[DIY] Logitech Z680, van PC naar HT systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 309 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Beste gotters,

Zoals jullie misschien al eens hadden meegekregen ben ik al enige tijd bezig met het modificeren van mijn Logitech Z680 speakerset.

Doelstelling: van toprange PC speakerset naar goede Home Theatre speakerset.

Grootste beperking: hoge kantelfrequentie
Ik ben bang dat ik hier niets aan kan veranderen aangezien de frequentie actief gefilterd wordt in de control pod. digitaal wel te verstaan. Dus tenzij ik erachterkom hoe ik dit ding kan programeren blijft het kantelpunt van de speakers een moeilijk punt (en dus zul je de woofer goed kunnen localiseren)

Grootste veranderingen:

• Subwoofer word compleet opnieuw gebouwd en komt los te staan van de versterker. Daarover meer zodra de kast klaar is.
• Control pod word gedemonteerd en komt samen met de versterker in een 2U kast :)
Daar zal ik een schetsje van tekenen zodra ik duidelijkheid heb of ik de hoofdprint van de versterker in 2en kan delen, zie onderstaande foto's
• Eventueel ga ik de satelietjes nog redesignen om de (voor 50% uit pschychologie bestaande) 'plastic sound' uit de set te halen. Dit heeft iig geen prioriteit.

PICSS!!1!!~!

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=299473&size=128 Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=299474&size=128 Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=299475&size=128 Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=299476&size=128
overzichtje van de versterker en de voeding

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=299477&size=128 Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=299478&size=128 Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=299479&size=128 Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=299569&size=128
:o een gefrituurd versterker chipje, vrijdag kan ik als het goed is de vervanger ophalen :)

Het laatste plaatje moet het frontpaneel worden dat ik bij schaeffer apparatebau wil laten maken.

De bedoeling is dus dat de controlpod gedemonteerd wordt en ingebouwd in dat frontpaneel.

Wat staat er te gebeuren?
Op het moment zit ik zelf een beetje te wachten op een gelegenheid om de mal te maken voor de subwoofer, die overigens in beton uitgevoerd gaat worden 8)
Verder heb ik jullie mening nodig over het scheiden van de hoofdprintplaat.
Op het 2e plaatje kun je zien dat er een soort spoor loopt over de printplaat (ongeveer ter hoogte van de 3) waar maar heel weinig verbindingen zitten. Het liefste zet ik daar de zaag in en verbind ik de connecties dan met draadjes, maar ik wil even weten of ik nu geen dingen over het hoofd zie. Volgens mij is dit gewoon een enkele printplaat, geen fancy multy layer pcbtjes oid.
ik moet deze kunnen doorzagen omdat ik dan de koelblokken aan weerszijden van de 2U kast kan zetten. Als dit geen mogelijkheid is dan word het woekeren met ruimte ivm de spoel en de niet geringe grootte van de control pod die allebei nog in de kast moeten komen.

wie vragen heeft, stel ze, voor de rest zal ik jullie gewoon op de hoogte houden van mijn vorderingen :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

ziet er goed uit alvast...

hoe lang wil je hierover gaan doen?

• BioHazard
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:13

BioHazard

*\o/*

Wordt zkr een cool project!
*Bookmarked*

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Verwijderd schreef op 31 August 2003 @ 19:03:
ziet er goed uit alvast...

hoe lang wil je hierover gaan doen?
er zit geen tijdslimiet aan, al wil ik er wel een beetje vaart achter zetten, aangezien mijn bureau mod projectje nou ook al bijna 1.5 jaar loopt :/

ook ben ik benieuwd of iemand weet of een afgeronde rand in zwart alluminium bij zo'n frontplaat ook zwart is, of dat alleen de 'buitenkant' zwart is.

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Ik weet niet helemaal wat je bedoelt, maar gekleur alu word vaak geanodiseerd, indien dat gebeurd is waarschijnlijk het gehele aluminium gekleurd.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Hydraulik-Phunk schreef op 31 August 2003 @ 20:40:
Ik weet niet helemaal wat je bedoelt, maar gekleur alu word vaak geanodiseerd, indien dat gebeurd is waarschijnlijk het gehele aluminium gekleurd.
gebeurt dat anodiseren voor of ná het frezen?

edit:

teaser added ;)
zo komt t control center er uiteindelijk uit te zien, althans dat hoop ik :)

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=300502&size=384

[ Voor 31% gewijzigd door Arjan op 01-09-2003 02:44 ]

