Goede polarizer filters

Pagina: 1
Acties:
  • 2.391 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:06

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Topicstarter
Speciaal voor WWILLEM, dit topic gaat over polarizer filters voor FOTOTOESTELLEN

Ik ben momenteel aan het rondkijken voor een goede (circular) polarizer. B+W filtertjes hebben een goede naam, dus die zijn interessant. Verder heeft Hoya een bijzonder groot aanbod (als ik zo bij Konijnenberg kijk zie ik een hoop series waar het verschil me niet 123 duidelijk wordt). Daarnaast heb je natuurlijk nog wat goedkopere leveranciers a la Hama.

Wat zijn nu goede filters? Dus een goede werking, maar bijvoorbeeld ook een stevige constructie. Circular polarizers zijn niet de goedkoopste filters, dus dan wil ik natuurlijk wel iets fatsoenlijks binnenhalen. Prijs is niet superbelangrijk, ik wil voor kwaliteit betalen, maar het moet niet de spuigaten uitlopen. Maar kwaliteit voorop, laat dat duidelijk zijn. Graag hoor ik wat ervaringen van mensen met verschillende merken (en types die deze merken leveren) en de setup waar je het in gebruikt. Zelf zoek ik er momenteel een voor m'n Nikon 50mm 1.8D, die ik op een F65 heb zitten (analoge SLR dus).

Zijn er trouwens nog verschillen in 'heftigheid' van het effect tussen de verschillende types?

[ Voor 6% gewijzigd door Hillie op 31-08-2003 11:40 ]

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik gebruik zelf ook wel Hama, maar dan voor UV filters en die werken bij mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-05 08:31

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Ik gebruik ook Hama. Een aardige verhouding tussen prijs en kwaliteit. B+W vind ik te duur.

Overigens gebruik ik een circular polarisatiefilter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salutem
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-01 15:56
Ik heb zelf B&W ietsjes duurder maar geven precies dat wat je van een goeie pola verwacht .

"Social progress can be measured by the social position of the female sex - Karl Marx"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
offtopic:
Ik heb er 5 min over gedaan voor ik door had dat jij het over filters had voor je fototoestel (of camera :?). Misschien even er bij zetten? 't Zal wel aan mij liggen, verder kan ik je ook niet helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63005

Maak gebruik van B+W ciculaire filters en bevallen heel erg goed. De filters doen robuust aan. Enige waar ik last van heb bij het filter dat op de groothoek lens zit dat er aan de hoeken een rand onstaat van het filter. Is weg te krijgen door de lens niet helemaal in groothoek te plaatsen. Ben er nog niet helemaal achter of dit door vuil wordt veroorzaakt (heb hem al behoorlijk goed opgepoetst) danwel normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

wwillem schreef op 30 augustus 2003 @ 23:57:
offtopic:
Ik heb er 5 min over gedaan voor ik door had dat jij het over filters had voor je fototoestel (of camera :?). Misschien even er bij zetten? 't Zal wel aan mij liggen, verder kan ik je ook niet helpen.
offtopic:
De volgende termen zouden je genoeg duidelijkheid moeten verschaffen m.i.
B+W
Hoya
Hama.
Nikon 50mm 1.8D
analoge SLR dus
Ik had geen moment nodig om te begrijpen waar het over ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP
  • Laatst online: 16:19

RSP

Volgens mij werkt het aanschaffen van een Polarisatie filter net zoals het aanschaffen van een raam, je kunt door allen heenkijken maar de een zal de warmte net wat langer vasthouden. alleen heb ik geen idee wat het voordeel is bij de "betere" polarisatie filter-merken, ik zelf heb een double coated Hoya Pola filter (58mm) en deze voldoet qua resultaten maar ook qua degelijkheid. de filter is bijzonder stevig en ziet er niet uit alsof hij binnen aanzienlijke tijd kapot zal gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Hm.... degelijkheid.
Ik heb mij Hama (voor m'n Canon Pro90IS) al eens laten stuiteren |:( meerdere malen |:( |:( |:(

Heeft hem gelukkig niet gedeerd.

Stevig is hij zeker.... Behoorlijk 'hufterproof' dus en zeker 'wfvn-proof' :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Topicstarter
wfvn schreef op 30 August 2003 @ 23:46:
Ik gebruik ook Hama. Een aardige verhouding tussen prijs en kwaliteit. B+W vind ik te duur.

