Cold-boot probleem

Pagina: 1
Acties:

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik denk ik waag hier eens een poging tot het beschrijven van mijn probleem... Het speelt al veel langer dan vandaag, maar dan is het ineens weer weg, en zojuist is het teruggekomen. Ik post het in dit forum omdat ik het moederbord vermoed... Mocht het de verkeerde keuze zijn, schop 'm gerust naar de goede plek ;)

OK, ik zal beginnen met mijn specs:
Mobo: Chaintech 7AJA2 (socketA, Via KT133A chipset, 266mhz FSB)
CPU: AMD Athlon 1400mhz
Mem: 2x256MB Kingston 133mhz SD-ram
Videokaart: Geforce4Ti4400 (leadtek)
Voeding: Antec 300watt, is al eerder vervangen vanwege dit probleem. Toevallig was het toen ook opgelost...
Andere zut: PCI 100mbit intel netwerkkaartje, onboard sound (CMI8738), Aopen DVDspelertje, Sony CDRW, floppy... Je kent het wel.

Wat is het probleem dan? Als het systeem echt koud is (zeg maar een nacht uitgestaan), dan weigert 'ie in 1 keer op te starten. De "Windows is loading" bar van Windows 2000 professional blijft dan hangen, alle activiteit stopt, en je kunt wachten tot je vanzelf zwanger raakt, maar het helpt echt niet... Na 1 of meerdere keren een harde reset start 'ie vrolijk door en is 'ie gewoon 100% stabiel.

Aan het OS ligt het niet, want Knoppix Linux en Windows 98 blijven ook hangen als 'ie goed koud is.

Wat ik al heb geprobeerd:
-voeding vervangen, zoals eerder aangegeven, omdat ik die tijd ook veel last had van spontane BSOD's. Die zijn nu weg.
-ander OS geprobeerd dus.
-geheugen getest met Memtest (schijnt 100% ok te zijn)
-bak geformatteerd (altijd proberen ;) heb de Via drivers, goede nvidia drivers, hij is verder ook echt stabiel.
-hardware losgekoppeld. (op de hd na, anders is er niet veel om van op te starten ;) ) hij bleef echter nog steeds hangen.

Ook krijg ik het idee dat 'ie met warm weer wel gewoon normaal opstart (de hele warme zomer heeft 'ie het uitstekend gedaan...). Maar hoe zou dat toch mogelijk kunnen zijn?

Ik ben behoorlijk de weg kwijt nu... Ik vermoed gewoon dat het mobo brak is, maar stilletjes blijf ik hopen dat het te verhelpen is, want deze pc kan ik makkelijk nog ff mee doen... Ik hoop dat jullie wat tips voor mij hebben?

Bij voorbaat dank... :)

Hier stond een dode link.

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Ik heb ook eens soortgelijke problemen gehad , maar toen bootte hij helemaal niet. Ik had toen de ACPI settings in bios uitgezet terwijl ik het OS met acpi settings het geinstalled. Misschien iets om daar na te kijken. Verder zou ik de kabels van voeding -> mobo eens bekijken op breuken , goede contacten. Omdat je zei dat eerder het was opgelost met een andere voeding. Probeer ook eens met 1 reepje ram op te starten . misschien is je geheugen een probleem. Ondanks dat memtest zegt dat het geheugen goed is. Niet geschoten is altijd mis ;) De meer technische kant op zou ik kijken naar de soldeercontacten op het modem , misschien is daar een mini-breuk op te vinden (als ie warm is zet een puntje immers uit. Als je het aandurft kun je de soldeerbout pakken en alle puntjes eens nastippen. Daarna af laten koelen (NIET met water ;) )en proberen.

Raku

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-08 21:05
Ik had iets dergelijks ook, met RAM installeren te hard gedrukt--> beschadigde baantjes. Afhankelijk van temperatuur en druk op het Mobo deed hij niets, bleef hangen bij initialisatie van het geheugen (maar geheugen was ok). Het zou dus inderdaad je mobo kunnen zijn.