Verwijderd

we willen natuurlijk wel ff weten met welk programma je dat vette plaatje hebt gemaakt :) verder cool project, ik laat mijn Z680 mooi origineel!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 September 2003 @ 19:27:
we willen natuurlijk wel ff weten met welk programma je dat vette plaatje hebt gemaakt :) verder cool project, ik laat mijn Z680 mooi origineel!
is gemaakt in 3d studio max 5 :)

de nieuwe mal voor de betonnen behuizing van mijn subwoofer is klaar, donderdag kan ik waarschijnlijk op z'n vroegst storten. Met een beetje geluk over 1.5 week dus meer daarover :)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Zo hallo he, dat kastje dat je ontworpen hebt is echt mooi! Die wil ik ook wel :P.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Jag schreef op 01 September 2003 @ 23:49:
Zo hallo he, dat kastje dat je ontworpen hebt is echt mooi! Die wil ik ook wel :P.
dat is te regelen :)
Je hebt wel een Z680 nodig voor donor onderdelen, het schermpje heb ik ook zo nog wel liggen, maar de koelvinnen niet :)

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=302638&size=384

zo wilde ik de printplaat gaan opdelen om de koeling zo aan de zijkanten te kunnen plaatsen. Als iemand daar een opmerking over heeft dan hoor ik dat graag, omdat het erg pittig wordt om een doorgezaagde print te herstellen :D

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Nou, ik zit een beetje met mijn "volumeregeling", een apparaat dat als master on/off switch dient voor mijn set (230 schakelen dus) en een zes kanaals volumeregeling. Ik heb daar nu ook zelf een 19" kast voor gemaakt, wel aardig maar lang niet zo mooi/profi als wat jij hebt ontworpen. Bovendien ben ik erachter gekomen dat de potmeter die ik ervoor gekocht heb (een potmeter omdat dat een hoop geklooi met electronica voorkomt) shitkwaliteit is. De 1 dB max gelijkloop haalt ie absoluut niet, zeker in de laagste stand zijn de verschillen enorm tussen de verschillende kanalen. Je hoort het hele geluidsbeeld verschuiven naar 1 kant of de klankkleur veranderen (laag/midden/ hoog gaat dan harder of zachter). Dus ik zal toch aan de slag moeten met elektronica of een stepped atunuator van Dact ofzo, alleen die zijn reteduur. Anyways, wat het ook wordt, ik wil dan misschien er wel een hele nieuwe kast omheen ontwerpen. En dan kan ik misschien wel wat hulp/tips gebruiken :).

Verwijderd

Jag, koop dan een goedkopere schakelaar en bouw zelf de stappen-schakelaar. Dan heb je iig een veel betere gelijkloop. (Ik heb een DIY versie in mijn pre zitten). Ik ben met je eens dat het erg lastig is om profi kwaliteit te krijgen. Op www.diyaudio.com zie je veel mensen van losse alu delen een kastje maken. En vervolgens laten anodiseren, echter ze gebruiken dan wel dik alu voor een mooie robuuste look.

ps. wel grappig om te zien dat er 6x chipamps in die versterker zitten :). Welke chips zijn het? LM1875/ LM3875 / TDA.... Zijn dus potentiele gainclones :).

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 September 2003 @ 08:10:
Jag, koop dan een goedkopere schakelaar en bouw zelf de stappen-schakelaar. Dan heb je iig een veel betere gelijkloop. (Ik heb een DIY versie in mijn pre zitten). Ik ben met je eens dat het erg lastig is om profi kwaliteit te krijgen. Op www.diyaudio.com zie je veel mensen van losse alu delen een kastje maken. En vervolgens laten anodiseren, echter ze gebruiken dan wel dik alu voor een mooie robuuste look.

ps. wel grappig om te zien dat er 6x chipamps in die versterker zitten :). Welke chips zijn het? LM1875/ LM3875 / TDA.... Zijn dus potentiele gainclones :).
6x tda7293 en door mijn toedoen komt er 1 tda7293v bij :)
(het zijn er namelijk 7, volgens mij word de bass gebridged ofso)

nogmaals, het grootste minpunt aan deze set is de controlpod, deze zorgt voor de ruisproblemen en de crossover freq. van rond de 170Hz :/ (niet zelf gemeten)

Dus misschien is het interesant voor een programmeur om eens naar de interne software te kijken :)
Voor wie serieus denkt dat hij de pod kan hacken/aanpassen, laat het even weten ik heb namelijk nog een controlpod liggen.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-06 12:25

AcouSE

Swedish Chef

Atgast schreef op 31 August 2003 @ 19:42:
[...]

