Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Transistor voor fan regeling

Pagina: 1
Acties:
  • 230 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek dus een transistor om een fan te kunnen regelen
de transistor moet 1 Ampere kunnen regelen ( en is voor op 12 Volt )
ik heb al heel veel types gezien , maar welke kan ik nou het beste gebruiken ?

ik heb gekeken op www.conrad.nl en op www.reichelt.de

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
je bedoelt een potmeter veronderstel ik. De zoekfunctie zal wel wat geven.

http://search.gathering.t...5D=&data%5Bsearch%5D=Zoek

[ Voor 68% gewijzigd door jvvv op 31-08-2003 17:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
jvvv schreef op 31 August 2003 @ 17:11:
je bedoelt een potmeter veronderstel ik. De zoekfunctie zal wel wat geven.

http://search.gathering.t...5D=&data%5Bsearch%5D=Zoek
nee niks potmeter , ik moet een transistor hebben
maar ik heb hier bv een BC547B. Kan deze mijn werkt doen ? ( hij kan maar 0.5 ampere aan maar dat is ook genoeg )

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 augustus 2003 @ 16:40:

Een transistor is een soort schakelaar op spanning, maar een transistor die 1 ampere kan schakelen is niet mis. Is een relais niet beter geschikt?

Verwijderd

Een BC547 kan 100mA doen, neem een BC141-16 dat is een 1A type

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 August 2003 @ 17:14:
[...]

nee niks potmeter , ik moet een transistor hebben
maar ik heb hier bv een BC547B. Kan deze mijn werkt doen ? ( hij kan maar 0.5 ampere aan maar dat is ook genoeg )
Volgens mij kan een BC547 maar 100 mA, dus 0,1 ampere.
Edit: Misschien is een S2000AFI iets, die verkopen ze ook bij Conrad en die kan enkele amperes hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2003 17:21 ]

Verwijderd

Voor de fan te regelen?? Gebruik dan een spanningsregelaar van de 78 serie (7812 voor 12 volt) Met koellichaampje makkelijk meer dan 1 A en mooie regeling van toerental.Potmeter is toch niet zo geschikt> word warm door de stroom.
Kijk eens naar een schema voor regelbare 12 v voeding,dan ben je snel klaar.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2003 17:23 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 August 2003 @ 17:22:
Voor de fan te regelen?? Gebruik dan een spanningsregelaar van de 78 serie (7812 voor 12 volt) Met koellichaampje makkelijk meer dan 1 A en mooie regeling van toerental.Potmeter is toch niet zo geschikt> word warm door de stroom
Maar niemand had het dan ook over een potmeter. Met een spanningsregelaar kan je inderdaad wel de spanning varieren, maar ik vermoed dat je je fans op een LPT poort wilt aansluiten ofzo? Dan wordt een spanningsregelaar lastig.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 31 August 2003 @ 17:16:
Een BC547 kan 100mA doen, neem een BC141-16 dat is een 1A type
ik bedoel de BC548 , deze kan 0.5 ampere regelen
sorry mijn foutjuh
maar met een transistor regel je toch het ampere dat van base naar collector gaat ?? of in ieder geval je regelt het amperage en toch niet dat hij ineens uit of aan gaat

aan / uit dat is toch een triac :?

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Ik denk dus hierbij aan een LM317... Maar kan aan mij liggen

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:53

Harrie

NederVlaming

Verwijderd schreef op 31 augustus 2003 @ 17:25:
[...]

sorry mijn foutjuh
maar met een transistor regel je toch het ampere dat van base naar collector gaat ?? of in ieder geval je regelt het amperage en toch niet dat hij ineens uit of aan gaat

Je kan idd de stroom door de transistor regelen. Als je de transistor in zijn linieare gebied gebruikt. Een beter idee lijkt het mij om een PWM te maken. Pulse Width Modulation. Hiermee doe je de fan heel snel aan en uitschakelen. De verhouding aan:uit regelt dan de snelheid. Hiervoor is dezelfde transistor wel bruikbaar denk ik, en anders moet je eens kijken naar een power MOST bijv de IRF540.

