Toon posts:

'Kat in zak' gevoel nieuwe Coolermaster HSC-V62/Athlon 2600

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat er al legio topics zijn gepost over coolers en ik heb er heel wat zitten doorworstelen (en google ken ik ook). Toch zie door de bomen en de huidige slechte ervaring het bos niet meer. Ik hoop maar dat dit topic er niet afgegooid wordt omdat het al vaker ter sprake is geweest :/

Ik ben aardig op de hoogte van de huidige hardware en dergelijke, maar een aardige leek op coolergebied omdat me dat nooit zo belangrijk leek.

Ooit een boxed Athlon 750MHz gehad met twee van die straaljagerventilatoren erop en dat trauma is me nog bijgebleven ;( Heb niet al te lang geleden een Celeron gekocht op 1,7GHz en dat beviel op zich best goed en het geluidsniveau van de (standaard boxed) cooler beviel me eigenlijk uitstekend.

Maar was toch toe aan wat nieuws. Afgaande op mijn ervaringen met de herrie van boxed varianten heb ik wat gelezen (en ook naar prijs gekeken) en me laten adviseren (door wat ik dacht dat een redelijk kundige verkoper was; ach ja stom ik weet het :) ) en het volgende aangeschaft.

Asus A7N8X met 2x 256MB PC3200 memory (om dual channel te draaien)
Athlon XP 2600+ FSB 266 met Cooler Master HSC-V62

De koelventilator kwam in tests goed naar voren als redelijke koeler en ook stil zolang je niet overklokt. En ik heb absoluut geen behoefte aan overklokken. Hij regelt zelf het toerental naar gelang de temperatuur.

Wat een verdriet echter om wederom een trauma op te lopen van de volgende straaljager :(

Als ik mijn computerkast openlaat dan draait de ventilator ongeveer op 3500-3750 RPM. Het geluidsniveau wat daarbij wordt geproduceerd vind ik al aan de harde kant, maar het zou nog te doen zijn als ik de kast dicht kon houden.

Echter, als ik mijn kast dichtschroef dan stijgt het toerental van de ventilator bijzonder hoorbaar en snel en na ongeveer 5-10 minuten draait de ventilator op zijn maximum straaljager niveau van 7000 RPM. Tot zover dus de automatische temperatuurregeling :'(

Voor geconcentreerd werken (en ook met muziek bezig zijn) gaat dit me op mijn zenuwen werken :X

De aanschaf van de nieuwe spullen was eigenlijk al onverwacht en het budget is dus niet echt ruim meer. Bovendie kostte dat Cooler Master kreng al € 28.

Ik heb in mijn kast nu 1 case fan zitten, maar dat is een goedkope titan met een geluidsproductie van 28dBa dus die staat ook uit.

Wat zijn mijn mogelijkheden om met niet teveel geld dat geluidsniveau omlaag te krijgen. En let wel. Ik overklok dus totaal niet of zo, ik wil gewoon rust aan mijn kop ;)

Zat zelf te denken om onderin mijn kast (big tower met twee harde schijven, CD-R en CD-RW en CardExpert GeForce II MX400) een ventilator te stoppen die lucht naar binnen blaast en bovenin de kast eentje die lucht eruit zuigt. Zat dan bij stille ventilatoren te denken aan de Papst 8412NGL(E). Is dit een goede keuze (zo op het forum te lezen wel) of zijn er goedkopere die net zo stil en goed zijn. En is het uberhaupt zinvol bij de oplossing van mijn probleem om dit te doen?

En kan ik nog iets doen aan de Cooler Master. Ik voel er weinig voor om hem bij het grofvuil neer te leggen, want het is toch €28. Kan er misschien een andere stillere ventilator op? Het is namelijk geen 8x8, maar een 6x6 en die zie ik niet veelvuldig staan in de winkels waar ik normaliter kom (o.a. informatique) en ik heb ook geen idee wat dan de specs van zo'n fan zouden moeten zijn.

Ik hoop dat er toch nog mensen zijn die een 'cool'-leek weer kunnen helpen aan een PC waar ik geen spontane 8)7 of |:( neigingen krijg.

Ciao
Peter

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2003 21:22 ]

• Dionysus
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Wat zijn de temperaturen?
Als ik het zo lees, denk ik inderdaad dat een betere ventilatie van de kast een goede optie is. Je plaatst dan wel meer fans, maar als het goed is gaat de temperatuur naar beneden en daardoor zal die coolermaster ook een stuk langzamer gaan draaien.
Daarbij wordt het dan ook van belang goede koelpasta te gebruiken en deze goed aan te brengen, dit kan ernorm schelen.

Verwijderd

Je kan een fanadapter kopen van 60mm naar 80mm en dan een stille papst fan eropzetten, Dan heb je geen last meer van 7000 straaljager; 1 of 2 (stille) kastfans zijn ook handig om je temps naar beneden te halen.

Verwijderd

Topicstarter
De CPU en de cooler zijn er opgebracht door de winkel en met de koelpasta die bij de Cooler Master zelf zat.

Wat de temperaturen betreft ben ik natuurlijk afhankelijk van het Asus programma (AsusProb). Met een open kast geeft hij momenteel aan CPU 45 en MB 26 en, nadat ik de kast net hebt dichtgemaakt en een kopje thee heb gezet, zijn de waardes inmiddels CPU 49 en MB 32 waarbij de fan dus op 6900 toeren draait (en daar word je echt niet vrolijk van). Als ik reboot en in de BIOS kijk dan liggen de temperaturen enkele graden hoger. En het enige dat ik dan dus doe is de PC idle laten zijn (Windows XP) en dit berichtje inkloppen....

Een betere ventilatie is dus een goede optie. Maar is dan het plaatsen van die twee papst fans afdoende? Want dat kost me ook weer €30. Iets dat ik er best voor over heb, als het ook echt werkt en zin heeft.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2003 21:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 31 August 2003 @ 21:33:
Je kan een fanadapter kopen van 60mm naar 80mm en dan een stille papst fan eropzetten, Dan heb je geen last meer van 7000 straaljager; 1 of 2 (stille) kastfans zijn ook handig om je temps naar beneden te halen.
Ik zag op de papst site zelf wel 60mm fans, maar heb die nog niet kunnen vinden in de winkel. Maar een adapter zou inderdaad ook kunnen. Maar aan welke specs moet de fan dan voldoen om geschikt te zijn voor mijn systeem?

