netwerk extreem traag

Pagina: 1
Acties:

• Jackbq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:34
oke ik weet het er zijn hier al veel topics over, maar ik kom er zelf even niet meer uit.

het volgende probleem doet zich voor:

ik heb hier 2 pc's die op elkaar aangesloten zijn via een:

trust speedshare web station (soort router die klaar is voor wireless etc)
ding bezit in elk geval een 10/100 mbit switch.

aan de ene kant zit er een athlon 1,4 Ghz met een kastje aan de usb poort waarin de netwerk kabel gaat.

het kastje is dus een usb nic zeg maar, ADMtek ADM 8511

de andere pc, een 2200+ beschikt over een sis 900 based controller (welke onboard zit)

nu heb ik het progje NetCPS.exe gedraaid,
waarbij er standaard een file van 100 Mb word verstuurd.

mijn netwerk haalt hierbij gemiddeld 0.62 MPS en max 0.65
dit terwijl in de praktijk getallen rond de 7 gehaald worden.

Nu heb ik zelf een aantal dingen bedacht waar het aan zou kunnen liggen.

* Mijn hardeschijven op de pc's zijn zeer gefragmenteerd, maar dit lijkt me sterk omdat ook met ee gegenereerd 100 MB pakket ik deze lage snelheden haal.

* Mijn kabels van mijn netwerk, die uit de muur komen zijn een meter of 5 te lang bij beide pc's deze liggen opgerold achter de pc, bij de bedradingen die er standaard liggen (voeding e.d. dus) zou dit het kunnen zijn?

* De onboard Sis 900 controller is erg rot, zou ik beter proberen om op die onboard pc ook zo'n kastje te hangen? (ik heb er nog eentje precies dezelfde)

* ik kan beter geen kastjes e.d. meer gebruiken, maar 2 maal een realtek netwerk kaart derin steken.

* in mijn 1400 Mhz pc zitten 2 netwerk kaarten die ik niet gebruik deze staan uitgeschakeld in config scherm, is dit het probleem?

* is de router het probleem?

graag even wat hulp van buitenaf, want ik vind 0,6 toch wel erg droevig, gister even 700 mb copyeren, was hij dik 20 minuten mee bezig :(

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-07 08:52
Die usb nic zit waarschijnlijk op usb 1.1 poort.
Dus max iets van 11 mbps

Gewoon normaal pci nicje kopen en het werkt op volle snelheid

• Evos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:51
Gebruik je misschien verschillende os'en?

Verwijderd

De USB (1.1) poort en het kastje op de Athlon 1.4 zijn maar 10 Mb/s en vertragen dus het hele netwerk waarschijnlijk. Het netwerk is zo snel als het langzaamste onderdeel dat er deel van uit maakt. Koop voor een paar euro (8 - 15) een 10/100 Mb kaartje en je probleem is waarschijnlijk opgelost.

:( hmm, in het vervolg nog sneller typen

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2003 19:33 ]

• Jackbq
hmm daar had jack nog niet aan gedacht, kan iemand dit bevestigen?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ja, koop idd gewoon een normale netwerkkaart voor weinig en je probleem is opgelost. USB kan gewoon niet sneller dan 10mb/sec

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Jackbq
oke volgende probeersel...
jack heeft even zijn 450 Mhz laptop aangezet met een pcmcia 10/100 kaartje erin, en met netcps weer geprobeerd.

ditmaal haal ik gemiddeld: 1.14 Mps
en max 1.23 Mps

dit gaat dus buitenom die usb nic.

waarom dan nog maar 1.23?

alle netwerkkaarten hierthuis zijn dus 100 Mbit

op wat zet ik ze dan?

automatic
100 Mbit full duplex?
100 Mbit half duplex?

[ Voor 21% gewijzigd door Jackbq op 31-08-2003 19:44 ]

Verwijderd

Je moet de pc met USB wel van het netwerk afhalen dan, dus de USB stekker eruit en verder zou ik hem op automatisch zetten.

