[XP] Interne firewall per poort besturen

Pagina: 1
Acties:

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:22

MrScratch

I am rubber, you are glue

Topicstarter
Mijn ouders hebben een pc met Windows XP en sinds kort hebben ze ADSL, dus ik dacht daar moet een firewall op. Ik vind ergens in die netwerkboel verborgen een vinkje voor de firewall die kennelijk al in XP zit. Echter als je die aanzet dan kun je niet eens meer pingen (ok, die heb ik inmiddels gevonden).

Wat ik echter niet kan vinden is of je ook per poort die firewall kunt instellen. Ik wil VNC gebruiken en die moet via poort 5800 of poort 5900 naar binnen. Kan ik dat uberhaubt instellen of moet ik aan een andere firewall?

Ik gebruik al jaren geen Windows meer, maar met een hoop klikken kom ik er meestal wel. Echter dit kan ik niet vinden. Heeft ome Bill het te goed verstopt of kun je gewoon niet per poort instellen?

O ja, ik heb de search gebruikt, maar daar wordt ik niet echt wijzer van. Meestal is het antwoord op soortgelijke vragen dat men maar ZoneAlarm/pakketX/pakketY moet gebruiken, zonder daarbij te zeggen of het nou wel of niet mogelijk is. Ook op de site van Microsoft kan ik het niet echt vinden.

Look behind you! A three headed monkey!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
MrScratch schreef op 01 september 2003 @ 23:20:
Ook op de site van Microsoft kan ik het niet echt vinden.
http://www.microsoft.com/...ro/securing/enableicf.asp
Puntje 4.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Thanks, maar die had ik ook gevonden. Dat zijn dus alleen maar wat standaard services, die ik niet wil. Alleen die remote desktop weet ik niet 1,2,3 welke poort die zou gebruiken.

[eureka-mode]
Wacht eens even. Ik zie een edit-knop in dat scherm. Betekent dat dat ik remote-desktop kan aanvinken (VNC is in feite een remote desktop) en deze dan kan misbruiken om mijn eigen poortnummers in te kloppen. Die mogelijkheid had ik nog niet bedacht.
[/eureka-mode]

Damn, balen dat ik geen XP hier heb om het te testen. Ben pas morgen weer bij ouders te vinden.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zie je ook de knop 'Add' ?
Dat betekent dat je je eigen applicatie (en dus je eigen poort) kan toevoegen.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Zie je ook de knop 'Add' ?
Dat betekent dat je je eigen applicatie (en dus je eigen poort) kan toevoegen.
8)7 8)7 8)7

Damn, hoe heb ik die kunnen missen. Ik voel me echt een windows n00b nu. Ik merk nu toch omdat ik enkele jaren geen windows meer op mijn pc's heb, dat de klad erin begint te komen.

Maar ik zal het vanavond meteen even uittesten.