Wat betreft die kastfans zou ik ook denken dat het helpt. Echter er zit er nu dus eentje in (beneden) die lucht aanzuigt. Maar dat lijkt geen enkel effect te hebben op het gedrag van de CPU cooler.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2003 21:49 ]

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Als je een coolermaster cpu koeler hebt is papst fans kopen onzin. die kosten namelijk veel meer en voor dat geld kun je veel beter een nieuwe betere cpu koeler kopen. maar buiten dfat kun je wel wat goedkopere fans kopen. enermax bijvoorbeeld, die hebben een goede flow/geluids verhouding en op 5V hoor je ze helemaal niet (op 7V nauwelijks).

dus 2 enermaxjes ofzo kopen en op 7V laten draaien is imho beter :)

beste is een 1337 waterkoel systeem maken maar dat wil je zeker niet. ik heb het ook en ik overclock ook niet maar puur de stilte. ik kan me pc nauwelijks horen ook al is me kamer 40+ met een hittegolf B) en hij kan dus mooi aan blijven staan... precies wat ik wilde :D

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Koop een Whisperrock III van €8 en je bent goedkoop van de herrie af ;)

🖥️ | 🚗

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

omg, zo'n verhaal over een proc koeler? :D

koop gewoon de beste uit de tests en je hoeft er niet over na tedenken oid :?

Verwijderd

wat ik me afvraag is waarom ruil je de cooler niet om tegen een andere merk/type? ipv heel je kast vol te hangen met coolers. hij wordt immers niet overgeklokt?

• Max|Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-02 09:22

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

ja..ik heb zelf gewoon een papst-fan op 32db / 3200rpm ..dies mij al te hard (zoem:) vervang em dan ook wel voor een 26db exemplaar ;) (jouw fan..gezien de 7000rpm zal wel rond de 50db zitten :))

ma ma ma ma ma macron one

• Sedat
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09-2025

Sedat

Tweaker...

Ik denk dat je de automatische temperatuurregeling uit moet kunnen zetten (bij mijn smartfan kon dat ook).. vervolgens draai je je huidige fan op 7volt.. lekker stil.. kost niets.

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik ben zelf ook voor geen meter te spreken over Coolermasters... klote dingen zijn echt superlawaaierig... op 7volt valt et wel mee, maar dan koelen ze voor geen meter meer...

Ik heb nu allemaal 2e hands voedingsfans gehaald en die produceren @7volt bijna evenveel airflow als die achterlijke coolermaster @12 volt... en toch voor een fractie van de herrie... me WC systeem hangt momenteel met allemaal ouwe voedingsfans op 7volt... is stil en koelt goed genoeg... sterker nog, ze komen niet boven me harde shijf uit wat betreft geluidsnivo...

Ik heb btw wel een hele goeie cooler in me handen gehad, zo'n Spire WhisperRock met LowNoise fan erop... dat ding was echt superstil... en (naar wat ik vernomen heb koelt ook nog eens goed :)

Sterkte met de koelers iig, ik hou et voortaan op ouwe afgedankte 486 voedingen voor mijn fans! en die koelblokken van Coolermaster zijn eigenlijk best wel aan de kleine kant enzo :S

• Daacuso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:13
Heb het al eerder gezegd; 1 case fan is genoeg. Heb twee athlon based pc's hier staan en bij beide heb ik een casefan in de zijkant ingebouwd. Veel warme lucht blijft namelijk om de cpu hangen en die moet je weg zien te halen. Zorg dat de lucht van de casefan niet direct tegen de luchtstroom van de cpu koeler blaast, anders krijg je weer iets meer herrie. En gebruik minimaal een 80 mm fan want die zijn stiller als kleinere afmetingen. Heb trouwens momenteel op mijn Xp 2400 een goedkoop coolermaster koelblok met daarop ook een 80 mm fan gemonteerd en in de zijkant een 120 mm casefan. Sys temp ongeveer 29 graden op relatief warme kamer en cpu temp 41. Temperaturen zijn zelfs lager als met kast open. Ik weet dat het misschien niet leuk is om in je (nieuwe) kast te moeten dremelen, maar ik heb er nog geen moment spijt van gehad ;)

Verder raadt ik je dus ook aan om gewoon een simpel koelertje te voorzien van een 80 mm fan. Had eerst zelf een volcano bovenstuk erop geplaatst. Maar toen de verbinding te barsten ging gewoon 4 schroeven die het blokje klemmen. Errug simpel maar zeer effectief. Het is voor mij ook een kwestie van testen geweest, maar fans onderin laten blazen en bovenin zuigen had veel minder effect (damn waarom maken die case-fabrikanten nog steeds plek voor dergelijke fans).
En je kan eventueel ook nog je psu fan op 7 volt laten lopen. Maar wel voorzichtig want dit gaat niet bij alle voedingen goed.

Heb je dat allemaal gedaan dan kan je altijd nog gebruik maken van het progje speedfan, deze werkte perfect op m'n KT266A chipset maar ondersteunt helaas nog niet volledig de Nforce 2 chipset. Kan je fans regelen op temperatuur wat vooral lekker is als je 's nachts aan het downen bent en je naast je pc ligt te slapen :z Verder kan je ook, zoals ik momenteel, gebruik maken van een hardwarematige temperatuurregeling. Heb gewoon een handmatig regelbaar koppelstukje wat tussen moederbord en casefan zit.

