Zelfmade Werkende heatpipe (prototype)

Pagina: 1
Acties:
  • 530 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:07

AirX

Tweak Guru

Topicstarter
Ey PPL,
Ik heb het eindelijk voorelkaar :). Ik heb een werkende, maar dan ook super werkende heatpipe gefixed. Hij is nog proto, dat houd dus in dat het systeem zich in een reageerbuisje afspeeld. Ik ga het in de loop van de week even met een koperen buis doen, wat met het zelfde princiepe werkt. Alleen wordt dan het kurkje even een messing afluitdop.

Even de opzet van het prototype:

Nodig:
Knijper (mag hout en plastic zijn)
Pan (redelijk hoog)
Reageer buisje.

Hoe:
Men neme een pannetje water ;)
Gooi je reageer buisje er in (er mogen geen luchtbelletjes in achter blijven!)
Breng het geheel aan de kook.
In het reageerbuisje onstaan stoombelletjes. Om die in het buisje te houden moet je de gesloten kant iets omhoog houden ( je gebruikt dus een knijper om je handen niet te branden als je met het buisje speelt ;)) zodat het gas daar bij elkaar blijft. Laat het zo een tijdje doorkoken want het neemt behoorlijk tijd. Als het buisje half vol gas is pak je de (bij voorkeur rubberen) kurk en die bevestig je onder in het kokende water op het buisje (gewoon met zo'n mooi tangetje) , je moet dus de onderkant van het buisje naar onder houden als je de kurk er op doet! Want anders ontsnapt het water (in gasvorm):). Makkelijke manier om dit te doen: Je pakt een tang, daarmee pak je het kurkje, duw je onder water, doe je op het buisje, het uiteinde van het buisje druk te tegen de zijnkant van de pan, zodat je iets hebt om de buis schrap te zetten als je het kurkje doorduwd.

Als dat allemaal gedaan is haal je het buisje uit het kokende water en duw je met een pannenlap nog even het kurkje goed aan.
LET OP: als je het buisje uit het water haalt, zorg er dan voor dat het water dat nog in het buisje zit tegen de kurk aan zit. (kleinere kans dat er dan lucht in komt).
Daarna moet je het buisje op de kop (dus met de kurk naar onder) laten afkoelen. De kruk trekt er dan nog verder in en alles sluit dan goed af.

Afgekoeld? Tadaaaaaa..... je eigen proto heatpipe :)

Wil je nu weten of het echt werkt? Check mun filmpje :):
Het water is op kamer temperatuur, ik doe er even vuur bij, KOKEN. Het kookte trouwens ook al toen ik het onder de warme kraan hielt :P. Je moet er trouwens wel voor zorgen dat het condenseer gedeelte een stuk kouder blijft dan het verwarmde gedeelte. Maar nu eerst de film (pokke kwaliteit met een leuk muziekje :P, want anders moest ik zo veel uppen). http://members.lycos.nl/airx707/tweakers/ en dan film.mpg

Ik heb wat in het filmpje afspeelt, ook even gedaan met een reageer buisje met gewone druk: Kreeg het nooit aan de kook met de vuuraansteker. Iig niet binnen 6 seconden, met onderdruk kookte het al in 2 seconden :D)

Nu de plannen voor de echte heatpipe:

Nodig:
12 mm koperen pijp.
2x messing afluitdoppen
lijmpistool.
Soldeer
Brander

Hoe:
Eerst soldeer je aan één kant de afsluitdop erop. Dan pak je het andere dopje en doe je op de binnen-zijkant een beetje lijm (van dat smelt lijm)
Dan verhit je de boel net zoals bij de proto.
Nu komt het stuk van aflsuiten (kurk bij proto), je neemt nu dus geen kruk maar dat afsluitdopje. Omdat er een laagje lijm in zit dat zacht wordt bij 100 graden, moet je het dopje eerst even in het kokende water houden. Dan druk je het dopje onder water er goed op. Dan haal je het buisje uit het water. Zorg er voor dat het water tegen het net gelijmde dopje drukt!. Ondersteun het dopje eerst wel, anders kan het er af vallen. Laat het dan snel afkoelen onder de koude kraan zodat de lijm stolt. Als het goed is, is de pijp nu luchtdicht afgesloten. Nog even een "Kraagje" lijm er omheen en je kunt er zeker van zijn :D.

Het laatste verhaaltje ga ik dus in de loop van de week uitproberen.
Ik hoop dat jullie nu ook snel heatpipes gaan bouwen ;). Op die manier kunnen we ook even ervaringen uitdelen en verbeteringen maken.

Nog even pics:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/airx707/tweakers/buisje1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/airx707/tweakers/buisje2.jpg

Quote:
"Op het filmpje zie je de belletjes gas omhoog gaan en daar afkoelen.