Overigens gebruik ik een circular polarisatiefilter.
OK, een 'aardige verhouding' hoeft voor mij in principe niet. Ik wil gewoon een goed filter. Ik ben m'n lenzenspektakel aan het vervangen/inrichten met goed glaswerk, waardoor ik eigenlijk ook een goed stuk glas voor die lenzen wil hebben. Het 50mm 1.8D lensje wat ik noemde is geen dure lens, maar levert wel superscherpe beelden op met mooie kleuren. Een filter voor de lens is en blijft toch een extra stuk glas in de keten, wat het geheel toch kan verzwakken. Over niet onafzienbare tijd wil ik een leuke groothoeklens aanschaffen (waarschijnlijk Nikon 18-35), wat niet goedkoop is. Om daar dan een matig stuk glas voor te plakken wat de prestaties van de lens verlaagt...... mmmnee, daar zit ik niet op te wachten. :) Vergelijk het met het volgende, we nemen een Ferrari en leggen daar de naar-huis-rij bandjes van een Corsa uit 81 onder. Dan ben je waarschijnlijk niet meer als eerste weg bij het stoplicht. :)

Natuurlijk zullen Hama filters niet zo brak zijn als de bandjes in de analogie, maar als ik een lens van 600+ euro versier met een matig opzetstukje, dan had ik beter wat meer geld uit kunnen geven. Heb je vergelijkingen gemaakt van foto's met en zonder filter (beste is zelfde foto waar je 'em met en zonder hebt genomen)?
Anoniem: 63005 schreef op 30 augustus 2003 @ 23:58:
Maak gebruik van B+W ciculaire filters en bevallen heel erg goed. De filters doen robuust aan. Enige waar ik last van heb bij het filter dat op de groothoek lens zit dat er aan de hoeken een rand onstaat van het filter. Is weg te krijgen door de lens niet helemaal in groothoek te plaatsen. Ben er nog niet helemaal achter of dit door vuil wordt veroorzaakt (heb hem al behoorlijk goed opgepoetst) danwel normaal is.
Volgens mij hebben ze bij B+W daar de Slim-serie voor. Die zijn dunner en schijnen dus het vignetting bij groothoek tegen te gaan. Maar als je naar extreem grote hoek gaat, dan wordt het welhaast onmogelijk aan vignetting te ontkomen. Die Slim-dingen schijnen dus extra dun enzo te zijn, wat kan helpen.
wwillem schreef op 30 augustus 2003 @ 23:57:
offtopic:
wwillem, topictitel meldt al polarizing filters, net als de eerste zin. Het lijkt me redelijk duidelijk, maar ik zal de openingsposting speciaal voor jou aanpassen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dArtagnan
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-05 00:22

dArtagnan

Een voor allen, allen voor een

Ik heb zelf een Hoya fliter willen bestellen bij Hoya maar het duurt heel erg lang voordat hij wordt geleverd. De leveringstermijn van van de importeur is namelijk onbekend. Na 2 maanden heb ik mijn bestelling geannuleerd en bij de MediaMarkt een Hama polarizerfilter besteld (52mm) voor 25,99.

[ Voor 69% gewijzigd door dArtagnan op 31-08-2003 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Topicstarter
Hoya kun je volgens mij ook halen bij Konijnenberg. Ze hebben in ieder geval een hoop Hoya spul online staan. Op zich maakt het me niet zoveel uit, want ik kan 'em desnoods uit de VS meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 90133

bij de mediamarkt verkopen ze ook hoyafilters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Topicstarter
Welke series hebben ze daar? Bij o.a. Konijnenberg zag ik dat Hoya een hoop verschillende filters aanbiedt, in een hoop verschillende prijsklassen (met waarschijnlijk ook een hoop verschillende kwaliteitsniveau's), dus een breed assortiment is wat mij betreft wel welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_Frame
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:02
Foto-video-shop.nl heeft ook een Breed assortiment filters. Zowel Hoya als B+W.
Ik gebruik zelf een Hoya Super Circular Polarizing 52mm.

Hier kan je de nodige info vinden over Hoya Filters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Topicstarter
Die foto-video-shop heeft inderdaad veel spul, bedankt voor die link. Prijzen voor een aantal zaken zijn ook errug gunstig. :)

Het aanbod van Hoya vind ik nogal uitgebreid. Als ik bij Konijnenberg kijk, dan zie ik van Hoya:
• Hoya Circ. Polarisatie digitaal
• Hoya Polo Circulair HMC Pro 1 serie
• Hoya Polo Circulair HMC serie
• Hoya Polo Circulair HMC Super serie
• Hoya Polo Circulair HMC Ultra serie
• Hoya Polo Circulair Standaard serie
• Hoya Polo Circulair Standaard Wide-Angle

Dat zijn nogal wat verschillende soorten, waar het verschil me tussen ontgaat. Wide-angle is natuurlijk wel duidelijk, en die dingen met de verschillende lagen (HMC), maar er staat niet echt duidelijk aangegeven wat waarvoor dient. De prijzen lopen overigens ook sterk uiteen, dus er zullen natuurlijk wel aanwijsbare verschillen zijn. Maar de foto-video-shop heeft voor een aantal zaken mooi scherpe prijzen zag ik al. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88930

Ik heb meerdere filters van het merk Cokin en ben hier heel tevreden over.
Je hebt een adapter-ring nodig voor elke lens met een andere diameter en daarna werk je met een houder waar je verschillende filters in kunt plaatsen.