Enigste nadeel, na het moeten zagen in je kast, is wellicht dat je enige stof in je case blaast Maar een halfjaarlijkse zuigbeurt :9~ is ruim voldoende (voor je kast dan)

[ Voor 5% gewijzigd door Daacuso op 01-09-2003 00:34 ]

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

Verwijderd

Topicstarter
Oxigun schreef op 31 August 2003 @ 23:56:
Als je een coolermaster cpu koeler hebt is papst fans kopen onzin. die kosten namelijk veel meer en voor dat geld kun je veel beter een nieuwe betere cpu koeler kopen. maar buiten dfat kun je wel wat goedkopere fans kopen. enermax bijvoorbeeld, die hebben een goede flow/geluids verhouding en op 5V hoor je ze helemaal niet (op 7V nauwelijks).

dus 2 enermaxjes ofzo kopen en op 7V laten draaien is imho beter :)
De case fans staan natuurlijk los van de cpu cooler dus snap ik niet waarom het kopen van papst fans onzin zou zijn of ik begrijp je verkeerd. Als ik naar de prijs van een enermax kijk (weet natuurlijk niet precies welke je bedoeld) ligt deze tussen de €10 en €15 en de prijs van de papst is €15. Dat zijn dan toch vergelijkbare prijzen. En als ik zoiets ook op mijn Cooler Master kan schroeven dan heb ik voor die prijs dunkt me geen nieuwe CPU Cooler met dezelfde capaciteit?
beste is een 1337 waterkoel systeem maken maar dat wil je zeker niet. ik heb het ook en ik overclock ook niet maar puur de stilte. ik kan me pc nauwelijks horen ook al is me kamer 40+ met een hittegolf B) en hij kan dus mooi aan blijven staan... precies wat ik wilde :D
Waterkoelsysteem is geen kwestie van willen denk ik. Maar meer een kwestie van budget. En ook... al heb ik geen twee linkerhanden superhandig in dat soort prutswerk ben ik geloof ik ook niet ;)

Verwijderd

Topicstarter
MadMarky schreef op 01 september 2003 @ 00:00:
Koop een Whisperrock III van €8 en je bent goedkoop van de herrie af ;)
Dat is wel €8 exclusief verzendkosten :) . En dan vraag ik me af of het vervangen van de fan op de Cooler Master misschien niet net zo zinvol en duur is??

Verwijderd

Topicstarter
Rebels schreef op 01 September 2003 @ 00:06:
omg, zo'n verhaal over een proc koeler? :D

koop gewoon de beste uit de tests en je hoeft er niet over na tedenken oid :?
Als ik dan zo'n mooi verhaal schrijf om het zo duidelijk mogelijk te maken, zou je ook te moeite kunnen nemen om het goed te lezen :9

De beste cooler uit de test gaat wel iets boven budget en bovendien is er ook duidelijk sprake van een probleem als ik mijn kast dichtschroef en dat zal ongetwijfeld niet opgelost worden door alleen een nieuwe CPU cooler.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 september 2003 @ 00:09:
wat ik me afvraag is waarom ruil je de cooler niet om tegen een andere merk/type? ipv heel je kast vol te hangen met coolers. hij wordt immers niet overgeklokt?
Een deel van mijn vraag is dan ook of het voldoende is om alleen een andere CPU cooler te kopen. Gezien wat er gebeurt als ik mijn kast weer dichtschroef lijkt dit namelijk niet het geval te zijn en moeten er ook case fans in. Maar zeker weten doe ik dat dus niet en probeer ik dus te achterhalen bij de expert :)

Verwijderd

Topicstarter
Fludizz schreef op 01 september 2003 @ 00:26:
Ik heb btw wel een hele goeie cooler in me handen gehad, zo'n Spire WhisperRock met LowNoise fan erop... dat ding was echt superstil... en (naar wat ik vernomen heb koelt ook nog eens goed :)
:S
Je bent de 2e hier die de WhisperRock ter sprake brengt dus misschien is dat inderdaad wel een optie. Maar, ook om te leren, vraag ik me af of het ook niet gewoon kan door het vervangen van de fan op de Cooler Master door een stillen papst fan. Dat zou dan toch ongeveer hetzelfde effect moeten hebben?

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 01 September 2003 @ 00:43:
[...]

Je bent de 2e hier die de WhisperRock ter sprake brengt dus misschien is dat inderdaad wel een optie. Maar, ook om te leren, vraag ik me af of het ook niet gewoon kan door het vervangen van de fan op de Cooler Master door een stillen papst fan. Dat zou dan toch ongeveer hetzelfde effect moeten hebben?
Mja, het koelblok van die WhisperRock die ik in me handen had was ook maar een "beetje" groter dan dat van die coolermaster... als in, iedere zijde wel 1CM breder...

• Ritch
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14-02 14:30
Een kameraad van mij had precies hetzelfde probleem laatst (maar dan met een p4) en het probleem was puur slecht contact tussen cpu en cooler (slimme figuur had er geen koelpasta tussen gedaan 8)7 ), toen dat contact goed was, was de herrie ook weg en alles weer ok. Ik zou gewoon terug gaan naar de winkel die het gemonteerd heeft en zeggen dat het veels te veel herrie maakt, laat hun maar uitzoeken waar het aan ligt. Als een cooler al aan z'n max moet draaien terwijl de pc idle is, dan klopt er gewoon iets niet.

Verwijderd

Topicstarter
Daacuso schreef op 01 September 2003 @ 00:29:
Heb het al eerder gezegd; 1 case fan is genoeg.
Ik heb natuurlijk braaf de technische faq gelezen van het forum en daar zag ik mooie plaatjes waarin 1 fan onderin koude lucht aanzoog en 1 fan bovenin de warme lucht weer afvoerde. Dat is dus volgens jou onzin? Mogen ze de faq wel eens aanpassen ;)
En gebruik minimaal een 80 mm fan want die zijn stiller als kleinere afmetingen.
Wilco. Bedoel je dan (bij de Cooler Master) een 60-80mm converter erop monteren en dan een 80mm fan?
Heb trouwens momenteel op mijn Xp 2400 een goedkoop coolermaster koelblok met daarop ook een 80 mm fan gemonteerd en in de zijkant een 120 mm casefan.
Welke 80mm fan gebruik je dan? Dan weet ik in ieder geval een goede en stille (tenminste ik neem aan dat je die gebruikt).
Ik weet dat het misschien niet leuk is om in je (nieuwe) kast te moeten dremelen, maar ik heb er nog geen moment spijt van gehad ;)
De kast is niet nieuw, want dit is het 4e moederbord wat erin gaat. :) Ik ben echter niet superhandig wat handenarbeid betreft dus daar ligt bij mij altijd het pijnpunt.
En je kan eventueel ook nog je psu fan op 7 volt laten lopen. Maar wel voorzichtig want dit gaat niet bij alle voedingen goed.
Ik heb gelukkig al een temperatuurgeregelde silentvoeding en die maakt ook niet zoveel lawaai. En toen ik nog die Celeron 1700 had was er ook geen vuiltje aan de lucht met dezelfde kast en voeding.
Heb je dat allemaal gedaan dan kan je altijd nog gebruik maken van het progje speedfan, deze werkte perfect op m'n KT266A chipset maar ondersteunt helaas nog niet volledig de Nforce 2 chipset. Kan je fans regelen op temperatuur
Wat is dan het nu van het regelen op temperatuur. De Cooler Master doet dat toch zelf al en gaat toch niet voor niets sneller draaien? Dat betekent dan toch dat er meer behoeft is aan koeling en wordt de fan toch al geregeld op temperatuur?