er zit geen tijdslimiet aan, al wil ik er wel een beetje vaart achter zetten, aangezien mijn bureau mod projectje nou ook al bijna 1.5 jaar loopt :/

ook ben ik benieuwd of iemand weet of een afgeronde rand in zwart alluminium bij zo'n frontplaat ook zwart is, of dat alleen de 'buitenkant' zwart is.
Schaeffer werkt met geanodiseerde platen als basismateriaal (ipv anodiseren na het bewerken), dus alle kanten en gaten zijn -helaas- aluminium gekleurd. Dit kun je wel veel minder zichtbaar maken met een merkstift, maar echt hetzelfde wordt het niet.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
AcouSE schreef op 02 september 2003 @ 13:35:
[...]
Schaeffer werkt met geanodiseerde platen als basismateriaal (ipv anodiseren na het bewerken), dus alle kanten en gaten zijn -helaas- aluminium gekleurd. Dit kun je wel veel minder zichtbaar maken met een merkstift, maar echt hetzelfde wordt het niet.
aarg, dat is wel een groot minpunt :(
Ik had namelijk in het midden een opening gemaakt die heel erg schuin afgerond was (135 graden) om zo een goede ontvangst te krijgen voor het IR oogje. Daar moet ik dus even wat op gaan verzinnen :)

bedankt voor deze info !

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-07 21:23
Atgast schreef op 02 September 2003 @ 00:15:
zo wilde ik de printplaat gaan opdelen om de koeling zo aan de zijkanten te kunnen plaatsen. Als iemand daar een opmerking over heeft dan hoor ik dat graag, omdat het erg pittig wordt om een doorgezaagde print te herstellen :D
Hmm.. Dat doorzagen lijkt me niet echt een prettig idee.. Ik heb het ooit met een simpel geluidskaartje gedaan omdat ik een low-profile 5.1 kaartje nodig had. Daarbij hoefde ik maar een klein aantal spoortjes door te verbinden en dat was al een ramp :)

Je kunt denk ik beter gewoon de eindtrappen los halen en die gewoon via wat draad verlengen. En dan voor de signaalkabels afgeschermde kabel gebruiken en eventueel wat condensatoren toevoegen om storing nog weg te nemen.
(En misschien nog wat extra capaciteit per eindtrap toevoegen zodat je nog wat meer buffer hebt :))

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Twynn schreef op 02 september 2003 @ 14:00:
[...]
Hmm.. Dat doorzagen lijkt me niet echt een prettig idee.. Ik heb het ooit met een simpel geluidskaartje gedaan omdat ik een low-profile 5.1 kaartje nodig had. Daarbij hoefde ik maar een klein aantal spoortjes door te verbinden en dat was al een ramp :)

Je kunt denk ik beter gewoon de eindtrappen los halen en die gewoon via wat draad verlengen. En dan voor de signaalkabels afgeschermde kabel gebruiken en eventueel wat condensatoren toevoegen om storing nog weg te nemen.
(En misschien nog wat extra capaciteit per eindtrap toevoegen zodat je nog wat meer buffer hebt :))
Die extra capaciteit word imo eigenlijk alleen leuk als ik de ruis uit t systeem ga krijgen. Dan word het overigens ook interesant om een shiva sub te bouwen >:)

verder is mijn probleem bij het loshalen van die IC's dat ik dan 45 draadjes moet verlengen ipv 14...

wat voor een problemen kwam je dan tegen bij je geluidskaart ?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-07 21:23
Atgast schreef op 02 September 2003 @ 14:08:
Die extra capaciteit word imo eigenlijk alleen leuk als ik de ruis uit t systeem ga krijgen. Dan word het overigens ook interesant om een shiva sub te bouwen >:)
Als je er een shiva sub op wilt aansluiten zou ik weer het inkomende signaal van de sub-amps af gaan takken en die doorvoeren naar een zwaardere amp :)
verder is mijn probleem bij het loshalen van die IC's dat ik dan 45 draadjes moet verlengen ipv 14...

wat voor een problemen kwam je dan tegen bij je geluidskaart ?
Echte problemen kwam ik niet direct tegen behalve dat er heel erg dunne sporen liepen waardoor je geen echt hechtpunt hebt voor de draden. En 't was een dubbelzijdige print wat het natuurlijk ook niet makkelijker maakt :)

Verwijderd

wow, die control center ziet er ernstig vet uit. (misschien wat blauwe ledjes hier en daar? :P) Als je toch bezig bent, waarom bouw je er dan niet gelijk wat knoppen op om winamp mee te besturen?
Je koopt gewoon een pci kaart met relais erin (of het tegenovergestelde ;):S ik ben daar niet ZO goed in) en dan als die bv. spanning doorkrijgt dat dan een command wordt uitgevoerd (zoals je bij Samurai hebt, gewoon dat als je een bepaald .exe bestand draait, gaat 'ie op het volgende nummer oid.)

