Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[meten] Doormeten laptop mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 636 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-11 09:59
Hallo allemaal,

ik heb een raar probleem met mn laptop, beter gezegd, met de voeding er van.

Op de (volle) accu werkt het geheel perfect (voor zover Windows 2000 lekker draait op een P1 166MHz :P). Echter, zodra ik de netvoeding in de laptop steek schakelt hij ineens uit. Ook wordt de accu niet opgeladen.

Andere voeding werkt niet en een andere batterij evenmin. Het probleem zit hem dus in het moederbord. Na vele schroefjes en dergelijke heb ik het deel moederbord wat ik zoek eindelijk te pakken. Nu vraag ik me af, is zoiets door te meten en te repareren? Want iedere keer mn batterij opladen in een andere laptop is niet echt gemakkelijk...

Het gaat hier om een Dell Latitude CP 166MT

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
Er zal wel iets mis zijn met het systeem. Het is een oude lap, dus de kans is er wel dat er eens een kortsluiting is geweest oid, en dat het gewoon dood is. Herstellen, dat weet ik zo niet. Maar Dell kan je mischien wel helpen of een laptop repair centre.

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-11 22:35

MBV

Je kan uiteraard de componenten doormeten (weerstandjes etc), verder zou ik het ook niet weten. Probeer te tracen waar de stroom ophoudt, dikke kans dat dat je defecte onderdeel is. Dat kan je dan vervangen.
Helaas ben ik ook maar een n00b op dit gebied, maar dat is het enige wat ik zelf zou doormeten.

• Bajoran
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-04-2021

Bajoran

Waarom?

Ik heb altijd begrepen dat componten van electronica niet goed door te meten zijn wanneer ze in een schakeling zitten.

Alleen wanneer je de onderdelen er uit haalt zul je de werkelijke waardes weten anders worden de waardes beinvloed door de componenten in de omgeving.

:)

ASUS A8NE AMD Athlon 64 3500+ - Corsair ValueRam 2 x 512 PC3200 - Asus 7900GT PCIe 256 MB DDR3 - NEC ND3550A - NEC DV5800D - 2 x MaxtorDiamondMAX 10 SATA II - Logitech Z640 speakerset - Pabst Fans 12db en een chieftec bigtower

• RvL
Nou, ik heb al het een en ander doorgemeten en kwam tot de conclusie dat de + gewoon doorliep tot aan de aansluiting van de batterij, maar de min al vrij snel op houd. Heb alleen nog niet kunnen ontdekken waar ergens.

Ik weet ook niet of ik het goed doe overigens. Wat ik doe is de pool van de aansluiting beetpakken en dan voor en achter het componentje de spanning meten.

Ze zeggen altijd dat ik maar beter aan de andere kant van de computer kan blijven, aan de kant van het toetsenbord. Ze krijgen nog gelijk ook :P
Alleen wanneer je de onderdelen er uit haalt zul je de werkelijke waardes weten anders worden de waardes beinvloed door de componenten in de omgeving.
Ongetwijfeld, maar ongetwijfeld houd ik dan bij het opnieuw in elkaar zetten heeel veel componentjes over 8)7

[ Voor 22% gewijzigd door RvL op 01-09-2003 23:19 ]

Nu de dekens nog...

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Je zou eens over de + en de - van de voeding kunnen meten. Als die volledig doormeten (weerstand van 0 ohm) dan heb je een kortsluiting te pakken.

Van Dell & de rest van de boevenbende hoef je niets te verwachten.

Als het voedingsgedeelte op een los stukje print plaat zit dan zou je het eens los kunnen halen en zo de voeding erop kunnen zetten.
Het kan ook zijn dat er door een kortsluiting in het notebook de voeding de stroom afkapt..
Soms kan je kapotte onderdelen herkennen aan licht verbrande plakken op het moederbord, maar soms kan je helemaal niets aan de buitenkant zien.
In veel gevallen is er een spanningsstabilisator uit gevlogen als de voeding kapot is. Weerstanden gaan bijna nooit kapot.