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:14
pbrand, ik snap niet hoe je een CPU temperatuur van 49 graden kan
hebben bij 7000 toeren ?

Ik heb hier een XP2400+ (= 2 GHz) en een Zalmann koeler die maximaal
op 5000 toeren draait.

Bij mij zit de CPU temperatuur rond de 40 graden (zegt pc-probe van Asus).

Zoals iemand al zei een case fan helpt stukken. Ik heb er eentje in de
achterkant van de kast zitten, die de handige verkoper er eerst ook niet
in had gezet, maar ok ik ben sindsdien twee moederboarden en drie CPUs
verder.

Lijkt mij meer iets van een verkeerd gemonteerde koeler, veel te dikke
koelpasta etc.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Verwijderd

Topicstarter
Ritch schreef op 01 September 2003 @ 00:50:
Een kameraad van mij had precies hetzelfde probleem laatst (maar dan met een p4) en het probleem was puur slecht contact tussen cpu en cooler (slimme figuur had er geen koelpasta tussen gedaan 8)7 ), toen dat contact goed was, was de herrie ook weg en alles weer ok. Ik zou gewoon terug gaan naar de winkel die het gemonteerd heeft en zeggen dat het veels te veel herrie maakt, laat hun maar uitzoeken waar het aan ligt. Als een cooler al aan z'n max moet draaien terwijl de pc idle is, dan klopt er gewoon iets niet.
Tja, het kan zijn dat je gelijk hebt hoor. Maar ik heb natuurlijk niet de complete PC daar gekocht. Alleen het mobo, CPU en koeler. En als ik mijn kast open houdt, dan draait de cooler ook maar op 3700 toeren. Pas als ik de kast dichtschroeft gaat de straaljager direct aan. Ik vraag me af of ik dat kan afschuiven op de winkel in de zin van zoek het maar uit?

Verwijderd

kan het dat de ene cooler bij zoveel volt gwoon harder draait en dus meer kabaal maakt dan een andere merk cooler? dus dat cooler vervangen toch een optie is? ik vind het maar raar probleem........

(offtopic: de standaard cooler bij intel p4, wat is dat voor een merk? ik vind hem best stil......)

Verwijderd

Topicstarter
loekf2 schreef op 01 September 2003 @ 00:54:
pbrand, ik snap niet hoe je een CPU temperatuur van 49 graden kan
hebben bij 7000 toeren ?

Lijkt mij meer iets van een verkeerd gemonteerde koeler, veel te dikke
koelpasta etc.
Don't ask me. Ik lees ook slechts de probe af. Maar gezien de andere reacties is de koeler misschien inderdaad verkeerd gemonteerd. Ik heb dus momenteel de kast open en ASUS Probe geeft nu aan CPU 45 en MB 26 terwijl de Cooler Master 3600 RPM draait. Die temperaturen zijn dan dus veel te hoog wat duidt op verkeerde montage?

Wel vervelend om mijn moederbord er dan weer uit te moeten slopen en terug te gaan :|

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:21
HAd anders even naar de specs gekeken van je cooler en dan had je gezien (nee heb je startpost nit helemaal gelezen) dat deze een regelbare fan heeft.. wil je gwoon rust aan je kop en had je er een moeten kopen die dat niet heeft mar een constante lage snelheid.

Ik heb hier zelf een coolermaster hhc-l61 en dat is het broertje van de hhc-l001 Deze laatste heeft een fan die op 7000 rpm draait (meen ik ) en dat is dus ook een vliegtuig daar staat ie om bekend.

Echter de hhc-l61 draait op 3300 rpm maximaal en hoor je dus niet.. ja ok je hoort hem natuurlijk altijd wel maar is echt stukken stiller dan een standaard amd fan.. Als jij vind dat jou prockoeler te veel lawaai maakt bij 3300rpm dan zou je kujnen kijken of ie niet gewoon kapot is.. kan best dat het ventilatortje wat erop zit kapot is, uit balans ofzo, en dan gaat zoiets lawaai maken.

DAarnaast de standaard koelprut die op heatsinks zit is dus bagger.. je had beter van een vriend/kennis ac3 kunnen gebruiken want dat scheelt toch wel weer de nodige graadjes (hier zo'n 5 a 6 graden)

Wat je ook nog kunt doen is een directe luchtverbinding maken van buitenkant kast naar de venitlator van je processor. Dat he bik gedaan.. ok nit zo netjes maar het werkt als volgt:

Men neme een plastic zak, kan een anti statisch zakje zijn maar net zo goed een diepvries zak :P mijn snije daar aan 1 zijde een vierkant uit van 60 bij 60 cm (of nou ja zo groot als de ventilator is)

Men neme een kartonnetje wat men net een maat groter maakt en snijd daar het zelfde uit (dus ook 60x60) dat span je om de ventilator heen, je niet het aan de zak vast.. en de andere kant (de open kantdie je normaal gebruikt om er wat in te doen) die maak je aan de casefan vast.. zorg natuurlijk wl dat de beide fans dezelfde kant op draaien.. dus als de proc fan naar bijnnen blaast blaast de case fan dat ook.. (maar niet andersom.. proc gaat eerst! )

Bij mij scheelde dat ook weer de nodige graden omdat hij directe koude lucht van buitne de kast krijgt en niet het geventileerde zooitje in de kast zelf. (ga nu niet zeuren over statissche electriciteit enzo want het werkt alwere en jaar ofzo op die manier en het werkt perfect)

Strava | AP | IP | AW

• Daacuso
Alles wat ik hier vertel is op eigen ervaringen. En als jij de faq eerder gelooft als een die-hard tweaker dan zij het zo, daar kan ik overigens goed inkomen. Maar ik beweer dat een casefan in de zijkant al je problemen oplost. Mits natuurlijk idd wel goede pasta is gebruikt, gebruik zelf Artic Alumina. Mocht je alles precies willen weten kan je altijd mailen.