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 September 2003 @ 14:22:
wow, die control center ziet er ernstig vet uit. (misschien wat blauwe ledjes hier en daar? :P) Als je toch bezig bent, waarom bouw je er dan niet gelijk wat knoppen op om winamp mee te besturen?
Je koopt gewoon een pci kaart met relais erin (of het tegenovergestelde ;):S ik ben daar niet ZO goed in) en dan als die bv. spanning doorkrijgt dat dan een command wordt uitgevoerd (zoals je bij Samurai hebt, gewoon dat als je een bepaald .exe bestand draait, gaat 'ie op het volgende nummer oid.)
er komt 1 ledje op, dat ik direct van de control pod heb geript. Deze knippert blauw als hij een signaal ontvangt, en is rood als de set op standby staat.

Verder heb ik voor de winamp controls mijn htpc :) Die ik overigens ook opnieuw ga bouwen als ik tevreden ben over het alluminium frontje :)

offtopic:
picjes van mijn huidige htpc, volledig van hout gemaakt
de besturing voor de vfd heb ik zelf geschreven in girder (trots is O-) )
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=303674&size=320 Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=303675&size=320
Twynn schreef op 02 September 2003 @ 14:15:
[...]
Als je er een shiva sub op wilt aansluiten zou ik weer het inkomende signaal van de sub-amps af gaan takken en die doorvoeren naar een zwaardere amp :)

[...]

Echte problemen kwam ik niet direct tegen behalve dat er heel erg dunne sporen liepen waardoor je geen echt hechtpunt hebt voor de draden. En 't was een dubbelzijdige print wat het natuurlijk ook niet makkelijker maakt :)
dunne sporen heb ik geen last van, dubbelzijdige layout ook niet :)
Ik ga dus maar eens uitstippelen hoe ik moet zagen :)

Een zwaardere amp lijkt me trouwens niet nodig, de beperking van deze versterker zit em in de trafo. En dat ding is overigens zeker niet licht. En zwaardere condensators zijn er ook zo ingezet ;)

Volgens mij kan t beestje wel een kleine 100watt rms leveren :)
Tel daarbij op dat de electroboer me wist te vertellen dat de chip die ik erin ga zetten meer vermogen kan verwerken dan de chip die erin zat >:)
(of de rest van de componenten t gaat houden is natuurlijk een 2e)

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-02 17:43
(offtopic)

Fletse pics zeg, waar schiet je die mee?

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• GeforceDDQ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-04 12:22
Ik vind dit een enorm interessant projectje, zelf was ik eerst van plan om een volledig HT systeem te kopen maar dat werd te duur. Nu heb ik dus een Z-680 besteld. Dus misschien is dit wat voor de toekomst ;). Toch heb ik 2 vragen,

Kun je die amps gewoon vervangen door sterkere ? En dan zul je de speakers (kan ff niet op de naam komen) toch ook moeten vervangen ?

Nouja, dat gaat ik gewoon proberen :P.

301SQN

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Captain Pervert schreef op 02 September 2003 @ 15:05:
(offtopic)

Fletse pics zeg, waar schiet je die mee?
die plaatjes zijn aangepast in photopaint
NO way dat onze 3 jaar oude digicam zon fel licht op een foto krijgt.
tis tevens zo'n click en shoot ding, dus het is nabewerken of niks :)
geforceddq schreef op 02 September 2003 @ 15:10:
Ik vind dit een enorm interessant projectje, zelf was ik eerst van plan om een volledig HT systeem te kopen maar dat werd te duur. Nu heb ik dus een Z-680 besteld. Dus misschien is dit wat voor de toekomst ;). Toch heb ik 2 vragen,

Kun je die amps gewoon vervangen door sterkere ? En dan zul je de speakers (kan ff niet op de naam komen) toch ook moeten vervangen ?

Nouja, dat gaat ik gewoon proberen :P.
Die amps kun je in principe vervangen zolang de pinlayout maar hetzelfde is. Maar daar gaat ie echt niet harder van spelen hoor :)
Dat gaat pas zodra je er een stevigere trafo achter legt en zeker weet dat de rest van de componenten het aan kan. Overigens kan de standaard subdriver dat echt niet aan. als je de bass instelling laat staan zoals ie standaard staat en je zet het volume op 50% dat springt t ding aardig tegen zijn Xmax aan.

