Toon posts:

[linux-cursus] Welke raden jullie mij aan?

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo nos-ers

Ik wil graag een linux cursus gaan volgen
dit omdat ik linux graag goed wil beheersen en ze bij mij op school (mbo ict) geen linux geven.
Deze cursus zou ik graag thuis willen volgen en ik zou er graag een certificaat voor willen halen.

eisen van de cursus :

basis
netwerken
servers
linux beveiliging (dus heo je linux bak dicht te timmeren)
samba apache mail server enzo
en graag nog meer
zodat ik er later wat aan heb als ik linux systeem/netwerkbeheerder wil worden
toepasbaar moet het boek zijn op meerdere linux distros het liefst : debian slack redhat

ik heb al wat gezocht
en heb een cursus van redhat gevonden
alleen lijkt me dit niet echt iets omdat het vooral over redhat gaat en niet over linux is het algemeen.

welk boek raden jullie mij aan ?
en willen julllie je ervaringen posten over cursussen ?

mvg

Tom

bedankt alvast

• rvm
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

rvm

http://www.lpi.org/ (wat algemener dan de RedHat cursussen)

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-04 14:37

JeroenT

hoi!

Ik denk dat je het beste zelf de dingen kunt aanleren , zover ik weet is dat veruit het leukste/makkelijkste om snel te leren.

Als je daarmee wat kennis opgebouwd hebt kun je waarschijnlijk makkelijker je certifcaten halen.

Verwijderd

Topicstarter
Klubbheads schreef op 01 September 2003 @ 14:23:
Ik denk dat je het beste zelf de dingen kunt aanleren , zover ik weet is dat veruit het leukste/makkelijkste om snel te leren.

Als je daarmee wat kennis opgebouwd hebt kun je waarschijnlijk makkelijker je certifcaten halen.
daar was ik ook wel mee bezig ik wil het alleen graag combineren

Verwijderd

Topicstarter
rvm ik heb gekeken op www.lpi.org en heb me aangemeld
maar ik lees nergens hoe je nou de stof krijgt om linux te gaan leren
om vervolgens als je de stof kent mee te doen aan een examen
of kan dat niet bij deze ?
zijn er ook nederlandse linux cursussen? hoeft niet perse maar is wel zo makkelijk

• cool0
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-10-2024

cool0

ja kan lpi boeken bestellen op www.instruct.nl deze kosten rond de 30 euro zijn in het nederlands examen moet je doen bij een van de examen centra kosten 175 euro per examen.

Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend

• jellebelle
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
rvm schreef op 01 September 2003 @ 14:22:
http://www.lpi.org/ (wat algemener dan de RedHat cursussen)
Inderdaad
Ik heb een tijdje geleden deze boeken gekocht. (klik hier op de boeken voor een inhoudsopgave)

Het zijn studieboeken die je nodig heb voor het door rvm genoemde "LPI" examen (meer over LPI...) , en ze zijn uitermate geschikt voor zelfstudie.

De boeken zijn Nederlands, beginnen bij een kennisniveau van "0" maar gaan al vrij snel dieper op de zaken in.

Ik ben nog bezig in boek 1, maar ben nu al erg enthousiast over deze boeken.
Zodra je denkt dat je er klaar voor bent kun je je inschrijven voor het examen.

Verwijderd

LOL op lpi.org staat sco als sponsor 8)7

• efan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ook al gedacht aan de cursus van comptia? linux+ heet die cursus. ik ben zelf bezig met comptia network+ bij LOI, maar ze hebben dus ook linux+, mischien dat dat wat is?

Verwijderd

www.linux.org biedt ook online cursussen aan

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Heb zojuist mijn RHCT certificering behaald. Met mijn ervaring op linux-gebied was het goed te doen. Misschien valt het wel buiten je budget, maar je leert er wel veel van. De cursus is intensief: 4 dagen cursus en 1/2 dag examen, maar kan het wel aanraden.

De cursus is Engelstalig en in Nederland in Nieuwegein (bij Computer Associates).

[ Voor 15% gewijzigd door DAzN op 01-09-2003 20:44 ]

Verwijderd

Redhat's RHCE certificering is echt niet zo puur redhat georienteerd als je misschien zal denken plus het is een vrij algemeen bekend/erkend certificaat in de linux wereld.

Dus zeker wel het overwegen waard als je een serieuze linux certificering wilt behalen waar je verder mee kan komen.

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-03 12:33
Ben van plan het eerste lpi certificaat te halen. Heb de boeken al besteld... is dit certificaat wel even serieus als de RHCE of ben ik nu verkeerd bezig ..?

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

Verwijderd

Topicstarter
ik begin nu ook een beetje te twijfelen tussen lpi en rhce welke is het serieus ?
zoals maurice al vroeg

ik heb nog weinig ervaring met linux is rhce dan ook voor mij te doen?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2003 11:31 ]

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

offtopic:
Mag ik vragen waarom je dan een nick hebt van 'linuxownt' :?
terwijl je der zelf nog nie zoveel van weet :)

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:22
GGS_VR6 schreef op 02 September 2003 @ 11:33:
offtopic:
Mag ik vragen waarom je dan een nick hebt van 'linuxownt' :?
terwijl je der zelf nog nie zoveel van weet :)
Je kunt iets wel stoer vinden zonder er al veel van te weten? Ik vind Formule 1 auto's wel stoer, alleen ik snap weinig van hoe alles exact werkt 8)7

Zullen we maar weer verder ontopic gaan?

