Welk bekend geheugenmerk is beste icm A7N8X?

Pagina: 1
Acties:

• Aseslno
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-07-2022

Aseslno

Scuse Me, While I Kiss The Sky

Topicstarter
Er staat hier in het Faq:
De bekende A-merken zijn Corsair, Crucial, Dane-Elec, Kingston, Infineon, Samsung en TwinMos. Ze maken allemaal gebruik van kwaliteitschipjes (Micron, Samsung en Winbond) en ze zijn daardoor relatief ver te overclocken. De overige merken draaien perfect @ default, maar garanties bij die-hard overclocken zijn er natuurlijk niet altijd.
Nu heb ik hier een winkel waar de volgende merken worden verkocht:
DDR PC333 512MB Samsung Original voor 114,-
Dane-Elec 512 MB PC2700 DDR voor 100,-
DDR TwinMos 512MB PC333/PC2700 voor 89,-

Het is dan de bedoeling dat ze op een ASUS A7N8X Deluxe U133 nForce2 (rev. 2.0) mobo gaan. Ik weet nog niet of ik er 1 of 2 ga kopen, 2 zou wel lekker zijn ivm de dual DDR.

Maar nu is mijn vraag: is er nog verschil tussen deze merken.

Nou meen ik op de frontpage laatst gelezen te hebben dat samsung veruit de grootste geheugen producent is, en zou het niet zo kunnen zijn dat ze allemaal eigenlijk uit de samsung fabriek komen? En dat de prijzen alleen van de naam af hangen, of misschien alleen van de garantie? of is er wel degelijk verschil?

Ik weet eerlijk gezegd niet of ik van plan ben mijn geheugen enzo ze te gaan OC'en. Want eerlijk gezegd heb ik daar nou niet veel ervaring/verstand van.

En zo is het!

Verwijderd

Ieder heeft zijn eigen voorkeur en ik voorzie hier weer een eindeloze welles nietes discussie.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

In ieder geval bespaar je ons het zoeken:
De bekende A-merken zijn Corsair, Crucial, Dane-Elec, Kingston, Infineon, Samsung en TwinMos. Ze maken allemaal gebruik van kwaliteitschipjes (Micron, Samsung en Winbond) en ze zijn daardoor relatief ver te overclocken. De overige merken draaien perfect @ default, maar garanties bij die-hard overclocken zijn er natuurlijk niet altijd.
Dus het gaat puur om persoonlijke voorkeur, prijs of specs... ze zijn allemaal net zo goed :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Ik heb zowel bedrijfmatig (computerwinkel) als prive goede ervaringen met DANE-ELEC .. altijd goed, weinig tot nix gaat stuk en mocht er een DOA zijn .. garantie is goed bij DANE

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Als je niet gaat overclocken is elk merkgeheugen uitstekend :)

Als je wel wilt overclocken kun je hier het beste voor ervaringen kijken: [rml][ OC] Het grote DDR geheugen topic (deel 2)[/rml]

Iig kan je niet zomaar zeggen dat een bepaald merk het beste is, daarvoor lopen de ervaringen teveel uiteen plus dat de term 'beste' zonder nadere explicatie tamelijk hol is.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Aseslno

Aseslno

Topicstarter
Het enige dat ik zeker weet is dat ik geen kingston moet nemen, want die schijnt een bug te hebben met deze mobo, en verder moet ik gewoon even bedenken wat ik dus precies met dit geheugen wil. Ik zal het grote DDR geheugen topic wel even uitspitten, want misschien is de "beste" ook wel de goedkoopste! :D

En zo is het!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je zou ook voor de grap even op Asus kunnen kijken naar hun memory certification table:

http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=A7N8X%20Deluxe

DDR 400 Table
DIMM
Vendor
DIMM Part No.
CL
Size
Side
DIE
Vendor
DIE Part No.
Samsung
M368L6423
DTM-CC4
3
512MB
Double
Samsung
K4H560838D-
TCC4
Samsung
M368L3223
DTM-CC4
3
256MB
Single
Samsung
K4H560838D-
TCC4
Adata
BDMA83A
2.5
256MB
Single
Winbond
W942508BH-5
TwinMOS
MDouble
TTUF08108L294
K4FW0/T
2.5
256MB
Single
TwinMOS
TMD7608F
8E50B
Winbond
W9451GBDB-5
2.5
512MB
Double
Winbond
W942508BH-5
TwinMOS
2.5
512MB
Double
Winbond
W942508BH-5
TwinMOS
2.5
256MB
Single
Winbond
W942508BH-5
Kingston
KVR400X64
C25/256
2.5
256MB
Single
Winbond
W942508BH-5
Corsair
CMX512-3200C
2XMS3202 v1.1
2.5
512M
Double

[ Voor 6% gewijzigd door BalusC op 31-08-2003 01:12 . Reden: HTML fix ]

Oslik blyat! Oslik!

• Superdeboer
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

Superdeboer

Sa-weee-tah

Een tip om niet te nemen is Elixir. Die reepjes houden het in ieder geval bij mij niet veel langer dan een jaar uit. Onverklaarbaar maar waar, in verschillende pc's binnen kort tijd twee keer Elixir geheugen dood. Nu overgestapt op Kingston.