[ Voor 59% gewijzigd door Arjan op 02-09-2003 15:19 ]

• GeforceDDQ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-04 12:22
Atgast schreef op 02 September 2003 @ 15:12:
[...]
Die amps kun je in principe vervangen zolang de pinlayout maar hetzelfde is. Maar daar gaat ie echt niet harder van spelen hoor :)
Dat gaat pas zodra je er een stevigere trafo achter legt en zeker weet dat de rest van de componenten het aan kan. Overigens kan de standaard subdriver dat echt niet aan. als je de bass instelling laat staan zoals ie standaard staat en je zet het volume op 50% dat springt t ding aardig tegen zijn Xmax aan.
Oh ok, dank je :). Oh en nog 1 dingetje, Kan ik de sub vervangen in die kast zonder problemen, ik heb namelijk geen kaas gegeten van kasten ontwerpen en als ik er een sterkere sub in zet, komt dat dan wel goed uit qua volume kast ?

Oh ja, ik zie net in het Evaring met Z-serie topic dat je je tda7293 heb weggeblazen :P

[ Voor 22% gewijzigd door GeforceDDQ op 02-09-2003 15:45 ]

301SQN

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
geforceddq schreef op 02 september 2003 @ 15:25:
[...]

Oh ok, dank je :). Oh en nog 1 dingetje, Kan ik de sub vervangen in die kast zonder problemen, ik heb namelijk geen kaas gegeten van kasten ontwerpen en als ik er een sterkere sub in zet, komt dat dan wel goed uit qua volume kast ?

Oh ja, ik zie net in het Evaring met Z-serie topic dat je je tda7293 heb weggeblazen :P
dan stap je in de wondere wereld van zelfbouw speakers ontwerpen :)
helemaal niet simpel om goed geluid te krijgen overigens.
Je kan niet zomaar een andere driver in je kast zetten en verwachten dat er goed geluid uit komt. daarvoor moet je minimaal wat spelen met programma's als winisd. overigens kan ik met niet voorstellen dat je meer volume aan bass geluid wil. Als dit toch je wens is moet je eens kijken voor een simpele PA driver. Die hebben een heel hoog rendament maar gaan doorgaans niet zo laag als een normale subdriver. Wil je een qualitatief mooiere bass dan moet je sowieso een andere kast gaan bouwen, aangezien deze standaard kast veel te licht is uitgevoerd voor deze woofer.
Er is overigens heel veel over te vinden op dit forum over zelfbouw subwoofers :)

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Over het algemeen heb ik het niet zo op gainclones. Uiteraard vind ik een TDAAtje van Ti wel aardig. Maar voor 5.1 of 6.1 is een gainclone ideaal. Ik ga voor mijn 5.1 geluid bij de TV een 5/6 kanaals gainclone maken op één (hele grote, misschien twee) ringkern. Het probleem dat ik eigenlijk heb met meer projecten is dat een goede aluminium/ stalen versterkerkast nieuw even duur is als de rest van het project, wat ik dan doe is een tweedehands kapotte versterker op de kop tikken en dan de front en back vervangen door alu platen. En dat ziet er netjes uit en is goedkoop.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Ik heb even jullie hulp nodig :)
Vandaag mijn IC'tje binnengekregen en die ga ik er dus zometeen opplakken :)

terwijl ik het pcb schoon aant maken was (50% van de prijs betaal je aan de hoeveelheid koelpasta en warmte lijm) viel me op dat het geluid ook wel eens gefiltert zou kunnen worden in de zogenaamde "Audio Buissness unit".

Hierop zitten 5 ic'tjes (1 per kanaal), een shitload aan weerstandjes en een heleboel condensatortjes. De chipjes lezen: "4560 2027U JRC" en zijn ongeveer 0.5cm² groot. 8 pootjes elk.

Ik heb er niet veel over kunnen vinden, maar misschien weten de electronica helden (;)) van got wel wat deze beestjes doen :)

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Hey, ik reageer een beetje laat, maar over dat alu anodiseren; dat gebeurt over het algemeen na het frezen.
Het idee is dat er een laagje overheenkomt, dus van de grote vlakken kan je zowiezo niks weghalen, dan is de laag er ook gelijk af, maar je ziet nog wel eens dat de zijkanten v/e plaat bijv. nog wel gesneden zijn, waar dus geen anodisatielaag zit.

