Toon posts:

[SuSE 7.2] DNS Server Ip veranderen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een SuSE 7.2 Server die tevens dns server is. Nu is het ip-adres van de dns server 195.72.15.24. Nu wil ik het ip-adres van die dns server veranderen in 192.168.1.3, kan iemand mij vertellen hoe ik dit moet doen...?

• Oet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-04 16:08

Oet

[DPC]TG & MoMurdaSquad AYBABTU

Installeer maar webmin: www.webmin.com... daarmee kun je alles adminnen

There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature
PC Specs | Mo Murda Squad Clan

• Seth4Chaos
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

je wilt een internet-ip adres (uit de range van Euroweb Slovakia, a.s.) veranderen in een intern-ip adres. dan is mijn eerste vraag staat deze machine op het internet aangesloten of niet?

het ipadres veranderen zal je ergens moeten doen in /etc/network en dan even een bestandje zoeken waar je oude ipadres in staat en dat veranderen.

Mistakes are proof that you are trying...

Verwijderd

Topicstarter
in /etc staat bij mij geen network

Verwijderd

1) je moet je ip adres veranderen.
2) je moet je zonefiles updaten.
3) je moet de dns configuratie veranderen op alle clients die gebruik maken van deze dns server.

Verwijderd

Welke dns server gebruik je?

Indien dit bind is, staat er dan ergens een mapje namedb met daarin de zonefiles?

waarschijnlijk is dit /etc/namedb

Probeer eerst een het ip-adres te wijzigen met ifconfig.

• Fatal-Error
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik snap eerlijkgezegd niet helemaal wat je wilt, maar kijk ook eens in /etc/resolv.conf (daar staat in welke nameserver je machine zelf gebruikt) en /etc/named.conf (eventuele forward nameservers die je eigen [caching]nameserver raadpleegt).

Welcome to the desert of the real.

Verwijderd

ok heel letterlijk (omdat jij niet uitlegt wat je precies wil), moet je dit doen:
ifconfig eth0 down
ifconfig eth0 192.168.1.3

dat verandert het ip naar 192.168.1.3
veel succes ermee.
Pagina: 1