Volume digitale verbinding A7N8X en Marantz SR4300 te laag

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:44
Ik heb sinds kort een Marantz SR4300 receiver met daaraan twee Tannoy R2 speakers als hoofdspeakers. Voor de rears gebruik ik nu twee JVC speakers van mijn oude stereotoren. De receiver is digitaal verbonden met mijn moederbord, een Asus A7N8X-deluxe. In principe luister ik dus al mijn muziek via mijn pc.
Nu is het zo dat als ik de muziek of een film een beetje luid wil afspelen ik voor mijn gevoel de receiver nogal ver moet opendraaien tot -10 dB en soms wel tot 0. Ik heb natuurlijk in Winamp en in Windows zelf het volume vol open staan, maar ik kan eigenlijk nooit tot aan de grens gaan.
Ik heb zelf al geprobeerd om het volume van mijn mp3's wat omhoog te krijgen met MP3Gain, maar dan moet er echt wel zo'n 15 dB bij op en dan komt er ruis bij en hoor ik ook kwaliteitsverlies. Bovendien is dit ook geen oplossing voor mijn films en voor CD's die ik via de pc wil afspelen.
Heeft iemand hier een oplossing voor? Misschien dat iemand die dezelfde receiver heeft mij kan vertellen wat normaalwaarden zijn voor het volume. Of mensen met hetzelfde moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doogie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb exacte dezelfde receiver + moederbord, en ik geloof dat ik mijn versterker inderdaad ook vrij ver open moet draaien. Versterker staat nu helaas bij correct vanwege een defect display (ben nu in totaal al drie!!! keer teruggeweest in 2 maanden vanwege defecten :() Als ik hem weer heb post ik mijn volume waarden wel even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Ik vroeg me ook af of het kwaad kan als je je receiver continu nogal ver hebt openstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boekster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 00:21

Boekster

Naimoholic

Nee, het kan geen kwaad,mits hij niet té warm wordt. Ik heb een SR7200 gehad, en ook die moest echt ver open om er een beetje geluid uit te krijgen. Komt vaker voor. Je hebt dus gewoon heel goede richtmogelijkheden op lage luisterniveau's, met veel tussenstappen. Nadeel is dat hij niet ongelofelijk hard kan, maar dat wil je toch niet :D .

Music Addicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Maar is dit dan een bekende kwaal van Marantz receivers of misschien van mijn speakers. Van mij mag het soms wel wat luider namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Dat kun je testen door ff een cd-speler of losse cd-rom ofzo digitaal aan te sluiten. De digitale verbinding zelf kan nooit volumeverschillen geven, want digitale signalen hebben geen last van signaalverlies, omdat het geen geluid is over die kabel, maar data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Bij muziek moet ik hem hier ook stevig opendraaien en bij dvd niet zo zeer.Bij muziek wordt hij ook warmer ... maar wij hebben buren en die wil ik nu wel te vriend houden , dus ik hou het op een middelmatig niveau ;)

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-08 11:55
ik heb een marants SR6200 en exact hetzelfde. het is zoals gezegd een marantz 'kwaaltje'. je moet een paar behoorlijke slagen tegen de volume knop geven voordat er wat herrie uitkomt :)

het is echter ook zo dat het geluids niveau wat uit een soundcard komt lager is dan bijvoorbeeld een cd of dvd speler.

ik ben nog geen enkele geluidskaart met een uitgangs signaal 'op niveau' tegengekomen en ik heb er toch heel wat gehad .. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij m'n 7200 bij cd is -20dB lekker luisteren en -10dB hard -5dB is ongeveer de max.
Bij DVD's als minority report en the matrix is +2dB meestal wel het wreedste.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2003 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Ik ben blij om te horen dat het dus een normaal verschijnsel is. Verder ben ik namelijk erg tevreden over het geluid. Bedankt allemaal voor jullie bijdrages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-08 11:55
btw, nog iemand last van een slippende volume knop. als ik een goeie draai tegen de volume knop om een zachter te zetten dan gaat tie juist harder :o en dat is zeker niet zo leuk als je dat doet om 2 uur snachts en dat ding komt op +15 te staan :X

is dit zelf te fixen?

weet iemand trouwens een adresje voor marantz sr6200 afstandsbedieningen of klonen die hetzelfde kunnen ? De mijne heeft inde koffie gelegen en een nieuwe kost 120 euro :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Gewoon openslopen en goed schoonmaken die koolstofcontactjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-09 17:26

Pelle

🚴‍♂️

* Pelle ook een SR4300

Voor CD's, TV of radio volstaat de -30db. Voor dvd's (digitaal dus) moet ik 'm tot -15 draaien ofzo, maar dan genieten m'n buren wel mee moet ik zeggen :)
Pagina: 1