Verder kan je idd ook een converter op je koelblokje monteren. Maaar ik heb zelfs dat niet.

Gebruik zelf goedkope fans van o.a. Sunon en nog een paar van die apenmerken. Let erop dat de aansluiting bestaat uit drie draden. De derde is namelijk om de rotatiesnelheid te meten.

Wil je niet meteen dremelen kan je wellicht kijken wat voor verschil het maakt met kast open en vervolgens een 80 mm fan op ongeveer de cpu hoogte er voor houden.

En ja de celeron wordt veel minder warm, is een bekend fenomeen

En het toerental regelen is alleen nodig als je de fan van de coolermaster vervangt. Die huidige fan heeft namelijk een sensor waardoor hij temp. gestuurd is. Meeste fans ontberen dit.

[ Voor 4% gewijzigd door Daacuso op 01-09-2003 01:12 ]

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-02 11:46
TIP (als je het niet schuwt om een gat in je kast te maken!:
Maak gewoon een gat in de zijkant van je kast precies op de plek van je CPU kooler en laat je CPU koeler via een buis door dat gat lucht aanzuigen, dan blaast hij altijd lucht van kamer temperatuur op je cpu, dan nog 1 case fannetje om de hete lucht weer te verwijderen...
(het grote voordeel is dat je een intake fan bespaart en je CPU koeler is veel effectiever omdat hij veel koelere lucht op de heatsink blaast waardoor hij een veel lager RPM nodig heeft!!)

Ohja, als je niet graag een gat in je kast maakt en 2 of meer roosters aan de achterkant hebt zitten kan het ook door een van de roosters (de dichtsbijzijnde) met een koker aan de CPU te maken.

Ik heb het ooit getest met wat karton, heb het karton nog liggen en ff wat foto's gemaakt (het werkte bij mij niet omdat ik geen gaten in de kast wou zagen en ik niet van het roostertje kon aanzuigen omdat ik dan geen outtake fan meer had en daardoor de rest van mijn systeem te warm werd, maar mij CPU fan ging op zijn laagste RPM draaien en nog was de CPU het koelste ooit!!)

De fotos:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/pcdump/trash/airduct-1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/pcdump/trash/airduct-2.jpg

Dus als je de mogelijkheid hebt zou ik dit zeker proberen, waarschijnlijk gaat je coolermaster fan dan veel langzamer draaien en het kost je slechts wat papier of karton om het te proberen en als het werkt misschien een keer iets beters...

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Even een tipje: [rml][ Cooling] Ervaringen met AMD koelers[/rml]

Daar kun je zowel je eigen ervaring in kwijt, en je kunt wat ervaringen van anderen lezen :)

• Daacuso
pcmadman schreef op 01 September 2003 @ 02:19:
TIP (als je het niet schuwt om een gat in je kast te maken!:
Maak gewoon een gat in de zijkant van je kast precies op de plek van je CPU kooler en laat je CPU koeler via een buis door dat gat lucht aanzuigen, dan blaast hij altijd lucht van kamer temperatuur op je cpu, dan nog 1 case fannetje om de hete lucht weer te verwijderen...
(het grote voordeel is dat je een intake fan bespaart en je CPU koeler is veel effectiever omdat hij veel koelere lucht op de heatsink blaast waardoor hij een veel lager RPM nodig heeft!!)

Ohja, als je niet graag een gat in je kast maakt en 2 of meer roosters aan de achterkant hebt zitten kan het ook door een van de roosters (de dichtsbijzijnde) met een koker aan de CPU te maken.

Ik heb het ooit getest met wat karton, heb het karton nog liggen en ff wat foto's gemaakt (het werkte bij mij niet omdat ik geen gaten in de kast wou zagen en ik niet van het roostertje kon aanzuigen omdat ik dan geen outtake fan meer had en daardoor de rest van mijn systeem te warm werd, maar mij CPU fan ging op zijn laagste RPM draaien en nog was de CPU het koelste ooit!!)

De fotos:
[afbeelding]
[afbeelding]

Dus als je de mogelijkheid hebt zou ik dit zeker proberen, waarschijnlijk gaat je coolermaster fan dan veel langzamer draaien en het kost je slechts wat papier of karton om het te proberen en als het werkt misschien een keer iets beters...
Kijk dit soort dingen mag ik graag zien. Heb er zelf ook aan zitten denken om zoiets te maken. Maar zonder het (kartonnen) verloopstuk werkte het ook perfect bij mij. Ik heb nog wel getest, naast de casefan in de zijkant, om de fan op de cpu om te draaien. De cpu werd echter 1 graad warmer dan wanneer ik de fan van de koeler af liet blazen.

Verder was het bij mij ook niet nodig om een out-take fan te plaatsen aangezien de warme lucht gewoon via de bestaande fan openingen naar buiten wordt geperst. Heb namelijk een Aopen bigtower case, met bovenin plek voor twee 8x8 casefans. Zit ook altijd stof aan de binnenkant tegenaan geplakt, dus kan precies zien waar lucht naar buiten gaat.

Maar zeker voor iemand die niet wil boren en zagen in z'n kast denk ik dat dit de oplossing is. Gewoon dus de koude buitenlucht op je cpu laten blazen, dmv een intake casefan danwel het omdraaien van je cpu fan en een outtake casefan.

Verwijderd

Topicstarter
Gelukkig hebben er aardig wat mensen gereageerd met goede tips, waarvoor mijn dank. Ik heb in ieder geval het volgende geleerd (als het goed is):

-Mijn CPU is al veel te warm zelfs idle met een open kast. Dus vermoedelijk is de koelpasta fout aangebracht of gewoon shit spul. Oftewel openmaken en Arctic erop smeren in een dun laagje
-De tip om lucht aan te blazen via een kartonnen pijp is een goeie denk ik en dan hoef ik ook niets aan de kast te verzagen (heb een big tower met bovenin ook 2x 80x80 openingen die ik zou kunnen gebruiken)
-Ik denk dat het toch wel verstandig is om ook een goede airflow in de kast te regelen d.m.w. twee case fans. Tenslotte zitten er ook nog een GPU in en wat harde schijven die ook aardig warm worden.
-De papst fans zijn lekker stil en redelijk betaalbaar. Ook heb ik een tip gehad om een 120mm fan te nemen en die dan op een lager toerental te regelen.