Alleen 1 probleem, een reageerbuis is doorzichtig, hoe zie je hoeveel gas er in de koperen buis zit?"

Ehm, ja, dat kun je op 2 manieren doen: of gewoon gokken, dus gewoon buisje een beetje horizontaler houden, totdat er wat uit vliegt, kun je ongeveer wel beredeneren hoeveel er in zit. Wat je ook kunt doen is dit:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/airx707/tweakers/buisje3.gif

Je soldeerd dus eerst één kap er op. Dan boor je in het buisje op de hoogte tot waar het gas meot komen een gaatje. Dan soldeer je de andere kant dicht. Gooi je het buisje in het kokende water. (je kunt eerst het goed vullen met zo'n doktersspuitje ofzo. Dan houd je je buisje zo veel mogelijk vertikaal. Gewoon zo ver omhoog dat alles nog wel onder water zit (diepe pan dus!). Dan laat de alles koken (je meot trouwens wel een balletje/steentje in de buis doen, om bubbeltjes te krijgen ;), bedankt voor de tip :)). Zodra je dan uit je geboorde gaatje gas ziet komen weet je dat er genoeg in zit. Als dat het geval is dan kun je dat gaatje afsluiten door er van die lijm tegenaan te duwen. (Solderen zou handiger zijn, maarja, hoe doe je dat onder water :P).
Misschien ook een ID, om er dan in dat gaatje een klein buisje met schroefdraad in te solderen zodat je er een dopje op kunt schroeven (even zoeken naar zoiets).
Ook een ID is, is om gewoon er een zelftap schroef in te draaien. Maar ik weet niet hoe lucht dicht dat is :/.

Als iemand anders nog een ID heeft om dat gaatje goed af te sluiten, reply dan even :D. Al denk je maar dat het onzin is, gewoon even zeggen. Misschien kom ik door jou (mogelijk vage ;)) redenatie wel op een goed ID.

Nog een goed ID ( vereist wel meerdere personen vanwege het zo veel moeten doen :P).

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/airx707/tweakers/buisje4.gif

Je houd dus het buisje een beetje boven water en je gooit er een gasbrander tegenaan. Dus zet de stoom nog meer uit en krijg je een nog groter vacuum :D.
(Niet te lang verhitten aan één stuk, want dan gaat het soldeer los :P. Maar dat valt wel mee. En al gaat het vloeien, who cares, want zelfs in vloeibare vorm sluit het tin het buisje wel goed af. (Wel goed solderen dus! Met soldeer pasta etc. Anders vloeit het niet mooi om de buis heen)

Moet ik ook meteen maar even proberen. Zit ik alleen nog wel met probleem van het gaatje dichten. 8)7 Misschien fietsventiel gebruiken? Heeft iemand hier nog wat over te zeggen?

[ Voor 39% gewijzigd door AirX op 23-08-2004 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Mooi gedaan hoor en goed dat het werkt. Ik ben benieuwd naar de resultaten met de koperbuis

*bookmarked*

op het filmpje zie je niet zoveel trouwens :/

[ Voor 19% gewijzigd door Oxi op 31-08-2003 13:33 ]

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op het filmpje zie je de belletjes gas omhoog gaan en daar afkoelen.

Alleen 1 probleem, een reageerbuis is doorzichtig, hoe zie je hoeveel gas er in de koperen buis zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:50
he das leuk..
ga ik ook is proberen (een echte zondag middag actifiteit ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:46
is het niet zo dat als je gewoon een reageerbuis pakt met wat water erin.. dit dicht doet.. en er een vlammetje onder houdt dat het ook gaat koken :s

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-08 11:09

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Inderdaad, je vergeet alleeen dat er een hogere druk in het buisje heerst waardoor je meer warmte moet toevoegen om het aan de kook te brengen. Een heatpipe is bijna vacuüm en dus heb je weinig warmte nodig om het aan de kook te brengen. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:50
ah gruwelijk, als het er eenmaal inzit kookt t echt snel :D
grappig zeg

[ Voor 10% gewijzigd door DrNizeGuy op 31-08-2003 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indigo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-09 22:13

Indigo

NEE, ik ben niet blauw!

Om er voor te zorgen dat je sneller belletjes hebt kan je het best een klein ijzer balletje/steentje/moertje in de pan doen, daar ontstaan dan de bellen ;)

Maar het ziet er interessant uit!

