Toon posts:

SVCD afspelen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Is het mogelijk om een SVCD af te spelen onder Linux (Gnome, Debian unstable)? Ik ben nou al ongeveer een week aan het rotzooien om het aan de praat te krijgen, maar op de een of andere manier lukt het steeds niet. :'(
Ik doe de SVCD in mn 48x CD-ROM (heb geen DVD of RW), en dan kan ik m wel mounten, maar de MPEG afspelen lukt dan niet. (Hij kan wel alle bestanden zien die er op staan, maar als ik de MPEG wil openen, leest ie een paar keer, en dan geeft hij het op. Als ik het bestand handmatig wil kopieren krijg ik een I/O error) Als ik een bin/cue maak op de windows-bak, en die dan kopieer naar mijn Linux-bak, kan ik met VLC wel weer die image openen en afspelen.

Ik las ergens op het internet dat het mouten van SVCD's geen nut heeft, omdat SVCD's RAW DAO geschreven zijn, en dat je ze daarom niet kon mounten. Je moest de cd's niet mounten maar RAW lezen. Hoe dat moest kon ik nergens vinden. Ik las ergens iets over cdrdao, maar daarmee lukt het ook niet.

Weet iemand hoe ik een SVCD fatsoenlijk kan afspelen in mn linux bak, of is het gewoon niet mogelijk?

Verwijderd

Niet mounten, gewoon in xine op vcd knopje klikken.
Klaar.

Je kan ook met k3b of zo een image maken, die kan mplayer (dacht ik) gewoon afspelen.
Ook gedownloade svcd files kan je met mplayer afspelen (de bin file, de cue heb je in dat geval niet nodig). Dit weet ik zeker, doe ik vaak.
Oh ja, een image maken is handig als het een 2 disc set is, hoef je niet te wisselen halverwege.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik in xine op dat vcd knopje drukt gebeurt d'r helemaal niets. Ik krijg geen foutmelding (wat ik wel krijg bij DVD) (Ik krijg trouwens ook geen foutmelding bij CD), niks. Verkeerde config? In de setup is niks te vinden over de eventuele locatie van een SVCD-speler..?

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-05 07:10

MrScratch

I am rubber, you are glue

Probeer eens:

mplayer -vcd 1 /dev/hier_je_cdrom_device

Dan zou je de eerste stream van de vcd moeten kunnen afspelen.

Look behind you! A three headed monkey!

• hammerhead
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-04 08:47
Ik werk zelf niet met Xine maar met MPlayer en als je daar de documentatie van leest gaat er wel een stuk over VCD, neem aan dat het ook voor SVCD geldt.
mplayer -vcd <track> [-cdrom-device <device>]

Example: mplayer -vcd 2 -cdrom-device /dev/hdc
Ook is het een optie van mplayer sinds een aantal versies dat je gewoon een .cue bestand opgeeft en dat je daar de tracks vanuit kunt spelen, hoef je hem dus ook niet meer te burnen of om te zetten naar een ISO of wat dan ook...

edit:
Weer een keer net te laat :)

[ Voor 7% gewijzigd door hammerhead op 01-09-2003 10:49 ]

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

Verwijderd

Topicstarter
Ah:) Dat werkt.. :D
Euhm. Mis ik dan een pointer voor xine?

• Freak_NL
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-04 09:49
Xine kijkt misschien naar de verkeerde device voor VCD's. Staat wel ergens in het config schermpje.

Als je toch Gnome2 gebruikt, pak dan Totem eens. Totem is een gtk2 frontend voor xine-lib (nu nog, gstreamer staat in roadmap) waarin je gewoon 1 optische drive instelt voor DVD en VCD. Erg gelikt en makkelijk. :)
Pagina: 1