[php] php en frames.

Pagina: 1
Acties:

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024
Ik wil weten hoe lastig het is om Frames te gebruiken bij php. Op deze pagina
http://lawgame.rechten.rug.nl/ wordt gebruik gemaakt van frames. Dit is oa nodig omdat er zo nu en dan lange teksten in komen te staan.

We hebben op dit moment een site in HTML en deze wordt binnenkort gegenereerd met PHP. Volgens onze php-programmeur was het lastig om frames te gebruiken, maar als ik eerlijk ben heb ik daar mijn twijfels over. Ik heb zelf genoeg ervaring met html en html-generatie van uit Java, en ik zie eigelijk niet in waarom dit niet met PHP zou kunnen (ik heb zelf absoluut geen ervaring met PHP).

Is er iets dat ik misschien over het hoofd zie?

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 07:59

chem

Reist de wereld rond

dat is eigenlijk best slap gelul :P

da's echt geen probleem hoor!

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

DIt heeft weinig met programmeren te maken. Als jij je HTML pagina's in frames wil laten genereren door php kan dat gewoon.

Systeem | Strava

• Alarmnummer
Het antwoord is duidelijk :)

Het leek mij in ieder geval niet lastig om frames te genereren, maar ik moet ook eerlijk erbij zeggen dat ik alle problemen eromheen ook niet weet. Ik weet uit ervaring dat het bij 'normaal' programmeren ook lastig kan zijn om 'simpele' dingen toe te voegen. Soms ben je daar veel meer werk voor nodig dan je in 1e instantie hebt gedacht.

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
als je er maar rekening mee houdt dat PHP niet in de gaten heeft dat er sprake is van frames, als je begrijpt wat ik bedoel. het lastigste gedeelte is dan ook het communiceren tussen frames. enerzijds kun je dat probleem ondervangen door in de verschillende frames gebruik te maken van dezelfde set sessievariabelen, anderzijds door het automatisch doorsturen van GET variabelen naar lager gelegen frames. beetje javascripten ontkom je ook niet aan, tenzij je je hele frameset continue wil refreshen (maar daarvoor heb je je frameset in de eerste plaats natuurlijk niet aangemaakt)

• Alarmnummer
Zover ik weet hoef er weinig gecommuniceerd te worden tussen de pagina`s (daar had ik zelf namelijk ook al aan zitten denken). Het is in 1e instantie voornamelijk voor dat je niet hoeft te scrollen met de hele pagina (bepaalde onderdelen van de pagina blijft dan ook tijdens het scrollen in beeld).

En beetje javascripten moet voor een html/php man ook geen probleem zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Alarmnummer op 01-09-2003 15:50 ]

• paragon
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-08 22:56
Hmm als jij een PrutserHunter bent, wat moet je dan met een php programmeur die zulke uitspraken doet?

• Alarmnummer
tja :) Mij is gevraagd of ik wist hoe moeilijk het was. Het leek mij niet super ingewikkeld, maar ik ben geen php progger, dus ik weet niet zeker wat voor complicaties er allemaal bij optreden in php. Ik heb wel een vermoeden omdat ik wel ervaring heb met plain html/frames en html generatie vanuit java/xml.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-08 18:29
Als het je alleen maar om het scrollen gaat dan is het moeilijk doen om niets, dan kun je gewoon zo'n div gebruiken. Als je het met frames wilt maken is het wel extra werk om te programmeren. Je moet weten welk frame je mee bezig bent en dan bepalen wat daar moet komeen. Als het geen voordeel heeft zou ik het gewoon niet doen.

• Alarmnummer
djluc schreef op 01 September 2003 @ 17:19:
Als het je alleen maar om het scrollen gaat dan is het moeilijk doen om niets, dan kun je gewoon zo'n div gebruiken. Als je het met frames wilt maken is het wel extra werk om te programmeren. Je moet weten welk frame je mee bezig bent en dan bepalen wat daar moet komeen. Als het geen voordeel heeft zou ik het gewoon niet doen.
Je maakt functies om bepaalde stukken te vullen. Als die stukken nu andere frames zijn of je gooit het in een table (ik weet niet wat ze willen gebruiken), dat zou niets mogen uitmaken.

• Alarmnummer
djluc schreef op 01 September 2003 @ 17:19:
Als het je alleen maar om het scrollen gaat dan is het moeilijk doen om niets, dan kun je gewoon zo'n div
Ik ben geen html pro. Ik weet wat een div is, maar hoe wou je daar scrollbars aan toevoegen??

• Rickets
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Rickets

Finger and a shift

Alarmnummer schreef op 01 september 2003 @ 17:33:
[...]

Ik ben geen html pro. Ik weet wat een div is, maar hoe wou je daar scrollbars aan toevoegen??
Door de overflow op scroll te zetten:

Cascading Stylesheet:
1
overflow : scroll;

If some cunt can fuck something up, that cunt will pick the worst possible time to fucking fuck it up, because that cunt’s a cunt.

• Alarmnummer
En dit wordt ook door de meeste browsers ondersteund?

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
PHP doet niets anders dan html code(en evt andere zaken) naar de client browser sturen. Als de site uit gewone html bestanden bestaat, is het geen enkel probleem om dit om te zetten naar php.

