Toon posts:

Public cs 20 slots hoeveel op Dual...

Pagina: 1
Acties:
  • 37 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
--------------Even een vraagje aan de kenners-------------------------------------------
Wij zijn bezig met een groot project waarbij we public cs servers gaan aanbieden.
Het gaat om ongeveer 23 a 24 public cs servers met elk 20 vrije slots.

Het is de bedoeling dat we hiervoor 10mbit huren. We zijn aangesloten op een 100mbit switch en daarmee direct op het 1000mbit glasvezel in amsterdam. De zogenaamde Global Switch _/-\o_
Maar dat even terzijde.

Mijn vraag is hoeveel public servers ik op het volgende systeem kan draaien:

CPU: Dual AMD Athlon 2400+ MP.
Moederbord: Tyan Thunder K7X (onboard 10/100 mbit 3com)
Geheugen: 2048 MB DDR PC2100
Harde schijf: Maxtor 80GB 7200rpm 8MB cache

Weet iemand ook hoeveel mbit per maand een war server ineemt. Ik heb het hier over circa 12 man.

Alvast bedank!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 20:53

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Normale instellingen kosten je 4KByte/sec per speler, dus als je 24 pubs met 20 slots gaat draaien heb je maximaal

24x20=480x4K=~2Mbyte/sec als top, en da's puur gameplay... Uitgegaan van een 95% berekening voor je 10Mbit kon het pijnlijk worden zodra het vaak gebeurt dat clients maps niet hebben en bij een mapchange de map van je server trekken... Gewoon effe als waarschuwing...
Daarnaast kun je op de Dual 2400+ heel misschien 8 servers draaien (uitgegaan van 50% bezetting) maar ik denk niet dat je players echt blij zullen worden... (Tenzij de server niets anders doet)...
Da's iig hoe ik het doorgaans doe, je kunt wel meer servers draaien, maar je kwaliteit laat helaas snel te wensen over...
[btw]
Je zou je eens moeten subscriben op de CS mailinglists, te vinden via lists.valvesoftware.com, daar zitten veel cs-server hosters op en dus veel gezamleijke kennis... Ook de vraag welk OS je op wilt draaien, ik weet iig dat onder Linux de door mij gestelde aantallen goed werken, maar dat gaat dan wel weer uit van server versie 3.1.1.0c + onofficiele patch tegen vervelende bug die erin zit, in plaats van 3.1.1.1d, welke een stukje minder efficient met je CPU omgaat...

[ Voor 27% gewijzigd door Kippenijzer op 31-08-2003 18:05 ]

• -Tibo-
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

-Tibo-

ow = teh

8 20 man cs pubbies op een dual 2400+ .. no chance

• Kippenijzer

Kippenijzer

-Tibo- schreef op 31 August 2003 @ 18:05:
8 20 man cs pubbies op een dual 2400+ .. no chance
Ik zeg ook "uitgegaan van 50% bezetting"

Verwijderd

Topicstarter
Ik was er vergeten bij te vermelden dat het om 3 van deze dual athlons ging en ik ga idd even uitzoeken welke linux versie ik ga gebruiken.

Even over extra opties wat denken jullie dat het beste is:
- 500 mb voor de admin?

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-01 17:46
denk je werkelijk dat er mensen zijn die staan te springen om een server bij je te gaan huren? er zijn inmiddels gewoon teveel van die "server hosting" bedrijfjes, vroeger had je nog wachtlijsten, maar tegenwoordig hebben ze allemaal wel meerdere vrij.

tegenwoordig staan er gewoon enorme hoeveelheden puclic's 24/7 leeg. en er komen steeds meer bij, denk er eens goed na of je dit wel wilt doorzetten.

[ Voor 25% gewijzigd door unfor op 31-08-2003 18:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke. Nu je er even over begint. pss nog niet doorvertellen :P . We komen als 3de onderwerp op laupro te staan. Het is een soort grote actie maar als hij slaagt gaan we verder met verhuren. We bieden zeer goedkope prijzen aan en zijn het goedkoopst van nederland met 72,95 euro p/m voor een 20 slots public server.

