Toon posts:

[XP] Kan file niet renamen

Pagina: 1
Acties:
  • 220 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een file cool.avi die ik wil renamen naar Cool 11.avi maar telkens ik dit probeer krijg ik de fout dat een programma gebruik maakt van dit bestand. Wat niet waar blijkt te zijn.

Dus ik start mijn computer opnieuw op, want dit verhelpt meestal het probleem maar dit lukt ook niet en dan zegt hij nog steeds dat het bestand in gebruik is. Dit heeft hij enkel bij dat specifiek .avi bestand en bij de andere bestanden is dit niet.

Kan iemand mij vertellen aan wat dit zou kunnen liggen of hoe ik dit probleem kan verhelpen?

Thanks,
Kevin

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Booten naar dos en het daar renamen:

ren cool.avi cool11.avi

:)

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• Max|Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-04 09:18

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

ik had gister hetzelfde :) zomaar werkte t weer...anders idd DOS of veilige modus ;)

ma ma ma ma ma macron one

Verwijderd

Topicstarter
Oke nu er nog bij vertellen dat dat een fictieve naam was en dat de file eigenlijk "Cool Operations 11" moet heten, ik weet niet dat filenames van langer dan 8 karakters mogelijk zijn in dos, indien het kan wil iemand mij dan vertellen hoe ik dit doe, ik heb WinXp.

• Zedonite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:52
Volgens mij is het deze bug:
"The obnoxious bug in XP that causes Explorer to read the entire contents of broken
AVI files before allowing any access to them is caused by bad behavior of shmedia.dll.
This problem manifests itself by causing Explorer to read the entire contents of an AVI
file, regarless of its size or location any time the mouse pointer is hovered over it, or
an attempt is made to access it in windows explorer. This causes 'permission denied' errors
when trying to simply move, copy or delete these files as they cannot be changed while Explorer
has an open handle on them. This also causes a DoS situation where large AVI's are stored on remote
shares and Explorer keeps reading the files from beginning to end each time they are accessed.
To correct this misbehavior in Windows XP, remove the following registry key.
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Classes\CLSID\{87D62D94-71B3-4b9a-9489-5FE6850DC73E}\InProcServer32
This will prevent Explorer from loading shmedia.dll in response to file property queries on these files.
This will not effect your ability to play files, get file attributes, or even view thumbnails."

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Aangezien ik hopelijk mag aannemen dat je de AVI bestand zelf niet geopend hebt, komt het denk ik gewoon door die (zeer irritante) preview feature van Explorer/Verkenner.

Met 'start > Run > CMD' krijg je een DOS-box die niet previewd en wel meer dan 8 tekens aan kan. Probeer dat eens.
Als dat werkt gelijk eens zoeken naar een mogelijkheid om dat automatisch previewen uit te zetten.

🌞🍃

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Windows Operated Systems - FAQ :)
Ik heb een .AVI bestand, waarom kan ik deze niet verwijderen?

1. Start regedit
2. Ga naar HKEY_CLASSES_ROOT\SystemFileAssociations\.avi\shellex\PropertyHandler
3. Verwijder de "Default" waarde die "{87D62D94-71B3-4b9a-9489-5FE6850DC73E}" zou moeten zijn.

Met dank aan SaMuRaIX-SwA

Een andere manier om een bestand te verwijderen dat niet weg wil is de volgende:

Druk op Ctrl - Alt - Delete

Zoek in het tabblad processen naar explorer.exe

Beëindig dit proces

Start vervolgens in het tabblad Toepassing een nieuw proces CMD

Vervolgens opent zich een DOS-venster, ga hier naar de juiste directory

Typ vervolgens in: del bestandsnaam.avi, waar bestandsnaam uiteraard staat voor de naam van het bestand

Daarna kun je het DOS-venster afsluiten met het commando EXIT

Start wederom een nieuwe taak, ditmaal EXPLORER

Als het geen bestand betreft maar een directory kun je gebruik maken van het commando RD [directorynaam].
Komt op hetzelfde neer denk ik :)

[ Voor 90% gewijzigd door Illegal_Alien op 31-08-2003 12:40 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Verwijderd

Topicstarter
zedonite: ik heb gecheked en gedubbelchecked maar dit key kan ik echt niet vinden hoor ik loop vast bij de map Classes vanuit daar kan ik CLSID niet vinden.

DataBeest: Als ik de file wil renamen met dit commando "ren cool11.avi Cool Operations 11.avi" dan krijg ik als antwoord, de syntaxis van de opdracht is onjuist.

Verwijderd

Topicstarter
Dat ding uit de FAQ heb ik ook al geprobeert voor ik dit topic starte (sorry, ik was vergeten dat te vermelden) maar da had helaas ook geen succes :(

Verwijderd

Zet de filename met spaties tussen aanhalings tekens. Zoals: "filename met spatie.avi"

Verwijderd

Topicstarter
Oke prima in dos geeft hij blijkbaar geen problemen met renamen het werkt :)

Allen bedankt

• motormuisje
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03-2024
Ok de oplossing:

Open regedit (start uitvoeren)
Ga naar de volgende key:
HKEY_CLASSES_ROOT\SystemFileAssociations\.avi\shellex\PropertyHandler

De standaard waarde daarvoor is:
{87D62D94-71B3-4b9a-9489-5FE6850DC73E}

Rechternmuis op de context waarde en druk op delete.
Je kan alles weer met je avi files doen zoals je gewent bent.

Succes :)
Pagina: 1