Toon posts:

Redhat&Xp XP start niet op ???

Pagina: 1
Acties:
  • 62 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
He Gasten,

Een week geleden heb ik een onderwerp gepost over hoe Redhat en windowsXP in dual boot systeem te maken.
U heeft mij heel goed geholpen moet ik zeggen.
Maar het is niet zo gelukt zoals ik wilde dat het werkte

Hier is mijn tweede vraag en laaste over een dual boot Systeem (windowsxp&redhat9.0).

Eerst zal ik aan u mijn structuur vertellen.

Op mijn normale standaard C schijf heb ik XP geïnstalleerd (de c schijf is in de computer in gebouwd)

Op mijn Afneembare harddeschijf heb ik Redhat 9.0 geïnstalleerd.

Het is werkt okay,
Maar als ik mijn afneembare hardeschijf (met Redhat 9 ) uit de computer verwijder werkt windows xp niet meer.
Het schijnt dat Linux mijn bootsector op mijn C schijf heeft overschreven.

Wat moet ik doen zodat Windows XP Normaal kan opstarten zonder dat ik mijn afneembare harde schijf met daarop redhat er in moet doen.
Zodat ik de extra ruimte kan gebruiken zoals bedoelt

Ik hoop dat u mij uit helpen kan

Vooraf bedankt

Greets,

R C

Verwijderd

waarschijnlijk moet je lilo of grub instaleren (ik weet niet welke redhat gebruikt) op je vaste schijf door /etc/lilo.conf aan te passen (voor lilo :P) en dan lilo te draaien
bekijk ook de manpage lilo.conf ik weet niet hoe het zit met grub

• -W0kk3L-
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-12-2025
Zorg ervoor dat Windows je bootgegevens van linux heeft, ipv andersom. Die kun je in de boot.ini zetten. Eerst zul je je Windows XP gegevens weer even moeten herstellen..... Als ik me niet vergis met de recoverycd opstarten, en fixmbr intikken. Tis een tijdje geleden dat ik dit zelfde probleem had, maar zoiets was het wel.

Daarna even op google zoeken op "dual boot linux xp boot.ini"
Succes

[ Voor 33% gewijzigd door -W0kk3L- op 01-09-2003 18:04 ]

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:30

Lancer

What the......

Het is idd wat W0kk3l zegt. Waarschijnlijk heb je GRUB als bootloader. Grub gebruikt het Linux /boot volume om te kijken wat 'ie moet doen. Die trek jij dus er uit.

Volgens mij moet het wel lukken met LILO, die verblijft volgens mij geheel in de bootsector, of natuurlijk, zoals al aangegeven met boot.ini

Een alternatief om je bootsector te herstellen is een win95 bootflop met fdisk, booten en dan fdisk /mbr

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Verwijderd

Topicstarter
WOkk3l quote :Zorg ervoor dat Windows je bootgegevens van linux heeft, ipv andersom. Die kun je in de boot.ini zetten

Euh hoe doe je dat dan

Lancer qoute : Volgens mij moet het wel lukken met LILO, die verblijft volgens mij geheel in de bootsector, of natuurlijk, zoals al aangegeven met boot.ini

Waar kan ik lilo dan downloaden heb al veelgezocht op google ze praten er veel over maar donwloaden kan ik het nergens

Verwijderd

Topicstarter
PS Bedankt voor de hulp

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:30

Lancer

What the......

Zit standaard bij de Rode Hoed. "man lilo" en "vi /etc/lilo.conf" moet als het goed is wonderen doen. (en anders ff van de CD installeren, zie daarvoor de docu)

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Verwijderd

Topicstarter
Op cd zei je Hmmmmmz kan niet vinden en dat docu bedoel je zekers op redhat.com zal gewoon eerlijk zeggen mijn engels is niet zo goed :o

Maar toch bedankt :*)

word er gek van ben ook nog een klein beetje een noob en vooral op dit gebiedt :X ;( :'(

HELP ME

Groetjes

R.C

• -W0kk3L-
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-12-2025
Ik raad je toch de boot.ini aan, R.C. Dan hoef je geen extra zooi te installeren, en als je windhoos nog een keer opnieuw moet installeren, hoef je alleen die boot.ini regel maar te bewaren (op flop ofzo)....meer niet. Als je XP installeert terwijl lilo in je bootsector staat, ben je lilo weer kwijt. Tis maar dat je et weet :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 september 2003 @ 18:41:
Op cd zei je Hmmmmmz kan niet vinden en dat docu bedoel je zekers op redhat.com zal gewoon eerlijk zeggen mijn engels is niet zo goed :o

Maar toch bedankt :*)

word er gek van ben ook nog een klein beetje een noob en vooral op dit gebiedt :X ;( :'(

HELP ME

Groetjes

R.C
type "man lilo.conf" daar staat in hoe je lilo.conf aan kan passen (ik gebruikt meestal cfdisk om te kijken wat welke partitie is er zal vast wel een andere manier voor zijn :P)

offtopic:
de groetjes zijn niet nodig (zie algemene regels)

Verwijderd

Topicstarter
Waar moet ik dat typen

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:22
Verwijderd schreef op 01 September 2003 @ 17:40:
He Gasten,

[...]

Vooraf bedankt

Greets,

R C
Het deel dat ik hier gequote heb mag je bij volgende berichten wel weglaten. Hoe je heet staat naast je bericht, elkaar groeten doen we al permanent dus dat hoef je niet onder elk bericht te zettens - het verspilt maar ruimte en leid verder af van de discussie.
Zelfde verhaal, natuurlijk mag je best bedanken als het probleem opgelost is, maar als je meerdere keren kort achter elkaar post, gebruik dan liever de edit-knop Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif die naast je eigen posts staat, en tik het bij je vorige bericht in.
Verwijderd schreef op 01 September 2003 @ 18:41:
Dan heb je wel een beetje een probleem als je met Linux en het internet in het algemeen wilt werken. Weet je zeker dat het zo'n goede keus is? Zo ja, dan moet je gewoon proberen vaker Engels te lezen, dan gaat het vanzelf beter.
Daartegen is lezen toch de enige afdoende oplossing, we kunnen je niet letter voor letter vertellen wat je moet doen, dat is voor ons niet te doen en irritant, en daarnaast snap je dan nog niet hoe en waarom je iets moet doen. Kortom, feitelijk schiet niemand daar wat mee op :D
Zie voorgaande opmerking. Als je zelf niet een handboek kunt kopen/lezen/lenen in de bieb (yep, er zijn ook Nederlandse boeken 'beginnen met Linux', check de betere boekhandel of je plaatselijke bieb als die een beetje groot is), dan kom je op deze manier echt nergens.

Hoe dan ook, op deze manier gaat het echt niet werken. Daarom doe ik dit topic op slot. Lees alsjeblieft de [FAQ]forumregels[/faq] eens door en probeer zelf wat meer uitzoekwerk te doen, voordat je iets hier vraagt.

Wellicht is beginnersweb eventueel een geschikter forum, daar kun je sowieso altijd terecht.

[ Voor 1% gewijzigd door Wilke op 01-09-2003 20:34 . Reden: link gefikst ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.