Het polarisatie filter gebruik ik echter niet vaak, de kleurfilters deste meer.

http://www.cokin.com/

De betere fotovakhandel zou je hieraan moeten kunnen helpen.

Mijn polarisatie filter zat in een setje met: houder, sterfilter, blauwe lucht filter en een diffuser. Het was een thema pakketje voor sneeuw en ijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:45

BaRF

bijna kerst

Pol filters zijn van die dingen waar je het ook echt van mérkt als je er wat meer voor uitgeeft. De coating op bv de B&W's is gewoon de moeite waard! :) Glas weerspiegelt, denk maar eens aan een etalageruit. Het licht dat weerspiegelt wordt, gaat uiteraard niet dóór het glas, en dat betekend dus dat er minder licht doorheen gaat. Hetzelfde is het geval bij bv de Hama filters. De B&W en Hoya's daarintegen hebben die speciale coating om die reflectie's tegen te gaan, en je zult dus minder licht verliezen :)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:45

BaRF

bijna kerst

Anoniem: 88930 schreef op 01 September 2003 @ 13:33:
Ik heb meerdere filters van het merk Cokin en ben hier heel tevreden over.
Je hebt een adapter-ring nodig voor elke lens met een andere diameter en daarna werk je met een houder waar je verschillende filters in kunt plaatsen.

Het polarisatie filter gebruik ik echter niet vaak, de kleurfilters deste meer.

http://www.cokin.com/

De betere fotovakhandel zou je hieraan moeten kunnen helpen.

Mijn polarisatie filter zat in een setje met: houder, sterfilter, blauwe lucht filter en een diffuser. Het was een thema pakketje voor sneeuw en ijs.
is alleen af en toe beetje lastig omdat het vrij groot is (en vierkant!) Dat polarisatie-filter, is dat niet heel vervelend 'richten'?

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

BaRF schreef op 02 September 2003 @ 07:47:
[...]

is alleen af en toe beetje lastig omdat het vrij groot is (en vierkant!) Dat polarisatie-filter, is dat niet heel vervelend 'richten'?
De Polarisatiefilters van Cokin zijn rond (met kartelrandje).
De houder heeft een positie (dichtst bij de lens) waar ronde filters in kunnen.
Door het filter te draaien kun je het filter instellen.

Het enige waar je rekening mee moet houden is de autofocus. Dit kan er voor zorgen dat het filter draait, maar dit zal bij elk filter het geval zijn.
Na een beetje oefening kun je de filterhouder met een vinger stil houden en heb je dus geen last van de autofocus.

De vierkante filters hebben (voor mij althans) een groot voordeel.
De verlopende filters, zoals bv. blauwe lucht en sunset, kun je in positie verschuiven. Als je een opname maakt van een palmenstrandje met een helderblauwe zee, dan is het wel zo mooi als je de kleurovergang halverwege het sunset filter ook daadwerkelijk op de horizon kan leggen zonder dat je de toppen van je palmboomjes moet missen.
In de houder kun je meerdere filters tegelijk gebruiken en ze zijn behoorlijk snel te wisselen want ze zitten niet geschroefd.
Met deze filters kun je echt hele leuke effecten krijgen. Ik heb bv. foto's gemaakt in de stromende regen waarbij de filters er voor zorgden dat het leek alsof het stralend zonnig was (warmte filter en half blauw filter voor de lucht).
Als je het half blauw filter omdraaid, dan kun je het weer gebruiken om de zee (of ander water) een tropisch uiterlijk te geven. :P

Als je foto's maakt met filters, geef dit dan wel heel duidelijk aan bij de fotoboer waar je ze laat ontwikkelen.
Die automatische afdruk machines passen automatisch kleurstelling aan zodat ze op een 'redelijk' gemiddelde uitkomen.
Voor gewone foto's is dat niet zo erg, echter ze kunnen je gefilterde plaatjes behoorlijk verknallen. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Laatst online: 06-05 17:14
Ik heb zelf een Hoya HMC filter en deze bevalt me zeer goed, ik krijg er echt mooiere foto's door, vooral die mooie blauwe lucht.
Anoniem: 88930 schreef op 02 September 2003 @ 13:00:
[...]

