Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Knopje om tussen twee 5.1 geluidskaarten te switchen

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Quarin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-11 10:45

Quarin

Ondertitel... wasda?

Topicstarter
Na van BasieP een leuke mod te hebben gezien waarin hij switch tussen 2 geluidskaarten voor zijn koptelefoon wilde ik graag hetzelfde doen, maar dan met twee 5.1 geluidskaarten en dus ook een 5.1 boxenset :).
Mijn vraag is wat voor switch geval ik daarvoor nodig heb want in #tweakers.net kwamen ze er niet helemaal uit :P.
Wat ik dus van plan ben is om in allebei de geluidskaarten 3 tulpjes te doen die dan naar voren laten lopen, daar de draadjes aansluiten op een knopje en dan daaruit weer 3 draadjes naar achter laten lopen en daarop 3 female tulp op aan te sluiten.
Wat voor switch knopje heb ik hier precies voor nodig?
Ik kom uit op ene dingetje met 27 pootjes waarvan je 9 aan 9 linkt..

[ Voor 6% gewijzigd door Quarin op 31-08-2003 22:36 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

De massa zou ik eigelijk niet schakelen maar gewoon aan elkaar vastknopen

Eigenlijk alle zou ik van beide pc's één de massa op een vast punt zetten (de overige draadjes moeten naturlijk wel massa van de geluidskaart krijgen) om aardlussen te voorkomen (dat is, als je er last van hebt)

Iperf

• Quarin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-11 10:45

Quarin

Ondertitel... wasda?

Topicstarter
even voor de duidelijkheid het zijn twee geluidskaarten uit dezelfde computer
edit: waarom dus omdat je dan muziek kan lusiteren als je dood bent in een of ander spel,

[ Voor 33% gewijzigd door Quarin op 31-08-2003 23:00 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ow jawel ... maar in dezelfde pc :? . na ja maakt niet uit

Iperf

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:05
een schakelaar met daaraan een zooi relais is misschien wel wat. Men neme een aan/uit/aan schakelaar:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
----/  |   \----
|              |
|              |
|              |
_------nb----- _------ng
_ -----ng----- _------ng
|              |
_------nb----- _------ng
_ -----ng----- _------ng
|              |
|              |
----------------

_
_ = relais

ng = naar geluidskaart
nb = naar boxen

schematisch overzicht het zal wel wat ingewikkelder worden. Als ik het verder moet uittekenen moet je het maar laten weten.

Verwijderd

fish schreef op 31 August 2003 @ 22:48:
De massa zou ik eigelijk niet schakelen maar gewoon aan elkaar vastknopen
ga je dan geen ruis/brom krijgen? Ik zou de massa's wel schakelen, dan heb je zeker een volledige scheiding van je beide geluidskaarten, en dan zijn deze ook nog eens afgeschermd van je speakers...

• yGiDoRp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-11 15:52

yGiDoRp

Sawasdee

quarin schreef op 31 augustus 2003 @ 22:58:
even voor de duidelijkheid het zijn twee geluidskaarten uit dezelfde computer
edit: waarom dus omdat je dan muziek kan lusiteren als je dood bent in een of ander spel,
Daar heb je geen 2 geluidskaarten voor nodig want meerdere geluiden afspelen doorelkaar met 1 geluidskaart moet iig geen probleem zijn met een kaart die niet ouder dan 5 jaar is. Winamp aanzetten en dan gaan gamen moet geen probleem zijn.

Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-11 09:29
maybe 2 pc's?

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10 08:18
ik zal even een schematje tekenen hoe ik het heb gedaan, het is vrij simpel

als iemand me uitlegt wat het grote verschil is tussen stekkertjes bij 5.1 en normaal stereo maak ik daar ook even schema van

Afbeeldingslocatie: http://backupteam.gamepoint.net/smartie/geluidsschema.jpg
ik heb er dan ook nog een pot-meter tussen zitten voor het volume

[ Voor 25% gewijzigd door BasieP op 01-09-2003 00:00 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Verwijderd

Bij geluidsapparatuur schakel je bijvoorkeur wél de ground om te zorgen dat er volledige scheiding is (en niet een nutteloze lus ontstaat die gevoelig is voor storing/aardlus).

