Toon posts:

Alles geprobeerd maar nog steeds vastlopers

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Systeem:

pentium 4 1700/400 mhz s478
512 mb pc-2100 ddr kingston
ati radeon 9500 128 ddr
mobo shuttle s478 p4x266 ddr/sb v40/r40
voeding atx hq p4 (350W)
safe way 10/100
maxtor 40gig 7200
sound blaster live 5.1

software:

windows 2000 pro.
service pack 4
alle nieuwe drivers voor hardware
direct x 9

probleem:

een totale freeze wanneer ik een game speel online of ofline
dit kan gebeuren na een uurtje, maar het gebeurt vaker na een half uur.
ik hoor dan een eentonige piep of een stotterend geluid wat vanuit me boxen komt.

de trouvleshooter:
geheuge:
keb de voltage hoger gezet waarna me pc niet egt op reageerde.
al me bios zettingen zijn niet verandert
ik heb wel nog 256 ddr erbij gehaald hierna was het probleem nog niet zo erg.
ik heb namelijk de radeon nieuw gekogt en toen begon het probleem steeds vaker
voor te komen.
ik had eerst een geforce 2 32mb dit probleem trad ook bij deze op.
de reepjes zijn idd goed aan gedrukt
ik heb memtest gedraaid maar geen problem kunnen vinden.
zelfs getest bij een soortgelijke systeem van me buurjongen, werkt perfect.

Moederbord:
hij staat in bios op 100mhz
mijn systeem temp is 37 tot 40 graden
na de voltage te verhogen heb ik mijn bios moeten resetten,
hij deed namelijk niets meer.
hij piept niet. alleen als hij een freeze krijgt dus een totale vastloper.

Conflicten:
ik heb allerlij combinaties gemaakt om te kijken waar het probleem mischien ligt,
maar tevergeefs hij starte goed op of gaf een fout melding dat er geen hardware was gevonden.

CPU:
ik heb niets met mijn cpu nog gedaan niet overgeklokt niets.
hij word 47 graden tot 56 stressed
ik heb me bios ingesteld dat hij opstart bij een graad van 70.

Voeding:
ik heb hem kaal opgestrt met zo weinig mogelijk erin
en geformateerd + nieuwe radeon maar hij kapt er weer eens mee
alle voltage lijnen heb ik gechecked in bios en zaten tussen de marges

video kaart:
ik heb deze op vrijdag nieuwe gekogt.
hij doet het goed, ik kan nu optimaal genieten van mijn spellen, behalve als hij weer een vastloper heeft.
ik heb me raden getest weer bij me buurjongen maar hij deed t daar perfect en hij heeft geen vastlopers ook niet na een uur of 2.

nu ben ik ten einde raad.
maar ik kan een kleine hint geven waardoor ik heel mischien denk dat het tochfout gaat.
ik heb een shuttle s 478 av40/av40r
in de handleiding staat dit:

provides one 32mbit AGP slot which supports up to 4x AGP devices.

ik heb nu een ATI Radeon 9500 van 8x AGP.
een vriend vertelde dat het dan zo kan zijn dat mijn mobo de snelheid van die video kaart niet aankan en dat ik dan een vid kaart moet hebben van max 4x AGP.

nadat ik de kaart had geinstall heb ik format al gedaan en dan al me schrijven.
ik heb tussen me koelingsribben stof vrij gemaakt deze zagen er niet uit van me cpu. daarna dagt ik dat het probleem was verholpen.
maar na een dikke ander half uur hopla was t weer zo ver.

ik vraag jullie raad en ik heb de troubleshooter egt goed doorgenomen.
alvast bedankt voor enige energie die jullie erin willen steken.

SHAFT

Verwijderd

Probeer eens een game te spelen met zo min mogelijk spul.
Dus alleen mobo+cpu+geheugen+videokaart, laat alle pci kaartjes terzijde.
Indien bepaalde apparaten onb. zijn, schakel die dan ook eens uit (audio lan etc)

Na gelezen te hebben wat je allemaal geprobeerd heb krijg ik zo het vermoeden dat het mobo niet meer helemal jofel is,
Mocht het bovenstaande niet helpen, dan is het zeer waarschijnlijk of het mobo of de voeding.

Btw heb je al een BIOS update overwogen??

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
toch nog een keer memtest. nu 'all tests' doen en een nachtje laten pruttelen. is altijd het 1e wat ik doe en daarna zien we wel weer verder.

