Mandrake MNF (8.2) en @home probleem

Pagina: 1
Acties:

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-06 13:04
Ik zit hier met het volgende probleem:
Zojuist heb ik de MNF van Mandrake (versie 8.2) geïnstalleerd en ja hoor: geen verbinding met internet... Ik heb een standaard installatie uitgevoerd en de juiste gegevens van @home ingevoerd (triple check). Werkplek is WinXP pro.

Het probleem bestaat uit meerdere delen.
1. Ik krijgen geen IP adres via DHCP, wat ik ook probeer (ifcfg-eth0 aangepast etc.)
2. Geef ik een statisch adres dan kan ik vanaf de firewall alles pingen, zowel op
ipadres als op dns-naam.
3. Ik heb verbinding vanaf mijn werkplek met de firewall (via poort 8443) en kan
dus de firewall configureren
4. Internet, e-mail, dns, etc. werken geen van allen op de werkplek.

Voorzichtige conclusie: ik zal wel wat vergeten! En oh ja, ik ben geen noob op het gebied van netwerken, maar (nog) wel op het gebied van unix/linux.
Vanzelfsprekend heb ik al gezocht (ook in de fora), maar nog geen passende oplossing gevonden!
Ad. 2. Conclusie: de "server" (P233/64Mb/600Mb hd) is goed geconfigureerd. Hij kan immers wel het internet bereiken (ping ip en ping naam).
Ad. 3. Werkplek werkt naar behoren, anders had ik geen verbinding met de firewall
Ad. 4. blijkbaar werkt de routering niet.

Hier zijn nog wat aanvullende gegevens:
Ipadres van @home is niet direct van belang, dus dat is x.x.x.x
Subnet: 255.255.254.0 (op voorhand gecontroleerd vanaf win2k/Winroute pro firewall/NAT).
Ipadres interne netwerk: 192.168.0.0 (server op 1 en werkplek op 10; eerste 10 reserveer ik uit voorzorg met het oog op evt uitbreidingen).
Alle dhcp clients geprobeerd, geen een werkte.
Hostnaam en domein naam zijn correct en tevens juist.

Netwerkkaarten worden juist herkend en dat blijkt ook wel: vanaf server kan ik interne netwerk pingen en pingen naar internet.
Verbinding is verder niets aan veranderd. Onder WinMe (nu tijdelijke ICS verbinding) en Win2k werkte het allemaal perfect! Alleen linux nog... :)
Rules, etc. standaard.
Ook poort 80 volledig opgezet (zowel intern als extern), maar er valt nog altijd niets te browsen.

Indien ik proxy instel (squirel) dan heb ik wel internet, maar geen email (terwijl poort 25 en 110 alletwee openstaan)... Maar ik wil geen proxy gebruiken, zeker niet op de firewall (weinig geheugen, kleine hd maar voldoende voor gebruik als direwall). Tje we willen toch ook nog emailen, shareaza-en, etc... ;)

Wat zie ik over het hoofd en waarom??? })

We have just one world, but we live in different ones...

Verwijderd

probeer dit eens op de mandrake bak: dhcpcd eth0
( dhcpcd is de DHCP client deamon )

mischien word je daar wat wijzer van..
zo niet.. post de output dan even :)

• Nulnulnix
Heb ik al geprobeerd... met als optie "-h". Geen foutmelding, maar ook geen ipadres. Ook heb ik wat aanpassingen gedaan in het bestand "network" en ifcfg_eth1 (o.m. dhcp_hostname toegevoegd). Helaas mocht ook dat niet baten. Nu staat voorlopig WinMe (ieieieieieieks) erop met ics geconfigureerd. Dus output zal even moeten wachten. 'kheb anders geen verbinding met het internet.

Dat dhcp verhaal vind ik nog niet spannend en wil ik later oplossen. Ik wil gewoon naar buiten het internet op. Lukt dat, dan kijk ik naar de dhcp. Hoewel e.e.a. waarschijnlijk verband met elkaar zal kunnen hebben... Ik houd het allemaal wel in mijn achterhoofd.

[ Voor 17% gewijzigd door Nulnulnix op 01-09-2003 09:22 ]

• rvm
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

rvm

http://en.tldp.org/HOWTO/IP-Masquerade-HOWTO/

edit:
Die firewall, draait die op de server? Zet die eens uit. Misschien blokkeer je teveel

[ Voor 54% gewijzigd door rvm op 01-09-2003 09:56 ]

Verwijderd

je default gateway kan je zo instellen..
code:
1
route add default gw 192.168.0.1

maar als je dus ifconfig doet.. dan zie je wel dat de netwerk kaart up is?