We moeten zien hoeveel intresse er voor is.

• Kippenijzer

Kippenijzer

Ik snap niet echt wat je bedoelt met de vraag over de "extra opties, die 500mb extra, kun je die vraag wat duidelijker maken? En tja, ik hoop voor je dat je afname zo groot zal zijn... Denk echter dus niet dat men blij word als je 20 tot 24 public 20 speler servers op 3 van die bakken neerzet, want dan mag je goedkoop zijn maar is de kwaliteit vrees ik aardig bagger...

Verwijderd

Topicstarter
hmm hoeveel heb ik er dan nodig? 4 a 5 zou ook geen probleem zijn.

En over die 500 mb ik bedoel zal ik zoveel plaats aan elke admin geven voor zijn maps, mischien website etc.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-02 12:02

Sick Nick

Drop the top!

73 euri per maand voor 1 game met 20 slots? Kan me niet voorstellen dat iemand dat gaat betalen :D Mensen die CS spelen kennen meestal wel mensen met snelle lijntjes, dan zet je toch gewoon zelf daar een doos neer voor je clan server ofzo. Zo zou ik het zelf in ieder geval wel oplossen.

Verwijderd

Topicstarter
haha. Hoe komt het anders dat gameservers.net er meer dan 100 verhuurd voor 139 per maand. Nou jah we moeten maar gewoon zien hoeveel mensen het willen.
En ik kan me niet voorstellen dat iedereen bij het snelste data centrum van nederland zit.

We zitten wel op een 1000mbit lijntje :p

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-02 16:13

Predator

Suffers from split brain

PNS -> SPV

Gamesserver horen niet thuis in PNS.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-02 20:48
Welk datacentre als ik vragen mag?

• Kippenijzer

Kippenijzer

Sick Nick schreef op 31 August 2003 @ 19:13:
73 euri per maand voor 1 game met 20 slots? Kan me niet voorstellen dat iemand dat gaat betalen :D Mensen die CS spelen kennen meestal wel mensen met snelle lijntjes, dan zet je toch gewoon zelf daar een doos neer voor je clan server ofzo. Zo zou ik het zelf in ieder geval wel oplossen.
Tja, je overziet hier waarschijnlijk dat het hier om publics gaat, public zijn meestal, zoals de TS zelf ook idd al aangeeft een stuk duurder. Voor een private clanserver zullen ze idd niet zo snel dit soort bedragen uitgeven.

Aan de TS : Die 500mb hangt af van wat je standaard bied... Als je standaard alle mods al bied zouden ze met 500mb uit moeten komen (maar dan nog zou ik, zeker als hiervan ook de webspace gezien wordt) er een gb van maken.

Daarnaast zou ik inderdaad minimaal 4 en liefst 5 of meer servers neerzetten. Mocht een van je servers uitvallen wil je liefst voldoende marge op je andere servers hebben zodat de games van de getroffen server meteen naar de andere verplaatst kunnen worden tot de bewuste server weer up is...

• stunn0r
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-02 10:18
Verwijderd schreef op 31 August 2003 @ 19:16:
haha. Hoe komt het anders dat gameservers.net er meer dan 100 verhuurd voor 139 per maand. Nou jah we moeten maar gewoon zien hoeveel mensen het willen.
En ik kan me niet voorstellen dat iedereen bij het snelste data centrum van nederland zit.

We zitten wel op een 1000mbit lijntje :p
da's wel lief maar je hebt wel een 100mbit nic erin zitten

Verwijderd

Topicstarter
Jep, ik heb al overlegt en het worden er 5. En idd 1 gb is beter.

Eindelijk iemand die ziet dat 72,95 erg goedkoop is voor een Public. We gaan verder ook War servers aanbieden maar dit in een later stadium. De prijs zal dan ong 14,95 worden per maand.