[ Voor 34% gewijzigd door smvs op 01-09-2003 23:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik ben niet helemaal de allerbeste in c ik weet er iets vanaf.
een me bios flashen is riskant heb ik gehoord dus daar kan misschien iemand me mee helpen
een vriend ofzo.
het probleem is dat ik soms een rpg speel op internet en dat hij dan vast loopt.
het vage is als ik alt tab doe en ik gaat naar school enzo en ik km pas aan t eind van de dag trg, dat hij t gewoon nog steeds doet en dat hij nog steeds goed aan staat in de rpg.

en ik gaat ook steeds meer bedenken dat me mobo niet helemaal tof is?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hoelang had je al last van het probleem? Al sinds je dat systeempje had of pas sinds kort?
in de handleiding staat dit:

provides one 32mbit AGP slot which supports up to 4x AGP devices.

ik heb nu een ATI Radeon 9500 van 8x AGP.
een vriend vertelde dat het dan zo kan zijn dat mijn mobo de snelheid van die video kaart niet aankan en dat ik dan een vid kaart moet hebben van max 4x AGP
De Radeon kan prima op AGP4x draaien, daar moet het dus niet aan liggen :)

Wat zijn de voltage waarden van de voeding? Heb je ook al wat stresstestjes geprobeerd, zoals Prime, CPUburn, BurnInTest, 3DMark, etc?

Zelf verdenk ik de voeding en het mobo.

Verwijderd

Topicstarter
het probleem is ook als ik memtest wil doen moet je m op diskette opslaan en dan rebooten met floppie erin.
nu geeft hij een fout aan en die luidt:
NTLDR ontbreekt
druk toets om verder te gaan.

wat betreft de andere stress testen dit begrijp ik nog niet helemaal dus daar moet ik me eerst in verdiepen.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb 3dmark getest en ik kwam met 2145 punten uit de test dit is redelijk.
hij is hieronder niet vast gelopen.

ik krijg cpuburn nog niet goed aan de praat dus moet er nog ff aan werken

• smvs
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 September 2003 @ 15:12:
het probleem is ook als ik memtest wil doen moet je m op diskette opslaan en dan rebooten met floppie erin.
nu geeft hij een fout aan en die luidt:
NTLDR ontbreekt
druk toets om verder te gaan.

wat betreft de andere stress testen dit begrijp ik nog niet helemaal dus daar moet ik me eerst in verdiepen.
ehh ik denk dat je vergeet de floppy te maken met memtest? je moet niet memtest op floppy opslaan maar met het gedownloade bestandje een floppy aanmaken...

Verwijderd

Topicstarter
ow dat gaat ik eerst proberen trouwens ik heb cpu burn gedaan
maar niet iets van fouten gezien ik heb MBM laten draaien eronder en dit zijn ook meteen de voltage van high/low

core 1 1,68 1,68 1,73 1,71
core 2 3,04 3,02 3,07 3,04
+3,3 3,07 2,54 3,07 3,05
+5,00 5,50 5,45 5,53 5,49
+12,00 13,11 12,91, 13,17 13,08
-12,00 -11,00 -11,34 -10,89 -11,09

Verwijderd

Topicstarter
kan iemand me hiermee helpen?

• DoingK
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-08-2024

DoingK

i just wanna be friends.......

core 1 en core 2?

daar klopt al iets niet

Verwijderd

Topicstarter
dat stond in MBM
als ik die test had gedaan

Verwijderd

Topicstarter
heet iemand nog enkele goede ideeen?
want ik weet t egt niet meer

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 September 2003 @ 19:27:
maar niet iets van fouten gezien ik heb MBM laten draaien eronder en dit zijn ook meteen de voltage van high/low

+3,3 3,07 2,54 3,07 3,05
Hmm 5% afwijking toegestaan op de volt lijnen...
5V * 1.05 = 5.25V. Dus 5.5 lijkt me iets veel...
13V kan een HDD leuk vinden. Ik heb er hier een liggen, die wil dus alleen nog maar met 13V werken. 12V vindt ie nu te min.

• smvs
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 September 2003 @ 23:22:
heb je nou al extended memtest gedraaid of niet?

Verwijderd

zou eens met je soundcard experimenteren, hardware acceleratie uit, andere drivers.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 02 September 2003 @ 23:22:
Ongeduldig topics binnen 24 uur omhoogkicken is hier niet gewenst. Stel je nou eens voor dat alle de 20.000 actieve gebruikers van GoT dat deden 8)7 Dit staat ook in Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) uitgelegd .. Ik zou deze maar eens doornemen om te voorkomen dat je in de toekomst op een ander vlak de mist in gaat ;)
Verwijderd schreef op 02 September 2003 @ 19:27:

+3,3 3,07 2,54 3,07 3,05
En zijn deze waarden binnen de marges? In Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen staat heel duidelijk beschreven wat de acceptabele marges zijn ..

