[XP] HD activiteit

Pagina: 1
Acties:

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
Ik heb op m'n slaapkamer een pc gebouwd van wat losse onderdelen. Nu is het de bedoeling dat deze 24/7 aanstaat, zodat ik hem als wekker kan gebruiken, wat kan internetten, etc. Specs:
- AMD XP 1700+
- 256MB geheugen
- Asus A7N8X mobo
- 1,2GB Maxtor schijf

Nu is het ding superstil(stille fans), alleen de hardeschijf maakt een pokkeherrie. Ik wil in XP de schijf laten uitschakelen als deze een tijdje niet gebruikt wordt. Wat ik heb gedaan om dit te bereiken:
- wisselbestand uitgezet
- alle programma's worden vanaf een netwerkschijf gestart(winamp, MBM, VNC)

De hardeschijf schakelde inderdaad netjes uit na 3 minuten. Echter gaat deze korte tijd daarna alweer aan en is er activiteit, ook als ik geen programma's draai behalve windows. Nu heb ik met diskmon gekeken wat voor activiteit er was. Het blijkt dus dat precies 1x per 5 minuten data naar de harddisk geschreven wordt.
Heeft iemand enig idee waarom Windows dit doet, of welke service van Windows dit op z'n geweten kan hebben :?
Voor de duidelijkheid: dit doet ie ook al als ik alleen Windows aan heb staan, met geen enkel ander programma gestart...

🖥️ | 🚗

• Hahn
  • Laatst online: 12:16
Windows heeft altijd processor draaien, ookal heb je helemaal geeneen programma aan staan. Dat ie precies elke 5 minuten data wegschrijft zou kunnen zijn dat ie een herstelpunt maakt, al lijkt het me sterk dat ie dat elke 5 minuten doet.

Waar je nog meer aan kan denken is bijvoorbeeld een screensaver of andere controleren of de netwerkverbinding nog werkt.

Ik denk trouwens niet dat je heel je HD uitschakelt, maar dat ie in standby gaat, want als je 'm uitschakelt kan ie niet vanzelf aangaan :)

The devil is in the details.

• Mon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-05 22:53

Mon

Tja windows kan vanalles draaien zonder dat je het weet...
Als een beetje minder performance je niet kan schelen zou ik zo'n Silent HD proggie gebruiken. ff op de site van je HD fabrikant zoeken naar een diskette image. (weet de naam zo niet)

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
MaRc0 schreef op 31 August 2003 @ 15:34:
Windows heeft altijd processor draaien, ookal heb je helemaal geeneen programma aan staan. Dat ie precies elke 5 minuten data wegschrijft zou kunnen zijn dat ie een herstelpunt maakt, al lijkt het me sterk dat ie dat elke 5 minuten doet.

Waar je nog meer aan kan denken is bijvoorbeeld een screensaver of andere controleren of de netwerkverbinding nog werkt.

Ik denk trouwens niet dat je heel je HD uitschakelt, maar dat ie in standby gaat, want als je 'm uitschakelt kan ie niet vanzelf aangaan :)
Screensaver staat uitgeschakeld. Het lijkt me ook stug dat ie dingen naar de harddisk schrijft tijdens het controleren van een netwerkverbinding?
_Mon_ schreef op 31 August 2003 @ 15:37:
Tja windows kan vanalles draaien zonder dat je het weet...
Als een beetje minder performance je niet kan schelen zou ik zo'n Silent HD proggie gebruiken. ff op de site van je HD fabrikant zoeken naar een diskette image. (weet de naam zo niet)
Met zo'n progje wordt wat minder snel naar de harddisk geschreven, waardoor ie minder hard 'ratelt'. Als het al werkt op zo'n oude schijf heeft het alsnog weinig nut, alleen als ie draait maakt het al kabaal ;)

Voor de geinteresseerden: hier heb ik een logbestand van diskmon

🖥️ | 🚗

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Windows schrijft een checkpoint file weg om een unexpected shutdown te kunnen meten.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
Valt dit uit te zetten? (ik ben bang van niet)
Zonee, doen andere Windows versies dit ook? (Win2000 bijvoorbeeld)
Ik zou graag willen dat de schijf voor langere tijd uitgeschakeld/standby blijft.

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Heb je mischien indexing service aanstaan. Die gaat dan aan als de comp idle is. Is voor het sneller zoeken, kun je daar ergens terugvinden.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

MadMarky schreef op 31 August 2003 @ 19:32:
Valt dit uit te zetten? (ik ben bang van niet)
Zonee, doen andere Windows versies dit ook? (Win2000 bijvoorbeeld)
Ik zou graag willen dat de schijf voor langere tijd uitgeschakeld/standby blijft.
W2K doet dit ook.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
Indexing service staat niet aan. Ik zal eens wat experimenteren met het stoppen van services die niet direct nodig zijn.
Een Windows 9X of ME variant ga ik iig niet gebruiken op deze pc, die zijn veel te instabiel om een computer lang aan te laten staan...