[ Voor 9% gewijzigd door Harrie op 31-08-2003 17:32 ]

Verwijderd

Heb je een schema ofzo van wat je wilt maken? En volgens mij is de BC548 ook maar 100 mA.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 31 augustus 2003 @ 17:37:
Heb je een schema ofzo van wat je wilt maken? En volgens mij is de BC548 ook maar 100 mA.
nee het schema maak ik zodra ik weet wat ik ga gebruiken , ik zie hier veel dingen maar de irf540 van philippi14 lijkt me het makkelijkste. Ik bestel gewoon meerdere transistoren en dan zie ik wel wat werkt

Verwijderd

Als je op lage snelheden een ratelende fan wilt, moet je vooral PWM toepassen, succes verzekerd.

btw, een BC548 kan ook maar 100mA doen.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2003 18:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
http://www.austral.edu.ar...ia/LCD2002/Info/BC548.pdf

wat staat er , collector current 500 mA
goed zo !!

Verwijderd

Dat is dan de enige BC548 die 500mA kan doen, de rest kan maar 100mA aan.

Lees ook eens een andere datasheet ipv te doen of wij gek zijn!!!

De BC546. 547, 548, 549 en 550 kunnen 100mA doen.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2003 19:00 ]

• MARTIJN_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-11 17:36

MARTIJN_

<<---^|^--->>

Verwijderd schreef op 31 augustus 2003 @ 16:40:

Wat heb je nodig een npn of een pnp
Grote of kleine versterkings factor.

Ik heb hier een fan liggen met een aansturing met een BD437
100K potmeter tussen de basis en collector en de fan aan de emiter en de massa.
Moet misschien nog wel een weestandje van 1K in serie met de potmeter, als de potmeter op 0Ohm wordt gezet kan de basis stroom wel eens te groot worden.

Die 100K is een beetje veel kan ook 50K worden heb ik net even gemeten.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2003 19:34 . Reden: (euss) quote ipv edit ]

PGEQRZEM

Verwijderd

Neem een BD139, makkelijk te verkrijgen, General Purpose NPN Power Transistor. Komt in een TO-126 verpakking en kan max 1,5A collector stroom verwerken.

Verwijderd

Het nadeel van een BD139 en een BD437 is de lage stroomversterkingsfaktor.
Een BC141-16 heeft een hfe van typisch 160, dat redt een BDtje lang niet op.

MARTIJN_:
Als je de fan in de emitterleiding hebt zitten hoef je niet een basisweerstandje te gebruiken, de weerstand in de emitterleiding zorgt er zelf wel voor dat de basisstroom niet te groot wordt.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2003 19:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 31 August 2003 @ 19:09:
Het nadeel van een BD139 en een BD437 is de lage stroomversterkingsfaktor.
Een BC141-16 heeft een hfe van typisch 160, dat redt een BDtje lang niet op.

MARTIJN_:
Als je de fan in de emitterleiding hebt zitten hoef je niet een basisweerstandje te gebruiken, de weerstand in de emitterleiding zorgt er zelf wel voor dat de basisstroom niet te groot wordt.
ok sorry voor het schreeuwen dan
ik heb maar in 1 datasheet gekeken
ik ga voor jou bc141-16 + de bd139
ik haal ze alle 2 en kijk gewoon wat het mooiste werk

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-10 09:20

Silentpuma

To much mind...

Erhm, ik heb er wel niet zoveel verstand van, maar ik ga toch een poging wagen :p

Je wilt dus je fans traploos kunnen regelen door het voltage aan te passen? Wat de meeste hier op GoT doen is dan een schakeling met een LM317 maken, zoals Insan1ty al zei.
Die LM317 kan tot wel 1,5 A regelen, dus die zou toch moeten volstaan? :?