De LabVIEW Guru

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

werkt ie ook als je er een gloeilamp onder houd?
dan bouw ik um in het groot na en zet um op m'n kamer als decoratie :9

(of zet um in m'n kast als casemod :+ )
(of bouw um tussen m'n WC in .. zodat het lijkt als of m'n WC kookt.. :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Indigo schreef op 31 August 2003 @ 14:05:
Om er voor te zorgen dat je sneller belletjes hebt kan je het best een klein ijzer balletje/steentje/moertje in de pan doen, daar ontstaan dan de bellen ;)

Maar het ziet er interessant uit!
kooksteenjes, even een TOA lief aankijken op school...
En ze vinden het vast nog euk om mee te prutsen ook , tenminste, bij ons wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

Topicstarter
Zo, ffe het verhaal wat aangepast.... kom maar op met de reply's :D

Trouwens, die kooksteentjes, waar zijn die vak gemaakt? Gewoon een heel poreuze stof ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 20:27
Heel 1337 AirX! Alleen onzin over dat uppen met je breeeeeedband verbinding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben je niet een gaasje vergeten waardoor het water dmv capillaire kracht terugvloeit? Dit zal volgens mij alleen werken zolang de warmtebron zich aan de onderkant van de heatpipe bevindt zodat het gecondenseerde water door de zwaartekracht weer naar beneden gaat. Niet erg practisch :)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2003 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

Topicstarter
Verwijderd schreef op 31 augustus 2003 @ 19:37:
Ben je niet een gaasje vergeten waardoor het water dmv capillaire kracht terugvloeit? Dit zal volgens mij alleen werken zolang de warmtebron zich aan de onderkant van de heatpipe bevindt zodat het gecondenseerde water door de zwaartekracht weer naar beneden gaat. Niet erg practisch :)
Cappilair gaan we later pas doen. Eerst maar eens zien of we de boel vertikaal goed kunnen laten functioneren. B). Als dat eenmaal goed werkt, dan kunnen we dan mooi verbeteringen aanbrengen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En toch zou ik een vloeistof gebruiken die al onder kamertemp kookt; wij kunnen met onze beperkte middelen niet echt superlang een goed vacuum houden in die buis. Er zal langzaamaan (bestanddelen van) lucht naar binnen migreren.

De allerbeste vloeistof voor ons doel zou ammoniak zijn (pure NH3, geen huishoudammonia dus). Warmteoverdracht van en naar het NH3 is vele malen hoger dan met welke andere stof dan ook. Alleen kan koper weer niet zo goed tegen dat spul...

Verder zijn butaan en R134a geschikte stoffen voor dit doel.

Overigens zou ik ook niet teveel vloeistof gebruiken; de beste resultaten krijg je als de metalen wanden 'net nat' zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 september 2003 @ 13:11:
En toch zou ik een vloeistof gebruiken die al onder kamertemp kookt; wij kunnen met onze beperkte middelen niet echt superlang een goed vacuum houden in die buis. Er zal langzaamaan (bestanddelen van) lucht naar binnen migreren.

De allerbeste vloeistof voor ons doel zou ammoniak zijn (pure NH3, geen huishoudammonia dus). Warmteoverdracht van en naar het NH3 is vele malen hoger dan met welke andere stof dan ook. Alleen kan koper weer niet zo goed tegen dat spul...

Verder zijn butaan en R134a geschikte stoffen voor dit doel.

Overigens zou ik ook niet teveel vloeistof gebruiken; de beste resultaten krijg je als de metalen wanden 'net nat' zijn.
Uhm, allemaal fijn :P. Maar waar krijg ik de stoffen weg? En hoe vul ik het buisje dan ooit? Dat moet dan: of ventiel op buis (alleen moet die dan eerst wel vaccuum gezogen worden) of een stof die vanuit de diepvries goed vloeibaar is.

Kun je daar nog wat meer over zeggen?

Ojah, butaan :P, is dat niet wat gevaarlijk als je gassoldeerd? ;)

[ Voor 4% gewijzigd door AirX op 01-09-2003 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AirX schreef op 01 september 2003 @ 17:09:
Uhm, allemaal fijn :P. Maar waar krijg ik de stoffen weg? En hoe vul ik het buisje dan ooit?
Ik vond R134a in een luchthoornbusje bij de Formido. Butaan -> aanstekergas.
Dat moet dan: of ventiel op buis (alleen moet die dan eerst wel vaccuum gezogen worden) of een stof die vanuit de diepvries goed vloeibaar is.
bij 1013 millibar is het kookpunt van butaan -0.5C meen ik.
Wat betreft dat vacumeren: da's wel de netste manier ja, maar je kunt ook 2 ventielen monteren en er een halve bus gas doorheen blazen om de lucht op de lompe manier te verwijderen.
Ojah, butaan :P, is dat niet wat gevaarlijk als je gassoldeerd? ;)
R134a is erger; de verbrandingsproducten zijn niet zo prettig.
Bovendien zou ik eerst solderen, en dan pas vullen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmm, een koperen buis vol met brandbaar gas met aan allebei de kanten een dop erop... lijkt op een pijpbom?

