WD800BB HD is langzaam

Pagina: 1
Acties:

• MasterFreak
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-03 07:25

MasterFreak

Zeker weten!

Topicstarter
Mijn harde schijf die ik heb (Western Digital 80GB 2MB Cache 7200RPM ATA100) vindt ik maar erg traag. Dit concludeer ik nadat ik PCMark2002 heb gedraaid.

screenie:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/masterfreaksplace/hdtest.jpg

Uit de drive test van Easy CD Creator komt ongeveer hetzelfde. Mij lijkt dit erg weinig.

Specs:

- ABIT NF7-S Rev2 moederbord met bios 1.7 (@ 200Mhz FSB)
- AMD Atlhon XP 1700+ (@ 2200 Mhz)
- Kingston 256MB PC3200 geheugen
- Western Digital 80GB 2MB Cache 7200RPM ATA100 hardeschijf opgedeeld in
C:\ 39,2 GB (NTFS) en D:\ 35,3 (FAT32)
- Club3D ATI Radeon 9700

De dingen die ik gecontroleerd heb of veranderd:

- DMA staat aan
- HD is gedefragmenteerd (geen verbetering)
- Andere IDE kabel ATA 100/133 geprobeert (geen verbetering)

Dit hielp dus allemaal nix!

Hetgene wat erg mischien de boesdoener kan zijn is dat ik de Nvidia IDE SW drivers niet geinstalleerd heb, 1x heb ik dat wel gedaan maar toen kreeg ik problemen met de drive's indeling. (Welk apparaat C:, D: etc was).
Het vreemde is dat ik een half jaar geleden op m'n oude moederbord (Jetway V333DBA, gebasseerd op VIA KT333 chipset) en dezelfde HD 944 punten heb gehaald!

Iemand nog enig idee?

• eelcoo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-08-2025
lijkt me idd aan de HDD aansturing te liggen, dus ik zou toch even de nieuwste drivers dlden en installeren voor je IDE controller...het lijkt me sterk dat dit je driveletters opfuckt, misschien had je geen goede versie van die driver?

• MasterFreak

MasterFreak

Zeker weten!

Topicstarter
ik gebruik de drivers van de cd. Ik weet niet welke versie het is maar deze drivers zitten er in:

Audio driver 3.20
Audio utilities 3.07
Network driver 2.81 (WHQL'd)
GART driver 2.78 (WHQL'd)
SMBus driver 2.75 (WHQL'd)
Memory controller driver 2.75 (WHQL'd)
IDE driver 2.70 In The Box (WHQL'd)
IDE driver 3.07 Full Driver
USB driver
Installer 3.08

• ktulu666
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-03 12:39
Is idd wel wat langzaam

hier mijn scores met dezelfde HD

Afbeeldingslocatie: http://www.pascal.speedlinq.nl/ja.JPG

Had zelf ook last van lage scores en heb het zelf opgelost door
de ide drivers te deinstalleren en gewoon de standaart xp drivers te gebruiken

ah sorry ik heb de 8mb Cache wd

[ Voor 7% gewijzigd door ktulu666 op 31-08-2003 15:48 ]

• MasterFreak

MasterFreak

Zeker weten!

Topicstarter
heb even de release notes van de nieuwste 2.45 drivers erbij gehaald. Daarin zijn de NVIDIA accelerated IDE drivers weggehaald, en zitten er IDE in-the-box drivers in. <- zijn dat dan de ide drivers, die ook de aansturing voor de HD verzorgen?

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02 20:21
Eeeh... eerste keer dat ik die HD test doe :

Afbeeldingslocatie: http://www.refrag.nl/nietgoed.jpg

?!?!?

Ik heb de 40 gig...

dit kan toch nooit goed zijn, enig idee waar dit door kan komen?!?!!?

Edit: hij "voelt niet sloom" aan trouwens... bij CS ben ik d´r altijd als eerste in (ondanks de verdere specs... AMD 1300, 512 mb PC100...)

[ Voor 28% gewijzigd door m33p op 31-08-2003 15:46 ]

• Icey
  • Laatst online: 14:37
m33p schreef op 31 August 2003 @ 15:45:
Eeeh... eerste keer dat ik die HD test doe :

[afbeelding]

?!?!?

Ik heb de 40 gig...

dit kan toch nooit goed zijn, enig idee waar dit door kan komen?!?!!?

Edit: hij "voelt niet sloom" aan trouwens... bij CS ben ik d´r altijd als eerste in (ondanks de verdere specs... AMD 1300, 512 mb PC100...)
pio 4 modus? , ultra dma2? meer info alstu.