Use the Search Luke...

Verwijderd

Silentpuma: daar vraagt de topicstarter niet om, bovendien is hij wellicht wel heel wat anders van plan (regeling via serial/parallelpoort ofzo?).

Je hoeft overigens niet met LM's aan de gang te gaan als je fans traploos wilt regelen:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/bc140_fanbus.gif

Ik ben wel benieuwd op wat voor manier de topicstarter het geheel wil gebruiken :?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2003 21:51 ]

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 15:50

M14

Je kunt de BD139 gebruiken (ga ik ook gebruiken voor mijn baybus :)).

Deze kan 1,5A regelen.

Datasheet BD 135, BD137, BD139

[ Voor 42% gewijzigd door M14 op 31-08-2003 22:52 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-11 08:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Verwijderd schreef op 31 August 2003 @ 21:50:
Silentpuma: daar vraagt de topicstarter niet om, bovendien is hij wellicht wel heel wat anders van plan (regeling via serial/parallelpoort ofzo?).

Je hoeft overigens niet met LM's aan de gang te gaan als je fans traploos wilt regelen:
[afbeelding]

Ik ben wel benieuwd op wat voor manier de topicstarter het geheel wil gebruiken :?
Zo te zien is de spanningsval bij gebruik van een tor ook lager dan bij het gebruik van een LM317/LM350, die hebben toch 1,4 V spanningsval? Dat was voor mij iig de reden om ze niet te gebruiken..

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal even uitleggen waar ik het voor nodig heb. Ik heb een eigen gemaakt waterreservoir
en hier zit een 120 mm titan fan in ( misschien kun je het je niet voorstellen maar dat komt nog wel ). Deze titan fan maakt toch nogal wat herrie terwijl het water dat gekoelt moet worden niet eens koeler kan worden. Dus nu wil ik via een ntc weerstand ( die ik in het waterhang ) een temp geregelde fan maken
zodat deze als dat het water bv op kamer temp is gewoon bijna niet tot niet draait
en dat als ik volop een spel draai dat hij dan rustig naar 12 volt gaat

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik heb thuis nog een bak liggen met een boel 3055jes .. doen het altijd goed :)
te veel spanningsval dus

(wel ff ntc isoleren dat water kon wel eens invloed heben :)

[ Voor 40% gewijzigd door Fish op 31-08-2003 22:57 ]

Iperf

Verwijderd

Zulke schema's zijn hier al gepost. Ik heb er zelf eentje gemaakt en die zou prima voldoen denk ik. Werkt met een low drop regelaar. minimale spanningsval dus, maar wat duurder.

Afbeeldingslocatie: http://dieko.mine.nu/DVfan.jpg

Werkt met kickstart.
Maar dit topic zal wel een slotje krijgen. onderwerp is al 10000 maal aan de orde geweest.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2003 23:10 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 August 2003 @ 17:25:
[...]

sorry mijn foutjuh

dan kun je er toch bv een 2n3055 mee aan sturen die kan heeel wat hebben

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dacht ik ook al aan maar hij zat een beetje met de drop ...

Iperf

Verwijderd

Dus nu wil ik via een ntc weerstand ( die ik in het waterhang ) een temp geregelde fan maken
In dat geval heb je wellicht ook wel wat aan dit topic met alternatieven: Fan controller: hardware-matig+temp. controlled

Je kan natuurlijk een NTC/regelaar circuitje maken, en met een schakelaar het geheel omzeilen om het op volle snelheid te laten lopen (zonder drop dus). In feit zou je elk schema wat uitgaat van een potmeter kunnen omzetten naar gebruik met een NTC en instellingsschakelaar (ook die ik net postte - al zul je wellicht naar een ander BC/BD modelletje moeten uitwijken).

