Foute Bigtower???

Pagina: 1
Acties:

• Master_Egg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 22:47

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

Topicstarter
Op de HCC heb ik een nieuw systeem gekocht. Bestaande uit de volgende onderdelen.

AMD Athlon 900 @ 900
Abit KT7-raid
256 MB SD-ram pc133
Asus V7700 deluxe
!!! bigtower kast (350 watt) (bij powerline gekocht type 7001) !!!
Chrome orb

Nou merk ik dat als mijn systeem een tijd aanstaat de temp van mijn systeem toeneemt tot zo'n 30 :( graden. Voor de airflow heb ik voor en achter een 80 mm (oeps zag een paar maanden later dat ik 50 had staan... en moest 80 zijn) |:( fan zitten. Door deze hoge systeem temp stijgt mijn CPU-temp ook behoorlijk. Nou is mijn vraag is de kast gewoon kut ontworpen dat de airflow zo laag is of zijn mijn fan's gewoon te klein.

Kamer temperatuur = 19 a 20 graden
idle systeem temp: 27 graden
CPU-tem: 37 graden

Stessed systeem temp: 30 graden
CPU-temp: 60-65 graden

Verwijderd

lekker belangrijk....

• Master_Egg

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

Topicstarter
Op vrijdag 01 december 2000 10:25 schreef TheMikerMC het volgende:
lekker belangrijk....
waar slaat dat nou op |:( , kun je niet gewoon normaal antwoord geven ofzo. Zeker te weinig verstand van overclocken???!!! >:) en de daarbij horende voorzorgs maatregelen zoals een goede airflow enzo.....

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Kasten en airflow maakt niet zo uit. Fans zijn gewoon teklein en anders gewoon openlaten

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Verwijderd

;(
Ik heb ook zo'n bigtower bij powerline gekocht en mijn processor wordt zonder gek te doen al vlug 50 graden:( :( (ik heb ook een chrome orb)

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Op vrijdag 01 december 2000 10:24 schreef Master_Egg het volgende:
Nou merk ik dat als mijn systeem een tijd aanstaat de temp van mijn systeem toeneemt tot zo'n 30 :( graden.
Ja en wat is je kamertemp dan?? 25C? Helpt wel dat je dat ook vermeld maare wat is er mis met 30C?? Das niet zo warm hoor....

Oh had die 50mm niet gezien, nam gewoon aan dat daar 80mm stond das toch wel de kleinste fan voor gebruikt als extra case fan, gewoon oude defecte voendig ritselen en daar de fan uit halen....

If you didn't win today, you can always win tomorrow

• Master_Egg

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

Topicstarter
sorry ff vergeten kamer temp te vermelden. Kamertemp = 19 a 20 graden

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

50mm is wel HEEL erg klein voor een case fan. Sterker, dat ding zal geen bal uitmaken :) Frommel er een 80 of 120mm fan in.. moet dan wel beter gaan.

Overigens.. je kan wel een fan warme lucht UIT je PC laten blazen, maar het geheel wordt wat effectiever als je ook een fan koude lucht IN je PC laat blazen.

En inderdaad, probeer anders eens gewoon die kast open te zetten.. kijken wat voor verschil het maakt.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Master_Egg

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

Topicstarter
Op vrijdag 01 december 2000 10:34 schreef tazzman het volgende:

Overigens.. je kan wel een fan warme lucht UIT je PC laten blazen, maar het geheel wordt wat effectiever als je ook een fan koude lucht IN je PC laat blazen.
ff beetje beter lezen.. er staat voor de airflow heb ik voor en achter een 50 mm fann zitten. VOOR EN ACHTER. Voor zuigt lucht aan (Van buiten) en achter blaast ie de lucht er weer uit.

Maar toch alvast bedankt

• TricTrac
  • Laatst online: 22-06 15:07

TricTrac

=;-)

Humm.. als je je kast open zet en hij word kouder dan heb je een foute airflow.
Als ik m'n kast open zet word de temp zo 3 graden warmer :)

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:10
Ik heb ook een grote big tower bij Powerline vandaan. Met 300 Watt voeding.
Standaard plaats voor 5 80mm fans. (wordt eentje bij geleverd).
Nu heb ik dus alle plaatsen gevuld. Verder nog een paar harddisks koelers (niet om mijn harddisks te koelen, maar om verse lucht in de PC te krijgen)
Straks wil ik daar nog 2 120mm (131CFM) fans aan toevoegen.
Stromen zal die lucht :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Je moet altijd aan de voorkant een grote koeler zetten die weinig toeren maakt(stiller) en die koude lucht naar binnen blaast. Aan de achterkant moet je een koeler zetten ter hoogte van je processor die naar buiten blaast, en nog een koeler boven je voeding die ook naar buiten blaast(grootes mot je zelf kijken wat past). Waarom twee achter, nou altijd 1 achter je cpu omdat je dan alvast de warmte kwijt bent van je cpu en videokaart. En die van boven, omdat warmte altijd stijgt, en dan ben je die ook meteen kwijt. resultaat een lekker chille kast. >:)