Overigens, ik kende Elixir niet eens tot het in mijn bakken kapot ging. :D

Dus waarschijnlijk word je niet eens in de verleiding gebracht om 't te purchasen. ;)

When I write my code, only God and I know what it means. One week later, only God knows.
Hell yes it's a Cuban Cigar, but I'm not supporting their economy, I'm burning their fields.

• Aseslno

Aseslno

Topicstarter
haha, in mijn hele "search" naar memorie ben ik Elixir nog nergens tegen gekomen, dus dat zal wel niet nee! :)

en dion_b
ik vind het heel aardig dat je de tijd neemt om zo'n tabel op te zoeken maarre, ik snap er geen reet van! :'(
Ten eerste staat er DDR 400, betekent dat die geheugenmerken in de mobo werken met DDR 400?
En wat betekent uit "Memory QVL TABLE" die QVL?

En zo is het!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

DIMM Vendor = merk
DIMM Part No. = typenummer
CL = CAS latency, zie ook de RAM FAQ die je via de FAQ van dit subforum kan vinden.
Size = module grootte
Side = Singlesided of Doublesided (1 side neemt 1 bank in, zie wederom RAM FAQ)
DIE Vendor = fabrikant van chips
DIE Part No. = typenummer van chips

QVL = Qualified Vendor List (of iig iets in deze strekking B) )

• Aseslno

Aseslno

Topicstarter
nou wat zijn de modjes behulpzaam zeg!
Morgen zal ik het faq en [OC] Het grote DDR geheugen topic (deel 2) nog eens goed doorlezen. Maar ik denk dat het de goedkoopste wordt!
Aangezien die niet perse onder doen aan de rest, en al zouden ze dat wel doen, ik was niet van plan ze dik te oc'en, hooguit een beetje ;)

En zo is het!

Verwijderd

ik heb op een epox 8rda3+ 2x256 kingston pc3500 KHX3500K2/512 @cas2 2-2-11 geheugen en dat werkt perfect ook met overklokken draai nu 11x222 mhz dual channel sync met mobo _/-\o_ dus de laatste rev van kingston werkt goed op een nforce2 ultra 400 van epox :)

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

maar met kingston hyperX geheugen is er een kans dat het kut loopt met je a7n8x (bekend probleem, was geloof ik half opgelost door bios update)

• Corona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-08 12:08
Aseslno schreef op 31 August 2003 @ 00:27:
Het enige dat ik zeker weet is dat ik geen kingston moet nemen, want die schijnt een bug te hebben met deze mobo, en verder moet ik gewoon even bedenken wat ik dus precies met dit geheugen wil. Ik zal het grote DDR geheugen topic wel even uitspitten, want misschien is de "beste" ook wel de goedkoopste! :D
Dat is dus volgens mij een fabeltje.Ik heb hier dus 3x 512 mb ddr 333 in mijn a7n8x del rev 2 en ik heb nergens last van.Ik heb wel met mijn vorige mobo problemen gehad met 3 x ram.Ik ben dus flink gaan zoeken,heb het geheugen eerst getest bij een maat van mij,die ook dit bordje heeft en ook bij hem geen problemen met mijn geheugen.Dus kingston werkt wel degelijk op dit bordje.

• Aseslno

Aseslno

Topicstarter
pokeran schreef op 31 August 2003 @ 15:04:
maar met kingston hyperX geheugen is er een kans dat het kut loopt met je a7n8x (bekend probleem, was geloof ik half opgelost door bios update)
Het ging dus om die kingston hyperX en niet zomaar kingston? Of zijn alle kingstons automatisch hyperx? Ik ga het iig niet uitzoeken want ik neem denk ik de goedkoopste, plus dat ik niemand heb om het op te testen! (geen vrienden snap je wel :'( ) Dus dat risico nemen is voor mij hardstikke zinloos.

En zo is het!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Corona schreef op 31 August 2003 @ 16:24:
[...]

Dat is dus volgens mij een fabeltje.Ik heb hier dus 3x 512 mb ddr 333 in mijn a7n8x del rev 2 en ik heb nergens last van.Ik heb wel met mijn vorige mobo problemen gehad met 3 x ram.Ik ben dus flink gaan zoeken,heb het geheugen eerst getest bij een maat van mij,die ook dit bordje heeft en ook bij hem geen problemen met mijn geheugen.Dus kingston werkt wel degelijk op dit bordje.
Het probleem bij Kingston is dat je gewoon niet weet welke chips erop zitten. Dikke kans dat de ene die er wel last van heeft chips van fabrikant X erop hebben zitten en degene bij wie het goed gaat fabrikant Y...

Oslik blyat! Oslik!

• Aseslno

Aseslno

Topicstarter
dat vind ik dus erg slecht, het is een bekend en duurder merk en dan kan je nog niet zeker zijn van je zaak. Je zal vast altijd bij ze terecht kunnen als het fout gaat, maar ja dan is het eigenlijk al telaat natuurlijk...