• strandbal
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
Eth3r3al: ACPI uit zal ik eens proberen. Moeilijk dit probleem op te lossen, omdat ik steeds moet wachten tot m'n hele pc echt 100% is afgekoeld... M'n voedingskabels zijn ok, m'n voltages ook trouwens. Het geheugen had ik al eerder grondig aan een test onderworpen...
Solderen... Ik heb geen vaste hand... Ik lijk wel een vent van dik over de 80 zo af en toe ;)

DrEvil1986: Hij komt wel langs de geheugeninitialisatie. Hij blijft hangen tijdens het laden van het OS (willekeurig welk)

Verwijderd

Ik denk dat je voeding nog steeds het probleem is. Een GF4 Ti4x00 heeft minimaal 16 Ampere nodig op de 3.3Volt lijn. En aangezien je je systeem redelijk vol hebt gebouwd lijkt me dat met een 300 Watt voeding aan de krappe kant...

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

En hoe verklaar je dan , dat als ie warmer word hij het wel doet :? 300 Wat voor een athlon 1400 etc is zat. En als hij bijna alle hardware loskoppeld heeft hij het nog steeds. Dus dat is ws. niet het probleem.

Raku

• Oet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-08 16:16

Oet

[DPC]TG & MoMurdaSquad AYBABTU

Plug & pray os in de bios uit zetten, irq besturing in de bios van APIC -> PIC, andere ide drivers proberen, bak formatteren.. en reinstallen........ als dat niet helpt weet ik het ook niet meer

There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature
PC Specs | Mo Murda Squad Clan

• strandbal
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
Het heeft (toen ik het systeem pas had) prima gedraaid op een 250watt powerman voedinkje... En Antec is toch niet zomaar een voeding, lijkt mij... Die wattages zijn zwaar overdreven, zo af en toe.

Bedankt voor alle suggesties tot nu toe :)

Verwijderd

Probeer eens een nieuwe IDE kabel en haal van de website van je harde schijf merk eens een diagnostisch tooltje om je schijf te controleren. Hierin word aangegeven of je schijf fouten bevat en of ie wel optimaal functioneert. Denk eerlijk gezegd dat het geen temp. probleem is van je mobo, hooguit de airflow of koeling in je kast, maar check je HD maar ff, dat zal het 1 en ander uitsluiten.

• strandbal
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
Koeling heb ik ook uitgesloten... Nieuwe kast, HD's ruim uit elkaar, 6 casefans... Just to be sure... Maar de HD zou het inderdaad kunnen zijn, bedankt voor de tip! Morgen kijken of er resultaat is...

(HD tooltje? Kan ik Maxblast gebruiken voor een Quantum Fireball? Aangezien quantum door Maxtor is overgenomen...)

• strandbal
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
Subtiel schopje...

Ik heb enkele suggesties geprobeerd... Zoals een nieuwe IDE kabel, en de HD testen. (geen fouten gevonden met Powermax... Die ondersteunt ook Quantum schijven). Met de airflow is iig niks mis, aangezien dit een nieuwe kast is (expres gekocht voor dit probleem). AMD Thunderbird @ 42 celsius :P

Vanmorgen bleef 'ie dus weer hangen. Ik ga even de APIC truc proberen die screamteam neertypte...

Probleem is vrij moeilijk te bestrijden, aangezien je zo lang moet wachten voordat je een oplossing kunt testen :S

Bedankt allemaal iig!

Verwijderd

Kan aan je moederbord liggen. Het heeft ermee te maken dat bepaalde componenten die zorgen voor een stabiele spanning, soms (door slijtage of gewoon slechte componenten) kapot kunnen gaan. Ze werken dan nog wel een tijdje en met name als ze wat opgewarmd zijn (bijv. bij herhaaldelijk resetten), maar laten het tijdens een koude start afweten.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
ik heb dit gehad met een hele serie asrock g-pro's. lag uiteindelijk bij allemaal inderdaad aan het moederbord. echt het niveau dat we ze bij het open raam gingen zetten om het probleem maar te kunnen reproduceren (het was toen koud buiten).

ik heb het laatst ook gehad met een jetway bordje.