Voor de ts, zoek eens op mijn naam, en dan wd 80 gb o.i.d, mijn wd was enorm traag, maar dan kwam omdat mijn nieuwe mobo lag te fucken (dma 2 o.id.) na een bios update @ dma 5 o.i.d en weer lekker snel :)

WD800JB @ Udma Mode 2 Op p4p800 <-- staat wel wat in.

[ Voor 7% gewijzigd door Icey op 31-08-2003 15:54 ]

• m33p
Hmz, het valt me op dat ie op Multi-word DMA mode 2 staat... Ik heb hem nu samen met de brander op IDE kanaal 1 zitten... enig idee waar dit aan kan liggen... Toevallig krijg ik morgen 2 rounded ATA133 kabels binnen, vandaar dat ik dat ook eens benchde. Ik heb totaal geen idee wat voor kabel er nu op zit (volgens mij ook een ATA133 of 100, want ´t zijn meer draden dan zo´n "andere" kabel, mijn excuus voor het vage verhaal).

Oko heb ik mijn HD ingedeeld in 2 partities... C krijg ik de snelheden van net, en op D krijg ik:
Cached write file - 12,13
UnCached write file - 13,3
Cached read file - 35,3
Uncached read file - 37,9
File copy - 8,1

een stuk beter.. maar schrijven is nog steeds naadje volgens mij?

• Icey
Mutli-word dma is niet echt snel...

Haal je brander van je kabel af, en zet hem in zijn eentje als master, kijken wat hij dan doet.

• MasterFreak

MasterFreak

Zeker weten!

Topicstarter
Multi-word DMA mode 2 staat bij mij ook aan, alleen bij mij hangt er verder nix aan

• m33p
net de brander eraf gehaald, dan staat er bij transfer mode "not applicable" en de snelheden zijn bedroevend laag... ik probeer even de andere IDE poort

Edit:
Andere IDE poort geeft welk goeie snelheden, maar weer "not applicable". Naja ik houd bij deze op met de TS z´n topic te hijacken... hopelijk komt er een oplossing :)

[ Voor 40% gewijzigd door m33p op 31-08-2003 16:13 ]

Verwijderd

Je moet ervoor zorgen dat je op UDMA mode kunt draaien. Missschien moet je het handmatig instellen om het voor elkaar te krijgen. Met een 80aderige kabel maakt het niks uit wat er bij hangt. Ik draai hier zelfs met een PIO mode4 brander erbij en haal nog steeds boven de 40MB/sec bij read.

Het zou eventueel ook nog mogelijk zijn dat er sprake is van te weinig IRQ bronnen.

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Er word gezegt dat je de driver van MS moet gebruiken in plaats van de nvidia ide drivers.

• MasterFreak

MasterFreak

Zeker weten!

Topicstarter
Problem solved!!! Icey thnx!! kheb nu ook DMA 5. Ik heb even in de bios gekeken naar de settings van de ide en daar stond Ultra DMA gewoon disabled. Dus iig voor ABIT NF7-S Rev2 moederbord bezitters kijk dit voor de zekerheid na! :)

toevoeging:
@bios: Integrated Peripherals -> onChip IDE Device -> Alle ultra DMA op auto zetten.

[ Voor 18% gewijzigd door MasterFreak op 31-08-2003 16:38 ]

• Icey
MasterFreak schreef op 31 August 2003 @ 16:23:
Problem solved!!! Icey thnx!! kheb nu ook DMA 5. Ik heb even in de bios gekeken naar de settings van de ide en daar stond Ultra DMA gewoon disabled. Dus iig voor ABIT NF7-S Rev2 moederbord bezitters kijk dit voor de zekerheid na! :)
O-) toch de volgende keer ff zoeken ey, en de bios kijken doe je altijd eerst :P

• MasterFreak

MasterFreak

Zeker weten!

Topicstarter
Icey schreef op 31 August 2003 @ 16:28:
[...]

O-) toch de volgende keer ff zoeken ey, en de bios kijken doe je altijd eerst :P
Ja weet ik wel, teneerste Als ik DMA zag staan dacht ik dat het goed was (zijn dus verschillende type's) ten tweede ik heb ook wel gezocht maar het zoeken in al xxx topics werdt me een beetje teveel. :) . En wat het bios betreft, ik was er stellig van overtuigt dat dat toch wel aan zou staan bij, vooral bij deze mobo, zo zie je maar weer :/ .

• Icey
MasterFreak schreef op 31 August 2003 @ 16:35:
[...]
ik heb ook wel gezocht maar het zoeken in al xxx topics werdt me een beetje teveel. :)
Dat is een foute manier van denken ;) je ahd moeten denken: Jipie, ik heb lekker veel informatie tot mijn beschikking

8)7
Pagina: 1