Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] HD44780 compatibel LCD werkt bijna niet

Pagina: 1
Acties:

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:29

Ibex

^^ met stom.

Topicstarter
Om te leren werken met PIC's en LCD's had ik me een tijdje geleden een LCD aangeschaft. Het LCD, welke een GDM1602A is, zou volgens google HD44780 compatibel moet zijn en kan 2 lijnen met 16 chars weergeven.

Wanneer ik pin1 en pin3 aan de GND aansluit, en pin2 aan de 5V, heeft het LCD echter rare half gekleurde vlakken weer, elke keer ik het LCD aansluit zijn die vlakken ook anders (veel keren proberen heeft me ondertussen geleerd dat bijna alle pixels met zekerheid werken).

Wanneer ik het LCD aansluit aan een PIC die met een programma van Atmoz is geprogrammeerd, krijg ik echter niet de lettertjes die het programma zou moeten weergeven, maar enkel lijntjes die wel vaag de letters zouden moeten vormen. De weergave van de letters trekt in ieder geval op niets.

Wat fotos ter verduidelijking:

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/ibex/got/gnomemeeting-snap-2003_08_27-195254.png
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/ibex/got/gnomemeeting-snap-2003_08_27-195249.png
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/ibex/got/gnomemeeting-snap-2003_08_27-194454.png
Webcamfotos, en dus brakke kwaliteit. Het LCD hang ook ondersteboven, omdat ik anders zat te prutsen met de draadjes. Meer fotos hier

Wanneer ik op google naar een oplossing zoek, is dit het enige zinnige antwoord wat ik kon vinden:

[...]

In regards to your troubles with HD44780-style LCD modules and your parallel port: the symptoms you see are normal.

Even though an LCD has more than one row of characters, it only displays them one at a time. However, it displays them in so rapidly in succession that you don't notice.

When you power up any 44780-based LCD, it has no idea how many lines it can display (believe it or not). Since it doesn't know, it chooses the default: one line. The row of black blocks you see is due to the fact that it is trying to display two lines of data in one line of LCD characters. You need to tell the LCD how many lines it has (or more correctly, what duty cycle it should use) to remedy the situation.

[...]

To sum it up: your LCD is working, you just need to initialize it.

Hieruit kan ik concluderen dat ik het LCD moet initialiseren (hoewel de 'symptomen' niet volledig hetzelfde zijn, is dit het beste wat ik kon vinden). Uit de url die hier echter bij stond kan ik niets uit opmaken, daarvoor is mijn LCd-kennis iets (veel) te klein.

Nu is de vraag, hoe krijg ik het LCD aan de praat? Of is het LCD gewoon volledig kapot? Laat ik het anders op de vraag "help" houden.

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

• JWR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-11 22:24

JWR

Het initialiseren gebeurd (als het goed gaat) door de bovenste regel, dat worden dan allemaal blokjes en de onderste regel blijft leeg.

Ik zou hem opnieuw solderen. Misschien een foutje in je schema of dat er 2 draadjes verkeerd contact maken.

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

Topicstarter
Ooit kreeg ik ook een mooie balk bovenaan, maar dit heb ik maar 2 of 3 keer gehad, daarna is het verslechterd naar wat ik nu heb.

De solderingen zijn ondertussen opnieuw gedaan, en alle contacten zijn goed; geen kortsluiting ofzo.

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-11 15:59

Atmoz

Techno!!

Hmzz, het werkt dus nog steeds niet :|

Heb je nu wel al geprobeerd aan de LPT1 te hangen?
Ik zou het echt niet meer weten waarom het niet met je PIC werkt. Je hebt tenslotte echt alles geprobeerd. Enigste oplossing is dus nieuwe/andere LCD proberen of LPT1...

succes in ieder geval weer ;)

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

Topicstarter
ook lpt heb ik al geprobeert, maar volgens de site die in de FAQ staat, zou het scherm moeten oplichten zodra je het aansluit, maar dat doet het dus ook niet. Het jammere is dat het LCD toch een 15 euro koste en dat ik nu geen geld meer heb om een nieuwtje te kopen, en ik ken ook niet direct iemand die een lcd'tje heeft.

Ik vrees dus dat ik het LCD'tje bij de de categorie "gesloopte hardware" mag worden ondergebracht :( mocht echter iemand nog een id hebben van, probeert dit of dat nog eens, laat maar weten :)

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:45

Super_ik

haklust!

moet er geen weerstandje in je contrast lijn? volgens mij heb je m nu meteen aan massa hangen.

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

Topicstarter
heb ik idd, gedaan, maar dat zou het hoogste contrast moeten geven, zodat je al de zekerheid hebt dat het niet het weerstandje ofzoiets is. (had ik ergens gelezen naar het zoeken op google).

Maar voor de zekerheid heb ik eens wat weerstandjes tussengeschakeld, maar nog steeds geen resultaat (of laten we zeggen; hetzelfde resultaat)

edit; ff de draden aan pin 1, 2 en 3 vervangen, je weet nooit dat die naar de **** zijn he :)

edit 2; geen resultaat :(

[ Voor 17% gewijzigd door Ibex op 02-09-2003 12:13 ]

• MaNDaRK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:25
Dit ziet er naar uit als een aardings probleem, bij mijn GFX LCD had ik dit probleem ook...