Je moet je spul dus ff klaarmaken voor het assembleren en dan later anodiseren, ik kon het een poosje geleden wel gratis doen, viavia, dus je moet ff op zoek naar een alu-bedrijfje waar ze het voor je willen doen of een adresje voor je weten.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Atgast schreef op 12 September 2003 @ 16:49:
Ik heb even jullie hulp nodig :)
Vandaag mijn IC'tje binnengekregen en die ga ik er dus zometeen opplakken :)

terwijl ik het pcb schoon aant maken was (50% van de prijs betaal je aan de hoeveelheid koelpasta en warmte lijm) viel me op dat het geluid ook wel eens gefiltert zou kunnen worden in de zogenaamde "Audio Buissness unit".

Hierop zitten 5 ic'tjes (1 per kanaal), een shitload aan weerstandjes en een heleboel condensatortjes. De chipjes lezen: "4560 2027U JRC" en zijn ongeveer 0.5cm² groot. 8 pootjes elk.

Ik heb er niet veel over kunnen vinden, maar misschien weten de electronica helden (;)) van got wel wat deze beestjes doen :)
Ik kicque dit topic nog even met deze vraag, want de uitkomst hiervan kan van grote betekenis zijn op het formaat van mijn toekomstige kast :)

graag had ik hier dus zekerheid over, voordat ik het frontpaneel ga bestellen.

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-07 23:58

Skef

Ik scheer.me

Atgast schreef op 31 augustus 2003 @ 19:42:
Atgast: Ik heb inmiddels ook een frontplaatje van Schaeffer (was de blauwe plexi voorkant van mijn barebone meer dan zat), en ik moet zeggen dat het er erg strak uitziet.

Er wordt gewerkt met geanodiseerde plaat, waar later ingefreesd wordt. De frees-openingen en de randen zullen dus allemaal alu-kleurig zijn. Je kan hier evt. ook even over mailen, ze zijn heel netjes met het beantwoorden van mail (Kristiane heet ze)...

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Ok mensen, probleem :)

Ik had enige tijd geleden dus die TDA chip erop geplakt en besloot zonet om het geheel maar eens te testen.

WHAM knalde die hele rotchip uit elkaar :/

exact hetzelfde verhaal als eerst, alleen had ik nu de prettige bijkomstigheid dat de printplaat aangetast is...

Probleem: paar spoortjes beschadigd, soldeer resten op de plaat en het risico dat een eventueel volgende chip weer net zo hard druit knalt :(

Ik snap niet waarom t ding knalde, aangezien ik em in principe gewoon standaard had aangesloten.

wie gooit eens een balletje op, want dit is in principe toch wel een set-back :'(

Verwijderd

Ik denk dat hij om dezelfde reden dood is als de orginele chip. Dus mijn suggestie is om gewoon, met je andere chips 5/6 gainclones te maken.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 October 2003 @ 18:38:
Ik denk dat hij om dezelfde reden dood is als de orginele chip. Dus mijn suggestie is om gewoon, met je andere chips 5/6 gainclones te maken.
Dat is misschien wel het verstandigste :)

Ik moet zeggen dat ik dat in principe al vanaf t begin wilde doen, maar gezien mijn beperkte electronica kennis zag ik daar heel erg tegenop. Nu is mijn kennis mbt electronica wel enorm toegenomen sinds de topicstart (van 0 naar 0,002 is best veel ;)) dus misschien is het nu wel haalbaar voor mij.

Ik begin gelijk met het doormeten van de controlpod, zodat ik iig weet wat voor een signaal ik daaruit krijg :)

Wel ben ik benieuwd naar de rede dat t ding zo heftig ontplofte, aangezien daar mijns inziens geen aanleiding toe was.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Ik heb op school nog eens de metingen aan de Z680 woofer herhaald, omdat ik redelijk zeker ben van de apparatuur op school. Ik kan toch niet anders zeggen dan dat dit ding geen woofer is :/

de T/S parameters:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Re  6,65
Rs  10,40
Vs  1,00
Is  0,06
Fs  40,00
Vm  0,03
Im  0,00
Rm  336,27
r0  20,33
Ir  0,01
Vr  0,14
Fl  33,00
Fh  47,00
check   0,62
Qms 12,88
Qes 0,26
Qts 0,25

even voor de duidelijkheid wat dit betekend:
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=413158&size=256

En ik heb dit nu keer op keer zo gemeten, ik heb zo t vermoeden dat deze resultaten niet het gevolg zijn van mijn slechte metingen...

oftewel, mijn broer krijgt een subwoofer in z'n auto ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Arjan op 17-10-2003 14:14 . Reden: baaaaad zinsbouw ]

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:08

Indoubt

Always be indoubt until sure

Intertechnik MDS08, heeft een Fz van 25Hz en kost tussen de 40 en 60€. Is overigens ook nog niet een "echte" woofer maar wel een stuk beter dan wat je daar laat zien. Met een detonation 150 amp krijg ik die netjes tot 35Hz (-3db punt) in een kastje van nog geen 17 liter.

