[Win2k] Pro, Hard Disk beveiligen?

Pagina: 1
Acties:

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:32
Ik ben een student aan de hogeschool in Schagen, ICT afdeling.
Nu hebben wij een aantal win2k Pro installaties staan en nu wou ik eigenlijk het volgende:
Een gebruiker (Guest) aanmaken die alleen maar toegang heeft tot C:\ en verder dus nergens in mag komen, behalve de administrator die mag ook in D:\ komen enz.
Nu heb ik al met de userrechten lopen veranderen dat elke toegang geweigerd zou moeten worden, als ik dus nu via Guest erop wil komen word ik dus ook echt geweigerd, maar als ik nu rechtermuisknop en eigenschappen op vraag van de betreffende schijf waar ik dus niet op mag komen (D:\) dan kan ik gewoon mijn userrechten wijzigen en zelfs de Administrator rechten weggooien.
Nou zo heb ik er natuurlijk nog nix aan, echter zelfs mijn leraren weten het niet op te lossen, de Guest blijft toegang hebben tot het verwijderen en toevoegen van rechten.
Dus nu kan ik alsnog toegang krijgen tot de schijf.
Al schakel ik alles in dat alles geweigerd zou moeten blijf ik toegang hebben tot het wijzigen van de userrechten.
Is dit een bug of doe ik gewoon iets fout?

Edit:
Als ik via het netwerk de betreffende schijf op probeer te komen, werkt het dus niet en kan ik ook geen rechten wijzigen, dit is dus wel zoals het hoort.

[ Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 01-09-2003 12:13 ]

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-05 12:27
Wat je kunt doen is het volgende:

Je opent de beveiligingseigenschappen van de root van je D-schijf en haalt daar alle gegevens weg. Je voegt jezelf toe en geeft jezelf alle rechten. Je voegt GUEST to en je DENIED hem alles. Klik dan op geavanceerd en klik de optie aan om de rechten door te voeren in alle subdirectories.

That should do it.

EDIT:
Niet per ongeluk de GUEST lid van de ADMIN-group gemaakt? Had een kennis ook een keer gedaan 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door TRON op 01-09-2003 12:19 ]

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

• GeeMoney
TRON schreef op 01 September 2003 @ 12:15:
Wat je kunt doen is het volgende:

Je opent de beveiligingseigenschappen van de root van je D-schijf en haalt daar alle gegevens weg. Je voegt jezelf toe en geeft jezelf alle rechten. Je voegt GUEST to en je DENIED hem alles. Klik dan op geavanceerd en klik de optie aan om de rechten door te voeren in alle subdirectories.

That should do it.

EDIT:
Niet per ongeluk de GUEST lid van de ADMIN-group gemaakt? Had een kennis ook een keer gedaan 8)7
Ik heb precies gedaan wat jij hierboven beschrijf, ik kan nog steeds evengoed de rechten wijzigen, Guest is geen lid van de Admin groep nee :)
Ik kan wel van de week ff screenshots maken, als ik weer de nestreffende les heb.?
Ik vind het nogal zeer vreemd dat het veranderen van de rechten mogelijk blijft, zo is het nog niet beveiligd :P

• GeeMoney
Ik heb nog steeds geen oplossing gevonden, en de screenie's staan donderdag online.
Is niemand bekend met dit probleem? Ik weet 100% zeker dat Guest GEEN lid is van Admin groep, en ook zeker de instellingen volledig staan geblokkeerd, toch is het mogelijk de rechten zomaar te wijzigen, ook als ik nogmaals een geheel nieuwe gebruiker aanmaak met alleen toegwezen rechten.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als je naar het tabblad beveiliging gaat bij de properties van een map, zie je onderaan een knop geavanceerd staan. Ga daar naartoe, en kijk welke rechten 'guest' of 'everyone' heeft. Waarschijnlijk staat een dergelijke machtiging op permit:
Machtigingen wijzigen
Hiermee kunt u machtigingen tot het aanbrengen van wijziging aan het bestand of de map, zoals Volledig beheer, Lezen en Schrijven, al dan niet toestaan.
(uit de WinXP help)

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• GeeMoney
Ik heb dus alle rechten, van alle andere users behalve de Administrator, op DENIED staan, ik reboot de pc daarna zelfs en log in als een willekeurige user, ik ga naar de HD, druk rechtermuisknop en dan eigenschappen en naar het tabblad beveiliging, klik de Administrator aan en klik de knop verwijderen.
Ik verander even de rechten van Guest en de HD is weer toegangkelijk.
Win2K pro installatie betreft dit.
Ik heb dergelijke oplossingen al geprobeerd, zelfs niemand toegang geven geeft mij nog de mogelijk het te veranderen.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
The_Dart schreef op 03 September 2003 @ 00:23:
Ik heb dus alle rechten, van alle andere users behalve de Administrator, op DENIED staan,
Even voor de goede orde, dat doe je onder beveiliging -> geavanceerd?

Onder XP heb ik de mogelijkheid om de 'effectieve machtigingen' te bekijken, kun jij dat ook doen voor bijv. het gast account?

Probeer anders via de methode die hier (onder 'Securing the File System') beschreven staat een security template toe te passen.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Pagina: 1