Ey PPL,
Ik heb het eindelijk voorelkaar
. Ik heb een werkende, maar dan ook super werkende heatpipe gefixed. Hij is nog proto, dat houd dus in dat het systeem zich in een reageerbuisje afspeeld. Ik ga het in de loop van de week even met een koperen buis doen, wat met het zelfde princiepe werkt. Alleen wordt dan het kurkje even een messing afluitdop.
Even de opzet van het prototype:
Nodig:
Knijper (mag hout en plastic zijn)
Pan (redelijk hoog)
Reageer buisje.
Hoe:
Men neme een pannetje water
Gooi je reageer buisje er in (er mogen geen luchtbelletjes in achter blijven!)
Breng het geheel aan de kook.
In het reageerbuisje onstaan stoombelletjes. Om die in het buisje te houden moet je de gesloten kant iets omhoog houden ( je gebruikt dus een knijper om je handen niet te branden als je met het buisje speelt
) zodat het gas daar bij elkaar blijft. Laat het zo een tijdje doorkoken want het neemt behoorlijk tijd. Als het buisje half vol gas is pak je de (bij voorkeur rubberen) kurk en die bevestig je onder in het kokende water op het buisje (gewoon met zo'n mooi tangetje) , je moet dus de onderkant van het buisje naar onder houden als je de kurk er op doet! Want anders ontsnapt het water (in gasvorm):). Makkelijke manier om dit te doen: Je pakt een tang, daarmee pak je het kurkje, duw je onder water, doe je op het buisje, het uiteinde van het buisje druk te tegen de zijnkant van de pan, zodat je iets hebt om de buis schrap te zetten als je het kurkje doorduwd.
Als dat allemaal gedaan is haal je het buisje uit het kokende water en duw je met een pannenlap nog even het kurkje goed aan.
LET OP: als je het buisje uit het water haalt, zorg er dan voor dat het water dat nog in het buisje zit tegen de kurk aan zit. (kleinere kans dat er dan lucht in komt).
Daarna moet je het buisje op de kop (dus met de kurk naar onder) laten afkoelen. De kruk trekt er dan nog verder in en alles sluit dan goed af.
Afgekoeld? Tadaaaaaa..... je eigen proto heatpipe
Wil je nu weten of het echt werkt? Check mun filmpje :):
Het water is op kamer temperatuur, ik doe er even vuur bij, KOKEN. Het kookte trouwens ook al toen ik het onder de warme kraan hielt
. Je moet er trouwens wel voor zorgen dat het condenseer gedeelte een stuk kouder blijft dan het verwarmde gedeelte. Maar nu eerst de film (pokke kwaliteit met een leuk muziekje
, want anders moest ik zo veel uppen). http://members.lycos.nl/airx707/tweakers/ en dan film.mpg
Ik heb wat in het filmpje afspeelt, ook even gedaan met een reageer buisje met gewone druk: Kreeg het nooit aan de kook met de vuuraansteker. Iig niet binnen 6 seconden, met onderdruk kookte het al in 2 seconden
)
Nu de plannen voor de echte heatpipe:
Nodig:
12 mm koperen pijp.
2x messing afluitdoppen
lijmpistool.
Soldeer
Brander
Hoe:
Eerst soldeer je aan één kant de afsluitdop erop. Dan pak je het andere dopje en doe je op de binnen-zijkant een beetje lijm (van dat smelt lijm)
Dan verhit je de boel net zoals bij de proto.
Nu komt het stuk van aflsuiten (kurk bij proto), je neemt nu dus geen kruk maar dat afsluitdopje. Omdat er een laagje lijm in zit dat zacht wordt bij 100 graden, moet je het dopje eerst even in het kokende water houden. Dan druk je het dopje onder water er goed op. Dan haal je het buisje uit het water. Zorg er voor dat het water tegen het net gelijmde dopje drukt!. Ondersteun het dopje eerst wel, anders kan het er af vallen. Laat het dan snel afkoelen onder de koude kraan zodat de lijm stolt. Als het goed is, is de pijp nu luchtdicht afgesloten. Nog even een "Kraagje" lijm er omheen en je kunt er zeker van zijn
.
Het laatste verhaaltje ga ik dus in de loop van de week uitproberen.
Ik hoop dat jullie nu ook snel heatpipes gaan bouwen
. Op die manier kunnen we ook even ervaringen uitdelen en verbeteringen maken.
Nog even pics:

Quote:
"Op het filmpje zie je de belletjes gas omhoog gaan en daar afkoelen.
Alleen 1 probleem, een reageerbuis is doorzichtig, hoe zie je hoeveel gas er in de koperen buis zit?"
Ehm, ja, dat kun je op 2 manieren doen: of gewoon gokken, dus gewoon buisje een beetje horizontaler houden, totdat er wat uit vliegt, kun je ongeveer wel beredeneren hoeveel er in zit. Wat je ook kunt doen is dit:

Je soldeerd dus eerst één kap er op. Dan boor je in het buisje op de hoogte tot waar het gas meot komen een gaatje. Dan soldeer je de andere kant dicht. Gooi je het buisje in het kokende water. (je kunt eerst het goed vullen met zo'n doktersspuitje ofzo. Dan houd je je buisje zo veel mogelijk vertikaal. Gewoon zo ver omhoog dat alles nog wel onder water zit (diepe pan dus!). Dan laat de alles koken (je meot trouwens wel een balletje/steentje in de buis doen, om bubbeltjes te krijgen
, bedankt voor de tip
). Zodra je dan uit je geboorde gaatje gas ziet komen weet je dat er genoeg in zit. Als dat het geval is dan kun je dat gaatje afsluiten door er van die lijm tegenaan te duwen. (Solderen zou handiger zijn, maarja, hoe doe je dat onder water
).
Misschien ook een ID, om er dan in dat gaatje een klein buisje met schroefdraad in te solderen zodat je er een dopje op kunt schroeven (even zoeken naar zoiets).
Ook een ID is, is om gewoon er een zelftap schroef in te draaien. Maar ik weet niet hoe lucht dicht dat is
.
Als iemand anders nog een ID heeft om dat gaatje goed af te sluiten, reply dan even
. Al denk je maar dat het onzin is, gewoon even zeggen. Misschien kom ik door jou (mogelijk vage
) redenatie wel op een goed ID.
Nog een goed ID ( vereist wel meerdere personen vanwege het zo veel moeten doen
).