Kortom nog steeds geen echte woofer maar heel wat "mans" voor een 8"

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-07 13:32

w00Dy

Make soap, not war

Ik ben benieuwd hoe je die betonnen subwoofer (de mal dan.. ) gaat klaarkrijgen, lijkt me wel leuk. Eventueel ben ik het zelf van plan voor een Adire Shiva behuizing.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
w00Dy schreef op 17 October 2003 @ 23:06:
Ik ben benieuwd hoe je die betonnen subwoofer (de mal dan.. ) gaat klaarkrijgen, lijkt me wel leuk. Eventueel ben ik het zelf van plan voor een Adire Shiva behuizing.
de mal staat al een tijdje op m'n kamer, ik wilde hem komende week gaan gieten. Al is die behoefte een beetje afgezwakt door de meetresultaten :)

maar de driver die indoubt aangaf zou ik er natuurlijk altijd nog in kunnen zetten.

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-07 13:32

w00Dy

Make soap, not war

Heb je er een foto van ?

En ga je hem in 1 keer gieten ? Ga je versteviging gebruiken (betonijzer), compactuna ?

Verwijderd

een plezante kick want een tweaker vertelde me via msn dat ie bijna af was :)

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 maart 2004 @ 20:03:
een plezante kick want een tweaker vertelde me via msn dat ie bijna af was :)
lees er hier meer over :)
Gezocht: Subwoofer voor kleine kast

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
OK, na een hele tijd van non-actie is er weer wat vooruitgang.

Ik ben vandaag wezen testen met de control pod en ik heb wat bevindingen.
* De outputs zijn niet gefiltert, which is good, want dan kan ik dat naar eigen inzicht doen
* Er zat wat meer ruis in dan wanneer ik de eindtrap direct op de geluidskaart aansluit, dit kan komen door de extra connectors in de signaal lijn, maar het kan ook een ernstige tekortkoming van de pod zijn.
* de pod heeft zijn eigen 5 volt lijn die gebruikt kan worden voor de eindtrappen fysiek los te koppelen van de pre-amp, aangezien deze lijn enkele seconden na het inschakelen van de pod pas wordt geactiveerd.
Helaas reageert deze niet op de mute functie, maarja, je kan niet alles hebben. Wat ik wel een probleem vind is dat hij ook niet uitschakeld bij het omschakelen van het input signaal. Dit gaf bij de Z680 namelijk een flinke plop. Iets dat ik niet graag zie als er straks 6x klasse A 100Watt eindtrappen aanhangen.

Zou een rumble filter ook zo'n ploppen eruit filteren? Zo ja, dan is het geen probleem want dat filter komt er sowieso in.

Dan heb ik ook nog een vraag over het uitschakelen van de eindtrappen. Wat is wijsheid, de signaallijnen onderbreken na de eindtrap, of voor ze versterkt worden?
Voor beide is wat te zeggen, ik hoop dat iemand van jullie ervaring heeft met 1 van beide opties, zodat die me kan adviseren in deze. Ook vraag ik me af of het nodig is optocouplers te gebruiken, of dat relais net zo effectief zijn.

weer een hele hoop vragen, hopelijk kunnen jullie me weer op weg helpen :)

Verwijderd

zou je misschien de plaatjes op andere server kunnen zetten.. ik zie nu niks :'(

• StephaN900
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik kan de plaatjes ook niet zien :(, ben wel benieuwd wat je van de controlpod hebt gemaakt, ik vind hem namelijk origineel ook al mooi. Kan ik trouwens nog wat doen met een "defecte" set (als in de kabel van de control pod en de subwoofer doorgeknipt)?

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Dat de plaatjes niet werken komt omdat ze al heel oud zijn, ik heb de plaatjes waarschijnlijk niet eens meer. De controlpod komt er toch anders uit te zien btw. Hij komt eruit te zien zo simpel als mogelijk. een 1U zwarte kast met midden daarin een blauw schermpje en linksboven een ledje
ik heb de orginele frontplaat nog gevonden :) mischien dat ik die toch aanhoud

[ Voor 13% gewijzigd door Arjan op 02-06-2004 10:49 ]

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Atgast schreef op 01 juni 2004 @ 23:58:
[...]
Zou een rumble filter ook zo'n ploppen eruit filteren? Zo ja, dan is het geen probleem want dat filter komt er sowieso in.