Neem het schema van een stereo 2 keuzenselector en voer die 3x uit (LV, LA, RV, RA, Sub, Center = 6 -> 6/2 = 3) [en een paar extra als je 9.3.1 surround wilt voor zijn :+]

Conrad heeft stappenschakelaars met meerdere niveau's zodat je op genoeg schakelpennen uitkomt, bijv.:Artikelnr.: 709379 - 8A

Afbeeldingslocatie: http://www.cole-switches.com/images/hm_main.jpg

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2003 00:47 ]

Verwijderd

basiep.......
ik heb gouwe ouwe philips boxen zonder volume regelaar, dat moet ik softwarematig in windows met schuifregelaars doen ( soms blijkt in een spel pas dat het geluid eigenlijk te hard is..... :| dan is het alle reilen en zeilen om in het spel zelf of terug te gaan naar windows om geluid zachter te zetten)

dus die schema van je brengt me op een idee?
wat is dan de waarden van die potmeter? hoeveel ohm, watt, enz ? en je plaatst ze dus tussen de boxen en geluidskaart in?

p.s. ja ja ik koop nog wel andere boxen dra me budget dat toelaat, hier uit komt vrij goed geluid uit.......

Verwijderd

Losse volume regelaars zijn voor weinig geld te krijgen, en gewoon met aansluitingen erop waardoor je dus niet moeilijk hoeft te doen om zelf iets te solderen.

Wat je natuurlijk beter kan doen is gewoon een grote versterker kopen met bijpassende speakers dan heb je daaruit beter geluid en volumeregeling.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
wat is dan de waarden van die potmeter? hoeveel ohm, watt, enz ? en je plaatst ze dus tussen de boxen en geluidskaart in?
probeer eerst eens 1 kanaal met een potmeter tussen de 2 en 5 kilo-ohm (logaritmisch).
Waarschijnlijk is dat voldoende omdat je niet alles hoeft weg te regelen.
Een standaard potmeter moet voldoende zijn qua wattage.
Wel zit je met het probleem dat een 6-voudige potmeter duur en lastig te vinden is. Je komt dan haast uit op 3x een dual-potmeter uit als je alles wilt regelen.

Senile! Senile Oekaki

• Big4SMK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-11 19:21
Je kan het doen met een heel-veel-polige aan/uit/aan schakelaar
LV, LA, RV, RA, Center, Sub = 6-polig (die zijn duur!)

Ik heb eenzelfde iets gedaan, maar dan om op 1 geluidskaart te kunnen switchen tussen koptelefoon en boxen.
Dit heb ik opgelost met een 1 polige aan/uit/aan schakelaar
Ik gooi 12v op het midden (die dus of naar links of naar rechts of niet schakelt)
met die 12v laat ik een LEDje banden, en daarnaast zit die 12v op een IC (ULN2074 = darlingtons) En dan wel op de basissen van de darlingtons. Op de verschillende collectoren zitten de audio uitgangen (LV, LA, RV, RA) en de emitters gaan naar mn boxen, en bij het andere IC naar mn koptelefoon.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 September 2003 @ 00:47:
basiep.......
ik heb gouwe ouwe philips boxen zonder volume regelaar, dat moet ik softwarematig in windows met schuifregelaars doen ( soms blijkt in een spel pas dat het geluid eigenlijk te hard is..... :| dan is het alle reilen en zeilen om in het spel zelf of terug te gaan naar windows om geluid zachter te zetten)

dus die schema van je brengt me op een idee?

p.s. ja ja ik koop nog wel andere boxen dra me budget dat toelaat, hier uit komt vrij goed geluid uit.......
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/freedosgames/cmedia.GIF
wat ben ik dan blij met m'n c-media onboard chip met een eigen volume control met sneltoetsen :Y)

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:12

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

je kunt om je geluid tijdens games te regelen ook gewoon een toetsenbord kopen dat een volumeknop heeft zoals mijn logitech internet navigator, veel gemakkelijker en ik kan ook gewoon muziek luisteren als ik dood ben bij games en als je weer tot leven komt druk je gewoon op de pauze knop van je toetsenbord om de muziek te pauzeren, veel gemakkelijker dan wat jij allemaal wil met 2 geluidskaarten

[specs]

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-11 17:59
als je toch een kaart over hebt...
zet er gewoon een 3polige schakelaar tussen (locale el. boer). netjes in een kastje of in je toetenbord ofzo inbouwen en klaar is kees quarin

TheS4ndm4n#1919

Pagina: 1