[ Voor 8% gewijzigd door MadMarky op 31-08-2003 20:00 ]

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Je draait je programma's vanaf een netwerkschijf, maar windows zelf natuurlijk niet. Dat betekend dat je registry ook op je schijf staat en die wordt nogal eens geraadpleegd...

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Verwijderd schreef op 31 augustus 2003 @ 20:10:
Je draait je programma's vanaf een netwerkschijf, maar windows zelf natuurlijk niet. Dat betekend dat je registry ook op je schijf staat en die wordt nogal eens geraadpleegd...
Ook als je computer niet gebruikt wordt? En zo ja; wat maakt er dan precies gebruik van, waarom, en hoe valt het uit te schakelen.

En zo zitten we weer op de vraag die de topicstarter origineel stelde :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Ook als je computer niet gebruikt wordt denk ik ja. Ook opvragen van een bepaalde waarde zorgt natuurlijk al voor schijf-activiteit. Zo zou de taakplanner bijvoorbeeld voor 5 minuten in 't voren kunnen kijken wat ie moet gaan doen... Er zijn vast meer mogenlijkheden te bedenken.

Volgens mij zijn er ook wel log-programmaatjes voor het register. Ik dacht zelfs dat er eentje bij norton utilities zat... Weet niet helemaal zeker (ik gebruik tegenwoordig in linux, dus kan niet ff checken). Maar of die ook lees-activiteit van 't register kan loggen weet ik niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2003 20:20 ]

• elevator
  • Niet online

elevator

http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;232243
Performance information word ook gedeeltelijk in de registry bewaard

Verwijderd

Ik denk dat je het nooit allemaal uitgevogeld krijgt wat er wel/niet gebruik maakt van 't register... Wat misschien wel een mogelijkheid is, is het register op de netwerkschijf te zetten... Hoe dat moet zou ik niet weten, aangezien de schijf dan al aangesproken zou moeten worden met booten...

• elevator
  • Niet online

elevator

Je moet je afvragen waarom je dit zo graag wilt...

Verwijderd

Als het je gaat om een bak die lawaai moet geven op een tijd, als wekker, dat doe ik ook!

Mijn bak blijft alleen 'snachts uitstaan (m'n server staat in de meterkast wel te ronken en z'n seti's af te ronden). De Asus A7N8X (deluxe 2.0 IIG) heeft in de BIOS zo'n leuke optie (onder power), dat je kan instellen wanneer hij aan moet gaan. En dat werkt héérlijk. Bak gewoon afsluiten, en 6:30 gaat hij weer aan. Van de CCFL's en m'n exessieve gebruiks van HD's en andere gekke dingen wordt ík wel wakker. En dan heb je natuurlijk ook nog:

System completed power on self test. Computer now booting from operating system. WAKE UP

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
elevator schreef op 31 August 2003 @ 20:28:
Je moet je afvragen waarom je dit zo graag wilt...
Heb ik toch al uitgelegd? Ik wil hem als wekker gebruiken, en er komt ook een ECC2 client op te staan(doet ie ook nog wat nuttigs). Ik vind het zonde om alleen hiervoor een nieuwe, stillere harddisk te kopen. Het werkt prima zo, alleen het uitschakelen van die disk wil niet echt lukken. Geluidsisolatie van dat ding heeft ook weinig nut, hij staat nu 1 meter van m'n bed, terwijl je de schijf buiten m'n slaapkamer nog hoort :P
Verwijderd schreef op 31 augustus 2003 @ 20:38:
Als het je gaat om een bak die lawaai moet geven op een tijd, als wekker, dat doe ik ook!

Mijn bak blijft alleen 'snachts uitstaan (m'n server staat in de meterkast wel te ronken en z'n seti's af te ronden). De Asus A7N8X (deluxe 2.0 IIG) heeft in de BIOS zo'n leuke optie (onder power), dat je kan instellen wanneer hij aan moet gaan. En dat werkt héérlijk. Bak gewoon afsluiten, en 6:30 gaat hij weer aan. Van de CCFL's en m'n exessieve gebruiks van HD's en andere gekke dingen wordt ík wel wakker. En dan heb je natuurlijk ook nog:

System completed power on self test. Computer now booting from operating system. WAKE UP
Eventueel ook een optie(van het kabaal van het ding wordt ik wel wakker :+), allleen moet ik dan elke avond de bios in om in te stellen hoe laat ik eruit moet...
Daarnaast laat ik hem liever 24/7 aanstaan, beter voor de ECC2 productie. Hardeschijf heeft ie daar ook niet voor nodig, de client draait vlekkeloos vanaf een netwerkschijf.

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Misschien een beetje een vage optie, maar kun je niet dual booten naar linux 's avonds, als je die wel stil kunt krijgen (ecc2 zal ook onder linux wel kunnen) en d.m.v. de crontab (taakplanner in linux) rebooten naar windows op een ingestelde tijd? Tis maar een idee...
Pagina: 1