De titel moet dus zijn: Asus p4p800 detecteert dvd-speler/brander NIET+ trage opstart
Mijn config is o.a.:
P4 2.8ht
Asus P4p800 Deluxe
Maxtor 120 GB 8 mb cache
2X 512 MB DDR PC3200
Pioneer 120s (dvd-speler)
Nec ND-1300 (dvd-brander)
Antec 430w truepower (voeding)
Club3D ATI Radeon 9700 128MB DDR DVI & TV out
Zoals uit de titel blijkt heb ik het volgende probleem:
- af en toe (zeker geen vast patroon te ontdekken) detecteert mijn moederbord mijn dvd-speler (en soms ook nog mijn brander) niet. (waargenomen vanuit de bios en XP).
- Tijdens dit probleem start de computer zeer traag (+/- 15 min) op.
Ik heb volgende gedaan om dit probleem op te lossen (zonder resultaat dus):
- Bios flashen naar versie 1010.
- Ide kabels nagelopen en, zelfs vervangen door ronde ide kabels.
- Meer ventilatoren ingebouwd (volgens de specs van pioneer dient de temparatuur tussen de 5 en de 45 graden te zijn). De temparatuur heeft zeker geen invloed op het probleem aangezien het probleem zich vanochtend vanuit een koude start zich weer voordeed.
Als aanvulling op mijn systeem is misschien het volgende nog handig om te weten:
- De HD is direct aangesloten op prim master (dus geen andere apparaten op aangesloten.
- Dvd-brander is aangesloten op sec master, dvd-speler is aangesloten op sec slave. (dus samen op 1 ide kabel).
- Tijdens het opstarten (ook bij een goede opstart) hoor 3 piepjes. Eerst 1, dan ongeveer 0,5 sec stil vervolgens 2 piepjes. Dit zou op problemen kunnen duiden, maar volgens velen heeft dit enkel met het detecteren van de USB te maken.
Wat mogelijk invloed kan hebben is dat het probleem zich volgens mij enkel voordoet (weet niet zeker, maar daar ga ik in de toekomst zeker op letten) als er nog een schijf zich in de dvd-speler bevindt bij het opstarten. In de bios staat wel netjes aangegeven dat de HD de eerste opstart device is.
Ik kon in de de Faq en via de zoekfunctie geen antwoord vinden op dit probleem.
Is er gewoon iets met mijn moederbord aan de hand, of is er iemand die denkt dat het wat anders zou kunnen zijn?
Mijn config is o.a.:
P4 2.8ht
Asus P4p800 Deluxe
Maxtor 120 GB 8 mb cache
2X 512 MB DDR PC3200
Pioneer 120s (dvd-speler)
Nec ND-1300 (dvd-brander)
Antec 430w truepower (voeding)
Club3D ATI Radeon 9700 128MB DDR DVI & TV out
Zoals uit de titel blijkt heb ik het volgende probleem:
- af en toe (zeker geen vast patroon te ontdekken) detecteert mijn moederbord mijn dvd-speler (en soms ook nog mijn brander) niet. (waargenomen vanuit de bios en XP).
- Tijdens dit probleem start de computer zeer traag (+/- 15 min) op.
Ik heb volgende gedaan om dit probleem op te lossen (zonder resultaat dus):
- Bios flashen naar versie 1010.
- Ide kabels nagelopen en, zelfs vervangen door ronde ide kabels.
- Meer ventilatoren ingebouwd (volgens de specs van pioneer dient de temparatuur tussen de 5 en de 45 graden te zijn). De temparatuur heeft zeker geen invloed op het probleem aangezien het probleem zich vanochtend vanuit een koude start zich weer voordeed.
Als aanvulling op mijn systeem is misschien het volgende nog handig om te weten:
- De HD is direct aangesloten op prim master (dus geen andere apparaten op aangesloten.
- Dvd-brander is aangesloten op sec master, dvd-speler is aangesloten op sec slave. (dus samen op 1 ide kabel).
- Tijdens het opstarten (ook bij een goede opstart) hoor 3 piepjes. Eerst 1, dan ongeveer 0,5 sec stil vervolgens 2 piepjes. Dit zou op problemen kunnen duiden, maar volgens velen heeft dit enkel met het detecteren van de USB te maken.
Wat mogelijk invloed kan hebben is dat het probleem zich volgens mij enkel voordoet (weet niet zeker, maar daar ga ik in de toekomst zeker op letten) als er nog een schijf zich in de dvd-speler bevindt bij het opstarten. In de bios staat wel netjes aangegeven dat de HD de eerste opstart device is.
Ik kon in de de Faq en via de zoekfunctie geen antwoord vinden op dit probleem.
Is er gewoon iets met mijn moederbord aan de hand, of is er iemand die denkt dat het wat anders zou kunnen zijn?
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2003 14:10 . Reden: fout in titel ]