Toon posts:

[Mobo] Ietsje "gebogen"

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net mn pc effe uit elkaar gehaald en weer in mekaar gezet ivm met een schoonmaak mbv wat perslucht. Dat is allemaal goed gegaan. Ook het aansluiten van alle componenten ook.

Maar toen ik op een gegeven moment alleen nog het mobo in de kast zag zitten zag ik dat het mobo +- 2-3 mm gebogen was onder de cpu socket.
Hij raakte de kast niet dus dat zit in ieder geval goed.

Ik ging de search in en vond een aantal topics over dit i.v.m met pentium 4 processoren. Daar werd gezegd dat het redelijk normaal was.

Ik heb zelf een AMD 2600 met een boxed cooler met een asus a7n8x mobo.

Ik heb zo het vermoeden dat ie licht "uitgezet" is door de warmte die in de CPU socket ontstaat tijdens heftig stressen oid.

Alleen het is me niet helemaal duidelijk of dit wel gezond is voor het moederbord.
Iemand hier enige ervaring mee?

Ik heb gekeken of alle schroeven enz wel goed vast zaten, dat was dus inderdaad zo. Hij zit er echt goed in vastgeschroefd.

• htol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-04-2024
2 a 3 mm is niets dus nergens zorgen om maken :)

Ik heb welles P4's mobo gezien die een +/- 1 CM doorbogen :o

[ Voor 40% gewijzigd door htol op 01-09-2003 22:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de info htol.
Maar 1CM is echt wel veel, dat heb ik gelukkig niet :)

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Leg wellicht wat bubbeltjesplastic onder je mobo waar ie het verst doorbuigt, of een stuk schuimrubber, zodat hij nooit het metaal raakt.

Forget your fears...
...and want to know more...

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-05 17:35
Aetje schreef op 01 September 2003 @ 22:28:
Leg wellicht wat bubbeltjesplastic onder je mobo waar ie het verst doorbuigt, of een stuk schuimrubber, zodat hij nooit het metaal raakt.
Hmmz, is dat niet een beetje link?
Ik heb zo het vermoeden dat je dan een extra coating om je mobo smelt..
Vooral met dat bubbeltjesplastic.

[ Voor 5% gewijzigd door Laurenz op 01-09-2003 22:34 ]

Leave only footprints, take only memories

• bverwijs
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-08 22:23
Dit is een redelijk bekent probleem. Komt meestal door de koeler die op de socket geklemt zit. Als je de koeler eraf haalt is je mobo waarschijnlijk weer helemaal recht. Inderdaad zoals Aetje al zegt, gewoon wat rubber eronder

• MasterFreak
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:30

MasterFreak

Zeker weten!

Aetje schreef op 01 september 2003 @ 22:28:
Wordt of is dat spul ook niet statisch?

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Vooral geen plastic zakjes waar kaarten en moederborden in zitten gebruiken. :+

Senile! Senile Oekaki

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:54

DJT

Als je je CPU + Cooler al vastklemt vóórdat je de boel in gaat bouwen trekt je mobo krom ja. Altijd EERST mobo vastschroeven, daarna pas de CPU + Cooler erop.

Verwijderd

Topicstarter
DJT schreef op 01 September 2003 @ 22:58:
Als je je CPU + Cooler al vastklemt vóórdat je de boel in gaat bouwen trekt je mobo krom ja. Altijd EERST mobo vastschroeven, daarna pas de CPU + Cooler erop.
Toen ik de onderdelen kocht bij Mycom (mobo, processor, cpu, ram) toen zei die jongen die me hielp dat zij de cooler erop moesten zetten, anders kreeg ik geen garantie :S, de rest heb ik zelf ingebouwd .

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-08 13:16
stomme vraag? maar waarom wordt dan in de handleiding van de TT11+ gezegd dat je eerst de koeler vast moet maken en daarna het mobo in de kast schroeven?

