Eerst even een korte intro: Ik draai op het moment windows XP Professional. Het systeem heeft de afgelopen maanden (4 ofzo) zonder problemen gewerkt. Geen foutmeldingen etc...gewoon prima. Gister netjes de pc afgesloten en vanochtend startte ik hem gewoon op. Maar tot mijn verbazing bleek dat ik geen geluid had. Wat blijkt nu; mijn beide netwerkkaarten en een geluidskaart zijn uit het systeem verwijderd volgens Device Manager. Her installatie is niet mogelijk omdat windows de kaarten helemaal niet meer detecteerd.
Nu lijkt het dus alsof ze allen stuk zijn. Ik heb ze dus in een ander systeem getest en daar werkt het wel gewoon. Beide netwerkkaarten geven ook aan dat er een kabel in zit (de lampjes staan aan) dus ze krijgen wel stroom. Daarnaast zit de geluidskaart onboard dus het zal niet echt iets met de PCI sloten te maken hebben.
Dit heb ik al geprobeerd:
- System Restore van WinXP. Naar een datum waarop het hele systeem wel goed werkte. Maar helaas zonder resultaat.
- De laatste patch voor "msblast" verwijderd. Maar ook dat was niet de oorzaak.
- Windows Update gebruikt voor de nieuwste drivers. Ook geen oplossing.
- Gepingd naar het netwerk maar dat werkt natuurlijk ook niet. (was eigenlijk om te kijken of er iets wordt gevonden)
- Hele tweakers database doorzocht naar gelijke problemen. Er zijn er een paar maar die geven geen werkende oplossing voor mijn geval.
- Gegoogled
veeel resultaat maar niet voor mij.
Wat kan ik verder nog proberen? Ik Herkent iemand het probleem? Het liefst installeer ik windows niet opnieuw (clean install) omdat er zoveel ongelovelijk veel software en instellingen opstaan
dat ik dan weer dagen bezig ben de pc "optimaal" werkende te krijgen.
Het systeem:
Hardware
Intel P4 2.4 Ghz
512 MB Kingston geheugen
P4S333 moederbord
GF4 TI 4200 64 MB
2x 3com netwerk kaartjes
Windows XP SP1
Nu lijkt het dus alsof ze allen stuk zijn. Ik heb ze dus in een ander systeem getest en daar werkt het wel gewoon. Beide netwerkkaarten geven ook aan dat er een kabel in zit (de lampjes staan aan) dus ze krijgen wel stroom. Daarnaast zit de geluidskaart onboard dus het zal niet echt iets met de PCI sloten te maken hebben.
Dit heb ik al geprobeerd:
- System Restore van WinXP. Naar een datum waarop het hele systeem wel goed werkte. Maar helaas zonder resultaat.
- De laatste patch voor "msblast" verwijderd. Maar ook dat was niet de oorzaak.
- Windows Update gebruikt voor de nieuwste drivers. Ook geen oplossing.
- Gepingd naar het netwerk maar dat werkt natuurlijk ook niet. (was eigenlijk om te kijken of er iets wordt gevonden)
- Hele tweakers database doorzocht naar gelijke problemen. Er zijn er een paar maar die geven geen werkende oplossing voor mijn geval.
- Gegoogled
Wat kan ik verder nog proberen? Ik Herkent iemand het probleem? Het liefst installeer ik windows niet opnieuw (clean install) omdat er zoveel ongelovelijk veel software en instellingen opstaan
Het systeem:
Hardware
Intel P4 2.4 Ghz
512 MB Kingston geheugen
P4S333 moederbord
GF4 TI 4200 64 MB
2x 3com netwerk kaartjes
Windows XP SP1