En zo is het!

• Corona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-08 12:08
dion_b schreef op 31 August 2003 @ 19:23:
[...]

Het probleem bij Kingston is dat je gewoon niet weet welke chips erop zitten. Dikke kans dat de ene die er wel last van heeft chips van fabrikant X erop hebben zitten en degene bij wie het goed gaat fabrikant Y...
Op mijn reepjes zit het volgende mem:
1 reep heeft winbond chips,1 heeft hynix,en de laatste heeft chips van kingston zelf.Dit zijn alle 3 pc 2700 reepjes.Ikheb er geen problemen mee,en voor zover ik heb kunnen achterhalen kan je ze gewoon plaatsen.Wat misschien niet kan is het allerlaatste hyperx mem van kingston.
Wat ik mij afvraag is wat voor processor er bij de ts inzit.Ik heb dus een xp 2400+en die heeft een fsb van 266.Het mobo zet dan automatisch het geheugen synchroon (in stand auto offcourse),dus als de ts een 266 fsb cpu heeft dan is pc 2100 al genoeg.Of hij moet geld over hebben en een 3200+ kopen,dan zal hij een 400 mhz reep (of repen) moeten hebben.Dit hele verhaal staat natuurlijk in de faq.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aseslno schreef op 31 August 2003 @ 19:39:
dat vind ik dus erg slecht, het is een bekend en duurder merk en dan kan je nog niet zeker zijn van je zaak. Je zal vast altijd bij ze terecht kunnen als het fout gaat, maar ja dan is het eigenlijk al telaat natuurlijk...
Tja, hangt ervan af- Kingston is allerminst slechte geheugen en voldoet prima aan de Jedec specificaties, maar omdat compatibiliteit verder gaat dan alleen die specificaties (helaas, want Jedec standaarden zijn juist om dat te voorkomen) wil je eigenlijk weten welke chips gebruikt worden.

Bij geheugen van de chipbakker zelf (zogeheten Brand on Brand (BoB)) is dat meestal duidelijk. Dit zijn reepjes van bedrijven als Samsung, Infineon, Twinmos, Elpida, Hynix enz.

Bij geheugenreepjes van derden (Brand on Third (BoT)) is dat niet zo- de reepproducent koopt chips in bij de chipbakkers hierboven en maken zelf hun reepjes. Het zou mooi zijn als er een 1-op-1 verband bestond tussen modelnr van reepje en gebruikte chips, maar dat is helaas niet zo. Wat is dan het verschil tussen A-merk BoT en C-merk shit? Kwaliteitscontrole en garantie. Merken als Kingston, Dane-Elec, Corsair enzo hebben kwaliteitscontrole die even goed is als BoB zo niet beter (bij de topmodellen), en als iets misgaat heb je ook zeer goede garantievoorwaarden. Daarentegen weet je bij de 'no-name' merken (vaak ten onrechte 'OEM' genoemd) als VT en Elixir en dergelijke zut enerzijds niet wat je koopt (VT relablet z'n chips zelfs waardoor je het helemaal niet kunt achterhalen) en anderzijds is enige garantie voorbij die van de leverancier ook te vergeten.

Tja, en dat de vraag - wat is beter, BoB of goede BoT. Antwoord daarop is: voor wat? Voor een mobo die bekend staat als makkelijk, niet kieskeurig, ben je allicht met BoT net zo goed af als BoB, maar als er forse bekende compatibility issues zijn, dan moet je echt BoB nemen en liefst navraag doen naar exact welke chips je moet hebben. Zo'n A7N8X hangt er een beetje tussenin, ik zou zelf neigen naar de TwinMOS omdat die zowel goedkoop zijn als compatibel getest, maar als je exact die Kingston modelnummers kunt vinden is dat ook goed...
Corona schreef op 31 augustus 2003 @ 19:43:
[...]

Op mijn reepjes zit het volgende mem:
1 reep heeft winbond chips,1 heeft hynix,en de laatste heeft chips van kingston zelf.
Dat laatste is dus niet het geval, er zijn wereldwijd maar een stuk of 7 geheugenchipbakkers (het waren er mee, maar er wordt nogal wat gefuseerd de laatste tijd), en Kingston is er niet een van (dat zou ook totaal niet passen in het bedrijfsmodel van Kingston- goede chips opkopen en met meerwaarde (testen en/of garantie) op repen doorverkopen). Als er echt 'Kingston' op de chips staat is dit relabeling, een bijzonder kwalijke zaak...
[...]

Dit hele verhaal staat natuurlijk in de faq.
En voorzover het daar niet in staat, zijn alle hier genoemde gegevens ook met een simpele search te achterhalen :z

[ Voor 17% gewijzigd door dion_b op 31-08-2003 20:56 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Aseslno

Aseslno

Topicstarter
dank u voor de uitleg! De wereld is weer wat duidelijker geworden! d=D

[ Voor 46% gewijzigd door Aseslno op 31-08-2003 20:57 ]

En zo is het!

Pagina: 1