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
DoingK schreef op 02 september 2003 @ 22:11:
core 1 en core 2?

daar klopt al iets niet
hyperthreading misschien ;)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

:+

Da's van CPU resp geheugen :)

[ Voor 68% gewijzigd door BalusC op 03-09-2003 09:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Misschien weet ik het al
zou het kunnen zijn dat het toch aan me voeding ligt.

mijn geforce kon ik gewoon in mijn apg slot doen.
toen ik mijn Radeon erin wilde doen, moest ik eerst de voeding uit me HD halen en doorlinken naar me Radeon en daarna weer naar me HD.
hij moet nu ds extra stroom geven voor me HD en me Radeon
zou dit t probleem kunnen zijn?

Verwijderd

Lijkt mij niet want ik heb mijn 350 watt voeding op 3 plaatsen gesplitst en ook tussen mijn hdd en vga verder heb ik ook nog 3 opticals op een voeding stekker zitten

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dude, de ene voeding is de andere niet :) Een Lada en een Volkswagen kunnen allebei prima 120km/u rijden, maar het verschil zit 'em vooral in de kwaliteit en levensduur B)

Verwijderd

Het is leuk en aardig maar een 350 watt kan echt wel wat hebben ongeacht welk merk je ook hebt. Of je nou een antec of een sweex hebt

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vriend van me had dat ook....1 of andere noname voedig van 350 watt met een flinke Radeon er op. En continue freezes. Toen een _Merk_voeding gekocht van 350 watt...en die laatste levert ook echt 350 watt continue. Kan best zijn dat het bij jouw voeding aangegeven vermogen het piekvermogen van dat ding is, en dat ie dus normaal een stuk minder geeft. Zeker als je dan je Radeon meteen op je voeding hebt zitten, wil dat nog wel eens schelen. Zul je denk ik ook wel merken in je HDD's als je er een goede voeding in zet (dus 1 die ook echt iets van 400watt continu kan leveren), spinnen een stuk sneller op.
Overweeg eens een andere voeding zou ik zeggen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 03 September 2003 @ 10:35:
Het is leuk en aardig maar een 350 watt kan echt wel wat hebben ongeacht welk merk je ook hebt. Of je nou een antec of een sweex hebt
Loop hier maar eens 1 jaartje rond en daarna mag je wel hierop terugkomen :P

Maargoed, dit onderwerp is behoorlijk uitgekauwd (check de Search) en we geraken offtopic. Laten we de topicstarter verder helpen.

[ Voor 52% gewijzigd door BalusC op 03-09-2003 10:43 . Reden: quote added ]

Verwijderd

BalusC schreef op 03 September 2003 @ 10:42:
[...]
Loop hier maar eens 1 jaartje rond en daarna mag je wel hierop terugkomen :P

Maargoed, dit onderwerp is behoorlijk uitgekauwd (check de Search) en we geraken offtopic. Laten we de topicstarter verder helpen.
Lijkt mij een goed plan :*)

Verwijderd

Kijk eens of je ergens een echte 350 watt kan krijgen een a-open of een antec om die van jou te vervangen voor een test

Verwijderd

:? Heb ooit eens zoiets gahad met een MSI mobo; alles deed hij goed totdat er een spel werd gespeeld. complete freez van het hele systeem. dagen gezocht en geprobeerd, uiteindelijk de soundcard on-board gedisabled en een cheap kaartje geinstalleerd en voila, draaien als een dolle..... :*)

succes

PT

Verwijderd

BalusC schreef op 03 september 2003 @ 10:28:
Dude, de ene voeding is de andere niet :) Een Lada en een Volkswagen kunnen allebei prima 120km/u rijden, maar het verschil zit 'em vooral in de kwaliteit en levensduur B)
offtopic:
Mjah, met Lada's hebben ze de Parijs - Dakar Rally gedaan, met een Volkswagen nog niet . Is dat wat je wilt zeggen ? :+

Verwijderd

Topicstarter
hmm dus eens iets van een andere voeding gaan gebruiken.
en als dat t dus niet is is de eerste verdachte de MOBO?

• iwio
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-01-2024
Ik heb ook zo'n soort probleem gehad, Toen had het te maken met een setting in het bios. Ik kon mijn PC draaien in turbo mode en normal mode. Na die setting op normal te hebben gezet is i nooit meer om die reden vastgelopen.

Verwijderd

iwio schreef op 03 September 2003 @ 17:02:
Ik heb ook zo'n soort probleem gehad, Toen had het te maken met een setting in het bios. Ik kon mijn PC draaien in turbo mode en normal mode. Na die setting op normal te hebben gezet is i nooit meer om die reden vastgelopen.
Gelukkig is er nog iemand die WEl wakker is. Want dat is inderdaad belangrijk, en was helemaal vergeten. :)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb in me bios lopen zoeken maar ben niets tegen gekomen om me pc te kunnen draaien in normal mode in plaats van turbo mode.
kan je me dan iets vertellen in welke tabblad ik moet wezen van bios.

en nog iets kan iemand dan een verklaring geven dat als het spel aanstaat en ik alt tab doet
dat ik hem dan wel de hele dag aan kan laten saan zonder dat hij een freeze krijgt.
dit vind ik namelijk nogal weird.
ik heb het namelijk al met 2 spelen geprobeerd en dan gewoon alt tab in me desktop
de hele dag heeft ie gedraaid :S

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-07 11:47
laat cpuburn eens even een half uur draaien, en kijk ff wat je voedingslijnen doen.

