Toon posts:

[discussie/webscripting] cross-browser probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 51 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Al sinds heugenis is er het probleem van het cross-browser programmeren.
Vele programmeurs hebben al wel eens een website (onderdeel van) moeten her-programmeren omdat de betreffende site niet crossbrowser functioneerde.

Mijn stelling, en geef even aan waarom- of waarom je het er niet mee eens bent, is:

Browser-ontwikkelaars moeten ervoor zorgen dat HTML, CSS, etc. hetzelfde geinterpreteerd / ge-renderd wordt.

Want waarom alle programmeurs met dit probleem opzadelen ipv het probleem oplossen bij de ontwikkelaars van browsers (vb. Netscape Browser, Microsoft's Internet Explorer)?

Is dit in jullie ogen uberhaubt wel reeel? Of zal dit nooit gebeuren?

Het blijft natuurlijk een spelletje tussen de ontwikkelaars:
"Nee ik ga het css niet hetzelfde als jullie interpreteren, want wij hebben dit altijd zo gedaan." En visa versa..

Misschien een beetje een discussie met een open einde, maar ik ben toch benieuwd hoe de gemiddelde (internet) programmeur hierover denkt..!

Ik wil hier hier niet discussieren over W3-standards of over het feit of het nou wel- of niet zo is dat er een crossbrowser probleem is/was, want dat dat zo is is wel alg. bekend... Als voorbeeld wil ik javascript noemen. Een JS in IE werkt lang niet altijd ook in NS. Er zijn zelfs, en kijk maar op de grotere JS sites, scripts die eerst checken welke browser er gebruikt wordt en aan de hand daarvan een keuze maken tussen verschillende JS's...

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2003 09:32 . Reden: sub verhaaltje erbij ]

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Ik denk dat dit topic beter op z'n plaats staat in W&G. Je setting gooi je neer voor webontwikkeling, maar dat is niet relevant hier: PHP, ASP, ASP.NET ed. werken over het algemeen wel hetzelfde, omdat je op een server werkt.

Als je interoperability discussies wilt hebben bijv over transport van C++ code over verschillende platformen, dan ben je hier welkom, maar HTML staat toch beter in W&G :)

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-08 23:05
Hoe kom je erbij dat ontwikkelaars er uberhaupt voor zouden kunnen zorgen dat HTML, CSS etc hetzelfde geintepreteerd/gerenderd wordt.

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:40

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Browser-ontwikkelaars moeten ervoor zorgen dat HTML, CSS, etc. hetzelfde geinterpreteerd / ge-renderd wordt.
nee, dit is zelfs tegen de standaard zelf; de standaard definieert ook de vrijheid die browsers hebben:
http://www.w3.org/TR/2000/REC-xhtml1-20000126/#uaconf (bv in XHTML 1.1)

dit betekent dat een userAgent een zekere vrijheid heeft, dat tekstuele weergave en validatie voor visuele wergave gaan, en dat browsers de mogelijkheden hebben elementen te negeren.
Er is geen regel tegen het implementeren van proprietaire technieken (alhoewel het ook niet specifiek word goedgekeurd)

Uiteindelijk moet een implmentatie ook binnen een framework passen en mogelijk zijn, danwel geen bovenmatige CPU-belasting kennen.

Wat wel vereist is, is dat browser die zeggen een techniek te ondersteunen deze wel goed dienen te ondersteunen (waar Opera nog wel eens in faalt).

Natuurlijk zitten er ook ergerlijkheden en onjuistheden in de implementatie (msie's box-model, mozilla's display:inline voor IMG {dat al gecorrigeerd is})

Maar wat je eerder ziet is dat webontwikkelaars zich teveel concentreren op het visuele effect dat de eindgebruiker dient te zien en dat zij hierbij zich foutief via een vorm van tunnelvision concentreren op een specifieke configuratie van één browser, op een specifiek OS en met een bepaalde voorkeurs-instellingen (en soms zelf vastgelegd op één beeldschermgrootte)

Web-ontwikkelaars moeten zich ook eraan gewennen zijn applicatie een bepaalde vrijheid van weergave te verlenen, en niet overmatig te hangen aan visuele toevalligheden in de door henzelf gebruikte configuratie.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:14

Bosmonster

*zucht*

Dit gaat inderdaad nergens over :)

De W3C standaard implementeren is taak van de browserontwikkelaars. Om sites volgens deze standaarden te bouwen is taak van de websiteontwikkelaar.

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02:40

Pelle

🚴‍♂️

Hmm, niet helemaal met je eens willem169.
Glimi en ik liggen even in de clinch over waar dit topic nou precies hoort, dus ik laat 'm voorlopig even hier liggen maar als dit uit dreigt te lopen op een boeiende discussie waar ik ook wel /14 mensen over wil horen, dan schop ik 'm weer terug naar de buren. :)

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02:40

Pelle

🚴‍♂️

* Pelle slaat Bosmonster 8)7

Nah goed, it's your call :P

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:14

Bosmonster

*zucht*

Doe maar dicht :)

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:21

crisp

Devver

Pixelated

Ik heb eigenlijk niet zoveel problemen tegenwoordig om pagina's of zelfs grote DHTML projecten in een verscheidenheid van browsers te laten werken. Vooral de DOM standaard en het feit dat ECMA v3 in de meeste moderne browsers goed geimplementeerd is zijn hier credit aan.
Een aantal zaken waar nog wel op gelet moet worden:

-Boxmodel verschillen W3C / IE
-IE event model vs DOM event model
-ActiveX vs XUL en andere technologieen
-plugin verschillen tussen verschillende platformen
-algemeen: verschillende mate van ondersteuning van standaarden tussen browsers
-algemeen: browser-specifieke bugs

vooral de laatste 2 punten zullen altijd wel blijven gelden; de overig genoemde punten zijn makkelijk omheen te werken :)

edit: zit ik driftig te tikken, wordt 'ie dichtgegooid 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door crisp op 01-09-2003 10:13 ]

Intentionally left blank

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.