En over dat overflow, alle moderne browsers ondersteunen dat voor zover ik weet.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-08 18:29
Overflow is inderdaad de juiste setting. Ik zou echt niet meer moeite gaan doen om frames te gebruiken als het eigenlijk niet nodig is.

Ziehier ook een beargumenteerd stukje text: http://www.yapf.net/faq.php?cmd=viewitem&itemid=733

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik vind dat tekstje belabberd qua beargumentering...

Interessant: http://www.yourhtmlsource.com/frames/goodorbad.html

[ Voor 98% gewijzigd door Blaise op 01-09-2003 18:47 ]

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
mja ik weet niet of het de bedoeling is van deze draad een "frames vs. noframes" discussie te maken, maar ik heb wel wat tegenargumenten:

-bookmarken van frame-pagina's kan best. Kweet niet hoe, maar op MSDN werkt het super.

-frames zorgen dan misschien wel voor meer hits zoals in 1 van de artikelen aangehaald, maar het kan ook de load op je server (qua scripting engine + database) verminderen.

Een goede maatstaaf voor het wel/niet gebruiken van frames vind ik zelf hoe GUI's van normale appicaties omgaan met vensters. In sommige apps (neem bijvoorbeeld je favo text-editor behalve notepad) heb je ook een soort van frames (split windows), die de applicatie ook ziet als verschillende vensters. Wil je zoiets online maken (zoals een CMS), dan past een frameset daar vaak het best bij.

Ik ben momenteel bezig met een CMS waarin een bepaald onderdeel lijkt op een standaard ftp-client waarin je filetjes (in mijn geval dus db-records) van de ene naar de andere boom kunt verplaatsen/kopieren. Werkt fantastisch met frames, zou het niet in m'n hoofd halen dat op 1 pagina te proppen...

• MaxxRide
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-01 10:13

MaxxRide

Surf's up

Ik heb het niet zo op frames. Toch kan het voor de opmaak zkr makkelijk zijn.
Ik denk dat het gewoon heel persoonlijk is of je ze gebruikt.

If you are not wiping out you are nog pushing enough...

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:48
Pinda schreef op 01 september 2003 @ 19:23:
Ik heb het niet zo op frames. Toch kan het voor de opmaak zkr makkelijk zijn.
Ik denk dat het gewoon heel persoonlijk is of je ze gebruikt.
Frames zijn imho niet zo erg het probleem ervan is dat de pagina minder "controleerbaar" is en je erg snel met een behoorlijke hoeveelheid javascript komt te zitten. Voor erg dynamische pagina's een ramp voor de sommige pagina's is het totaal geen probleem.

• slm
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-06 12:45

slm

Of het lastig is om frames te gebruiken heeft helemaal _niets_ met php te maken.

Met 1 php pagina kan je een hele one page frames-website maken. Ik zou dan ook graag willen weten wat die programmeur dan zo 'lastig' vind.

Kijk, een goede navigatie maken in een frames pagina is sowieso lastig, php of geen php. En lastig is zelfs het woord niet, je moet gewoon opletten.

To study and not think is a waste. To think and not study is dangerous.

• marty
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-03-2023
slm schreef op 01 september 2003 @ 19:39:
Of het lastig is om frames te gebruiken heeft helemaal _niets_ met php te maken.

Met 1 php pagina kan je een hele one page frames-website maken. Ik zou dan ook graag willen weten wat die programmeur dan zo 'lastig' vind.
Ik ben die programmeur niet, maar kan me wel goed zijn bezwaren voorstellen. De pagina in frame A heeft namelijk geen idee wat er gebeurd in de pagina in frame B. Als je dus van bepaalde waardes in de code gebruik wil maken moet je heel omslachtig met sessies gaan werken of variabelen via de url doorgeven. Daar wordt je code een troep van en het programmeert gewoon niet lekker.

Daarbij zjin frames vaak helemaal niet nodig. zoals al eerder is voorgesteld kun je dit (lange tekst) prima met divjes oplossen

• slm
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-06 12:45

slm

marty schreef op 01 september 2003 @ 19:43:
[...]

Ik ben die programmeur niet, maar kan me wel goed zijn bezwaren voorstellen. De pagina in frame A heeft namelijk geen idee wat er gebeurd in de pagina in frame B. Als je dus van bepaalde waardes in de code gebruik wil maken moet je heel omslachtig met sessies gaan werken of variabelen via de url doorgeven. Daar wordt je code een troep van en het programmeert gewoon niet lekker.

Daarbij zjin frames vaak helemaal niet nodig. zoals al eerder is voorgesteld kun je dit (lange tekst) prima met divjes oplossen
Dat hangt maar helemaal van je opbouw af. Een goede opbouw scheelt je verder in het ontwerp een hoop problemen zoals degenen die je noemt. Kom je tot de conclusie dat frames voor onwerkbare problemen gaat zorgen, moet je ze vooral niet gaan gebruiken, maar voor zover ik de betreffende site nu heb bekeken, is het nou niet echt de meest geavanceerde site die er bestaat.

Leuk dat je kan inloggen zonder ww / username trouwens :) ik neem dat dit onder "under construction" valt :)

To study and not think is a waste. To think and not study is dangerous.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-08 16:46

curry684

left part of the evil twins

* curry684 kickt discussies over de pro's en con's van HTML-frames gevoeglijk over de schutting :)

Dit heeft weinig tot niets met PHP van doen :Y)

Professionele website nodig?

Pagina: 1