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-08 10:43

w0w

Toen ik de onderdelen kocht bij Mycom (mobo, processor, cpu, ram) toen zei die jongen die me hielp dat zij de cooler erop moesten zetten, anders kreeg ik geen garantie
Dat doen ze welleens omdat amd's nogal vaak doorbranden, en dat komt dan vaak omdat mensen de koeler er niet goed op zetten (of gewoon helemaal niet :o ). Maar dat je mobo een beetje krom is, hoef je je geen zorgen over te maken, wanneer je je wel zorgen moet maken is als je er iets van rubber of plastic onder legt. niet doen!, het kan zijn dat het gaat smelten en dat moet je natuurlijk niet hebben bij je mobo
stomme vraag? maar waarom wordt dan in de handleiding van de TT11+ gezegd dat je eerst de koeler vast moet maken en daarna het mobo in de kast schroeven?
Ik denk dat ze dat hebben geschreven omdat het nogal een groot ding is, en omdat vaak (in miditowers) de PSU ervoor zit, het maakt vrijwel niks uit of je eerst je mobo inbouwt of eerst je cpu koeler eropzet

[ Voor 43% gewijzigd door w0w op 01-09-2003 23:11 ]

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

DJT schreef op 01 September 2003 @ 22:58:
Het is veel minder prutswerk om eerst alle onderdelen (ram, cpu, koeler) op je mobo te bouwen, en pas dan in je kast te schroeven. Heeft nog een ander voordeel, namelijk dat je veel makkelijker kan testen of je koeler wel goed vast zit, dit gaat moelijker als je mobo al in de kast zit.

Maar over dat gebogen: een paar mm valt mee ja, dat is best te doen. Gebruik desnoods (als het uberhaupt zal helpen, weet niet waar het mobo precies gebogen is) wat meer schroeven om het mobo vast te zetten, 8 of 9 ipv de standaard 6. Dit geeft het mobo net even meer houvast, waardoor het kromtrekken ook niet verder gaat :)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Ik heb met een alpha heatsink (die bevestigd wordt met de gaten rond een socket) wel eens vrolijk de schroefjes aangedraait totdat ze de bodem van de busjes raakten omdat de handleiding wat vaag was over hoever je ze moest draaien. Later bekeek ik de zijkant van het mobo, bleek hij helemaal kromgetrokken te zijn rondom de socket :D

Mobo heeft het altijd goed gedaan dus blijkbaar kunnen ze wel wat hebben ;)

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
En wat dachten van de Intel stock coolers die zichzelf zo sterk in het mobo willen graven dat de plank de vorm krijgt van een banaan ?. Ok de planken werken wel, maar echt netjes ziet het er niet uit.

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:39

Dark

who tweaked the light?

In de intel specificaties wordt er rekening gehouden met een bepaalde buiging van het mobo na het aanbrengen van de cooler, het is dus normaal. Mijn nieuwe boardje voor p4, de asus p4c800e heeft een speciale backplate erop zitten om doorbuigen te voorkomen. Er zijn ook heatsinks (thermalright slk900 bijv.) die een backplate hebben.

http://darkforce.dyndns.org/pics/p4c800e(back).jpg <-- p4c800e achterkant
http://www.overclockers.com/articles698/ <-- review slk900u

[ Voor 8% gewijzigd door Dark op 02-09-2003 11:39 ]

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-08 14:06
Heb ongeveer hetzelfde probleem maar op een andere plaats (ATX mobo in AT-kast gemodt) en wat het beste werkt is (niet lachen) een leeg rolletje WC-papier platdrukken en er tussen steken (doe ik ook) en dat gaat heel goed, de druk van het rolletje die terug rond wil worden, tegenover de druk van het mobo zorgt dat alles perfect blijft zoals het moet zijn ;)

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-08 11:45
Guru Evi schreef op 02 September 2003 @ 16:45:
Heb ongeveer hetzelfde probleem maar op een andere plaats (ATX mobo in AT-kast gemodt) en wat het beste werkt is (niet lachen) een leeg rolletje WC-papier platdrukken en er tussen steken (doe ik ook) en dat gaat heel goed, de druk van het rolletje die terug rond wil worden, tegenover de druk van het mobo zorgt dat alles perfect blijft zoals het moet zijn ;)
totdat het rolletje om 1 of andere reden te ver wegzakt en je PC begint te roken
en als de rook uit je PC is werkt ie niet meer

TheS4ndm4n#1919

Pagina: 1