Al met al moet ik hier toch mee uit de voeten kunnen, waarvoor mijn dank. Als een en ander gelukt is, plaats ik mijn ervaringen wel in [Cooling] Ervaringen met AMD koelers.

Verwijderd

Nog even snel een tip:

Ga terug naar Informatique en leg het probleem voor waarbij je hen laat weten dat de koeler stiller werd voorgesteld dan dat die uiteindelijk bleek te zijn. Wellicht laten ze je de koeler omruilen voor een Zalman CNPS7000A-AlCu of CNPS7000A-Cu die ik je aanraad. Als ze dat willen doen heb je de volgende voordelen:
1) Je hebt dan geen extra fan's of iets dergelijks nodig, want de Zalman koeler koelt gewoon HEEL ERG GOED (je kunt er zelfs mee overklokken als je wil).
2) Je hebt eindelijk weer rust, omdat de Zalman koeler in de stilste stand je cpu'tje met gemak kan koelen (en zelfs in de hoogste stand is deze koeler nog stil).
3) Uhhh... als ik lang genoeg zou nadenken had ik nog wel een motivatie voor je :)

Good luck!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Idd ja, de Zalman CNPS7000A-Cu, deze heb ik zelf ook en is praktisch onhoorbaar. :) Vergeet alle andere coolers en luister vooral al helemaal nooit naar die verkopers in computerwinkels want die willen alleen maar graag verkopen en kramen voor de rest de grootste bullsh*t uit. :{

Hier kun je een videoreview zien van deze koeler en laat hij ook het geluidsnivo horen (wat traploos regelbaar is )

http://www.3dgameman.com/...0a_alcu/video_review.html

Veel kijkplezier. :)

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik zou je koeler niet helemaal gaan vervangen omdat het toch een goede cpu cooler is, zeker als je niet overclocked. Wat ik begrepen heb is dat de koelpasta de meegeleverde prut is. Ik zou je dan ook aanraden om of zelf Artic silver te kopen en aan te brengen, of om je pc boer dit te laten doen. En verder kan een casefan natuurlijk zeker geen kwaad, maar denk niet dat een Papst beter is dan een Enermax (ik spreek uit ervaring), en al helemaal niet als je niet echt weet welke je wilt hebben. (je hebt Papsten die 1500RPM draaien , maar ook die 3000RPM draaien) Een Enermax UC-8FAB kan je namelijk met een potmetertje regelen, en is met evenveel toeren evenstil of soms stiller dan een Papst. En dan nog die fan op je cpu cooler, die zal je of moeten vervangen door een Papst of een YS-Tech fannetje (denk aan ongeveer 2500 RPM) ofzo, of kijken of je die fan op 5volt kunt laten lopen. (+ van de fan naar rode stroomstekker)

[ Voor 3% gewijzigd door kutkip op 02-09-2003 15:19 ]

• Aham brahmasmi
  • Laatst online: 21-12-2025
Het mobo hoeft er toch niet per se uit voor een nieuwe koeler (tenzij je kast klein is en je te weinig ruimte om te manoeuvreren hebt)? Maar je kunt idd zo'n Spire Whisperrock IV (III is de vorige versie) kopen, of een Falcon II. Die Spire coolers zijn spotgoedkoop (prijsklasse van 10~15 euro).

De beste methode om casefans te gebruiken is idd minimaal twee: 1 intake 1 outtake, net zoals in de FAQ. Het liefst de intake ook langs je harddisk(s) laten blazen als de kast die gelegenheid biedt, want dat bevordert de levensduur(!). Ik heb nu 5 casefans in m'n kast, allemaal op 7 V. Ze komen eigenlijk niet boven de cpu-fan en harddisks uit (regelbaar met potmeter), en m'n temps zijn nog nooit zo goed geweest: cpu 32~37 °C en mb 32~34 °C. :) Ik gebruik een Alpha PAL8045 heatsink (beetje duur voor jouw budget).

Een paar weken terug had ik waterkoeling geïnstalleerd en was m'n cpu-koeling dus lekker stil, maar liep m'n mobotemp steeds op tot zo'n 36 °C. Dat kwam omdat ik de outtake casefan had uitgeschakeld en er ook geen cpu-fan meer lucht langs het mobo zoog. Airflow is dus heel belangrijk. (Deksel van wc ging lekken dus m'n Alpha zit weer (tijdelijk) op m'n cpu.)

Goed contact tussen de heatsink en cpu is ook heel belangrijk; gebruik daarvoor Arctic Silver Ceramique (goedkoper maar beter dan AS3).

Als ik jou was zou ik die koeler gewoon vervangen door een Spire heatsink, en 1 of 2 casefans in je case zetten. Zorg in ieder geval dat je een heatsink met 80 mm fan aanschaft!
Zo'n fanadapter is trouwens op z'n goedkoopst zo'n 4,50 euro en met een losse 80 mm fan erbij ben je net zoveel kwijt als een nieuwe heatsink mét 80 mm fan die nog beter koelt ook!

EDIT: zet die Titan fan op 7 V (neem een stekkertje van je voeding en verbindt de gele draad met de + van de fan (rood) en de rode draad op de - van de fan (zwart). Resultaat = 12 (geel) - 5 (rood) = 7 V en een stillere fan (minder rpm).

