij, wat mij uit de thread de case lijkt :)), gewoon gaan voor het veilige php. Misschien minder OO e.d. Maar wel gratis, spreekt je baas vast aan ;). PS en DW zijn duur genoeg :). Verder kun je natuurlijk dan MySQL te gebruiken. Kun je ook nog eens een linux of unix server gebruiken, wat bij ASP.net + MSSQL server niet mogelijk is. En tevens weer goedkoper is.

JayGTeam (213177)

Verwijderd

Topicstarter
meer dan iedereen nu denkt....
maar heb altijd veel gewerkt vanuit dreamweaver met coldfusion of asp en als database altijd gewerkt met Access... en voor dieper programmeren was het gewoon veel lezen/zoeken dan typen en testen..

Dus heb altijd gewerkt met "veilige" software... nooit gekke dingen zeg maar... Maar nu wil ik verder... eventueel zonder Microsoft.. en ben nu dus op zoek....

Verwijderd

Topicstarter
farlane schreef op 02 September 2003 @ 12:46:
Ik krijg het idee dat je geen clue hebt welke richting je op moet zoeken.

Je neigt toch wel veel naar MS tools krijg ik het idee, dus waarom ga je niet iets gerichter zoeken naar informatie over die tools en kijk je of het voldoet aan wat je opdrachtgever vraagt ? Vergelijk ze met de tools waarmee je al gewerkt hebt.
Juist.... vooral die richting... maar het is ook nogal een behoorlijk grote "kruising"...

Verwijderd

Topicstarter
en als ik ieder adviezen hoor... is de eerste keuze...
Snel Safe Simpel OF Moeilijk Langzaam Uitgebreidt

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-08 16:46

curry684

left part of the evil twins

kun je even de betekenis van het Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif-knopje uitproberen ipv een nieuwe post te maken voor alles wat je toe wilt voegen?

Professionele website nodig?

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat, voor het geen mijn opdracht inhoud, de snel safe en simpel oplossing het beste is.. Maar dan de Bill Gates Methode of de Pinguin....??

Verwijderd

Topicstarter
curry684 schreef op 02 September 2003 @ 12:58:
<span style="color:blue">kun je even de betekenis van het [afbeelding]-knopje uitproberen ipv een nieuwe post te maken voor alles wat je toe wilt voegen?</span>
ok thanks... B)

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:56

alienfruit

the alien you never expected

Zoals je zelf aangeeft dat het een simpele website wordt. Zou ik, als ik niet op de hoogte was van C#, vb.net (zoals jij, wat mij uit de thread de case lijkt ), gewoon gaan voor het veilige php. Misschien minder OO e.d. Maar wel gratis, spreekt je baas vast aan .
C#/VB.NET is net zo gratis als PHP hoor :)
Overigens zou ik als ik jou was eerst kijken wat je opdrachtgever reeds al aan software licenties en hardware heeft staan, ik neem aan dat hij niet vrolijk wordt als jij iets voor Windows platform (bijv. ASP.NET met IIS) gaat maken, terwijl hij een linux systeem heeft draaien :)

Verwijderd

Topicstarter
[guote]
C#/VB.NET is net zo gratis als PHP hoor :)
Overigens zou ik als ik jou was eerst kijken wat je opdrachtgever reeds al aan software licenties en hardware heeft staan, ik neem aan dat hij niet vrolijk wordt als jij iets voor Windows platform (bijv. ASP.NET met IIS) gaat maken, terwijl hij een linux systeem heeft draaien :)[/quote]

Novel netwerk / Windows 2000 / Access aanwezig... voor de rest weinig...
Pagina: 1