Pin 18 tot 25 van de printer poort aan aarde verbinden verhielp het probleem :)

Suc6!

Verwijderd

MaNDaRK schreef op 02 september 2003 @ 13:04:
Dit ziet er naar uit als een aardings probleem, bij mijn GFX LCD had ik dit probleem ook...

Suc6!
Kun je wat meer vertellen:

Waar haal je de voeding vandaan?
Pin 1 en 3 en 5 kun je aan de GROUND hangen....

• Klaaz Vaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-10 20:46
Ik zie dat je een breadbord gebruikt, mijn ervaring is dat die nou niet echt bekend staan om zijn goede contactverbindingen.

Zoals gezegd maak het is op experimenteerprint.

• Dr Nix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 13:40

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Klaaz Vaak schreef op 02 September 2003 @ 16:42:
Ik zie dat je een breadbord gebruikt, mijn ervaring is dat die nou niet echt bekend staan om zijn goede contactverbindingen.

Een tijdje geleden heb ik ook een dergelijk LCD aangesloten op een PIC. (eigen software). Dat ging ook via een breadbord en het ging perfect. Weliswaar met een flatcable ("geleend" van een floppykabel) en een echte connector, maar het kan dus best. Alleen bij Ibex ziet het er wat rommelig uit :)

Ibex: weet je eigenlijk wel of je de goede software hebt? en of die een 4 of 8 bits verbinding gebruikt? Is de software wel voor een 16x2 die jij hebt? (Maar wacht eens even, het zou ook met een andere moeten werken. Je zou dan alleen text op de verkeerde plaatsen zien.)

Als je wilt kan ik je ook wel mijn zelf gemaakte software mailen / online zetten.

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Dr Nix schreef op 02 September 2003 @ 16:52:
[...]

Een tijdje geleden heb ik ook een dergelijk LCD aangesloten op een PIC. (eigen software). Dat ging ook via een breadbord en het ging perfect. Weliswaar met een flatcable ("geleend" van een floppykabel) en een echte connector, maar het kan dus best. Alleen bij Ibex ziet het er wat rommelig uit :)

Ibex: weet je eigenlijk wel of je de goede software hebt? en of die een 4 of 8 bits verbinding gebruikt? Is de software wel voor een 16x2 die jij hebt? (Maar wacht eens even, het zou ook met een andere moeten werken. Je zou dan alleen text op de verkeerde plaatsen zien.)

Als je wilt kan ik je ook wel mijn zelf gemaakte software mailen / online zetten.
Dat heb ik dus ook al gedaan. Mijn software/schema werkt 100% want er hebben al meerdere mensen dit getest. Het is wel allemaal alleen voor de 16F628.

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

Topicstarter
MaNDaRK schreef op 02 September 2003 @ 13:04:

Suc6!
Voor zover ik weet waren deze met de GND verbonden
Klaaz Vaak schreef op 02 September 2003 @ 16:42:

Ik maak op het bordje ook andere schakelingen, dus qua contact ben ik bijna zeker dat het mooi contact geeft, ik steek de draadjes ook altijd vergenoeg in het gaatje zodat ze genoeg contact vlak hebben :)
Dr Nix schreef op 02 September 2003 @ 16:52:
[...]

Nuja, na de 20ste keer proberen heb je ook niet zoveel zin meer om het allemaal net te beginnen steken, maar zoals reeds gezegd, ik zorg altijd dat het mooi contact maakt en dat ik geen kortsluiting heb.

De software heb ik van atmoz, maar ik heb ook al verschillende soorten software gehad, en als je kijkt op de fotos, de lettertjes staan er, maar alleen niet volledig, dus de software werkt wel.
atmoz schreef op 02 September 2003 @ 17:11:
[...]

Dat heb ik dus ook al gedaan. Mijn software/schema werkt 100% want er hebben al meerdere mensen dit getest. Het is wel allemaal alleen voor de 16F628.
Idd, en ik werk ook met de 16F628 :)

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Je kunt misschien ergens een sample LCD aanvragen...
Dan kun je daarmee verder klooien. Ik denk echt dat deze wat je nu hebt kapot is. Je hebt er al zoveel mee getest en geprobeerd... Als je nog effe doorgaat met een kapotte heb je dalijk helemaal geen zin meer erin.. (heb ik altijd)

Hier kun je zien dat het wel degelijk kan werken: http://members.home.nl/asd2/LCD_vs_PIC/lcd.wmv

En hier wat foto's die ik al een tijd online heb staan. Misschien leuk voor anderen om zich te laten inspireren ofzow :+ http://members.home.nl/asd2/LCD_vs_PIC/

LCD's aansturen met PIC's zouden meer mensen moeten doen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Atmoz op 02-09-2003 21:43 ]

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

Topicstarter
Bedankt @ Atmoz in ieder geval voor de hulp :) en ook voor al de rest natuurlijk :)

Ohja, wees maar gerust, die LCD's blijven me aantrekken, dus ik geef niet op :)

• Dr Nix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 13:40

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Naja als je het 20 maal geprobeert hebt, is hij vast wel dood. Gewoon de volgende kopen/regelen. Weet je trouwens of hij het wel deed toen je hem kreeg?

En ik werk ook met een 16f628 :)

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

Pagina: 1