[ Voor 24% gewijzigd door Aham brahmasmi op 03-09-2003 16:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 September 2003 @ 20:26:
Nog even snel een tip:

Ga terug naar Informatique en leg het probleem voor waarbij je hen laat weten dat de koeler stiller werd voorgesteld dan dat die uiteindelijk bleek te zijn. Wellicht laten ze je de koeler omruilen voor een Zalman CNPS7000A-AlCu of CNPS7000A-Cu die ik je aanraad. Als ze dat willen doen heb je de volgende voordelen:
1) Je hebt dan geen extra fan's of iets dergelijks nodig, want de Zalman koeler koelt gewoon HEEL ERG GOED (je kunt er zelfs mee overklokken als je wil).
2) Je hebt eindelijk weer rust, omdat de Zalman koeler in de stilste stand je cpu'tje met gemak kan koelen (en zelfs in de hoogste stand is deze koeler nog stil).
3) Uhhh... als ik lang genoeg zou nadenken had ik nog wel een motivatie voor je :)

Good luck!
Hij is niet gekocht bij informatique, maar bij Chicon en daar zie ik sowieso de Zalman CNPS7000A-Cu niet in de prijslijst staan. Omruilen is dan dus niet mogelijk. Ik geloof direct dat dit een hele goede koeler is (al heb ik echt mijn reviews wel gelezen en was de cooler die ik nu heb ook prima geschikt als je niet overclockt wat ik dus ook niet doe.....) maar hij is wel €45.

Ik zal eerst de koelpasta maar eens (laten) vervangen door Arctic Silver, want ik heb mijn computer nu 'underclocked' naar 650MHz en nog wordt de CPU aardig warm en maakt de cooler een hoorbaar en vooral storend geluid. Vervolg is dan wellicht het vervangen van de fan door bijv. een stille Papst. Dat kost me dan €15 ipv €45. En extra fan's heb ik volgens mij toch WEL nodig, want de harde schijven worden ook behoorlijk warm heb ik gemerkt.

Achteraf gezien had de Zalman een goede keuze geweest, maar als je alles van te voren weet... :X

Verwijderd

Topicstarter
kutkip schreef op 02 September 2003 @ 15:18:
Ik zou je koeler niet helemaal gaan vervangen omdat het toch een goede cpu cooler is, zeker als je niet overclocked. Wat ik begrepen heb is dat de koelpasta de meegeleverde prut is. Ik zou je dan ook aanraden om of zelf Artic silver te kopen en aan te brengen, of om je pc boer dit te laten doen.
Dat ga ik dan ook zeker doen!! Evenals (denk ik) een andere fan erop.
En verder kan een casefan natuurlijk zeker geen kwaad, maar denk niet dat een Papst beter is dan een Enermax (ik spreek uit ervaring), en al helemaal niet als je niet echt weet welke je wilt hebben. (je hebt Papsten die 1500RPM draaien , maar ook die 3000RPM draaien) Een Enermax UC-8FAB kan je namelijk met een potmetertje regelen, en is met evenveel toeren evenstil of soms stiller dan een Papst.
Tja zoals gewoonlijk zijn de meningen die uit ervaring spreken verdeeld ;) Een vriend van me heeft nu Enermax (van €15) en is daar absoluut niet over te spreken wat betreft geluidsniveau. En wat betreft de Papst... ik heb al wel een idee welke ik als case fan wil nemen, de 8412NGL lijkt me wel een goede keuze en ook een stille met 12 dB(a).
En dan nog die fan op je cpu cooler, die zal je of moeten vervangen door een Papst of een YS-Tech fannetje (denk aan ongeveer 2500 RPM) ofzo, of kijken of je die fan op 5volt kunt laten lopen. (+ van de fan naar rode stroomstekker)
Zoals gezegd denk ik deze ook te vervangen door een Papst (en dan wellicht een regelbare), maar weet nog niet of ik nu een 60x60 moet nemen of een 80x80 gecombineer met een 60-80 verloopstuk.

• Aham brahmasmi
Verwijderd schreef op 02 september 2003 @ 23:35:
[...]

Vervolg is dan wellicht het vervangen van de fan door bijv. een stille Papst. Dat kost me dan €15 ipv €45. En extra fan's heb ik volgens mij toch WEL nodig, want de harde schijven worden ook behoorlijk warm heb ik gemerkt.

Achteraf gezien had de Zalman een goede keuze geweest, maar als je alles van te voren weet... :X
Nogmaals: voor 15 euro heb je een nieuwe heatsink die beter koelt dan wat je nu hebt:

http://www.challengecomputers.nl/shop.asp?id=2081
http://www.spirecoolers.com/asp/fcc.asp?ProdID=86

Bovendien heb je dus nog een fanadapter nodig die ook zo'n 4,50 kost. Koop dus liever een nieuwe heatsink die al een 80 mm fan heeft:

De koelers kost 12,50.

Ik weet niet of je mijn reactie al gelezen had, maar een extra fan langs de harddisks laten blazen is idd een erg goed idee. Plaats de harddisks ook uit elkaar als dat kan (een ruimte ertussen vrijlaten). En zet die Titan outtake dus op 7 V.

Als je goeie warmtegeleidingspasta wilt, dan moet je de Arctic Silver Ceramique nemen, ook bij Challenge computers. Kost 4,50. Arctic Silver 3 is duurder maar koelt niet beter (zelfs een fractie slechter --> kijk naar deze review op casejunkies).

[ Voor 18% gewijzigd door Aham brahmasmi op 03-09-2003 16:17 ]

• Aham brahmasmi
offtopic:
Ik weet niet of je mijn vorige reactie al had gelezen, maar daar heb ik een heel stuk weggehaald over een Akasa koeler die bij nader inzien niet goed bleek te zijn.

Ik ben zelf op zoek naar een goedkoop koelertje voor een tweede systeem en was een aantal koelers aan het bekijken op internet.