Je houd dus het buisje een beetje boven water en je gooit er een gasbrander tegenaan. Dus zet de stoom nog meer uit en krijg je een nog groter vacuum
.
(Niet te lang verhitten aan één stuk, want dan gaat het soldeer los
. Maar dat valt wel mee. En al gaat het vloeien, who cares, want zelfs in vloeibare vorm sluit het tin het buisje wel goed af. (Wel goed solderen dus! Met soldeer pasta etc. Anders vloeit het niet mooi om de buis heen)
Moet ik ook meteen maar even proberen. Zit ik alleen nog wel met probleem van het gaatje dichten.
Misschien fietsventiel gebruiken? Heeft iemand hier nog wat over te zeggen?
Ik heb het eindelijk voorelkaar
Even de opzet van het prototype:
Nodig:
Knijper (mag hout en plastic zijn)
Pan (redelijk hoog)
Reageer buisje.
Hoe:
Men neme een pannetje water
Gooi je reageer buisje er in (er mogen geen luchtbelletjes in achter blijven!)
Breng het geheel aan de kook.
In het reageerbuisje onstaan stoombelletjes. Om die in het buisje te houden moet je de gesloten kant iets omhoog houden ( je gebruikt dus een knijper om je handen niet te branden als je met het buisje speelt
Als dat allemaal gedaan is haal je het buisje uit het kokende water en duw je met een pannenlap nog even het kurkje goed aan.
LET OP: als je het buisje uit het water haalt, zorg er dan voor dat het water dat nog in het buisje zit tegen de kurk aan zit. (kleinere kans dat er dan lucht in komt).
Daarna moet je het buisje op de kop (dus met de kurk naar onder) laten afkoelen. De kruk trekt er dan nog verder in en alles sluit dan goed af.
Afgekoeld? Tadaaaaaa..... je eigen proto heatpipe
Wil je nu weten of het echt werkt? Check mun filmpje :):
Het water is op kamer temperatuur, ik doe er even vuur bij, KOKEN. Het kookte trouwens ook al toen ik het onder de warme kraan hielt
Ik heb wat in het filmpje afspeelt, ook even gedaan met een reageer buisje met gewone druk: Kreeg het nooit aan de kook met de vuuraansteker. Iig niet binnen 6 seconden, met onderdruk kookte het al in 2 seconden
Nu de plannen voor de echte heatpipe:
Nodig:
12 mm koperen pijp.
2x messing afluitdoppen
lijmpistool.
Soldeer
Brander
Hoe:
Eerst soldeer je aan één kant de afsluitdop erop. Dan pak je het andere dopje en doe je op de binnen-zijkant een beetje lijm (van dat smelt lijm)
Dan verhit je de boel net zoals bij de proto.
Nu komt het stuk van aflsuiten (kurk bij proto), je neemt nu dus geen kruk maar dat afsluitdopje. Omdat er een laagje lijm in zit dat zacht wordt bij 100 graden, moet je het dopje eerst even in het kokende water houden. Dan druk je het dopje onder water er goed op. Dan haal je het buisje uit het water. Zorg er voor dat het water tegen het net gelijmde dopje drukt!. Ondersteun het dopje eerst wel, anders kan het er af vallen. Laat het dan snel afkoelen onder de koude kraan zodat de lijm stolt. Als het goed is, is de pijp nu luchtdicht afgesloten. Nog even een "Kraagje" lijm er omheen en je kunt er zeker van zijn
Het laatste verhaaltje ga ik dus in de loop van de week uitproberen.
Ik hoop dat jullie nu ook snel heatpipes gaan bouwen
Nog even pics:

Quote:
"Op het filmpje zie je de belletjes gas omhoog gaan en daar afkoelen.
Alleen 1 probleem, een reageerbuis is doorzichtig, hoe zie je hoeveel gas er in de koperen buis zit?"
Ehm, ja, dat kun je op 2 manieren doen: of gewoon gokken, dus gewoon buisje een beetje horizontaler houden, totdat er wat uit vliegt, kun je ongeveer wel beredeneren hoeveel er in zit. Wat je ook kunt doen is dit:

Je soldeerd dus eerst één kap er op. Dan boor je in het buisje op de hoogte tot waar het gas meot komen een gaatje. Dan soldeer je de andere kant dicht. Gooi je het buisje in het kokende water. (je kunt eerst het goed vullen met zo'n doktersspuitje ofzo. Dan houd je je buisje zo veel mogelijk vertikaal. Gewoon zo ver omhoog dat alles nog wel onder water zit (diepe pan dus!). Dan laat de alles koken (je meot trouwens wel een balletje/steentje in de buis doen, om bubbeltjes te krijgen
Misschien ook een ID, om er dan in dat gaatje een klein buisje met schroefdraad in te solderen zodat je er een dopje op kunt schroeven (even zoeken naar zoiets).
Ook een ID is, is om gewoon er een zelftap schroef in te draaien. Maar ik weet niet hoe lucht dicht dat is

Als iemand anders nog een ID heeft om dat gaatje goed af te sluiten, reply dan even
Nog een goed ID ( vereist wel meerdere personen vanwege het zo veel moeten doen

Je houd dus het buisje een beetje boven water en je gooit er een gasbrander tegenaan. Dus zet de stoom nog meer uit en krijg je een nog groter vacuum
(Niet te lang verhitten aan één stuk, want dan gaat het soldeer los
Moet ik ook meteen maar even proberen. Zit ik alleen nog wel met probleem van het gaatje dichten.

[ Voor 39% gewijzigd door AirX op 23-08-2004 14:00 ]