Volgens mij zijn beide certificeringen prima. Alleen denk ik nog dat je meer hebt aan een half jaar praktijkervaring als sysadmin, dan aan zo'n MCSE-alike cursus. Echter, als het je helpt om in de eerste plaats aan zo'n soort baan te komen, dan lijkt het me een prima middel.

Als je gewoon graag wilt klussen met Linux, kun je veel en veel beter het gewoon installeren op je eigen PC, en er een paar maand flink mee spelen. Dat kost geen geld (als je breedband internet hebt), en je kunt ook alles zelf leren zo. Het kost je alleen wel veel tijd en ook een dosis doorzettingsvermogen. Maar dat geldt voor zo'n cursus denk ik ook.

Begin met iets makkelijks, Red Hat of Knoppix ofzo, werk er een tijdje mee, en als je denkt van goed, leuk, die GUI is geinig maar dat kan in Windows ook, begin dan met Gentoo of Linux From Scratch of Slackware of Debian, en probeer zo veel mogelijk uit te vinden hoe alles precies werkt; dus wat gebeurt er bij het booten en in welke volgorde en waarom; hoe start je dingen op in de verschillende distributies, hoe installeer en upgrade je dingen, waarom verschilt dat per distro, welk systeem vind je fijner en waarom? Hoe werkt iptables? (zat HOWTO's en voorbeeldscripts op internet te vinden). Enzovoorts.

En een goede beginplaats voor dit soort low-level linux kennis staat in de NOS FAQ (jawel, je houd niet voor mogelijk wat daar allemaal niet in staat :P ), hier: Linux cursus

Anyway, aan welke van de twee cursussen je meer hebt bij het bemachtigen van een baan in die richting zou ik niet weten. Als er hier mensen rondlopen die een dergelijke sysadmin baan hebben, kunnen ze misschien aangeven wat hun werkgever belangrijk vond toen ze werden aangenomen? Praktijkkennis, of helpt zo'n papiertje ook veel om dat te 'bewijzen'?

[ Voor 10% gewijzigd door Wilke op 02-09-2003 13:16 ]

Verwijderd

Linux leren.. hrmm.. T'ja eigenlijk is er niets te leren aan linux, tenzij je echt met de kernel wil bezig zijn.. Een distro omvat een plethora aan tools en die moet je leren gebruiken. Dit is best lastig omdat elke distro toch weer andere tools meelevert dan de andere distro. Wil je het echt simple houden en praktisch (voor werk of zo) dan meen ik dat een RedHat course waarschijnlijk de best bet is. Alleen al omdat professioneel kom je het vaak tegen. Maar dan nog, de taken van een RHCE zijn vaak erg gericht naar het onderhoud van server parks en dan is er bijvoorbeeld een veronderstelling dat je van te voren als kaas hebt gegeten van DNS en Sendmail wanneer het omtrent mailservers draait. Je kan wellicht al een beetje voelen waar het op aan komt... Defineer wat je wil doen emt een linux systeem en waarvoor je het wil gebruiken ga pas dan kijken wat voor cursus inhoud daar het best bij aansluit.

Is het echter zo dat je gewoon meer wil weten over het gebruik van Linux als platform dan zou ik zeggen pak lukraak een distro en ga aan de slag, knoeien knoeien knoeien zo leer je veel. En wees vooral niet bang voor de shell, je leert er van houden, echt!

• MBMarduk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

MBMarduk

BAR-baar

Oke 'tis geen "opleiding" maar wel 'ab sofort' verkrijgbaar--> misschien alvast de LPI certification teksten en oefenopgaves uitchecken?
http://www-106.ibm.com/de...views/linux/tutorials.jsp

• jellebelle
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
En een goede beginplaats voor dit soort low-level linux kennis staat in de NOS FAQ (jawel, je houd niet voor mogelijk wat daar allemaal niet in staat :P ), hier: Linux cursus
Als we dan toch bezig zijn, hier is ook een pracht van een document te vinden!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 September 2003 @ 11:31:
ik begin nu ook een beetje te twijfelen tussen lpi en rhce welke is het serieus ?
zoals maurice al vroeg

ik heb nog weinig ervaring met linux is rhce dan ook voor mij te doen?
Over lpi kan ik niet veel zeggen aangezien ik daar nog nooit van gehoord had.
Als ik die website zo bekijk ziet het er eerlijk gezegt niet zo professioneel uit met allemaal dingen die ze nog aan het ontwikkelen zijn, en een FAQ die half nederlands half engels is met de antwoorden allemaal in het engels (op het nederlandstalige gedeelte van de website dus!).

RHCE is in iedergeval zeker weten wel zeer serieus en als je nog weinig ervaring hebt zeker geen makkie.

Het lijkt me dus wel aan te raden om te beginnen met het opdoen van meer ervaring en in iedergeval als je serieus een certificering wilt behalen eens bij een aantal opleidings instituten informatie/advies in te winnen.

Verwijderd

Topicstarter
het hoeft ook geen makkie te zijn :D kmag er best wat voor doen op school doen we toch bijna nix
wordt er in de redhat curcus/opleiding ook de basis uitgelegd dus dat mensen die nog maar erg weinig ervaring hebben met linux (alleen router gemaakt met debian) gewoon de basis goed kunnen leren en vervolgens door kunnen met de echt moeilijkere dingen?

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2003 13:22 ]

Pagina: 1