Computer valt uit en oorzaak onbekend

Pagina: 1
Acties:

• HertogJan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 19:13
Vriend van mij:

Ik heb een tijdje terug een computer samengesteld en sindsdien heeft hij nog niet stabiel gefunctioneerd. Het gebeurd regelmatig dat hij uitvalt, vaak tijdens gamen maar ook vaak zat wanneer ik minimaal bezig ben in windows. Het geheugen is getest en daar ligt het niet aan.
Het vermoeden is dat het iets te maken kan hebben met het agp-slot omdat bij de eerste (1) videokaart die erin zat strepen verschenen, bij de tweede (2) viel hij uit en kwam er een BSOD, bij de derde (3) kwam ik windows niet eens meer in wanneer ik de drivers geinstalleerd had. Nu zit de tweede er weer in en valt hij dus nog regelmatig uit waarbij hij automatisch opnieuw opstart.
Is het duidelijk en moet ik mn moederbord terugsturen of kan het nog ergens anders aan liggen?

SPECS:
AthlonXP 2600 - max. 42 graden
ECS L7S7A2 moederbord
512MB pc2700 geheugen
(1). ATI Radeon 9100 (2). 8500 (3). Geforce4mx440
300Watt voeding
en twee Maxtor hdds: 40 + 120GB + floppy (geeft btw i/o error)

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:16

SmartDoDo

Woeptiedoe

Ben je de Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen al doorgelopen? Wellicht je voeding ook eens testen etc. :)

• Werkbouwtuig
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Voor een standaard systeem geeft AMD (en Intel) 350 Watt op als het minimum, aan de problemen te zien zou het heel goed je voeding kunnen zijn.

Probeer eens een zwaardere voeding dus.

• Sharkys
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-05 23:50
Werkbouwtuig schreef op 31 augustus 2003 @ 15:42:
Voor een standaard systeem geeft AMD (en Intel) 350 Watt op als het minimum, aan de problemen te zien zou het heel goed je voeding kunnen zijn.

Probeer eens een zwaardere voeding dus.
Inderdaad, dit lijkt me echt een voeding probleem. Alleen als je bijvoorbeeld een andere videokaart er inzet die minder stroom gebruikt, dan zou je inderdaad minder problemen kunnen hebben, dus ik denk niet meteen dat het aan je videokaart ligt.

En verder als je zegt, 300 watt voeding is ook een beetje wazig. Een kwaliteits 300 watt voeding(van een bekend merk), levert meer ampere dan een goedkope, heb jij nauw een hele goedkope voeding lijkt het me logisch dat een huidig AMD of Intel systeem daar problemen mee krijgt.

• RumaNoV
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:17

RumaNoV

Folding

Vermits je denkt dat het je agp slot is, probeer eens een pci grafische kaart. Mocht de computer dan nog problemen vertonen, dan moet het de voeding zijn die te zwak is.

• HertogJan
Thnx, het lijkt erg duidelijk nu. Nog een advies over welk merk voeding ik zou moeten nemen?

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

HertogJan schreef op 01 September 2003 @ 12:40:
Thnx, het lijkt erg duidelijk nu. Nog een advies over welk merk voeding ik zou moeten nemen?
Daar hebben ze op tweakers de Pricewatch voor. ;)

En biij de betere PC winkel kunnen ze je op wel op weg helpen, je moet in ieder geval hoger hebben dan 300 watt. :9

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kijk eens rond in Overige Hardware. Daar hebben ze een groot voedingentopic B) Verder staan in het linkje dat SmartDoDo jou gaf ook zekere richtlijnen mbt voedingen ;)

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 18:39

mvds

Totally awesome!

Mmm, ik betwijfel het of het probleem wat jij hebt door de voeding komt... Ok, ze raden een 350 watt aan, maar jij hebt nou niet echt zoveel HW erin zitten wat veel Amps vreet. Alleen je CPU dan, ik denk dat je het met een 300 Watt wel af zou moeten kunnen hoor.

Of je moet een wel heel erg brakke voeding hebben. Maar dat is wel te controleren door je voltages in de gaten te houden of ze niet teveel inzakken. Ik zou het eens proberen door met zo min mogelijk hardware erin op te starten (alleen je videokaart dus en één HD) en dan te kijken of je het probleem ook hebt. Kijk ook of je voltages in orde zijn.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:21

Shunt

Boe

Phantomastique schreef op 01 september 2003 @ 13:27:
Mmm, ik betwijfel het of het probleem wat jij hebt door de voeding komt... Ok, ze raden een 350 watt aan, maar jij hebt nou niet echt zoveel HW erin zitten wat veel Amps vreet. Alleen je CPU dan, ik denk dat je het met een 300 Watt wel af zou moeten kunnen hoor.

Of je moet een wel heel erg brakke voeding hebben. Maar dat is wel te controleren door je voltages in de gaten te houden of ze niet teveel inzakken. Ik zou het eens proberen door met zo min mogelijk hardware erin op te starten (alleen je videokaart dus en één HD) en dan te kijken of je het probleem ook hebt. Kijk ook of je voltages in orde zijn.
wil niet lullig doen maar
wat denk je van de proc ? de vidkaart ?
die zuipen tog wel flink wat power hoor

tip de Q-tec 550 W voeding dual fan is voor niet te veel geld een super voeding

[ Voor 6% gewijzigd door Shunt op 01-09-2003 13:43 ]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• mvds

mvds

Totally awesome!

