Toon posts:

windows domain + external internet domain DNS probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een domain opgezet met een windows 2000 server.

dit domain noem ik even example.
Er is ook een website met die naam. namelijk www.example.nl

Het probleem is nu, dat als ik aanmeld op het domein, ik niet meer naar die webstite kan... zie hier:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
C:\>ping www.example.nl
Ping request could not find host www.example.nl.

C:\>ping example.nl
Pinging example.nl [192.168.0.1] with 32 bytes of da

Reply from 192.168.0.1: bytes=32 time<1ms TTL=128

Ping statistics for 192.168.0.1:
    Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 0ms, Maximum = 0ms, Average = 0ms

Als wij mail binnen willen halen van die webserver duurt het +- 15 seconden voordat hij connect.. dat heeft denk ik te maken met de DNS volgorde en dat is ook niet zo'n probleem.

Is er een simpele workaround voor dit probleem? ik zat zelf te denken aan de hosts file. maar dat is niet echt netjes..

er moet een andere oplossing voor zijn.. zo niet.. dan moeten we het domein hernoemen.

alvast bedankt

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:56

SpamLame

niks

A-record voor host www aanmaken in de dns.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor je reply :)

dat zou kunnen.. maar ik gebruik ook:
mail.example.nl
webmail.example.nl
admin.example.nl
database.example.nl
etc...

en dat is ook variabel.. er kunnen er vrij veel bij komen.. en dam moeten we steeds een nieuw A-record aanmaken.. heb je nog een andere oplossing?

• SpamLame

SpamLame

niks

Wat bedoel je met variabel, ip adres veranderd steeds of de hostnaam.
En waarom zou je 1 of alle2 willen veranderen.
Wat ook zou kunnen werken is de dns van jullie provider/hoster als eerste te raadplegen en vervolgens de jullie interne, evnt via zone transfer van isp naar jullie.
Of er andere mogelijkheden zijn is me niet bekend, misschien dat technet of ms-kb daar iets over te melden heeft.

ps: had dit niet beter in nt of pns gekunt?

[ Voor 7% gewijzigd door SpamLame op 31-08-2003 22:05 ]

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:58

momania

iPhone 30! Bam!

Verwijderd schreef op 31 augustus 2003 @ 21:56:
bedankt voor je reply :)

dat zou kunnen.. maar ik gebruik ook:
mail.example.nl
webmail.example.nl
admin.example.nl
database.example.nl
etc...

en dat is ook variabel.. er kunnen er vrij veel bij komen.. en dam moeten we steeds een nieuw A-record aanmaken.. heb je nog een andere oplossing?
Nope, dat is de manier om het te doen.
Allemaal losse A-records met reverse lookup zones.

Hier vind je nog wat extra info:
[rml][ Windows2000] DNS tips en uitleg[/rml]
[rml][ windows2000] dns forwarding[/rml]

[ Voor 14% gewijzigd door momania op 31-08-2003 22:11 ]

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Verwijderd

Topicstarter
hmm.. ok.. bedankt voor de informatie, en wat ik bedoelde met variabel is dat er af en toe wat bijkokmen, en ook een aantal weer verdwijnen.. niet netjes om dat op 2 plaatsen te moeten aanpassen.. magoed.. ik kijk nog even verder en anders verander ik de domein naam wel..

• SpamLame

SpamLame

niks

Verwijderd schreef op 31 August 2003 @ 22:29:
hmm.. ok.. bedankt voor de informatie, en wat ik bedoelde met variabel is dat er af en toe wat bijkokmen, en ook een aantal weer verdwijnen.. niet netjes om dat op 2 plaatsen te moeten aanpassen.. magoed.. ik kijk nog even verder en anders verander ik de domein naam wel..
Misschien dat ik het verkeerd begrijp, maar hoe kom je aan "op 2 plekken bijhouden".
Is dat de host-file en de dns?
In dat geval is het makkelijk; je gebruikt het 1 of het ander om problemen te voorkomen.
Bij 2 dns-servers gebruik je het master slave (resp. primair en secundary) verhaal.
Verder kan ik niet uit je verhaal opmaken op hoeveel plekken het bijgehouden wordt.
Met meer info, kunnen we je wellicht verder helpen.

Ook heb ik begrepen dat je domein naam veranderen wat voeten in de aarde heeft, als in domein afbreken en van de grond af opnieuw opbouwen.
Hier heb ik zelf geen ervaringen mij, misschien een nieuw topic openen of searchen naar de oplossingen in deze.

Verwijderd

Topicstarter
wij hebben een webhosting server. die draait linux+apache, enkele klanten van ons hebben een bla.example.nl account.
zodra wij die aanmaken moeten we ook een a-record aanmaken. vandaar op 2 plekken.

dit moet toch ook anders kunnen....

stomme ms :)

• SpamLame

SpamLame

niks

Misschien dat je provider toestaat dat je eigen dns als Secundary voor de *.example.nl domeinen mag laten werken. Of nog mooier als Primairy dns mag draaien en je provider als Secundary.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Nee, stomme jij dat je niet nadenkt over de gevolgen van een split-DNS config voor je AD met dezelfde FQDN als je internet domain

[ Voor 10% gewijzigd door alt-92 op 01-09-2003 00:33 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1