Toon posts:

nieuw subwoofer

Pagina: 1
Acties:
  • 71 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb thuis een home cinema setje met ingebouwde versterker. Sinds enige tijd irriteer ik me aan de bijgeleverde sub en wil dus eigenlijk een nieuwe kopen. Echter ik weet niet waar ik op dien te letten. Ik heb al gekeken op de faq maar daar word ik ook niet veel wijzer uit

Info versterker:
front center rear: 5X 40W (6 ohm)
subwoofer 70W 3Ohm
freq. range 20Hz~25KHz
S/N Ratio 75 dB
Channel separation 50 dB
Input sensitivity (AUX)500mV

Ik heb bijvoorbeeld gelezen dat ik geen 2 ohm subwoofer er op kan aansluiten, omdat ik dan de versterker zou overbelasten, maar kan ik er bijv wel een 4 ohm of meer op aansluiten. Als dit lukt gaat dit dan ten koste van het geluid ja of nee.
Verder mocht je een subwoofer kunnen vinden van 100W kan dit of moet je niet over de 70W gaan.
Ik ben een behoorlijke leek met dit soort dingen dus graag beetje uitleg in eenvoudige taal.

Met vriendelijke groet,

Jeroen Schubert

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-07 21:23
Ik begrijp uit je post dat je geen actieve subwoofer hebt.. (Er zit geen versterker in de subwoofer zelf, dus ook geen 220V aansluiting op de subwoofer).

Het is geen probleem om een luidspreker aan te sluiten die een hogere weerstand heeft (4 Ohm, of 8 Ohm). Het vermogen wat afgegeven kan worden aan de luidspreker is dan wel lager.
Verder is het geen probleem als de luidspreker een hoger vermogen heeft dan dat de versterker kan leveren.

Maar ik verwacht wel dat het niet heel eenvoudig is om een goede vervangende subwoofer te vinden.. De meeste subs die je standaard kunt kopen zijn actief.
Het is wel mogelijk om een actieve subwoofer aan te sluiten op de speaker-uitgang van je versterker, maar dit is geen nette manier en verdiend zeker geen schoonheidsprijs :)
En verder is het natuurlijk de vraag of de subwoofer qua klank aansluit bij je huidige speakers. Speakers kopen is toch altijd een kwestie van zelf gaan luisteren.

Als je een beetje handig bent is het ook mogelijk om aan zelfbouw te denken.. Maar voordat je daar aan zou willen beginnen zou ik eerst het een en ander gaan onderzoeken :)

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

SVS heeft nog passieve subs , maar die zijn wel beetje overkill ;)

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• Br@m
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dit is je derde topic hierover, jij snapt het echt niet hè??? 8)7

Garmin NUVI 300 - ACER Aspire 5102WLMi

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:46
Wat is zijn probleem dan bram

BlaBlaBla

• Br@m
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Garmin NUVI 300 - ACER Aspire 5102WLMi

Verwijderd

Ik zou niet een 8ohm luidspreker erin zetten, omdat je dan vervorming kunt krijgen, en de versterker meer spanning moet leveren. En een hoger vermogen woofer is geen probleem, als je maar niet luider gaat spelen dan normaal want dan blaas je je nieuwe woofer op. Hoeveel watt het ook is.

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Tenzij de TS duidelijk aangeeft of de subwoofer actief/passief is gaat ook dit topic weer dicht ben ik bang.

Het is sowieso niet gewenst om een gesloten topic te negeren, maar ik denk dat als je nu duidelijke informatie geeft (geef gewoon het merk + typenummer van je set) dat wij je echt wel kunnen/willen helpen.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Je kan altijd een zwaardere speaker aansluiten dan de versterker kan leveren.

Ik zit hier ook met een 23W (RMS) versterker, en daar zitten ook 40W (RMS) speakers op aangesloten.

Speaker > versterker => geluid gaat vervormen omdat de versterker tegen zijn grenzen aan loopt
Versterker > speaker => *PLOP* als je het volume te hoog zet, speaker kan vermogen van versterker niet verwerken.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-08 21:18

Indoubt

Always be indoubt until sure

Verwijderd schreef op 31 August 2003 @ 14:55:
Ik zou niet een 8ohm luidspreker erin zetten, omdat je dan vervorming kunt krijgen, en de versterker meer spanning moet leveren. En een hoger vermogen woofer is geen probleem, als je maar niet luider gaat spelen dan normaal want dan blaas je je nieuwe woofer op. Hoeveel watt het ook is.
Wibopeter, ik snap niks van je verhaal en kan het ook niet goed in de context plaatsen. misschien bedoel je wat anders dan datgene wat je hebt neergeschreven. Ik ben namelijk een andere mening toegedaan

Ja je kunt een andere sub aansluiten. Uit je verhaal maak ik op dat je een passieve sub hebt en dat het versterker gedeelte daarvoor is geintegreerd in je "systeem doos" (HT versterker)

Je kunt opniew een passieve subwoofer nemen van betere kwaliteit en die aansluiten zoals je sub nu is aangesloten. Het beste zou 4 ohm zijn omdat je versterker daar blijkbaar op is berekend. 8ohm kan wel, je verterker heeft daar niet zo'n last van maar zal minder vermogen afgeven i.v.m. de higere weerstand.

2 ohm vinden de meeste versterkers echt niet leuk tenzij het een autoversterker is. Als ze het al aankunnen gaat het vaak ten koste van de geluidskwaliteit.

Ik vermoed echter dat een gedeelte van het probleem ook in de versterker zelf zit. De vermogens opgave van veel HT setjes is soms schandalig overdreven of op heel "bijzondere" wijze berekend

Je kunt ook met goed resultaat een actieve sub aansluiten mits deze sub zogenaamde low level ingangen heeft. Dat zijn speakerterminals op de versterker van je subwoofer. Waarschijnlijk geeft deze laatste methode het beste resultaat, afhankelijk van de kwaliteit van de aangesloten subwoofer. Actieve subs zijn natuurlijk duurder dan passieve. Vraag is of je dat wel wil natuurlijk. Je kunt natuurlijk ook zelf iets bouwen. Dan krijg je vaak uitmuntende resultaten voor acceptabele prijzen (nee, niet goedkoop,) Je moet wel kijken of de rest van je setje dan "up to the mark" is om dat geld uit te willen geven want ook bij zelfbouw moet je al richting 200€ gaan.

edit: en ja, ik heb dit geprobeerd. Een vriend van mij met een sony dav-550 setje heeft nu een van mijn zelfgebouwde subs te leen, tot volle tevredenheid. Hij heeft echter ook al de frontluidprekertjes vervangen door JBL luidsprekertjes en waarschijnlijk gaat ie uiteindelijk zijn sony ht setje naar de slaapkamer verbannen.

[ Voor 9% gewijzigd door Indoubt op 31-08-2003 15:23 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:34

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het kan je echt niets schelen he?
Als ik iets sluit en het is niet goed, kan je contact met me opnemen en niet zelf nog een keer een topic openen...

Bij deze een officiele waarschuwing het niet nog een keer te doen :(

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.