Ik heb het idee dat tijdens intensief spelen je 5v lijn in elkaar klapt.
Als dat gebeurt heb je al een hanger te pakken.

Verwijderd

Topicstarter
banshee dat heb ik gedaan en t resultaat heb ik al gepost

• Kijoki
  • Laatst online: 29-11-2016
Hey als je zegt dat als je alt tab doet dan moet je vidkaart ook minder doen want dan zit je niet in het spel.. Misschien moet je zoals alle andere zeggen gewoon een andere voeding halen??

Verwijderd

Topicstarter
daar begin ik nu dus ook aan te denken

ik heb dus ook nog eens de troublesshooter zitten bekijke met als volgt:

mijn +12 v
is bijna alles overtreden
hij komt niet in de marges.
hij zit er allemaal boven het maximale en hoe zit dat dan?

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2003 23:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu nog 1 ding wten te ontdekken me pc doet nu nog vager dan vaag.
het lijkt wel of hij uitslaat en freeze krijgt maar dan hoor ik weer de motertjes draaien in me pc en dan kan ik weer verder het lijkt dus egt wel degelijk op dat ik een nieuwe voeding nodig moet hebben.
eerst ga ik dat eens proberen en daarna horen jullie wel weer

Verwijderd

Ik zou het probleem idd. bij je voeding en je videokaart leggen. Die radeons van tegenwoordig verbruiken ook nogal aardig wat stroom. Het je toevallig ook nog een cooler op je cpu zitten met een 12v aansluiting????

En wat die agp 8X betreft. De kaarten zijn backwards compatible(als het goed is). Je kaart zal nu alleen alles minder snel naar je northbridge sturen(met 566 mb/s i.p.v het dubbele dus). Het lijkt me niet dat dat die vastlopers veroorzaakd. En je had het probleem ook al met je vorige videokaart zij je. Was die ook agp 8X?

Probeer eens een andere voeding. En what about your mobo. Je hebt een shuttle barebone zie ik. Nogal kleine dingen. Misschien heb je wel een warmte probleem ofzo, en wordt je videokaart te warm op een gegeven moment. Misschien een andere cooler op je videokaart. Of een in je case(als dat past in die verrekte kleine maar wel verrekte mooie dingen).

Veel suc6

edit:

Heb je trouwens je IRQ nagekeken. Dat kan ook altijd nog wel voor leuke confilicten zorgen. Kijk voor de gein ff op een IRQ niet aan meerde apparaten is toegekend

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2003 16:22 ]

• Variable
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-08 16:56
Heb je je mobo al eens laten testen ofzo? Ik heb een tijd geleden een soortgelijk probleem gehad en daar bleek het dat mijn mobo kapot was. Mijn pc liep ook heel onregelmatig vast, en steeds zo'n eentonige piep. Misschien heb je hier wat aan

Verwijderd

Topicstarter
op die nieuwe radeon zit gewoon een ventilator daarom moet ik hem doorlinken op mijn voeding van me harde schijf.
mijn andere video kaart was een 2 of 4x agp
dus ik gaat als eerst misschien proberen om van iemand een hoge voeding te regelen
zodat ik die dan kan testen.

• DoingK
  • Laatst online: 31-08-2024

DoingK

i just wanna be friends.......

LinuxUser schreef op 03 September 2003 @ 09:43:
[...]

hyperthreading misschien ;)
op een P4 1700???

Verwijderd

Topicstarter
uhm keb nu weer een leuk gaar probleempje ik zat in hardware te klooien en dan ziet ik dat er bij 2 dingen een vraagteken staan de multimedia audio controler en de pci simple communication controler.
ik krijg deze dan ook maar niet geinstall op me pc, hij zegt wel al ergens dat ik al de soundblaster ergens heb geinstall.

en btw nog iets me meisie dagt ineens dat hij wel uitging vallen maar daarna deed het beeld niet meer. toen wagten ze enige tijd en daarna deed alles t weer.
ze beweerde of t net leek of hij niet genoeg kracht meer kreeg.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil iedereen bedanken voor diegene die hulp heeft verleend aan mij.

ik heb ondertussen een stabiele voeding 350W kunnen krijgen waardoor ik die kon gaan testen.
ik speel sinds eergisteren zonder enige vastloper en ik ben weer een gelukkige gamer.

Iedereen nogmaals bedankt
Pagina: 1