• stunn0r
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-08 15:26
ik zou is half duplex proberen.. het kan zijn dat om de een of andere reden je kaarten op full duplex springen terwijl je hub half duplex aan kan.. dan krijg je vaak een berg packet collisions en daalt de snelheid enorm..

• Jackbq
is full niet sneller dan half dan?

Verwijderd

jackel7007 schreef op 31 August 2003 @ 19:53:
is full niet sneller dan half dan?
dat meende ik ook...
ik dacht dat full-duplex betekende dat je tegelijk kon sturen en ontvangen, en half duplex dat je ofwel kon sturen, ofwel kon ontvangen maar niet beiden tegelijk... zit ik er dan zo naast?

Verwijderd

Mensen... begin eens met de eenheden correct te schrijven... m = milli, M = mega, b = bits, B = bytes. Netwerksnelheden worden aangegeven in bits per seconde (bps), of een afgeleide daarvan, zoals kilobits per seconde (kbps) of megabits per seconde (Mbps), als je het over bytes per seconde hebt wordt dat dus Bps, kBps of MBps; dan wordt het allemaal een stuk duidelijker.

Full duplex is inderdaad sneller dan half duplex, maar een hub ondersteund geen full duplex, als je full en half duplex door elkaar gebruikt, stort je performance volledig in.

Volgens de trust site zit er in dit Webstation-geval een switch, die zou er dus geen moeite mee moeten hebben dat je full duplex draait... (maar aan de andere kant, Trust verkoopt ook 4Mpixel camera's met een 2Mpixel CCD, dus wie zegt dat die switch niet eigenlijk een hub is?)

edit:

K in k veranderd n.a.v. berichtje JSS

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2003 09:10 . Reden: K in k veranderd n.a.v. berichtje JSS ]

• Jackbq
waa :) jack heeft net even 10.17 Mps gehaald
oftewel 10.414KB/sec

dank u allen :)

nu nog even alles op full duplex zetten en dan genieten maar :)

[ Voor 29% gewijzigd door Jackbq op 31-08-2003 20:50 ]

Verwijderd

jackel7007 schreef op 31 August 2003 @ 20:49:
waa :) jack heeft net even 10.17 Mps gehaald
oftewel 10.414KB/sec
Dat is nu precies wat ik bedoel... wat zijn Mps????

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-08 22:52

pistole

Frutter

Verwijderd schreef op 31 August 2003 @ 21:50:
[...]

Dat is nu precies wat ik bedoel... wat zijn Mps????
Misverstanden per seconde? ;)

Ik frut, dus ik epibreer

• Jackbq
vergeet die Mps ga maar uit van die 10.414 KB/sec (KiloByte)

verder heb ik nu weer een probleem.
ik heb mijn laptop met windows ook in het netwerk gehangen, met een levelone pcmcia 10/100 mbit kaartje erin.

Nu kan ik van pc 1 naar pc 2 dus >10.000 KB/sec halen
maar die laptop lijkt niet boven de 10Mbit te willen...

hij staat toch op 100mbit full duplex, maar geen resultaat ook niet op auto oid.

er staat wel novel op geinstalleerd om op het schoolnetwerk in te kunnen loggen, zit hier misschien ergens een instelling verkeerd?

of wat kan het anders zijn? (hij zit uiteraard in dezelfde switch/router

Verwijderd

Laptops zijn een geval apart. Ten eerste hebben die schijven niet erg veel performance, en ten tweede hebben ze vaak een 16-bits PCMCIA-slot. Dit betekent dat de snelheid niet zo vreselijk hoog is over dat PCMCIA-slot.
Weet je zeker dat je een 10/100Mbit kaartje hebt, met de juiste dongle?

jeroenr: als je gaat verbeteren, doe het dan goed. De 'k' van 'kilo' moet als een kleine letter :P kbps, kB/s, Mbps, MB/s :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2003 07:52 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 September 2003 @ 07:51:
jeroenr: als je gaat verbeteren, doe het dan goed. De 'k' van 'kilo' moet als een kleine letter :P kbps, kB/s, Mbps, MB/s :)
k = 103 (1000), K = 210 (1024), maar tegenwoordig is de laatste officieel Ki; zie whatis

Maar inderdaad, datasnelheden worden over het algemeen aangeven als machten van 10, dus 1Mbps = 1000 kbps en niet 1024 Kbps...

