XP wachtwoord instellen op een map

Pagina: 1
Acties:

• Life-is-party
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-02-2023
Hoi, ik heb aan de hand van deze topic: [rml][ XP] schijf/map met password beveiligen[/rml] (en de verder daarin genoemde topics) het een en ander proberen te zoeken voor het instellen van wachtwoorden op mijn XP computer.

Ik krijg het alleen niet voor mekaar. Mijn schijf staat nu op NTFS. Maar ik kan nergens machtigingen opgeven..... en als ik op een map sta en op delen kies dan kan ik ook nergens wachtwoorden opgeven.....

Het gaat er dus om, (ik heb maar 1 gebruiker op die computer) dat als er een map/schijf benadert word via het netwerk dat er dan om een wachtwoord gevraagd wordt.

Acer TM661LMi - Intel Centrino 1,4 Ghz - 512mb ram - DVD-RW

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:00

mvds

Totally awesome!

Heb je XP home of Prof? Ik geloof dat Home idd die optie niet heeft.

Verwijderd

kijk eens in de verkenner bij extra -> mapopties; tabblad weergave en dan eenvoudig delen van bestanden gebruiken uitvinken. moet werken volgens mij.

maakt niet uit of je home of pro hebt

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2003 13:27 ]

Verwijderd

Ga naar mapopties bij het menu extra en dan weergave --> vink de optie "eenvoudig delen van bestanden ...." weg dan rechtermuisknop bij een map of bestand en je kan naar de beveiliging gaan daar zou je moeten vinden...

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 10:25

mutsje

Certified Prutser

Verwijderd schreef op 01 September 2003 @ 13:27:
kijk eens in de verkenner bij extra -> mapopties; tabblad weergave en dan eenvoudig delen van bestanden gebruiken uitvinken. moet werken volgens mij.

maakt niet uit of je home of pro hebt
bij home kun je dit enkel in safe mode instellen dus maakt wel degelijk uit of je home of pro edition hebt....

• Life-is-party
yup ik heb dus de home edition (standaard geïnstalleerd gekregen op m'n laptop)

en ik kan die vink, eenvoudig delen van bestenden, niet vinden......

Maar dit wat ik wil moet toch wel mogelijk zijn lijkt mij, anders is XP Home gewoon zwaar bagger....

(ik heb een jaar lang met 1 XP Prof computer/1 Win 98/ 1 Win 98SE/ 1 Win ME computer gewerkt, en die laatste 3 had ik dat allemaal zo ingesteld. en XP Prof. ach maakte niet uit dat alles open stond, maar nu wil ik het omdat het een laptop is en ook op het schoolnetwerk komt af en toe, toch wel beveiligd hebben.)

• mvds

mvds

Totally awesome!

Bij XP Home zijn een aantal (netwerk) functies uitgeschakeld. Waaronder deze dus... (denk ik)

• Life-is-party
pfff, wat zijn nu de oplossingen? ik beschik namelijk niet over een XP Pro versie. Dus hoe kan ik dat beveiligen nu wel voor mekaar krijgen?

Verwijderd

Lukt het ook niet als je een admin bent...

• Life-is-party
ik ben admin en enigste user

Verwijderd

Misschien een externe tool gebruiken weet het anders ook niet..

• mvds

mvds

Totally awesome!

Kijk even opde site van MS wat ze nou precies niet in de Home editie hebben gestopt wat netwerk functionaliteit betreft, misschien geeft dat je al antwoord. Als het niet in windows zit, dan kan je alleen nog een andere tool gebruiken, of je zal echt naar XP Pro moeten.

• Life-is-party
ik gaan effies kijken op de MS site

hebben misschien mensen al ervaring met andere tools?

het gaat erom dat ik mappen kan beveiligen voor mensen op het netwerk.... dus dat als mensen via het netwerk anar een map op mijn compi willen dat ze dan een wachtwoord moeten invoeren......... in Windows98/WindowsME kon je dat heel gemakkelijk instellen

[ Voor 6% gewijzigd door Life-is-party op 01-09-2003 14:15 ]

• CyberTijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-04 01:14
Ik ben inmiddels ook al een paar dagen op onderzoek uit op het gebied van wachtwoorden op gedeelde mappen. Ik ga ervanuit dat je bestandssysteem NTFS is.
WindowsXP werkt niet met gewone wachtwoorden op mappen, maar op gebruikersniveau.
Volgens een collega van mij werkt het zo:

Stel: jouw PC heeft een account van jezelf genaamd "piet" en de andere PC heeft een gebruikersaccount genaamd "klaas". Het is dus de bedoeling dat je op je eigen PC een account aanmaakt met de naam klaas, en die dus het recht geeft om de map te openen. (Dit doe je door eenvoudig delen van bestanden gebruiken uit te zetten, en vervolgens bij het tabblad "delen" van de map de gebruiker toe te voegen bij "machtigingen")

Ik heb het zelf nog niet getest, dat ik wil ik morgen gaan doen, maargoed wees zo vrij om het zelf ook even te proberen. Wat me verbaast is dat tot nu toe mij nog niemand echt een zeker antwoord heeft kunnen geven op jouw & mijn vraag. Zelfs die-hard tweakertjes niet

• Life-is-party
Ik ben flink op onderzoek ook uitgeweest, Jou verhaaltje klopt ook helemaal, lukt perfect met Windows XP Pro, (ik heb 1 compi met XP Pro), maar met de Home Edition is er niets te regelen met machtigingen/permissions/passwords of wat dan ook op bepaalde mappen, ik vind dit zelf een zware tekortkoming in windows........
Daarnaast vind ik het allemaal maar een mijl op zeven zoals het gaat,

Het is toch zo simpel. Jij stelt op een map in dat hij gedeeld mag worden. en dan kan je kiezen of dat met of zonder wachtwoord is. als iemand dan die map benadert. dan moet hij (als je voor wachtwoord heb gekozen) een wachtwoord invoeren...... om de map te bekijken

Maar ik denk dat ik m'n laptops (2x XP Home Edition) ga upgraden naar Professional, die ik via Surfspot.nl ga kope(k ben student :)). dan ben ik van al dat gezeik af.......

Iemand misschien bekend met directe upgrade home naar prof zonder formateren etc....

oja en als iemand nog een progje heeft voor restricties op de mappen, dan hoor ik het graag

[ Voor 23% gewijzigd door Life-is-party op 01-09-2003 15:23 ]

Verwijderd

klopt, Je kan die eenvoudige eenvoudig delen van bestanden .... niet aanzetten op xp home wel op pro.
Ik heb nooit over tools gehoord die dat wel kunnen aanzetten, je kan een adminpack van windows 2003(werkt ook op 2k & xp) downloaden die geeft je iets meer functionaliteit want met xp home edition kan je echt heel weinig doen.( die adminpack lost dat ntfs probleem niet op).

• Life-is-party
wat kan ik extra met een adminpack, waar vin ik die adminpack?

• Wussie
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-01-2023
Extern programmatje: Magic Folders, ik heb het zelf nooit gebruikt, weet ook nie waar je het kan vinden (google kan je mee beginnen), maar een maat van mij gebruikt het ook, en die is er zeer tevreden mee. Succes

Verwijderd

Lockfolder

http://www.topdownloads.net/software/view.php?id=11463

Handige tool. Werkt erg simpel. Wanneer iemand de map wil openen moet er een wachtwoord ingetikt worden. Gaat dit niet goed, dan krijg je het config scherm te zien.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2003 14:41 ]

Pagina: 1