DaBit, jij hebt toch ooit al heatpipes zelf gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 September 2003 @ 17:38:
Hmmm, een koperen buis vol met brandbaar gas met aan allebei de kanten een dop erop... lijkt op een pijpbom?
Nee, want er is geen zuurstof aanwezig om ontbranding te ondersteunen. Zie het meer als een bijna lege gasfles met een apart formaat.
DaBit, jij hebt toch ooit al heatpipes zelf gemaakt?
Ja, keertje een testje. Dat was ook met water, btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 September 2003 @ 17:22:
[...]

Ik vond R134a in een luchthoornbusje bij de Formido. Butaan -> aanstekergas.

[...]

bij 1013 millibar is het kookpunt van butaan -0.5C meen ik.
Wat betreft dat vacumeren: da's wel de netste manier ja, maar je kunt ook 2 ventielen monteren en er een halve bus gas doorheen blazen om de lucht op de lompe manier te verwijderen.

[...]

R134a is erger; de verbrandingsproducten zijn niet zo prettig.
Bovendien zou ik eerst solderen, en dan pas vullen :)
Mja, is wel een ID. Die luchthoorn dingen, die zijn ook vaak met Helium gevuld geloof ik :S.

Marre. Wat jij dus voorstelt is dit:
Je neemt een buisje, met op beide kanten een (fiets) ventiel. Eerst draai je er ééntje open en pomp je door de andere butaan naar binnen, laat je even stromen zodat er vooral butaan in de pijp zit. Dan draai je gauw het Ventiel dicht en blijf je door gaan met vullen. Zo nu en dan ffe schudden met de pijp om te kijken of er al wat vloeibaar Butaan in zit.

Op die manier?

Trouwens, die heatpipe van jou, is die toen wat gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

Topicstarter
Zo, ik heb net @ school vernomen dat ze daar wel een vaccuum pomp hebben. Ens kijken of ik die mag gebruiken. Zou alles wel veel makkelijker maken. Ik houd jullie op de hoogte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AirX schreef op 01 September 2003 @ 17:51:
Mja, is wel een ID. Die luchthoorn dingen, die zijn ook vaak met Helium gevuld geloof ik :S.
Nou, die kans is wel heel klein. Meestal butaan of R134a.
Marre. Wat jij dus voorstelt is dit:
Je neemt een buisje, met op beide kanten een (fiets) ventiel. Eerst draai je er ééntje open en pomp je door de andere butaan naar binnen, laat je even stromen zodat er vooral butaan in de pijp zit. Dan draai je gauw het Ventiel dicht en blijf je door gaan met vullen. Zo nu en dan ffe schudden met de pijp om te kijken of er al wat vloeibaar Butaan in zit.

Op die manier?
Exact :)

Alleen niet 'vooral butaan', maar 'alleen butaan'. Lucht is dodelijk voor de performance.
Trouwens, die heatpipe van jou, is die toen wat gelukt?
Ja, die deed 't vrij goed. 4-8 graden tempverschil tussen onderkant en bovenkant.
Maar je hebt er in een half uurtje eentje in elkaar geklust, dus ik zou zeggen: probeer het zelf :)
AirX schreef op 02 September 2003 @ 21:48:
Zo, ik heb net @ school vernomen dat ze daar wel een vaccuum pomp hebben. Ens kijken of ik die mag gebruiken. Zou alles wel veel makkelijker maken. Ik houd jullie op de hoogte :)
Dan ga ik er wel vanuit dat het een 'echte' vacuumpomp is, en niet zo'n 'kraan-ding'.....

Overigens, als je langskomt op de prom-ombouw-dag van Peter van Dam, dan wil ik je wel helpen met ander spul in die heatpipe te krijgen

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2003 11:24 ]

Verwijderd

en wat ga je hier mee doen dan?

• McFizban
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 08:15

McFizban

Hackito ergo sum.

Over het gebruik van buisjes: gisteren was ik bij Hornbach (o.a. in Wateringen) en daar hadden ze koperen buisjes van 5 mm buiten diameter en 3 á 4 mm van binnen.
De lengte was 1 meter. Kosten < 5 Euro.

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ten eerste, fout muziekje :P ten tweede had ik het filmpje al 5 keer gekeken en kwam er toen achter dat zoomplayer op repeat stond 8)7 handig met camera op statief en mooi seamless even dat ding weer buiten beeld :)

[ Voor 24% gewijzigd door Fairy op 04-09-2003 13:47 ]

Verwijderd

Denkt aan der fluit ketel, daar komt mooi heet stoom uit en is minder gevaarlijk dan zo zo pan met kokent hete water. Of een snelkookpan>:).
Pagina: 1