*schaam* :(

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2003 09:09 ]

• Jackbq
oke ik heb hier voor me:

Level one
FPC-0105TX
10/100 16 Bit iPort
pcmcia adapter

er zit geen dongle aan maar het is een vaste connector op de kaart.
ik heb alles al nagelopen, geprobeerd op automatic en op 100 Mbit half en full duplex.
niets werkt ik haal alleen maar 1000 a 1300 KB/sec

terwijl ik op de andere 2 pc's die in dezelfde router zitten met zelfde kabel. zo'n dikke 10.000 KB/sec haal.

ik begin mij af te vragen of pcmcia niet net zo traag is als USB 1.0 maar dat lijkt me eigenlijk sterk.

op de laptop (welke op XP draait) staat overigens een client voor novell, zodat ik op school kan inloggen. Ik verdenk zelf deze als de boosdoener... maar kan niets vinden bij de optie's.

[ Voor 17% gewijzigd door Jackbq op 01-09-2003 11:46 ]

• Jackbq
oke dan hier verder, Tachyon, hoe zet jij die novell client even uit?

of ga je hem der helemaal afhalen?

Verwijderd

Gebruik voor toevoegingen liever de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif toets, in plaats van een nieuwe reply :)

Zoals je zelf post, is de PCMCIA-kaart een 16-bit kaart. Deze zal dus de volle 100Mbit nooit kunnen benutten. Ik heb geen flauw idee waar het precies afgekapt wordt, maar reken er maar op dat dat, in combinatie met de snelheid van bijv. HD's en controllers de oorzaak is van je (relatief) lage transfersnelheid.

• Jackbq
ja oke dat snap ik maar 1.22 MB/sec?
net las ik posts over 4 MB/sec...
toch net iets meer..

Verwijderd

Tja, ik weet niet wat je wilt horen verder :? Dit zijn de meest voorkomende dingen, en zoals je ongetwijfeld weet zijn computers in dit soort dingen nogal onvoorspelbaar. Er zijn simpelweg té veel factoren die je netwerksnelheid beïnvloeden.
Maar wát kun je in godsnaam níet met een 10Mbit netwerk met een laptop :?

• Jackbq
wie heeft het over een 10 Mbit netwerk :?
en dat onvoorspelbaar gaat er bij mij niet in, alles is wel een verklaring voor te vinden.

en ik zoek hem zelf bij die novell login, want wel toevallig dat tachyon die ook weinig haalt en eerder zei das normaal heb ik ook. Ook zo'n login heeft draaien.

maar bv realvnc draaien als die laptop ergens anders staat, gaat toch net beetje kut op 10 Mbit hoor.

oke ik heb dus dat NETCPS.exe waarmee ik meet.

je kan dit starten op de ene pc als server, en dan van de andere pc naar die server connecten waarbij hij 100 MB verzend en alles meet.

Nu ging ik net op mijn pc (niet laptop) connecten op zijn local loopback..

meer dan 30MB/sec

ditzelfde op de laptop: 10.37 MB/sec

terwijl het gewoon local verkeer is, waar kan dit hem in zitten?
is dit dan toch de "tragere" laptop hardeschijf?

(ik vraag me overigens af, of die 100 mb niet gegenereerd worden)

[ Voor 40% gewijzigd door Jackbq op 01-09-2003 15:14 ]

• Jackbq
schopje
Pagina: 1