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2003 00:12 ]

Verwijderd

probleem met ntc's is dat de weerstandverandering nogal klein is. Het gaat uiteindelijk ook maar om een klein temperatuurbereik. Wil je dus een beetje snelheids sturing, zodat de fan echt minimaal draait (1200 toeren) als geen koeling nodig is en maximaal als het hard nodig is, dan zit je vast aan een versterker trap. Dat heb ik zelf ook ondervonden. Vandaar dat mijn schema (zie boven) een extra transistor heeft.

Verder heb ik er een minimaal toerental instelling in gezet en een kickstarter. Al met al is het schema best simpel, maar werkt hier al ruim een half jaar naar tevredenheid.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2003 14:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
zoals ik hier hoor over spanningsval van 1.4 Volt maakt niet uit
ik heb hem in de testfase op een 9 volt adaptor gehad en toen was hij al een beetjuh aan de luide kant dus op 10.6 volt draait hij snel genoeg. Als het maar geen spannings val is van 4 volt

Verwijderd

Topicstarter
Nou heb ik besloten dat ik hem eigenlijk via de seriele poort aan wil sturen ( com1 of 2). Dit houd in dat ik de weestand van de ntc weerstand uit wil lezen en aan de hand daarvan de fan op XX % kan laten draaien. Is dat mogelijk ??

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 oktober 2003 @ 16:49:
Nou heb ik besloten dat ik hem eigenlijk via de seriele poort aan wil sturen ( com1 of 2). Dit houd in dat ik de weestand van de ntc weerstand uit wil lezen en aan de hand daarvan de fan op XX % kan laten draaien. Is dat mogelijk ??
Even tussendoor: waarom die seriele poort ertussen? Kun je niet beter de fan laten regelen door de NTC zonder tussenkomst van de computer?

[edit]

Wil je het persé aansluiten word het een beetje lastig, de seriele poort werkt namelijk met digitale signalen en de NTC met analoge. Je kunt dan óf een AD convertor gebruiken óf een temperatuur sensor kopen met digitale uitgang.

De joystick poort werkt geloof ik wel met analoge signalen, misschien kun je daar iets mee.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2003 17:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 oktober 2003 @ 16:58:
[...]
Even tussendoor: waarom die seriele poort ertussen? Kun je niet beter de fan laten regelen door de NTC zonder tussenkomst van de computer?

[edit]

Wil je het persé aansluiten word het een beetje lastig, de seriele poort werkt namelijk met digitale signalen en de NTC met analoge. Je kunt dan óf een AD convertor gebruiken óf een temperatuur sensor kopen met digitale uitgang.

De joystick poort werkt geloof ik wel met analoge signalen, misschien kun je daar iets mee.
nee liever zonder pc , maar er werd gesproken over dat een temp sensor een heel klein bereik heeft. Ik heb trouwens geprobeert de BD139 aan te sluiten , maar er werkt niks van :/

Edit : ik heb alleen nog een compoort over , de parralel is in gebruik en 1 com poort is in gebruik. En ik weet niet of je de joystick poort aan kan sturen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2003 17:56 ]

Verwijderd

Ik ebn bezig met een digitaal 4 bits fanregeling. Ook met een transistor. Ik heb vandaag een 1A tor gehaald kost een euro ofzo. Als ik me ontwerp heb gepost zal ik hier ook wel een linkje plaatsen die is namelijk ook nog gestabiliseert zodat ie spanning regelt en geen ampere.

Op www.circuitsonline.net staat een lijst met transistor inclusief amperes enzo.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 October 2003 @ 22:23:
Ik ebn bezig met een digitaal 4 bits fanregeling. Ook met een transistor. Ik heb vandaag een 1A tor gehaald kost een euro ofzo. Als ik me ontwerp heb gepost zal ik hier ook wel een linkje plaatsen die is namelijk ook nog gestabiliseert zodat ie spanning regelt en geen ampere.

Op www.circuitsonline.net staat een lijst met transistor inclusief amperes enzo.
K thnx , dit had ik nou echt nodig
Pagina: 1