Toon posts:

Asus p4p800 detecteert dvd-speler/brander + trage opstart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De titel moet dus zijn: Asus p4p800 detecteert dvd-speler/brander NIET+ trage opstart

Mijn config is o.a.:

P4 2.8ht
Asus P4p800 Deluxe
Maxtor 120 GB 8 mb cache
2X 512 MB DDR PC3200
Pioneer 120s (dvd-speler)
Nec ND-1300 (dvd-brander)
Antec 430w truepower (voeding)
Club3D ATI Radeon 9700 128MB DDR DVI & TV out

Zoals uit de titel blijkt heb ik het volgende probleem:

- af en toe (zeker geen vast patroon te ontdekken) detecteert mijn moederbord mijn dvd-speler (en soms ook nog mijn brander) niet. (waargenomen vanuit de bios en XP).
- Tijdens dit probleem start de computer zeer traag (+/- 15 min) op.

Ik heb volgende gedaan om dit probleem op te lossen (zonder resultaat dus):
- Bios flashen naar versie 1010.
- Ide kabels nagelopen en, zelfs vervangen door ronde ide kabels.
- Meer ventilatoren ingebouwd (volgens de specs van pioneer dient de temparatuur tussen de 5 en de 45 graden te zijn). De temparatuur heeft zeker geen invloed op het probleem aangezien het probleem zich vanochtend vanuit een koude start zich weer voordeed.

Als aanvulling op mijn systeem is misschien het volgende nog handig om te weten:
- De HD is direct aangesloten op prim master (dus geen andere apparaten op aangesloten.
- Dvd-brander is aangesloten op sec master, dvd-speler is aangesloten op sec slave. (dus samen op 1 ide kabel).
- Tijdens het opstarten (ook bij een goede opstart) hoor 3 piepjes. Eerst 1, dan ongeveer 0,5 sec stil vervolgens 2 piepjes. Dit zou op problemen kunnen duiden, maar volgens velen heeft dit enkel met het detecteren van de USB te maken.

Wat mogelijk invloed kan hebben is dat het probleem zich volgens mij enkel voordoet (weet niet zeker, maar daar ga ik in de toekomst zeker op letten) als er nog een schijf zich in de dvd-speler bevindt bij het opstarten. In de bios staat wel netjes aangegeven dat de HD de eerste opstart device is.

Ik kon in de de Faq en via de zoekfunctie geen antwoord vinden op dit probleem.

Is er gewoon iets met mijn moederbord aan de hand, of is er iemand die denkt dat het wat anders zou kunnen zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2003 14:10 . Reden: fout in titel ]

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 18:39

mvds

Totally awesome!

Heb je de devices als cable select staan of met jumpers op master/slave? Soms wil dat wel het een en andere verhelpen.

Verwijderd

Topicstarter
Met jumpers !!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 18:39

mvds

Totally awesome!

En koppel eens een van de twee drives los, en probeer het dan eens. Misschien is een van de twee drives de oorzaak. Alle twee loskoppelen, dan opstarten, dan eentje aansluiten, en opstarten, en dan de andere. En dan kijken in welke gevallen je dit probleem hebt. Wel even de master/slave settings goedzetten he.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal het vanavond even proberen, maar deze test zal volgens mij wel moeilijk gaan, aangezien mijn systeem vaak wel gewoon goed opstart.

• hoeretoeter
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-06 00:07
tjah en dat probleem met hetzelfde mobo heb ik dus ook!

p4p800 Deluxe welke in de bios cd spelers niet herkend. waar door bios scherm belachelijk lang duurt. ook del tijdens dit scherm heeft geen effect omdat hij de actie niet kan onderbreken.

rest systeem:
intel 2800 HTT
2x 512 ddr 400
club 3d radeon 9800 pro
enermax 350 watt voeding
audigy 2 geluidskaart
apacer kaart reader.
voor de rest is de hd ingedeeld in 3 delen maxtor 80 gb dx740 <-- ide 3
de cd spelers zijn een samsung dvd/cdrw combo drive <-- master
en een A open 52 speed gewone cd speler <-slave op 1 kabel ide 4

nog een lastig punt dat niet alleen random deze grap wordt uitgehaald,
ook is er nog het probleem dat de windows 98 boot cd het ook niet doet.
als je met de win 98 cd opstart werkt dat redelijk, maar bij het laden van mscdex wordt er in dos geen enkele cd rom ondersteuning aangetroffen en wil windows 98 dus niet installeren!
het systeem is nog helemaal nieuw voor de rest en op dat na werkt alles goed.

jumpers zijn vervangen in de spelers en staan goed ingesteld.

[ Voor 10% gewijzigd door hoeretoeter op 01-09-2003 15:01 . Reden: specificaties verbeterd ]

Rechtvaardigheid betekent niet dat we allemaal hetzelfde zijn.

Verwijderd

Ik heb dat probleem idd ook wel eens gehad, bij was het echter verdwenen nadat ik de raid in de bios had uitgeschakeld (gebruik ik toch (nog) niet)..

• hoeretoeter
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-06 00:07
hé killbill

het ziet er naar uit dat het opstarten van die dvd spelers bij mij is verholpen.
ik zou willen dat ik kon zeggen hoe ik het heb gedaan maar dat kan ik niet omdat ik zoveel heb veranderd.
wat ik met bijna zekerheid durf te zeggen is dat het aan een combinatie aan bios instellingen ligt.
wat je kunt doen als je alleen windows xp hebt is ide 4 master en slave uitschakelen in de bios.
windows vind ze dan nog wel.
probleem is dat je ze dan in de bios niet opstart.
voor de rest heb ik zoveel mogelijk onboard zooi uitstaan. (welke ik allemaal niet gebruik) raid firewire etc etc. wat het em nou geweest is weet ik dus niet. ik heb nu me cd spelers wel aanstaan in de bios en nu werkt het wel.
als je specifieke vragen hebt van wat ik aan en uit heb staan moet je het maar vragen. maar het probleem ligt em dus naar mijn id in de bios!!! (dus dan hoef je niet verder met hardware te klooien)

veel succes en groeten

[ Voor 2% gewijzigd door hoeretoeter op 03-09-2003 12:22 . Reden: zin anders bedoeld ]

Rechtvaardigheid betekent niet dat we allemaal hetzelfde zijn.

Verwijderd

Topicstarter
OK, hier heb ik wat aan, hartstikke bedankt voor je tips. Ik zal het uitproberen.
Pagina: 1