Toon posts:

FTP

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
het geval dat ik op een industrie terrein woon, en mijn vader een bedrijf heeft in metaalbewerking. We hebben dus veel zware machines staan in de loods, maar er moet een netwerkkabel door die loods heen.

Nou hoorde ik dat het problemen op zou kunnen leveren vanwege de magnetische velden van de motoren vd machines. ik kreeg dus een tip over de zogenaamde FTP kabels.

lijkt jullie dat wat? en wat vinden jullie van deze advertentie? zou dat een goeie kabel zijn?

http://www.marktplaza.nl/advertentie.php?adnr=125862

tnx

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Bij FTP kabels zit er een extra bescherm laag overheen.

Voor die andere vraag kan je beter bij 'Hoeveel is dit nog waard?' - Deel 12 zijn :)

suc6

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:44

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Ik had er nog nooit van gehoord (wel UTP en STP)

maar Google levert genoeg op:

[google=ftp kabel]

• Caeruleus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:22
In de advertentie staat toch al uitgelegd wat een FTP kabel is :?
Kabel bestaat uit de normale 8 draden met een extra aardedraad. En een aluminium
en plastic beschermlaag met daaroverheen de dikke grijze isolatielaag.

De kabel is hetzelfde als UTP kabel alleen door de beschermlaag is de kabel
beter bestand tegen storing en magnetische velden, waardoor beter data
overdracht onstaat.

no animals were harmed during the production of this message

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik vraag me eigenlijk wat beter beschermd, FTP of STP... de eene keer word beweert dat STP beter is, de andere keer dat FTP beter is...
ik heb UTP langs een basversterker lopen, en ik merk toch wel datik volle snelheid niet kan halen... hou met zo'n 8MB/s op als ie op 100Mbit draait... zit er namelijk wel aan te denken om alle kabels binnenkort te vervangen, want de connectoren zijn niej lekker meer en de kabels zijn hier en daar beschadigt geraakt (draait allang niet meer op 100Mbit sinds aanschaf 10Mbit HUB...) tijdens de 100Mbit test waren de kabels nog nieuw...

edit:
wfvn schreef op 01 September 2003 @ 20:59:
Ik had er nog nooit van gehoord (wel UTP en STP)

[...]
STP = Shielded Twisted Pairs (figures ;))
FTP = Foiled Twisted Pairs...
UTP = Unshielded, maar dat weet iedere leek wel :)

[ Voor 22% gewijzigd door Fludizz op 01-09-2003 21:03 ]

• Milenco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 02:03
Bij zulk soort dingen kan je idd het beste STP of FTP kabel gebruiken:

STP: Shielded Twisted Pair
FTP: Foiled Twisted Pair

Het voordeel is, dat hier een beschermlaag omheen zit, wat idd tegen storing door magnetische velden helpt.

[search=stp kabel]
[search=ftp kabel]

Stukje uit de FAQ:
Wat zijn dan de verschillen tussen STP en FTP ?

Dat zit zo : STP is de hoofdcategorie van Shielded kabels. Hier zijn echter meerdere subcategorieën in.

FTP is de meest gangbare. Hieronder staan de exacte verschillen van Shielded kabels :

FTP : Om de aders van de kabel zit een extra folie gewikkeld, om interferentie te voorkomen.
S/FTP : Zelfde als FTP, echter met nog een extra draadmantel om de folie heen.
S/STP : Ieder aderpaar is voorzien van een draadmantel, en de totale kabel is ook nog eens voorzien van een draadmantel.
F/STP : Hetzelfde als S/STP, echter is de buitenste draadmantel hier vervangen door een folielaag.

De laatste 3 types zie je niet veel, vandaar dat ik die in de hoofdlink niet opgenomen heb, maar nu weet je in ieder geval de verschillen.

Wanneer gebruik ik Shielded kabels ?

Nou, in thuis-situaties eigenlijk niet. Shielded kabels zijn voornamelijk in gebruik in omgevingen waar er grote kans is op magnetische interferentie. Denk hierbij aan fabriekshallen waar electromotoren of andere zware machines gebruikt worden. Thuis hoef je je hier gemiddeld niet druk over te maken.

• makkie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-08-2025
Milenco schreef op 01 September 2003 @ 21:04:
Bij zulk soort dingen kan je idd het beste STP of FTP kabel gebruiken:

STP: Shielded Twisted Pair
FTP: Foiled Twisted Pair

Het voordeel is, dat hier een beschermlaag omheen zit, wat idd tegen storing door magnetische velden helpt.

[search=stp kabel]
[search=ftp kabel]

Stukje uit de FAQ:

[...]
Maar om nu op de vraag van de topic starter te komen , neem voor in die fabrieks hal shielded UTP.
Als je dat niet doet krijg je er echt spijt van. (ik heb het al ergens meegemaakt dat ik alle utp kon vervangen voor shielded utp , en de problemen waren de wereld uit.).
En dan is er ook nog een nieuwere variant UT PIMF.
Dat is cat 6 of 7 (weet niet meer precies) , maar dat wil zeggen Pair In Metaal Folie

[ Voor 21% gewijzigd door makkie op 01-09-2003 21:16 ]

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-07 12:11

M14

Ik heb hier een kabel liggen met 5 twisted ader-paren (dus 10 aders), om die paren heen een plastic laag, daar weer omheen een metalen mantel heen gevlochten en uiteindelijk ook nog eens de plastic isolatie :)

Hoe ik er aan kom .... Geen idee. Heb ik een keer gekregen volgens mij :)

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Verwijderd

Topicstarter
ok bedankt voor de moeite, k ga denk ik n FTP of STP kabeltje halen :D

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:12

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Volgende keer graag een iets pakkendere titel verzinnen dan dit ;) :/
Verder is er genoeg info te vinden met de search en google : search linkje

En tja, wat jij wilt bieden op een 'te koop aangeboden' heeft weinig met NT te maken.

Braaikamer - Smoke&BBQ

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.