Shunt schreef op 01 september 2003 @ 13:41:
[...]

wil niet lullig doen maar
wat denk je van de proc ? de vidkaart ?
die zuipen tog wel flink wat power hoor

tip de Q-tec 550 W voeding dual fan is voor niet te veel geld een super voeding
Je doet niet lullig hoor. :) Ik zeg alleen dat ik denk dat het slim is eens naar de voltages te kijken, je kan dan heel snel zien of het de voeding is of niet, voor hij geld gaat uitgeven aan een nieuwe voeding. Die 50 watt extra lijkt me raar hoor, als het daar aan zou liggen. Dat zou betekenen dat ik met mijn 350 watt ook erg dicht bij de grens zou liggen. Zijn 300 watt voeding zou het moeten kunnen trekken, mits het geen brakke voeding is.

Verwijderd

Ik had hetzelfde probleem. Bleek mijn Qtec 400w defect, heb ik dus mooi vervangen door een antec truepower 430w, probleem was direct opgelost.

• Sharkys
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-05 23:50
Verwijderd schreef op 01 September 2003 @ 14:19:
Ik had hetzelfde probleem. Bleek mijn Qtec 400w defect, heb ik dus mooi vervangen door een antec truepower 430w, probleem was direct opgelost.
In de Faq staat dat Qtec een van de kwaliteitsvoedingen zijn, daar ben ik het niet mee eens. Daarintegen is Antec een favoriet, die dingen zijn echt goed!

Verwijderd

haha iedereen denk het zelfde :)
Ik sluit me er bij aan.

• HertogJan
De CPU frequency staat nu op 133mhz (2000+) en nu heeft ie het al een hele tijd niet meer gedaan. Hij werkt nu goed dus.
Nog steeds zeker van dat het de voeding is dan?

[ Voor 28% gewijzigd door HertogJan op 02-09-2003 15:00 ]

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
HertogJan schreef op 02 September 2003 @ 14:30:
De CPU frequency staat nu op 133mhz (2000+) en nu heeft ie het al een hele tijd niet meer gedaan. Hij werkt nu goed dus.
Nog steeds zeker van dat het de voeding is dan?
Bijna zeker ;)
Als je je CPU trager laat lopen vraagt hij ook minder watt - wordt hij ook minder warm :)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het kan in principe nog steeds aan bijna van alles liggen: CPU/Mobo/Geheugen/Voeding. Bijvoorbeeld wanneer de geheugentimings te strak staan, zal het stabieler draaien bij FSB@133 dan 166 :)

Maar om zeker van te zijn dat het de voeding is, zou je de voltages eens moeten checken. Zie hiertoe wederom de troubleshooter zoals je reeds in de 1e reply voorgeschoteld kreeg ;)

En verder:
Sharkys schreef op 01 September 2003 @ 15:17:
In de Faq staat dat Qtec een van de kwaliteitsvoedingen zijn, daar ben ik het niet mee eens. Daarintegen is Antec een favoriet, die dingen zijn echt goed!
Prima, moet je helemaal zelf weten :)

Wat ik wel weet is dat Q-Tec een productiemisser heeft gemaakt met haar hele 400W-lijn. De andere producten zijn uitstekend van kwaliteit B)

• wizzzzzz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-08 11:15
Heb hier een

P4PC800 deluxe
P4 2.8 GHz HT
2 x SATA WD 120
V7100 Magic
Adaptec 2940
Samsung DVD-rom
HP Storageworks DLT VS80
3Com 10/100 Nic (extra)

Draait nu al 3 weken 24/7 de SETI dosclient. 8)

Er zit een 300 Watt voeding in die het perfect trekt. Dus het lijkt mij onzin dat ie een 550 Watt voeding moet kopen.
Je kunt in ieder geval eens testen met een minimale opstelling, maar het lijkt mij erg sterk

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

wizzzzzz schreef op 03 September 2003 @ 09:26:
Er zit een 300 Watt voeding in die het perfect trekt. Dus het lijkt mij onzin dat ie een 550 Watt voeding moet kopen.
Daar heb je volkomen gelijk in. Maar hou in je achterhoofd dat de ene voeding niet hetzelfde is als de andere voeding. Een Lada kan net zo makkelijk/prima 120km/u rijden als een Volkswagentje, maar de laatste zal het langer en beter uithouden ;)

• mvds

mvds

Totally awesome!

Valt me op dat veel mensen hetzelfde antwoord geven, logisch aangezien het vaak om de voeding gaat. Maar wel vreemd dat niemand hem even de tip geeft om zijn voltages in de gaten te houden voor hij geld gaat uitgeven aan een (toch meestal wel prijzige) kwaliteitsvoeding.

Goede voeding is nooit weg, maar als het niet kapot is, is het onzin om het te gaan vervangen. (performance upgrades daargelaten...) Lijkt me handiger om de oorzaak te bepalen voor zomaar hardware te gaan vervangen in de hoop het op te lossen.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:21

Shunt

Boe

Phantomastique schreef op 03 September 2003 @ 11:33:
Valt me op dat veel mensen hetzelfde antwoord geven, logisch aangezien het vaak om de voeding gaat. Maar wel vreemd dat niemand hem even de tip geeft om zijn voltages in de gaten te houden voor hij geld gaat uitgeven aan een (toch meestal wel prijzige) kwaliteitsvoeding.

Goede voeding is nooit weg, maar als het niet kapot is, is het onzin om het te gaan vervangen. (performance upgrades daargelaten...) Lijkt me handiger om de oorzaak te bepalen voor zomaar hardware te gaan vervangen in de hoop het op te lossen.
dat heb je zelf an gedaan ;)
en dan heeft het niet eccht veel nut om dat nog 1000x neer te zetten he :P
Phantomastique schreef op 01 September 2003 @ 13:27:

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Pagina: 1