Toon posts:

Wie heeft al foto's genomen van HD-platters?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Jo mannen, ik heb een klein probleemje.
Ergens past het hier niet echt thuis, en anderzijds toch weer wel :-) ...

Voor het HD-tweakers project Harde Schijven: Preventief Onderhoud, Reviven, en Reanimatie neem ik momenteel veel foto's van harde schijven inwendig.
en daar komt een klein probleempje om de hoek kijken.

voor het nemen van de foto's stel ik men cam op een statiefje met de lens naar beneden gericht en de HD komt er dan onder te liggen.

maar steeds stond men lamp aan het plafond er ook op de foto door reflectie op de platters, dus heb ik een "vals plafond" gemaakt rond men cam met papier, dus "ziet" de weerspiegeling het papier wat mooiere foto's opleverd.
maar toch ...
ik moet knoeien met belichting en zo ....

zie, het is niet perfect heh :(
Afbeeldingslocatie: http://intersecting.info/projects/hdmaint/closeup-plattermount.jpg
ander is het soms ook wel mooi die reflectie....
Afbeeldingslocatie: http://intersecting.info/projects/hdmaint/spindelmoter-rotor+platers.jpg

doch... soms staat die cam er nu nog op in het spiegelbeeld grrrrrrrr

ik heb vernomen dat een roostervoorzetglas uitkomst zou bieden en de spiegeling zou wegnemen, klopt dit?

graag zou ik dit weten voor ik me dat aanschaf, want die dingen zijn nogal prijzig :'( 35 euro voor een glaasje van 4cm groot en plat |:(

heeft er iemand hier ervaring bij?

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:39

Klippy

Still Game

Hmm misschien kan dit beter naar GT, die zullen 't wel beter weten ;)

Maar wat wil je precies op de foto hebben? Denk dat dat toch handig is om te weten. Details van het oppervlak ofzo?

Je kan misschien ook eens een laken proberen ipv papier trouwens.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Verwijderd

Roostervoorzetglas -> Polarisatiefilter (2 over elkaar, haaks)

Je zou je scanner kunnen proberen...

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2003 03:56 ]

Verwijderd

Je moet gewoon zorgen dat dat gebied dat word gereflecteerd bestaat uit een neutrale achtergrond. Dus als ik af ga op je onderste foto, een wit laken voor het raam hangen. Op dat laken kan je nog een leuke lichtbron richten voor het effect.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

ik heb vernomen dat een roostervoorzetglas uitkomst zou bieden en de spiegeling zou wegnemen, klopt dit?
In jouw specifieke geval niet of nauwelijks. Direct zonlicht is gepolariseerd. Daardoor kun je met een pola een deel van de reflectie wegnemen. Daardoor wordt overigens de omgeving beter zichtbaar, en verdwijnen de highlight (bijvoorbeeld die in golftoppen). Indirect licht, zonlicht door bewolking en kunstlicht verliezen hun polarisatie.

Dat laken is een betere achtergrond dan twee van je monitors.

Een andere truuk is bespuiten met haarlak. Nadelen zijn dat je het er niet afkrijgt, en je dus een tweede harddisk kunt slopen als je teveel erop spuit, en soms ziet het er nogal onnatuurlijk uit.

[ Voor 16% gewijzigd door burne op 02-09-2003 02:56 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-02 12:54

Mentalist

[avdD]

OM? Sja, kijk... Als je wil weten hoe je een bloem moet fotograferen, moet je dan naar een bloemenforum :?

Neej dus :P. Ik denk dat dit topic het beste in GT past, daar is men iig meer bezig met camera's en fotograferen enzo ;)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-02 16:02

ThaHandy

Discovery Channel

A4tje in krat manier?
dr is wel een topic over

edit
daar wassie al
Productfoto maken

[ Voor 47% gewijzigd door ThaHandy op 02-09-2003 04:10 ]

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ja, ik zou inderdaad met een A4/A3 werken en die erachter houden. Zo tegen de muur op laten steunen en de hardeschijf op het A3tje zetten zodat hij op z'n plaats blijft. Heb je ook geen last van lelijke reflecties :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Topicstarter
ok, I got the picture :-) dan moet ik me ff een whitebox maken, ik heb al enkele ideeen.
Frampje maken en daar een wit laken omheen wikkelen, komt het licht ook zachter door, en heb ik die klote schaduwen niet meer.

maar wat doe ik met men spiegelbeeld? als ik men cam haaks boven de platers zet, dan staat men cam er ook op.
wil ik men cam onder een kleine hoek zetten om die reflectie te voorkomen, dan zal de macrostand men foto verneuken en heb ik een krom dieptezicht zowat.
Pagina: 1