[fotobewerking] Welke volgorde?

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:36
Hoi mensen,

Nu ben ik hier voor een kennis van mij wat fotootjes aan het inscannen op 2400 dpi.. (dat wilde hij zoo voor latere bewerking etc). Deze foto';s dienen later ook op internet te komen. De resolutie die ik daarvoor ga gebruiken is 72 dpi. Dus moet ik van 2400 naar 72 dpi omzetten maar ja met photoshop is dat geen enkel probleem.

Echter er zijn ook een aantal foto's 180 graden gedraaid gescant en diemoet ikd us eerst draaien.. Nu zit ik me af te vragen wat de juiste volgorde is..

Of eerst omzetten naar 72 dpi en dan pas draaien, of juist eerst draaien en dan pas omzetten.. of maakt dat totaal geen za.. uit voor de kwaliteit van de foto die op internet komt?

Strava | AP | IP | AW

Verwijderd

Moet volgens mij niet uitmaken...
dacht ik zo. :)

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09-2025
Eerst draaien en dan omzetten doe ik meestal, geen kans op extra kwaliteitsverlies van het kantelen omdat de kwaliteit daarna toch al omlaag gaat :)

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
eerst kantelen, dan 10px er afcroppen (je scant nooit mooi, wordt minder dan een pixel op 72 dpi), bewerken, resizen.

• Koen_R
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
'kzou eerst proberen of jij zichtbaar kwaliteits verlies krijgt bij eerst resizen, dan kantelen, want dat lijkt me sterk.

Het kantelen van een foto op 72 dpi gaat echter wel sneller als een foto van heel veel meer dpi.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:56

alienfruit

the alien you never expected

Wow. vraagje tussendoor wat voor scanner gebruik je, ik heb namelijk wel interesse in een scanner die scannen tot optische resolutie van 2400dpi.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

omzetten van 2400 dpi naar 72dpi is volgens mij niets anders dan gewoon verkleinen. Op internet pagina's spreek je niet meer over dpi, maar over pixels, en een gemiddelde monitor heeft ongeveer 72 pixels per inch (maar dat verschilt).
Of je draait voor of na het verkleinen maakt niet uit; draaien is pixel-precies (zeker bij 90, 180 en 270 graden). Alleen zal het draaien van je verkleinde plaatje aanzienlijk sneller zijn dan het draaien van je grote plaatje.

Intentionally left blank

• Anders
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 19:14
Kijk ook eens even naar Irfan View, da's een freeware programma dat lossless JPG rotation kan doen. Oftewel, roteren zonder kwaliteitsverlies. Of je nou een gigantisch groot of ene gigantisch klein plaatje hebt. Het roteren van een klein plaatje gaat alleen (veel) sneller.

Met Irfan View is het een kwestie van even door de foto's bladeren en bij de betreffende foto's met 1 klik/toets de foto roteren. Ben je zo mee klaar.

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Anders schreef op 01 September 2003 @ 02:02:
... een freeware programma dat lossless JPG rotation...
Op het moment dat ik lossless JPG zie staan geloof ik het meteen al niet meer.

Voor de TS, foto's scannen op 2400 dpi is eigenlijk zwaar overdreven. Als hij later goed materiaal wil om te bewerken moet hij dia's laten maken van de negatieven, of je scant de negatieven zelf in. Enige voordeel kan zijn dat je de foto wat groter kan reproduceren maar dan hou je ook weinig boeiends over omdat een foto nou eenmaal veel minder info bevat dan 2400dpi. Een 10 bij 15 foto wordt op 2400dpi zo'n 385MB dus ik wens je alvast veel geduld met scannen :)

En crisp heeft gelijk met zijn 90,180,270... pixels onder elkaar zetten ipv naast elkaar gaat zonder kwaliteitsverlies. Wordt weer anders als je door scheef scannen 92 graden moet roteren oid. Overigens zou ik dat gewoon met het grote beeld doen, das makkelijk voor die kennis van je anders moet ie dat later alsnog doen.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:36
thanx guys,

ik vind het ook bullshit om 2400 dpi te gaan inscanne maar ja hij had ergens gelezen dat je niet hoogg enoeg in kon scannen (en als mijn scanner 10000 dpi aan kon > hard of softwarematig boeit hier niet < dan had hij dat nog gewild :(

Strava | AP | IP | AW

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:40

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

OzBoz schreef op 01 September 2003 @ 08:23:

Op het moment dat ik lossless JPG zie staan geloof ik het meteen al niet meer.
volgens mij is het wel correct, het matrix die JPEG gebruikt is gewoon vierkant, JPEG deelt een afbeelding op in blokjes (tile-parts, of packets): het eerste stuk in de code-stream betreft 'Data-ordering', wil je een JPEG 'lossless' roteren is dit mogelijk, door gewoon de data-ordering aan te passen.

het jpeg-bestand zelf blijft 'lossy', maar je kunt een jpeg-bestand wel roteren, zonder dat de jpeg-compressie een tweede keer over het bestand heengehaalt moet worden.

eventueel zou het zelfs mogelijk kunnen zijn bepaalde matrixberekeningen 'lossless' toe te passen (helderheid, gamma-aanpassingen), maar ik ben niet bekend met een pakket dat dat kan en ik vermoed dat de CPU-belasting ook dusdanig is dat het de vraag is of dit werkelijk veel nut zou hebben (een goed DTP'er bewaart gewoon altijd de originelen, en werkt ook zoveel mogelijk daarmee)

Ik zou hoogstwaarschijnlijk gewoon instinctief zoveel mogelijk met de originelen werken en deze als basis gebruiken; aangenomen dat de export naar web-afbeeldingen gedaan dient te worden op de eind-afbeeldingen en dus ook de vergrote afbeeldingen het liefst ook naar de juiste ligging gekanteld dienen te worden en eventueel verder bewerkt.

verder is rotatie een handeling die afhankelijk is van de grootte in px van het document en gaat dus sneller op kleinere afbeeldingen, maar ook de CPU-belasting van een grafisch pakket met visuele interface werkt (sterker) mee (of tegen), als je angst hebt hiermee te lang in de weer te zijn kan het zin hebben dit met behulp van het comandline pakket ImageMagick te doen, deze doet handelingen als croppen, resizen, roteren etc. een stuk sneller aangezien het geen grafische interface heeft.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Pagina: 1