Voor onderdelen kan je altijd bijvoorbeeld op de HCC-dagen kijken. Nog een paar maandjes geduld. :)

Senile! Senile Oekaki

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-11 22:35

MBV

Dat snap ik. Maar wanneer een weerstand geen stroom doorlaat, of een IC aan de andere kant nergens spanning heeft, dan krijg ik een ideetje dat het betreffende component kaduuk is :)
Exacte weerstandwaardes wil je niet meten, maar je kan altijd kijken of je iets raars ziet (zwart gaatje is vaak ook raar :P)

Verwijderd

Misschien geen nuttige inbreng... maar contactjes schoon maken doet ook nog wel ns wonderen.
MP3 player viel steeds uit » contactjes schoongemaakt » verholpen
Nokia 8310 viel steeds uit » contactjes schoongemaakt » verholpen
Suc6

• Vunzz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-10 14:31
Niet meteen boos worden, maar als je niet weet wat je moet weten en eveneens niet weet hoe je moet meten denk ik niet dat je er aan moet beginnen.
Dan lijkt een basiscursus electronika me nuttiger.

How can you conquer a hill top, if you are to busy at the bottom stepping over stones.

Verwijderd

daar moet ik Vunzz gelijk in geven.ik ben al jaren bezig met electronica en het is heel moeilijk,zoniet onmogelijk,om een laptop te repareren zonder enige kennis van zaken.er wordt gebruik gemaakt van geschakelde voedingen en niet standaard stabilisators(die 8 pins chippies bij de voeding zijn er al een paar,meestal met sense ingangen).
wat je wel zou kunnen doen is een voeding die wel goed gestabiliseerd is aan de accu aansluiting hangen.wel de spanning van de accu gebruiken dan.maak je er een mooie digitale foto lijstje van :)

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-11 09:24
Heb hetzelfde probleem met een oude HP Omnibook 2000CT, alleen iets anders.

Met alleen de voeding erin werkt het ding prima
Maar zodra ik de batterij erin hang samen met de voeding valt hij steeds uit
Alleen met een batterij kan ik niet testen, want hij laad hem niet op.

Ik gok erop dat het bij mij ligt aan het component dat bepaald of de laptop de voeding of de batterij moet gebruiken, en heb voor mezelf besloten dat dat niet te fixen is. Ik gok dat bij jou het probleem ook hier ligt...

• RvL
Boos word ik niet zo snel, ik heb alleen te vaak stille hoop op onmogelijke dingen ;) Daarbij komt een dosis (over)moed wat me al menig stuk elektrisch apparaat heeft gekost :P

En toch blijf ik het altijd proberen om iets zelf te maken 8)7

Nu de dekens nog...

Verwijderd

@fricky
het probleem met jouw laptop kan een kapotte accu zijn..als deze teveel laadvermogen vraagt krijg je dit soort problemen...

Verwijderd

Ik weet niet hoe het bij Dell is geregeld, maar toen ik bij Compaq het accupak open sloopte, trof ik daar ongelooflijke hoeveelheid electronica aan, bedoeld om opladen, omschakeling accu/netvoeding, verwerking sensoren etc te verzorgen.
En dat zat dan gepropt op 2 zijdig bestuckt printje met smd onderdelen.
Brrr als je daarin moet zoeken.....
Met nieuw pack koop je ook meteen nieuwe regel electronica.

Verwijderd

deze electronica zit in elke accu-pack.dat is een temperatuur beveiliging die zorgt dat de accu niet te warm wordt bij het laden.meestal werkt een voeding op de accu aansluiting ook zonder deze electronica..ga je je accu-cellen zelf vervangen dan zou ik die electronica wel erbij hangen anders bestaat explosie gevaar..

Verwijderd

in sommige laptops. zoals topline, zit voor de voeding een apart PCB tje...
deze is dan in de meeste gevallen kapot in jouw geval.
Maar als je nog nooit eerder in laptop van binne heb gezien op deze keer na, dan zou ik het toch echt overlaten aan een expert.
mocht het DCDC gedeelte toch op het mainboard zitten, dan moet er een ander mainboard in.
en aangezien de leeftijd van het beestje zijn die waarschijnlijk heel moeilijk te krijgen.
Pagina: 1