Mare 5 servers moet dan goed zijn. Hoeveel war servers 12 slots kunnen er eignelijk op zo'n machientje?

• Helmet
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-02 10:18
Misschien een beetje offtopic maar 20 slots voor een serv (en zeker public) is erg veel en erg druk, 14 slots is meer als voldoende (5on5 + twee admin spots + twee hltv)

Icons are overrated

• Kippenijzer

Kippenijzer

Verwijderd schreef op 31 augustus 2003 @ 19:32:

Eindelijk iemand die ziet dat 72,95 erg goedkoop is voor een Public. We gaan verder ook War servers aanbieden maar dit in een later stadium. De prijs zal dan ong 14,95 worden per maand.

Mare 5 servers moet dan goed zijn. Hoeveel war servers 12 slots kunnen er eignelijk op zo'n machientje?
Voorlopig zou je met 100mbit prima uit moeten komen. In ieder geval is het zinloos en zonde van het gled om gigabit in je machines te stoppen tenzij het toevallig on-board zit. 100Mbit kaartjes zijn dus meer dan voldoende. Wat je inderdaad _wel_ kunt doen is een Gigabit uplink nemen, en dan zelf een goede switch nemen (liefst 2 gigabit uplinks, met fail-over, dat zou je ook voor 100mbit in je machines kunnen doen zoveel mogelijk punten van failure onschadelijk maken :) ).

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:35
Om het even wat overzichtelijker te maken een quote van mezelf uit een ander CS server topic:

Eén speler op een CS server trekt ongeveer het volgende:

CPU: 33 Mhz
Geheugen: 16 MB
Dataverkeer: 6 KB/s

Het is slim om niet helemaal tot het maximum te drijven. Als je bijvoorbeeld 333 Mhz hebt moet je er dus geen 10 man server van maken, want dan red je het niet.

5x 20 man publics zou op de servers die jullie hebben dus te doen moeten zijn. Aan dataverkeer is het dan slim om te rekenen op 5 x 20 x 6 = 600 KB/s (maximaal). Een 10 Mbit verbinding levert 10/8 = 1.25 MB/s = 1250 KB/s, dus zeg maar 1200 KB/s. Dus eigenlijk zou je hier maar maximaal 10 servers op kunnen hosten. Omdat dit echt het allermaximale is wat die servers halen kan je rekenen op 12 servers die echt stampvol zitten.

Bij 12 man warservers zou ik het houden op zo'n 8 per server.

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
Jep we hebben al wat goede cisco switches daar staan. Is allemaal perfect geregeld nu nog de klanten :P Maar hoeveel warservers van 12 slots kan ik draaien op zo'n machientje?

Verwijderd

Topicstarter
MaRc0 hoeveel servers in totaal kan ik denk je met 10 mbit dan?
Ik ga er van uit dat ze 3/4 de tijd vol zitten.
Mij werdt vertelt dat ik 20 a 23 servers kon hosten op 10mbit omdat het ongeveer 0,5 mbit per maand per server in neemt, maar kan ook 0,4 of 0,6 inenemen.

• Hahn
Verwijderd schreef op 31 August 2003 @ 19:56:
MaRc0 hoeveel servers in totaal kan ik denk je met 10 mbit dan?
Ik ga er van uit dat ze 3/4 de tijd vol zitten.
Als ze 3/4e van de tijd vol zitten is het slim om rekening te houden met het maximale. Meer dan 12 van die 20 man publics zou ik er dus niet op doen, in ieder geval niet op 10 Mbit.
Mij werdt vertelt dat ik 20 a 23 servers kon hosten op 10mbit omdat het ongeveer 0,5 mbit per maand per server in neemt, maar kan ook 0,4 of 0,6 inenemen.
0.5 Mbit/s = 500 Kbit/s = 63 KByte/s. Eén volle 20 man public trekt dat al, dus of ze informeren je flink fout, of jij hebt het verkeerd begrepen.

