Toon posts:

[photoshop] foto scherper krijgen welke filter

Pagina: 1
Acties:
  • 46 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet een foto laten afdrukken bij een foto zaak, om de foto te versturen moet het 750 bij 500 pixels zijn.

De foto is nu: 374 bij 478 pixels; de resolutie is: 37,795 pixel/cm
Ik wil graag dat de foto de afmetingen van 10 bij 15 cm krijgt.

Hoe kan ik dan het best te werk gaan met photoshop.
Sorry maar ik ben een noob in dat gebied.

• Xion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-08 20:55
Ik heb wel eens gewerkt met een programma'tje genaamd S-Spline (http://www.shortcut.nl/re...=product.serie&id=sspline) dat kan afbeeldingen vergroten en sherp houden. Het werkt niet perfect, maar met een beetje geluk kan een mooi resultaat bereiken.

Nadeel het niet gratis, maar je kan wel een trial / shareware versie downloaden waar je iig mee kan zien wat het resultaat gaat worden. :)

Onder fotoshop zou ik niet weten hoe, volgens mij is "bicubic" de beste vergroot methode dat mogelijk is.

[ Voor 5% gewijzigd door Xion op 31-08-2003 11:03 ]

• da_rippah
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-11-2021
Sharpen?

Verwijderd

Topicstarter
Xion schreef op 31 augustus 2003 @ 11:03:
Ik heb wel eens gewerkt met een programma'tje genaamd S-Spline (http://www.shortcut.nl/re...=product.serie&id=sspline) dat kan afbeeldingen vergroten en sherp houden. Het werkt niet perfect, maar met een beetje geluk kan een mooi resultaat bereiken.

Nadeel het niet gratis, maar je kan wel een trial / shareware versie downloaden waar je iig mee kan zien wat het resultaat gaat worden. :)

Onder fotoshop zou ik niet weten hoe, volgens mij is "bicubic" de beste vergroot methode dat mogelijk is.
ik moet hem niet echt vergroten maar het moet meer pixels hebben

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-08 02:51

DinX

Motormuis

Gewoon de image size aanpassen :?
Gaat wel ten koste van de kwaliteit.

En meer pixels is in principe vergroten.
Maar als je meer pixels wil hebben moet hij gaan gokken wat die nieuwe pixels moeten worden (niet echt gokken, hij neemt het gemiddelde van de omliggende kleuren)

Of zoals da_rippah zegt. Vergroot de canvas in photoshop. Zo krijg je een witte boord die je er nadien kan afknippen. Je foto is wel kleiner dan.

[ Voor 82% gewijzigd door DinX op 31-08-2003 11:11 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• da_rippah
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-11-2021
Maak er dan een lijstje ofzo omheen, een wit randje wat dan ook.... dan knip je dat er later weer af :)

Verwijderd

Pixels erbij is altijd kwaliteitsverlies want er worden pixels "bij verzonnen".

Je kunt de foto wel gewoon groter maken maar het wordt er niet beter op.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2003 11:11 ]

• Xion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-08 20:55
Verwijderd schreef op 31 augustus 2003 @ 11:08:
[...]

ik moet hem niet echt vergroten maar het moet meer pixels hebben
Aha, maar als je em vergroot, dan kan je de resolutie omhoog gooien en kan je de foto "scherper" afdrukken op het zelfde formaat. Verwacht geen tot weinig kwaliteits verbetering. Van klein naar groot is altijd een probleem. :(

[ Voor 22% gewijzigd door Xion op 31-08-2003 11:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
DinX schreef op 31 August 2003 @ 11:09:
Gewoon de image size aanpassen :?
Gaat wel ten koste van de kwaliteit.

En meer pixels is in principe vergroten.
Maar als je meer pixels wil hebben moet hij gaan gokken wat die nieuwe pixels moeten worden (niet echt gokken, hij neemt het gemiddelde van de omliggende kleuren)

Of zoals da_rippah zegt. Vergroot de canvas in photoshop. Zo krijg je een witte boord die je er nadien kan afknippen. Je foto is wel kleiner dan.
ik heb de resolutie verandert zodat ik de pixels kon vergroten maar het ziet er niet geweldig uit.

canvas wat is dat?

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-08 02:51

DinX

Motormuis

Canvas is als het ware waar je foto op ligt in photoshop.
Je vindt het in 1 van de menu's (m'n photoshop doet ff vaag, kan nu niet checken).

Daar vind je iets van Canvas size.
Daar kan je dan aan alle kanten x pixels bijdoen.
Vergelijk het als een tekening op een blad papier, en dat je aan alle kanten een stuk papier bijplakt zodat je meer ruimte hebt rond je tekening.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Verwijderd

Topicstarter
DinX schreef op 31 augustus 2003 @ 11:53:
Canvas is als het ware waar je foto op ligt in photoshop.
Je vindt het in 1 van de menu's (m'n photoshop doet ff vaag, kan nu niet checken).

Daar vind je iets van Canvas size.
Daar kan je dan aan alle kanten x pixels bijdoen.
Vergelijk het als een tekening op een blad papier, en dat je aan alle kanten een stuk papier bijplakt zodat je meer ruimte hebt rond je tekening.
ik heb de canvas size vergroot wat moet ik dan verder doen?
Om de afbelding scherper te krijgen?

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 22:24
wat denk je van image size :)

edit:
sorry te snel gelezen |:(

[ Voor 39% gewijzigd door Schuey op 31-08-2003 13:27 ]

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
Filter -> Sharpen -> Sharpen.

Stel je eens een stuk klei voor, in een bolletje gerold, en dan iets plat gedrukt. Nu heb je een ronde vorm die redelijk dik is. Die grootte kan je vergelijken met de grootte van je foto. De dikte met de scherpte. Als je 'm verder indrukt wordt ie misschien wel 2x zo groot, maar ook 2x zo onscherp. :)

• lawtshjj
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-08 16:02
het verschilt toch per resolutie van je image..... je kan 70 pixels per inch hebben..... maar je kan et bijoorbeeld ook naar 500 gooien.....

op je scherm blijft het dezelfde grote, alleen als je het uitprint is het groter of kleiner.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je kan toch gewoon de foto, as-is geven... En dan zeggen, dat je hem in het formaat wil hebben die je hebben wil? Dan hoef je zelf niet moeilijk te doen... En volgens mij, kunnen zij het dan beter vergroten dan jij achter je PC..

• Rapzar
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-03 09:37
beetje late reactie misschien maar uh.. 478/374 = 1.278 en 750/500 =1.5. Die verhouding is voor de foto-ontwikkelaar nogal essentieel denk ik. daar zou ik eerst iets aan doen....maar daar was je vast al achtergekomen?

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

wat al eerder gemeldt is.. S-Spline van shortcut..
perfect akketje om foto's te vergroten..
zowel de dpi (dots per inch) als het formaat..

het gebruikt de (je gelooft het nooit) S-Spline techniek om de foto te vergroten zodat alles goed scherp blijft. Echt voor het vergroten van foto's kan je niet zonder.. het heeft ook een photoshop plugin

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:58
Unsharp Mark @ Filter > Sharpen

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:56

crisp

Devver

Pixelated

oude koe & basic