• Master_Egg

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

Topicstarter
Op vrijdag 01 december 2000 10:41 schreef trictrac het volgende:
Humm.. als je je kast open zet en hij word kouder dan heb je een foute airflow.
Als ik m'n kast open zet word de temp zo 3 graden warmer :)
klopt dat heb ik ook. Bij mij draait athlon 900@900 idle 37 graden en stressed 60-65 graden :( Dit is dan met een dichte kast

Verwijderd

Dan heb je nog wat te doen
============
duron 700@1000@1,85V@53graden maxx(en geen bijzondere koeling)

Verwijderd

1 x 50mm fannetje heeft inderdaad weinig zin.....voor een beetje airflow moet je al gauw denken aan 4 fans in totaal. 2 x je kast inblazen (onderin voor) en 2 x je kast uitblazen (bovenin achter). En dan is het wel belangrijk dat de fans achter onder de voeding zitten. In sommige kasten zitten de fans namelijk boven de voeding en dat is klote voor de airflow.

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15:26

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Tja, T-Birds worden warm, dat is algemeen bekent. :(

Wat je nog kan doen is: Artic Silver Compound tussen de core en de cooler smeren, denk erom dat je een dun laagje erop doet.

Voor de rest is een goede airflow zeer belangrijk. :7

Ik heb totaal 3 Case fans. >:)

1 intake fan van 92mm 2,8 Watt (zit in de zijkant van de kast)
2 outtake fan van 80mm 2,6 Watt (zitten aan de achterkant, gaten in de kast gezaagd)

Ik kan de fans regelen met dit dingetje:

Afbeeldingslocatie: http://www.meendering.demon.nl/zooi/pc/control.jpg

De ijzeren schakelaar kan schakelen tussen 12V & 7V. en de rest kan de fans in en uit schakelen..... zeeer makkelijk.... B-)

Whatever.

• Theswitch
  • Laatst online: 30-08 13:19
Ik heb ook z'n 7001 bij powerline met 350Watt gehaald. Wat me opvalt is dat de voeding direct boven de processor zit, die zit als 't ware in hoekje opgesloten. met open case gaat 't al stuk beter ieder geval. Ik wil de voeding nu bovenin proppen en in dat ronde gat waar de voeding op leunt een 80mm casefan zetten direct op de proc. Kijken of dat gaat lukken!

• Piet Marisael
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-05-2023
Ik heb er ook een gekocht bij Powerline uit zoetermeer voor 145,=
Buiten de koeler van de voeding zat er bij mij geen tweede ventilator op.
Moet ik hier nu op reclameren?

• Theswitch
Op vrijdag 01 december 2000 18:56 schreef Piet Marisael het volgende:
Ik heb er ook een gekocht bij Powerline uit zoetermeer voor 145,=
Buiten de koeler van de voeding zat er bij mij geen tweede ventilator op.
Moet ik hier nu op reclameren?
Nah er kunnen 2 80mm fans in boven achter en ondervoor. voor 12,50 gehaald hier bij lokae compuzaak, dus niet echt de moeite om hier over te zeuren denk ik. Maar de kast heeft helaas slechte airflow (processor in een hoekie, voeding zit er helemaal voor terwijl er wel een fan-gat aanwezig is).

• Piet Marisael
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-05-2023
Heb er nu ook 2 80mm fans ingebouwd.
Eentje voor die het systeem inblaast en eentje achter boven die de lucht eruit blaast.
Mijn systeem lijkt ineens sneller te werken.
Ik krijg er zelfs koude voeten van. :)

• Theswitch
[b]Op zaterdag 02 december 2000 00:31
Mijn systeem lijkt ineens sneller te werken.
Ik krijg er zelfs koude voeten van. :)
Dan heb je ze verkeerd omgedaan, dan zuigt ie zeker van onderen naar buiten toe, richting je voeten. Moet je omdraaien warme lucht gaat naar boven koude naar onder. precies verkeerde airflow. Maar merk je er wat van? met dichte kast andere (lagere) mama-temps? Ik niet echt dus.

Verwijderd

Mijn duron 700@1000 wordt max 54 graden zonder een enkele casefan (alleen de voeding wel, natuurlijk) en een standaard pcu cooler en geen pasta. Dat is toch niet slecht. Dat moet ook nog wel 20 graden koeler kunnen zonder al te veel moeite.
------------
a7v, viper v770, 192MBpc133
Pagina: 1