Als je echt 20-24 servers wilt draaien kan je misschien een tweede 10 Mbit erbij nemen of gelijk gaan voor 100 Mbit.

• stunn0r
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-02 10:18
ik denk dat hij 10 mbit bedoelt als in 1mbit = 330gb transfer.. hij zegt namelijk niet dat hij 10mbit/sec inkoopt maar 10mbit.. sterker nog hij wou er al een 1gbit nic in doen.. da's een wereld van verschil

[ Voor 16% gewijzigd door stunn0r op 31-08-2003 20:07 ]

• Hahn
stunn0r schreef op 31 August 2003 @ 20:05:
ik denk dat hij 10 mbit bedoelt als in 1mbit = 330gb transfer.. hij zegt namelijk niet dat hij 10mbit/sec inkoopt maar 10mbit.. da's een wereld van verschil
Jij bedoelt dat ie 10 Mbit aan dataverkeer huurt in plaats van 10 Mbit aan bandbreedte? Dat lijkt me sterk, aangezien je nooit zoveel krijgt en het vrijwel altijd per bandbreedte gaat.

Ook dit laat mij denken dat ie het over bandbreedte heeft:
Het is de bedoeling dat we hiervoor 10mbit huren. We zijn aangesloten op een 100mbit switch en daarmee direct op het 1000mbit glasvezel in amsterdam. De zogenaamde Global Switch
10 Mbit is dan overigens 3300 GB, dat is echt stervensduur wil je dat huren. Meestal geven gamehosters maar zo'n 20 tot 80 GB.

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet maar volgens mij is dit een groot misverstand hier.

Ff duidelijk ik krijg een 100mbit lijn die weer vast zit op 1000mbit.

Ik heb 10 mbit Dataverkeer gehuurd, wat idd 3300 GB per maand is voor 23-24 servers.

Dit lukt toch wel neem ik aan?

• Hahn
Verwijderd schreef op 31 August 2003 @ 20:13:
Ik weet niet maar volgens mij is dit een groot misverstand hier.

Ff duidelijk ik krijg een 100mbit lijn die weer vast zit op 1000mbit.

Ik heb 10 mbit Dataverkeer gehuurd, wat idd 3300 GB per maand is voor 23-24 servers.

Dit lukt toch wel neem ik aan?
Aah ok, het is normaal om dataverkeer per maand te vermelden en niet per seconde, vandaar de verwarring.

Met 100 Mbit moet het qua bandbreedte wel lukken. Op één PC zou ik dus 5x 20 man public servers draaien of 8x 12 man warserver.

Per server zou je trouwens flink wat dataverkeer kunnen geven, aangezien je per server 3300 / 24 = 137.5 GB beschikbaar hebt. Als je 100 GB aanbiedt is dat al een groot pluspunt ten opzichte van andere gameserverproviders.

Ik sta er wel van verbaasd dat je 3300 GB krijgt, dat is echt inmens veel en stervens duur.

• Kippenijzer

Kippenijzer

Tja, ik vraag me anywayz toch af of je 10Mbit echt als in 3300GB afneemt of 10Mbit volgens zo'n 95% regel... In het laatste geval is die 10Mbit betaalbaarder dan in de opvatting 3300GB, maar ik denk dat je er in dat geval nog wel overheen zou kunnen komen...