Dan heb ik ook nog een vraag over het uitschakelen van de eindtrappen. Wat is wijsheid, de signaallijnen onderbreken na de eindtrap, of voor ze versterkt worden?
Voor beide is wat te zeggen, ik hoop dat iemand van jullie ervaring heeft met 1 van beide opties, zodat die me kan adviseren in deze. Ook vraag ik me af of het nodig is optocouplers te gebruiken, of dat relais net zo effectief zijn.
even een kickje om deze vragen nogmaals onder de aandacht te brengen :)

Verwijderd

even een kickje om dit topic nogmaals onder de aandacht te brengen

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 augustus 2004 @ 22:14:
even een kickje om dit topic nogmaals onder de aandacht te brengen
Ik was hem al helemaal vergeten :P
Er ligt al enige tijd een frontplaat op m'n kamer afkomstig van Schaefer, ook staat er een half gezaagd 19" kastje waar die plaat op moet. Helaas heb ik er verder nog niks aan gedaan. Het hele binnenwerk moet dus nog gesoldeerd worden. Jammer genoeg heb ik de verkeerde schroefdraad aangegeven op m'n frontplaat en passen m'n knopjes niet, dus ook dat probleem moet ik nog even zien te verhelpen.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:48
En de plaatjes werken niet meer :'( jammer.

Verwijderd

Inderdaad. Ik wil ze wel ergens opzetten als het moet (hoewel je zelf ook wel genoeg mogelijkheden zult hebben ;))

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Tijd voor een kick :)

Afbeeldingslocatie: http://www2.hku.nl/~arjan0/plaatjes/voorversterker.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www2.hku.nl/~arjan0/plaatjes/voorversterker1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www2.hku.nl/~arjan0/plaatjes/voorversterker2.jpg

Zoals je kan zien zit er weer wat schot in de zaak, thank god voor de kerstvakantie ;)
Resultaten tot nog toe zijn heel erg bevredigend. RMAA wijst uit dat de voorversterker minimaal net zo goed is als m'n M-audio geluidskaart, aangezien hij namelijk zga dezelfde grafiekjes geeft.

De ruis die de z680 zo plaagde zit dus zeker niet in de control pod!

Ik kan voorlopig geen soldeerwerk meer zien, maar het resultaat is er iig naar ;)
Ik ga nu ook de achterkant door Scheafer laten maken, zo netjes als zij dat doen kan ik het nooit zelf maken, zeker niet voor dat geld :)

edit:

dit is een van de gerenderde plaatjes uit de ontwerp fase, het resultaat zit er nog best dicht bij :)

klikkerdeklik

[ Voor 16% gewijzigd door Arjan op 02-01-2005 00:25 ]

• xdc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:31

xdc

Atgast schreef op zondag 02 januari 2005 @ 00:13:
Tijd voor een kick :)

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Zoals je kan zien zit er weer wat schot in de zaak, thank god voor de kerstvakantie ;)
Resultaten tot nog toe zijn heel erg bevredigend. RMAA wijst uit dat de voorversterker minimaal net zo goed is als m'n M-audio geluidskaart, aangezien hij namelijk zga dezelfde grafiekjes geeft.

De ruis die de z680 zo plaagde zit dus zeker niet in de control pod!

Ik kan voorlopig geen soldeerwerk meer zien, maar het resultaat is er iig naar ;)
Ik ga nu ook de achterkant door Scheafer laten maken, zo netjes als zij dat doen kan ik het nooit zelf maken, zeker niet voor dat geld :)
wat een mooi gezicht ;) dat is nog eens echt tweaken

slimmehotspot.nl

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-07 18:01

Shunt

Boe

mooi dat jij het topic even om hoog schopt aangezien ik ook met deze gedachte aan het spelen was.

heb hier een Z-680 waar van de amp een left rear kanaal mist. + een compleet goede / nieuwe z-680.

dus mooi materiaal dacht ik om een leuk beginners projectje mee te doen.
alles is nog in de bedenk fase.

maar even tussen door is het mogelijk dat je de plaatjes weer werkend krijgt aangezien me die wel interesant lijken ;)

btw als sub was ik al van plan een Caliber CWE 12" te gebruiken. ipv de standaard sub van de z-680.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Pagina: 1