[Abit BP6] schijf maakt tikken op de RAID controller

Pagina: 1
Acties:

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-03 07:33
Wannneer ik mijn harddisk (40 gig IBM) aansluit op de RAID controller (ATA66) van mijn Abit BP6 dan hoor ik bij het afsluiten 3 tikjes. Zit ongeveer 1 sec. tussen iedere tik. Hij sluit verder gewoon goed af.
Sluit ik mijn harddisk echter aan op de normale ide controller van mijn BP6 (ATA33) dan hoor ik die tikken niet.

Nu neem ik niet aan dat dit aan mijn harddisk ligt aangezien hij net terug is van RMA en niet tikt als hij op de ATA33 poort hangt.
Maar ik wou gewoon even jullie mening over hoe dit kan en of het misschien schadelijke gevolgen heeft (lijkt me niet btw).

Deze tikken zijn alleen hoorbaar bij het afsluiten. Onder gebruik geen problemen.

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:08
stroomtoevoer die te weinig is misschien, maar dat lijkt mij sterk tenzij er ook stroom over de ata kabel komt. Of heel simpel, heb je nog een andere schijf die je op die raid controler kan proberen, misschien licht het daar wel aan. (bij maxtor zeggen ze als je af en toe een tik hoord dat dat komt omdat de kop zich opnieuw callibreert).

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb datzelfde moederbord in mn server zitten. Het is trouwens geen raid maar een normale ata-66 controller die alleen jbod kan ;)

Er zijn bij ons nu al 2 IBM schijven de pijp uit gegaan. Beide maakten ze rare tikken en andere nare geluiden. Het vage was echter dat als we ze op een echte raid controller (promise fastrak 100) zetten dan deden ze het soms nog wel eens. Dit duurde echter ook niet al te lang waarna we die schijven dus terug gestuurd hebben.

Het is heel simpel. Maakt een HD geluid als hij idle is, dan kan je hem net zo goed terug sturen want dan is ie niet in orde. Een HD mag je alleen horen als hij ook daadwerkelijk wat te doen heeft(lezen/schrijven).

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Praat je over een losse ATA66 RAID controller, de onboard HPT366 ATA66 controller of de onboard HPT366 ATA66 controller met een hacked RAID BIOS .. :? Standaard zit er een doodgewone HPT366 ATA66 controller op (en nee, da's géén RAID controller ;) ).

De manier van het afsluiten van schijven kan inderdaad per controller (en ook per BIOS/drivers!) verschillen. Als deze tikken ergerlijk zijn, dan kun je eens verschillende versies BIOS'jes en drivers uitproberen, óók oudere versies :)

Trouwens, welke IBM schijf heb je exact? Check voor de zekerheid ook eens de firmware ervan: [rml][ IBM 75 / 60 / 120 GXP] Firmware update! [ Info][/rml] ;)

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Dat bord heeft een Highpoitn 366/370 controller toch? Heb ik ook wel eens last van gehad met Highpoint controllers, ligt aan combinaties van relatief nieuwe schijven, en bepaalde BIOS en driver versies.

Oftewel: probeer eens oudere of nieuwere drivers en BIOS versies.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Zym0tiC
kevinp schreef op 31 augustus 2003 @ 00:10:
stroomtoevoer die te weinig is misschien, maar dat lijkt mij sterk tenzij er ook stroom over de ata kabel komt. Of heel simpel, heb je nog een andere schijf die je op die raid controler kan proberen, misschien licht het daar wel aan. (bij maxtor zeggen ze als je af en toe een tik hoord dat dat komt omdat de kop zich opnieuw callibreert).
Lijkt me niet aan de stroomtoevoer te liggen aangezien er anders ook problemen zouden optreden op de ATA33 controller. En ik zou eerder bij het opstarten stroomtoevoer problemen verwachten dan bij het afsluiten.
Blorgg schreef op 31 augustus 2003 @ 00:13:
Het is heel simpel. Maakt een HD geluid als hij idle is, dan kan je hem net zo goed terug sturen want dan is ie niet in orde. Een HD mag je alleen horen als hij ook daadwerkelijk wat te doen heeft(lezen/schrijven).
Hij maakt die geluiden alleen maar bij het afsluiten. Onder het draaien no problems
BalusC schreef op 31 augustus 2003 @ 00:13:
Praat je over een losse ATA66 RAID controller, de onboard HPT366 ATA66 controller of de onboard HPT366 ATA66 controller met een hacked RAID BIOS .. :? Standaard zit er een doodgewone HPT366 ATA66 controller op (en nee, da's géén RAID controller ;) ).

De manier van het afsluiten van schijven kan inderdaad per controller (en ook per BIOS/drivers!) verschillen. Als deze tikken ergerlijk zijn, dan kun je eens verschillende versies BIOS'jes en drivers uitproberen, óók oudere versies :)

Trouwens, welke IBM schijf heb je exact? Check voor de zekerheid ook eens de firmware ervan: [rml][ IBM 75 / 60 / 120 GXP] Firmware update! [ Info][/rml] ;)
He toevallig de owner van http://balusc.xs4all.nl ??
Iig heb ik van deze pagina: http://balusc.xs4all.nl/Ned/Fil-Moe-BP6.html de bovenste bios geinstalleerd, aangezien dit een originele was.
limoentje schreef op 31 augustus 2003 @ 00:17:
Dat bord heeft een Highpoitn 366/370 controller toch? Heb ik ook wel eens last van gehad met Highpoint controllers, ligt aan combinaties van relatief nieuwe schijven, en bepaalde BIOS en driver versies.

Oftewel: probeer eens oudere of nieuwere drivers en BIOS versies.
Jip dit bord heeft een Highpoint 366 controller (ATA66).
Nu heb ik wel nog een 372 (ATA 100 met RAID) thuis liggen (of was het toch een ander nummer :?) maar die zou eigenlijk voor in mijn server zijn

• Zym0tiC
ik heb ondertussen geprobeerd om het bios te flashen van het moederbord. Naar de Ru versie. laatste originele versie van de Abit site. Maar dit helpt ook niets.

Volgens mij moet ik maar aanemen dat het tik geluid goed zit.

Ik zal morgen anders eens een mp3 tje ervan maken. Kunnen jullie luisteren

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07-2025
ik heb een BP6 al sinds dag een. Mijn ervaringen met die HPT controller zijn dismal. Bord heeft uiteindelijk 2x een IBM de grond ingeholpen. Sindsdien draai ik alleen nog op IDE channel (2) (channel 1 deed ook al gek). nu totaal geen probs meer. Ieder bord is anders he, zeker een abit bord.
Pagina: 1