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb ik koop in per mbit dus ik denk niet dat er in gb gerekent wordt.
Maar wat bedoel je met de 95 procent regel?
De webiste waar je verder info kunt lezen is trouwens net online.
http://www.laupro.nl/gsgsa/

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2003 23:06 ]

• CU2morO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-01 20:32
Verwijderd schreef op 31 August 2003 @ 19:32:

75,95 is erg veel voor een cs public, wij bieden het bijna tegen de helft van die prijs aan

verder is globalswitch 'een datacentrum' en niet 'de snelste'
het ligt er puur aan welke lijnen (zogenaamde 'uplinks') je neemt

edit: ik zag nu ook pas op je site dat je EERST 24 inschrijvingen moet hebben voordat je pas over gaat tot kopen. je moet toch wel een flinke marketing campagne opzetten wil je in een korte tijd 24 mensen hebben die een 20 plyr pub kopen. als je hier 6 maanden over doet, zijn tegen de tijd dat je de laatste hebt gevonden de eerste 10 al weer weg

[ Voor 23% gewijzigd door CU2morO op 01-09-2003 01:10 ]

• The Will
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:07
Het begint nu wel heel erg spammerig te worden, graag ontopic verder.

There is no magic.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, mijn antwoord is bantwoord. Ik weet genoeg.

Verwijderd

Topicstarter
CU2morO schreef op 01 September 2003 @ 00:26:
[...]

75,95 is erg veel voor een cs public, wij bieden het bijna tegen de helft van die prijs aan

verder is globalswitch 'een datacentrum' en niet 'de snelste'
het ligt er puur aan welke lijnen (zogenaamde 'uplinks') je neemt

edit: ik zag nu ook pas op je site dat je EERST 24 inschrijvingen moet hebben voordat je pas over gaat tot kopen. je moet toch wel een flinke marketing campagne opzetten wil je in een korte tijd 24 mensen hebben die een 20 plyr pub kopen. als je hier 6 maanden over doet, zijn tegen de tijd dat je de laatste hebt gevonden de eerste 10 al weer weg
Het is trouwens niet 75,95 maar 72,95 en daarmee het goedkoopst.
Jullie bieden ze wel tegen een lagere prijs aan maar das met een berperking van dataverkeer of hoe je het ook mag noemen! Bij alle dataverkeer unlimted en brandbeedte ligt op 100mbit.

Jullie bieden dit packet tegen 80 euro aan en zijn dus duurder.
Toch bedankt voor het proberen.

Verwijderd

offtopic:
sorry, maar kvind dit echt een spamtopic 1ste klas en snap ook niet dat er geen modje is die dat in de gaten heeft.

en CU2MOR0, die prijs valt echt wel mee hoor... als jij voor de helft goedkoper bent kan ik me niets anders voorstellen dat jij of :

a) je servers of bij een bagger coloboer hebt staan of dat je je servers in het buitenland plaatst :)

b) een datalimiet op de server(s) hebt staan.

btw, ik dacht dat inkoopactie's met commerciele doeleinden verboden waren, of heb ik dat mis?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2003 10:14 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 augustus 2003 @ 18:35:
Oke. Nu je er even over begint. pss nog niet doorvertellen :P . We komen als 3de onderwerp op laupro te staan. Het is een soort grote actie maar als hij slaagt gaan we verder met verhuren. We bieden zeer goedkope prijzen aan en zijn het goedkoopst van nederland met 72,95 euro p/m voor een 20 slots public server.

We moeten zien hoeveel intresse er voor is.
Goedkoop zegt erg weinig, en daarmee ga je zeker niet de markt veroveren. Zeker met gameservers is het belangrijk een goede verbinding te hebben en onbelaste servers. Je hebt best kans dat je wat servers verkoopt, maar als de verbinding zuigt of er veel lag is door de overbelaste server, kun je er op rekenen dat mensen ook weer snel weggaan.

Verwijderd

-nevermind-

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2003 19:34 ]

• CU2morO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-01 20:32
inderdaad kiek. ik had verkeerd gekeken. ik dacht dat het ging om een datalimiet/FUP. mijn excuses naar gigasystems :)

• White Dust
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-02 15:59

White Dust

PlaneScape: Torment

Deze gaat nu te ver offtopic... laten we er maar een mooi, verguld, slotje op zetten...

kiek: Normaal gesproken is een topic report genoeg...
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.