Toon posts:

[XP] nieuwe hardware = foute boel?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

ik wil XP erop gaan zetten en over een paar weken nieuwe hardware erin prikken, maar nu heb ik spookverhalen gehoord dat zelfs als je alleen al een nieuwe cpu inbouwt, XP niet meer goed werkt. Persoonlijk lijkt me dit wel erg sterk, want dan zou je voor ieder stukje hardware dat je bijkoopt de hele bende opnieuw moeten installeren. Maar dat is persoonlijk. Wat is ervan waar?

Thanks in advance..

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

De licentie van XP is inderdaad gekoppeld aan de hardware, maar als ik me niet vergis kan je 6 of 7 dingen in je pc veranderen voor XP daar moeilijk over gaat doen.

En spit anders Windows Operated Systems - FAQ eens door. O-)

[ Voor 22% gewijzigd door agent327 op 01-09-2003 10:26 ]

Wanbeleid is ook beleid.

Verwijderd

Als je hele nieuwe hardware erin zet zoals een mobo processor ed. dan is het wel aan te bevelen om xp opnieuw te installeren. Als je maar 1 ding vervangt en bijv. niet je mobo dan werkt het gewoon door hoor. Als je je mobo vervangt zonder een reistall van xp dan werkt het trager en heb je af en toe last van foutmeldingen

Verwijderd

Ik ga mijn KT333 van MSI veranderen in een KT600 en een athlon Palimo vervangen naar een athlon 2600 thoroughbred. Kan dit zonder een reinstall van windows XP home?

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-03 19:01

momania

iPhone 30! Bam!

Bij het vervangen van bv een netwerkkaart of videokaart zal het geen problemen opleveren.
Let wel op dat je altijd eerst even de oude hardwaredrivers uninstalled.

Bij een nieuw moederbord is het verstandiger om een clean install te doen. Vaak moet je ook wel omdat er dan zoveel veranderd dat je pc niet eens meer wilt booten met de oude windows XP installatie.

Hardware erbij prikken moet helemaal geen problemen opleveren omdat je niks vervangt en dus ook niet met oude drivers kan blijven zitten.

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:00

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Ik kan me prima voorstellen dat als jij je moederbord verandert, XP liefst ook opnieuw geinstalleerd moet worden. Een hoop dingen veranderen er dan. Maar een processor upgrade, ach.. toen ik van een Thunderbird 1GHz naar een XP 2600+ upgraded hoefde ik ook niets aan te passen.
Ik denk dat je wel zonder een reinstall -kan-, maar vraag me niet hoe stabiel het dan nog loopt.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Verwijderd

Topicstarter
in de hele FAQ komt het woord hardware niet voor ;)

• CyberTijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-02 00:48
Jeroen2000 jij hebt een grote kans dat er niks aan het handje is, aangezien de chipset van je mobo ongeveer gelijk blijft. Je blijft nameljk bij VIA.
Wat je wel kan proberen voor de zekerheid is alle hardware uit je apparaatbeheer gooien in veilige modus.

Ik ben overgeschakeld van een VIA KT133 chipset naar een NVIDIA nForce2 chipset, dit ook zonder problemen echter ik moest er wel wat meer werk voor doen ;)

Alleen bij het vervangen van het mobo is in veel gevallen een reinstall van WindowsXP noodzakelijk, maar dit is niet altijd zo (zie bovenstaande voorbeelden)

• Dionysus
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Recent heb ik mijn moederbord vervangen en inderdaad dat vond XP geen goed idee.
Opzich was ik er op voorbereid dat een nieuwe installatie nodig zou zijn, maar toch heb ik eerst even de repair funktie van XP geprobeert uit nieuwsgierigheid. (Als je van de XP cd boot kan je daar voor kiezen naast de installatie van XP.)
En wonder boven wonder werkte het perfect. Alleen de system restore funktie deed raar, maar dit was waarschijnlijk omdat ik die altijd uit had staan voor de repair.

• RonaldMade
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-03 18:27
Heb ik ook wel eens gehad, durf 3 dingen te veranderen en je moet opnieuwe windows activeren, nou ik bouw vaak wat in dus levert een hoop gezeik op aangezien je win xp maar 3× mag activeren :(

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-03 11:30

mvds

Totally awesome!

Bij een nieuwe moederbord geef ik meestal de tip om een schone install te doen van windows. Het kan zijn dat het werkt hoor, maar dan weet je zeker dat er geen oude rotzooi (drivers en dergelijke) blijven rondzwerven die voor problemen kunnen zorgen. Kost je wat tijd om een install te doen van alles, maar dat heb ik meestal liever dan een hoop problemen. (ik ga deze week ook van een Via chipset naar een nForce2 chipset)

Verwijderd

Ik heb laatst een partitie alleen voor XP gemaakt. Zo heb ik sneller geformat en hoef ik niet mijn mp3's, films en games opnieuw te installen. Scheelt best wat tijd. Maar ik denk dat ik toch een clean install doe om eventuele problemen te voorkomen. Kwestie van 'n uurtje met alles opnieuw geinstalleerd dus dat is denk ik geen ramp.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2003 10:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik krijg steeds minder zin om XP erop te gaan gooien want ook ik ben nog wel eens in de weer met hardware, en ik hecht veel waarde aan een duurzame installatie (deze win98SE install heb ik al 2,5 jaar).

Verwijderd

zucht Jeroen, briljant zeg.
Nieuw Mobo met nieuwe chipset is XP reinstall
Nieuw type proc is XP reinstall
Voor de rest zal het wel automatisch detecteren en vervangen.
Easy as that.

Verwijderd

nou k heb mijn XP install al meer dan een jaar, en heb al aardig wat hardware veradnerd, geluidskaart, videokaart, geheugen, CPU, netwerkkaart en nog wat randapparatur zoals monitor enzow en heb nog never een melding van windows gehad dat het niet goed was ofzo, of dat het niet kon vanwege de licency...

volgens mij moet je echt je hele systeem veranderen voordat XP op zijn bek gaat of gaat bokken... :)
Pagina: 1