• Carnifex
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 11:17

Carnifex

auch

Hmm, ik heb dus exact hetzelfde probleem, maar dan met een Compaq Presario 700EA. Vanmorgen met een koude start direct memtest86 eroverheen laten jagen en in test 4 allemaal errors.
Op nieuw opgestart, ingelogd in KDE (hier loopt ie normaal vast als ik geen 5 minuten wacht bij het inlogscherm) en het werkt allemaal perfect, blijkbaar is het systeem nu warm? Opnieuw die memtest86 leten draaien: geen fouten meer.

Ik heb met een desktop pc ook een keer fouten gehad bij memtest, bij een bepaalde test, bij bepaalde adressen. Toen bleek dat er iets in de proc niet 100% was, want het geheugen werkte wel goed in een andere pc en toen ik de proc vervangen had was het probleem ook verholpen.

Mijn tip is: probeer memtest te runnen als je systeem nog koud is. Als je dan foutmeldingen krijgt weet je iig dat het aan je mobo/proc/mem ligt (of je voeding natuurlijk :P ). Als de test fout gaat, probeer het eens met een andere proc/geheugen, of test de proc/geheugen op een andere mobo met voeding. Het is veel werk, maar waarschijnlijk de enige mogelijkheid om duidelijk te weten waar het aan ligt. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat er een fout in mobo en proc zit, of een andere combinatie. suc6 :)

• strandbal
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
Ik denk dat ik het probleem heb :|

Na enkele weken goed te hebben gedraait kreeg ik wederom de cold-boot problemen. Ik was 't spuugzat, heb dat ding nog 's heel goed uit elkaar gehaald, cpu eraf, en toen viel mij op dat de 8 elco's rond de socket een beetje bol staan, en eentje lekt... :(

Chaintech zal dat wel niet dekken zoals MSI dat gedaan heeft. Ik denk dat ik gewoon pech heb...

Ik heb maar een nieuw budget shuttle bordje besteld, wil toch nog ff met deze pc doen...

Bedankt voor het meedenken iig, allemaal :)

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
strandbal schreef op 14 September 2003 @ 10:28:
Ik denk dat ik het probleem heb :|

Na enkele weken goed te hebben gedraait kreeg ik wederom de cold-boot problemen. Ik was 't spuugzat, heb dat ding nog 's heel goed uit elkaar gehaald, cpu eraf, en toen viel mij op dat de 8 elco's rond de socket een beetje bol staan, en eentje lekt... :(

Chaintech zal dat wel niet dekken zoals MSI dat gedaan heeft. Ik denk dat ik gewoon pech heb...

Ik heb maar een nieuw budget shuttle bordje besteld, wil toch nog ff met deze pc doen...

Bedankt voor het meedenken iig, allemaal :)
ak32tje ofzo? die dingen zijn helemaal niet gek. ik schroef ze tegenwoordig in alle pc's met een geploft athlon sdr bord eigenlijk. zit er nu thuis ook 1tje in en ik heb mijn zusje nog niet gehoord, en dat zegt heel wat. alleen de onboard sound is wel erg basic. de sound van de geplofte k7s6a was echt veel beter naar mijn mening. maarja, daar moet je ook niet teveel van verwachten in principe en gewoon een goed kaartje kopen.

[ Voor 13% gewijzigd door smvs op 15-09-2003 10:08 ]

Verwijderd

*bookmarkt*

altijd handig zo`n topic, (pc van mn pa heeft er ook last van) kan ik mooi foutjes zoeken :)

• strandbal
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
smvs: IDD een AK32nogwat. Blij te horen dat die dingen werken ;)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen
Kijk eens onder Voeding en Moederbord ;)

• strandbal
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
M'n nieuwe mobo heeft het iig gefixt. Het kon dus niet de voeding geweest zijn, BalusC. Toch bedankt :)

Ik heb trouwens Chaintech gemaild, ze willen me wel nieuwe elco's sturen. Nu eens kijken of ik 'm kan fixen :) Niet geprobeerd, is nooit getweaked toch? Nu even een soldeerbout zoeken...

Pagina: 1