[Desktop PC als Server] +200GB HD & Koeling ?

Pagina: 1
Acties:

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Allereerst mijn excuses als dit niet in de gewenste groep staat geplaatst, ik neem aan dat een modje wel weet waar deze precies moet.

Dan mijn vraag:

Ik heb hier een wat oudere pc liggen:

Desktop - IBM Personal Computer - 300PL [Model: 6862-V10]

Nou wil ik deze als zodanige Backup Server/Mp3 Server/etc laten draaien, kortom deze staat 24/7 aan !
Het enigste waar ik alleen bang voor ben is de warmte die van een HD afkomt en die kast kan die warmte niet afvoeren denk ik.
Ik ben nl. van plan om een +200GB HD aan te schaffen en deze daarin te proppen. Zodat er in ieder geval voldoende schijfruimte aanwezig is.

Ik heb hieronder 2 linkjes naar de desbetreffende layout van die desktop kast:

http://www-1.ibm.com/supp...psg1JBAR-3TQS5J&loc=en_US
http://www-3.ibm.com/pc/support/site.wss/jbar-3trhsx_1.gif

Die HD moet dus rechtsvoor komen te zitten (vanaf de voorkant van de kast gezien dan, dus op dezelfde "lijn" als waar de voeding zich bevindt).
Het probleem met +200GB 'HD's is zoals ik al zei de warmte die van die krengen afkomt, in deze kast is er geen enkele afvoer van die warmte van de HD, waardoor het dus vrij "link" wordt om deze als backup te gaan gebruiken. Aangezien een te hoge temperatuur van je HD ook niet erg bevordelijk is.

Kortom, wat kan ik het beste doen om deze Desktop PC als zodanige "goede" server te gaan gebruiken. Moet ik extra coolers erin maken zodat de warmte van die HD via de bovenkant eruit kan of iets dergelijks ? Of is het allemaal onzin van die warmte en hoef ik nix te modden en gewoon die HD erin rammen en klaar ?

Waar komt overigens de meeste warmte vandaan van een HD ? Is dat vanaf de onderkant (waar de electronica zit) of vanaf de bovenkant ? Want zoals je ziet zou de HD zich ook dicht tegen de onderkant aan begeven.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zal als ik jouw was gewoon dit stukje van jezelf uitvoeren....
Moet ik extra coolers erin maken zodat de warmte van die HD via de bovenkant eruit kan of iets dergelijks ?
Ik zal gewoon een extra cooler plaatsen, zodat de airflow ook wat beter is in je kast

Verwijderd

Nog iets belangrijks:

Kan dat moederbord wat erin zit wel +200 GB aan? Udma 33 of 66 kan dacht ik maar to 137 GB aan (don't backup me if i'm wrong).

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 01 September 2003 @ 18:35:
Nog iets belangrijks:

Kan dat moederbord wat erin zit wel +200 GB aan? Udma 33 of 66 kan dacht ik maar to 137 GB aan (don't backup me if i'm wrong).
200GB herkent ie gewoon (net ff een 200gb schijf erin gehangen)... dus dat zal wel lukken ...
Vorkie schreef op 01 September 2003 @ 18:29:
Ik zal gewoon een extra cooler plaatsen, zodat de airflow ook wat beter is in je kast
Erin hangen is geen punt, maar die warmte moet er ook ergens uit, dus moet ik die cover gaan modden (wordt dan de eerste keer dat ik iets mod).

Maar ik mis nog een antwoord op mijn vraag, die HD, waar komt de warmte vandaan ? Van de bovenkant of onderkant ?

[ Voor 41% gewijzigd door Enforcer op 01-09-2003 18:41 ]

• tekno
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-07 12:33
Ik heb ook zo'n kast, en daar heb ik een ibm harde schijf inzitten, die vrij warm wordt (niet al te beste schijf uit de 60gxp serie). Maar deze houdt zijn hoofd makkelijk koel genoeg (dus lauw-warm, niet heet) in deze kast. En ook de proc wordt absoluut niet te warm, heeft wel 4 maanden gewoon stabiel gedraaid, totdat er een os en geheugen update kwam. Je kunt eventueel nog een fan erin modden, maar je zou hem ook gewoon zo erin kunnen zetten. Ik neem niet aan dat de nieuwe harde schijven zo veel meer warmte produceren.

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:27
Enforcer schreef op 01 September 2003 @ 18:38:
[...]
Erin hangen is geen punt, maar die warmte moet er ook ergens uit, dus moet ik die cover gaan modden (wordt dan de eerste keer dat ik iets mod).

Maar ik mis nog een antwoord op mijn vraag, die HD, waar komt de warmte vandaan ? Van de bovenkant of onderkant ?
Heb ook zo'n (zeer betrouwbare) 300PL. De hele drive wordt gewoon bij design (bloed)heet. Wil je warmte afvoeren, wat omhoog stijgt :+, maak dan een Blowhole (gatenzaag) in de kap ter hoogte van de drives, een 12V fannetje op.
Als het even kan, haal je de CDROM eruit en zet op die plaats (met een 3.5"verloopje) je HD.

O ja, wanneer je een gat gaat zagen is dit het eenvoudigste met een gatenzaag (zo'n ding wat je aandrijft met een boormachine), doe dan dan van binnen naar buiten. aan de binnenkant zit dat dunne-folie metaal wat je anders met gatzagen (door dat je dat anders naar binnen zal drukken) naar gort helpt.
Maak je het gat met een decoupeerzaag, doe dat dan van buiten naar binnen.

Je kan nl ook FF de boel aanzien zonder extra koeling. FF temperaturen zeg maar. Wordt de drive zo heet dat je niet lang je vinger er tegenaan kan houden, dan wordt het (extra) koelen.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Pagina: 1