Ik ben een paar reviews over de Falconrock II aan het lezen en ik kan nu al zeggen dat dit een betere koeler is dan die Akasa's. Die Akasa is van mijn bestellijst af en de Falconrock II staat er nu op. :)

Ook goeie reacties op tweakers, de review op frostytech laat niet zulke fantastische resultaten zien. Dan van Dan's Data is echter zéér te spreken over deze koeler, en heeft hem getest met sterkere fans; daarmee presteert hij net zo goed als geheel koperen heatsinks. Conclusie: highly recommended!! Met een betere fan ook geschikt voor overklokken.

nieuws: Spire FalconRock II gereviewed
http://www.frostytech.com...cfm?articleid=1419&page=1
http://www.dansdata.com/coolercomp_p5.htm#sfr2

Ik ben er nu echt uit over welke heatsink ik ga nemen. :)

[ Voor 75% gewijzigd door Aham brahmasmi op 03-09-2003 16:19 ]

Verwijderd

Dan hoop ik wel dat je voor de Spire Wisperrock IV kiest en niet de door dansdata geteste Falconrock II. Niet dat deze Falconrock II slecht is, integendeel, naar mijn mening is het onder de Socket A koelers zelfs één der beste alrounders. Echter, de Wisperrock IV heeft een identieke heatsink met een verbeterde fan welke net zo goed presteerd qua luchtverplaatsing, maar toch nog eens 4.0 decibel minder geluid maakt t.o.v. de toch al stille fan van de Falconrock II.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2003 16:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Om nog even af te ronden wat betreft de cooler. Ik ben naar Chicon teruggegaan en heb het verhaal uit de doeken gedaan en dat ik niet tevreden was. Ze hebben er toen nog een andere Cooler Master ingezet (HHC L61), maar dat vond ik ook niks. Ik heb toen het geld voor de cooler teruggekregen dus dat is prettig geregeld.

Heb vervolgens bij Informatique een andere cooler gekocht, namelijk de Zalman CNPS6000AlCu. Deze was slechts een paar euro duurder dan de Cooler Master. Ik had geen budget voor de 7000.

Heb ook direct Arctic Silver 3 erbij genomen en de boel gemonteerd.

En ik moet zeggen dat het uitstekend bevalt! Ik heb nog steeds een open kast (omdat er nog iets gedaan moet worden aan de warmte afvoer van de HD's enz.) maar de fan draait nu op 1400 RPM (dus onhoorbaar) en de CPU staat bij normaal gebruik op 45 graden (volgens Asus probe).

Ga met een vriend nog wat sleutelen aan de ventilatie van de kast, maar de Zalman is absoluut al een hele verbetering!!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2003 18:47 ]

Verwijderd

Meer ventilatie = meer herrie..dat weet je toch he? Als je niet overklokt dan mag je cpu best 55 graden worden hoor...geen probleem.

Verder is het principe van goede koeling simpel. Hoe "groter" je heatsink hoe beter je koeling. Een klein rot heatsinkje van 60x60 gaat dus never nooit werken op zo'n cpu. Daarnaast is het gelud van een 60mm fan om helemaal leip van te worden.

Een big-ass heatsink zoals een Alpha, Swiftech, Thermalright met een langzaam draaiende fan is echt het allerbeste. Goed en stil :) Zalman ook trouwens, maar dat had je al ondervonden.

• Aham brahmasmi
Mwa, 'k heb nu 5 80 mm fans op 7 V en de herrie valt mee. Ze komen eigenlijk niet boven de cpu-fan uit die net een tikje harder draait (potmeter). Als je ze maar niet op 12 V zet dan valt het geruis mee.

• Goingin
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-02-2023
Ik zelf heb momenteel een Coolermaster HHC-001
Dat is dus een straaljager ten top, tjek dit artikel maar eens, bijna 60 dB :|
Om gek van te worden, maar koelen als een gek.

Ik wil toch eens goed kunnen maffen terwijl de pc toch aan staat (staat bij mij op de kamer) dus heb ik een alternatief gevonden die ik gelijk haal met een nieuwe proc.
Kijk maar eens naar dit beestje!

21 dB is niet luid lijkt mij :)

Misschien heb ik je er een beetje mee geholpen
(ik heb dit topic globaal gelezen, dus als iemand deze al gepost had dan heb ik dat gemist)

[edit]
Owja, als je wil weten waar hij te koop is:
Salland Automatisering
T.net Pricewatch

[ Voor 19% gewijzigd door Goingin op 05-09-2003 12:53 . Reden: ff linkje aangepast naar die van Aham, dat is de goeie ]

• Aham brahmasmi
Eehm, d'r staat dat 'ie voor de Athlon64 en Opteron is. Helaas... d'r staat echt duidelijk bj dat de Venus series "for K8 Opteron and Athlon64" is. Ok, dit neem ik ook terug, maar de link naar de heatsink voor de XP is:
http://www.thermaltake.com/products/heatsink/silentBoost.htm

Maar je zou 'm haast alleen al voor de "Hydro Wave" bearing fan kopen! :) Ik hoop dat er snel meer van dit soort fans op de markt komen. Dan ruisen fans binnenkort alleen nog maar ipv dat je de lagers mee hoort zingen.

Ok, dit neem ik terug. Na even research gedaan te hebben blijkt dat ik zelf twee 80 mm fans heb met Hydro wave bearing, namelijk twee Panaflo fans!! Ze zijn inderdaad het stilste van al mijn fans. Misschien moet ik daar nog er maar een paar van bij kopen om mijn andere fans (o.a. YS-tech, degelijk maar niet erg stil) mee te vervangen. :)

Kijk hier voor info: http://www.casecooler.com/pan80hydwavb.html

Verder lijkt die Silent Boost heatsink van Coolermaster op de Thermalright SK7...

[ Voor 15% gewijzigd door Aham brahmasmi op 05-09-2003 12:39 ]

• Goingin
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-02-2023
Aham brahmasmi schreef op 05 September 2003 @ 12:15:
Verder lijkt die Silent Boost heatsink van Coolermaster op de Thermalright SK7...
Je bedoelt de Silent Boost heatsink van Thermaltake? :)

• eMKa
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik heb nog een andere tip, ik heb ooit eens een fanduct gehad 2x zelfs. van 60->80 en van 80->120. Hierop kan je dus een 120mm fan zetten(papst of enermax) deze laat je op een snelheid lopen waarvan jij denkt dat het "onhoorbaar is"

Nadeel: veel ruimte nodig, maar proberen waard!(het uitmeten dan)

Intel Core i7 950 - Asus Sabertooth X58 - Asus GTX690 - BenQ XL2420T | Wallpapers | Flash Games

Verwijderd

Lijkt me niet hetzelfde probleem, anders was ie met kast open ook veel te heet.
Typisch een zaak van teveel warmte in de kast , onvoldoende afvoer uit de kast.
2 oplossingen:
-1 :andere, minder warmte producerende processor.

-2 :extra afvoer lucht uit kast of andere kast.
Ritch schreef op 01 September 2003 @ 00:50:
Pagina: 1