Matrox P750 triplehead met verschillende resoluties?

Pagina: 1
Acties:

• Netman768
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-12-2025
Een vraagje voor mensen die wat weten van de Matrox P750 (kleine broertje Parhelia) in combinatie met de triplehead-mogenlijkheid van de kaart.

Ik heb op dit moment een triplehead systeem met drie videokaarten draaien. Het primaire (middelste scherm) draait meestal op 1024*768, de linker en rechter beeldschermen op 800*600. Ik wil deze opstelling eigenlijk vervangen door nieuwere monitoren, met in het midden een scherm van 1280*1024 en aan zijkanten schermen van 1024*768. Mijn oog viel op de Matrox P750 om dit allemaal aan te sturen. In deze review las ik echter het volgende:
Like Parhelia, TripleHead on the Millennium P750 has a couple of annoying little limitations that are forgivable, but worth mentioning. The card supports independent refresh rates, resolutions, and color depths for DualHead configurations, but adding a third monitor to the mix requires a stretched desktop mode that locks in a single refresh rate, resolution, and color depth across all three monitors.
In dit geval zou ik alle drie mijn schermen op 1024*768 moeten draaien, wat zonde is van het middelste scherm. Er worden echter wat vragen opgeroepen bij het lezen van 't stukje:

• De reviewer test onder Windows, alleen Windows. Ik draai Linux en ben niet van plan over te stappen. Bovendien maak ik geen gebruik van Streched Desktop (onder Linux heet dat geloof ik Xinerama) maar van de traditionele Linux-multihead-methode (aparte desktops op elk beeldscherm). Zou dit een drivers en/of sofwareprobleem zijn waar Linux geen last van heeft of is het hardware-bepaald?
    • Als dit hardware-bepaald is, wat is dan de beperkende factor? Een vriend noemde ramdac's op de kaart (volgens mij zijn het er twee), maar met twee ramdac's zou een toch een opstelling van 1024*768 + 1280*1024 + 1024*768 mogelijk zijn (scherm links en rechts op zelfde ramdac)?

Ik hoop dat er een P750-bezitter in de buurt is die de eerste vraag kan beantwoorden. Ik zou 't ook erg leuk vinden als, mocht het inderdaad niet kunnen, iemand mij kan uitleggen hoe dat komt :)

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik denk dat het toch echt aan de hardware ligt. Matrox weet nl dat gebruikers dit irritant vonden met de parhelia maar er is nog niks aan gedaan.
Als het een software probleem geweest zou zijn dan hadden ze dat al lang opgelost.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Netman768
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-12-2025
The Dolf schreef op 31 August 2003 @ 14:55:
Ik denk dat het toch echt aan de hardware ligt. Matrox weet nl dat gebruikers dit irritant vonden met de parhelia maar er is nog niks aan gedaan.
Als het een software probleem geweest zou zijn dan hadden ze dat al lang opgelost.
Een van de redenen dat ik overgestapt ben op Linux is omdat Windows XP geen 2 PCI Mach64's tegelijk kon draaien. Daar kon ATi ook weinig aan doen natuurlijk, misschien is dat hier ook zo?