• Nulnulnix
@RVM: server = firewall... en zoals eerder gezegd: ik heb poort 80 naar beide kanten (intern en extern) opengezet, dan moet je allicht toch verbinding krijgen. Mandrake blokkeert standaard in ieder geval niet poort 80, 25, 110 en 443... Ik ga wel de link lezen.

@izirider: alleen als ik de eth1 (internet) een vast adres geef. De eth0 komt in ieder geval wel goed op.

Zal het helpen als ik de netwerkkabels eens omdraai? En zo feitelijk van eth0 eth1 maak en vise versa. Heeft Mandrake soms problemen met het feit dat eth1 verbinding moet maken met het internet ipv de "standaard" eth0?

• rvm
  • Niet online

rvm

eth0 en eth1 omwisselen zal niks uitmaken (zelf draai ik het ook in die volgorde zoals jij 'm hebt). Onder Windows gebruik je ICS, onder Linux heet dat IPmasquerading.
Alleen het openzetten van poorten is niet voldoende. Zeker omdat je het nu nog niet werkend hebt, zou ik die firewall even uitzetten. Dan kun je dat als oorzaak wegstrepen.

• Nulnulnix
Iemand nog tips?

• rvm
  • Niet online

rvm

Is het zo aangesloten?: [workstation]<===>[Server met Mandrake]<===>@Home
Je kunt vanaf de server naar @Home pingen, je kunt vanaf de workstation naar de server pingen, maar je kunt niet vanaf de workstation naar @Home pingen (op IPnr)?.... dan zet de firewall eens uit en lees die link over IPmasquerading door.

[ Voor 6% gewijzigd door rvm op 02-09-2003 17:55 ]

• Nulnulnix
Het is inderdaad op die manier geconfigureerd...
Ik kan vanaf de server overal naar toe pingen, zowel op naam als op ip adres.
Vanaf werkplek kan ik de server pingen, maar niets wat daarachter ligt (het internet dus...).

Ja, ja ik nog een noob (hopelijk niet lang meer :) ). Maarre hoe zet ik de firewall uit?
Ben al begonnen met het lezen over IPmasquerading (wel veel om te lezen...)

• rvm
  • Niet online

rvm

Hier staan een aantal scriptjes om IPmasquerading werkend te krijgen:
http://en.tldp.org/HOWTO/...TO/firewall-examples.html
Je hebt waarschijnlijk de eerste nodig (kernel 2.4.x). In dat script worden ook eerst de firewall regels gewist die je nu hebt.

• Nulnulnix
Thanks! Ik zal het morgen proberen (anders weer WinMe installeren en config voor ICS...)

• Nulnulnix
Toch maar even de 7.2 geïnstalleerd, de ifcfg-ethX bestanden aangepast en via dhcp een adres, plus internet/email ...
De ouder versie werkt dus wel. Nu maar gaan updaten naar de nieuwere versie (8.2) en zien wat er dan gebeurt.

• Nulnulnix
Mogelijk heb ik een oplossing gevonden...
Uiteindelijk weer de 8.2 geïnstalleerd en na de, inmiddels, bekende aanpassingen kon ik de Linux server bereiken en zelfs de 2003 server (ander segement), maar nog steeds geen internet! So far so no so good... :)
Een hele berg geprobeerd (duh) niets leek te helpen totdat mijn oog viel op een progje drakgw. Dit programma doet de PC instellen voor ICS (met firewall).
Opgestart en kreeg een foutmelding op de rpm voor installatie ipchains. Mja, nu weet ik dat van af kernel v2.4 iptables draait, dus heb ik de drakgw even aangepast. Vervolgens liep deze probleemloos. Dit is nergens gedocumenteerd!!!

Ik kan nu dus vanaf de werkplek internetten.

Nu even de 2003 getest, maar daar kom ik niet mee naar buiten.
Drakgw is toch een perlscript, even afdrukken en kijken wat deze aanpast... :)

En configureren voor gebruik van eMule en shareaza, alsmede poort voor updates van Panda AntiVirus...

Tips zijn en blijven meer dan welkom!

[ Voor 20% gewijzigd door Nulnulnix op 04-09-2003 11:59 ]

• Nulnulnix
... Helemaal niemand...?

[ Voor 32% gewijzigd door Nulnulnix op 15-09-2003 22:34 ]

Pagina: 1