Ik ben op het net de VPC (variabel peltier control) tegen gekomen van techcool, zie techcool.com. Hiermee is condens tegen te gaan doordat je de peltier regelt tot bijv. -10 onder kamertemperatuur en niet verder. Ik denk dat dit goed werkt want het werkt via verlaging van de voltage. Vraag is echter of de inregeltijd niet te groot is voor een stabiele overclock. Iemand enig idee?
linkje ernaartoe zou wel makkelijk zijn...
Ik denk dat het wel werkt maar dat het hele idee van de peltier verloren gaat.. Er gaat namelijk al condens optreden zodra de tempratuur onder kamertempratuur komt (ruwweg)
Het inregelen zou je moeten doen voordat je de computer aanzet... maar lijkt me toch niet ideaal..
Ik denk dat het wel werkt maar dat het hele idee van de peltier verloren gaat.. Er gaat namelijk al condens optreden zodra de tempratuur onder kamertempratuur komt (ruwweg)
Het inregelen zou je moeten doen voordat je de computer aanzet... maar lijkt me toch niet ideaal..
SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate
Dat klopt wel jaapen-nootjes schreef op 01 September 2003 @ 15:55:
Ik zie er echter wel andere voordelen in.. Door je peltier te regelen zul je namelijk niet zoveel stroom gaan gebruiken.. Hoe hoger het verbruik van het peltier-element wordt, hoe minder opbrengst dat extra vermogen nog brengt
En door minder vermogen te leveren aan een peltier hoef je ook minder vermogen af te voeren, dus minder herrie
Verwijderd
Het dauwpunt ligt onder kamertemperatuur, en hoeveel dat is hangt van de relatieve vochtigheid af...
DaBit... Je hebt gelijk... Voor de topicstarter: http://www.zerofanzone.co...gif/condensationchart.gif is een grafiek waar de verschillende condens punten liggen bij verschillende tempraturen en luchtvochtigheidsgraten...
Twynn inderdaad.. Dat is zo.. dat je minder herrie hebt... toch denk ik dat het meer nadelen heeft als voordelen... Verder weet ik ook niet hoe die peltier afgeregelt wordt maar misschien moet je die schakeling ook wel weer koelen...
Twynn inderdaad.. Dat is zo.. dat je minder herrie hebt... toch denk ik dat het meer nadelen heeft als voordelen... Verder weet ik ook niet hoe die peltier afgeregelt wordt maar misschien moet je die schakeling ook wel weer koelen...
SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
Verwijderd
ik denk niet dat de inregeltijd te groot is mits je een redelijk dikke cold-plate hebt. Overigens denk ik niet dat dit opweegt tegen even de moeite nemen om te isoleren en hierdoor nog beter te kunnen koelen.
IK heb iemand gevonden met positieve ervaring met de VPC zie volgend adres.
http://westech.home.mindspring.com/chiller/mychiller.htm
Inderdaad geeft de vpc een lager stroomgebruik. Waar het mij om gaat is dat ik hiermee waarschijnlijk een mogelijkheid heb om de pelt te beheersen. Dat de koeling eerst een paar minuten aan moet om te stabiliseren neem ik dan maar op de koop toe. Ik heb een redelijk reservoir gemaakt voor mijn wc setup wat extra bufferend werkt op de temperatuurschommelingen in gebruik naar ik verwacht.
De tabel met dauwpunten is erg handig.
Inderdaad geeft de vpc een lager stroomgebruik. Waar het mij om gaat is dat ik hiermee waarschijnlijk een mogelijkheid heb om de pelt te beheersen. Dat de koeling eerst een paar minuten aan moet om te stabiliseren neem ik dan maar op de koop toe. Ik heb een redelijk reservoir gemaakt voor mijn wc setup wat extra bufferend werkt op de temperatuurschommelingen in gebruik naar ik verwacht.
idd, heb hem mooi opgeslagen.Verwijderd schreef op 01 September 2003 @ 22:54:
IK heb iemand gevonden met positieve ervaring met de VPC zie volgend adres.
Maar het grootste voordeel is dat de pelt minder warm wordt voor een amper minder resultaat.
Hiernij de info van cooltech mischien ten overvloede.
I hope this helps. The VPC is constantly measuring temperatures The user sets a point that corresponds to a temperature. When that temperature is exceeded and measured by the VPC (the sensor is mounted to the cpu or whatever is being cooled) it changes the power pulses that are going to the peltier and that allows the peltier to work more towards its 100% duty cycle rating. When the set temperature is reached, by means of the peltiers cooling effect, the vpc will cycle down the peltier to a lower power. The vpc does not switch the peltier on and off, rather it varies its power similar to a variable light switch.
I hope this helps. The VPC is constantly measuring temperatures The user sets a point that corresponds to a temperature. When that temperature is exceeded and measured by the VPC (the sensor is mounted to the cpu or whatever is being cooled) it changes the power pulses that are going to the peltier and that allows the peltier to work more towards its 100% duty cycle rating. When the set temperature is reached, by means of the peltiers cooling effect, the vpc will cycle down the peltier to a lower power. The vpc does not switch the peltier on and off, rather it varies its power similar to a variable light switch.
Mja... Ik moet wel toegeven dat het inderdaad een hoop stroom vreed zo'n pelt....
* Apen-nootjes Hoort de postbode en rent naar beneden om de stroomrekening te jatten
* Apen-nootjes Hoort de postbode en rent naar beneden om de stroomrekening te jatten
klinkt als: PWMVerwijderd schreef op 02 September 2003 @ 00:09:
Als het PWM is dan zou de petlier aan en uit geschakeld worden. dat is dus niet het geval. Ook zou dit zo heet worden dat dat heeeel erg gekoeld moet worden....
Verwijderd
uh-huh. Ga er maar gerust vanuit dat ze een PWM-achtig iets gebruiken. Anders worden de lineaire verliezen in de regel-transistor wel erg groot.
PWM-en is ook niet erg, als je het maar niet op een te lage frequentie doet. Dan krimpt-expandeert de TEC elke keer een beetje, waardoor-ie uiteindelijk zal breken. En daarmee hebben we ook gelijk de reden te pakken dat een niet-afgevlakte netspanning niet al te best is voor die dingen.
Maar PWM-en op 1kHz ofzo kan geen kwaad (ik heb die informatie van een Melcor-engineer)
PWM-en is ook niet erg, als je het maar niet op een te lage frequentie doet. Dan krimpt-expandeert de TEC elke keer een beetje, waardoor-ie uiteindelijk zal breken. En daarmee hebben we ook gelijk de reden te pakken dat een niet-afgevlakte netspanning niet al te best is voor die dingen.
Maar PWM-en op 1kHz ofzo kan geen kwaad (ik heb die informatie van een Melcor-engineer)
ANdrode had een quote staan.. Daar een stukje uit: The vpc does not switch the peltier on and off, rather it varies its power similar to a variable light switch.
Dus is het geen PWM
Maarja...
Dus is het geen PWM
Pagina: 1