Als je foto's maakt met filters, geef dit dan wel heel duidelijk aan bij de fotoboer waar je ze laat ontwikkelen.
Die automatische afdruk machines passen automatisch kleurstelling aan zodat ze op een 'redelijk' gemiddelde uitkomen.
Voor gewone foto's is dat niet zo erg, echter ze kunnen je gefilterde plaatjes behoorlijk verknallen. :(
Dat is een hele goeie tip.
Probleem is alleen dat ik m'n foto's gemixt geschoten heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gman schreef op 02 september 2003 @ 13:13:
Ik heb zelf een Hoya HMC filter en deze bevalt me zeer goed, ik krijg er echt mooiere foto's door, vooral die mooie blauwe lucht.

[...]

Dat is een hele goeie tip.
Probleem is alleen dat ik m'n foto's gemixt geschoten heb.
Als je die geknipt hebt met een degelijke SLR, merklenzen en een fotorolletje van de bekende merken, dan zou het bij ongefilterde foto's ook goed moeten gaan.
Ze stellen de machine wel altijd in op het merk en type van het rolletje, dus kleurafwijkingen tussen merken en typen zou je niet moeten merken.

Ze doen die kleurcorrecties omdat er veel fototoestelletjes van oeroeboeoroe merken rondzwerven. Het meerendeel van deze dingen hebben geen fatsoenlijke lenzen. De toegepaste kleurcorrecties zijn doorgaans een redelijk goed compromis. Het is echter niet nodig als je goede spullen gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Topicstarter
Nou, ik heb besloten een Heliopan filter aan te schaffen. Het gaat om een Heliopan Circular Polarizer met SH-PMC coating erop, van 52mm. Qua optische kwaliteit zijn deze min of meer gelijk aan B+W, misschien wat beter, mechanisch net wat steviger. Het glas is van Schott. In Nederland zijn ze slecht leverbaar, maar een kennis van me heeft een zaak die het importeert. Het filter kostte net zoveel als op de prijslijst, 65 euro.

Website: http://www.heliopan.de
Zaak waar ik het gehaald heb: http://www.fotohuisrovo.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-04 21:19
dit is wel een erg grote schop, maar ik wil alle info over pola filters een beetje bij elkaar houden...

igg, ik heb dus net een polarisatie filter gekocht (minolta 52mm)
het werk heel aardig, dus nu wil ik ook zo'n ding voor m'n andere lens.

maar ik vroeg mij eigenlijk af of er nog veel verschil zit in de verschillende merken?
ik heb op marktplaats de volgende filters gevonden:
Hoya Ciculaire polarisatie filter
Cokin filters A-serie Linear Polarisatie A160
Izumar

en wat is het verschil tussen een Ciculaire en een lineare filter? (voorbeeld foto's?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01-2021
Hillie (8> O+

Heb op mijn F50 een Miranda, B+W of Hama; weet ik niet uit m'n hoofd. Weet wel dat deze niet su-per-de-luxe is, alhoewel t stom stuk glas wel € 40,- kostte toendertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
zo wordt ik wel vaker genoemd (hoofdzakelijk door de vrouwen :P )
Heb op mijn F50 een Miranda, B+W of Hama; weet ik niet uit m'n hoofd. Weet wel dat deze niet su-per-de-luxe is, alhoewel t stom stuk glas wel € 40,- kostte toendertijd.
maar weet je toevallig het verschil tussen die twee verschillende type ? want er is maar weinig over te vinden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 66714

ik wil een pola en liefst ooke en uv filter voor op mn digitale cam kopen, maar kunnen die op elkaar, en zijn er setjes te koop? helemaal leuk zou ik t vinden als ik er ook nog een zonnekap op kon zetten, maar gaat dat, en waar koop je die?>

waarom staat dit topic trouwens niet in FOT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 109210

Het verschil tussen de twee (correct me if I'm wrong) is dat de lineare voorral gebruikt wordt om schitteringen weg te nemen, en de circulaire goed werkt tegen reflecties. Doorgaans werkt de circulaire het best als all-rounder.

Het mooie (soms niet) is dat de circulaire meteen als UV filter werkt. Je hebt dus geen extra filter nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-05 06:06
Anoniem: 109210 schreef op 19 oktober 2004 @ 16:31:
Het verschil tussen de twee (correct me if I'm wrong) is dat de lineare voorral gebruikt wordt om schitteringen weg te nemen, en de circulaire goed werkt tegen reflecties. Doorgaans werkt de circulaire het best als all-rounder.

Het mooie (soms niet) is dat de circulaire meteen als UV filter werkt. Je hebt dus geen extra filter nodig.
Het verschil heeft voornamelijk te maken met het autofocus systeem van de camera.
Het schijnt dat met een lineair filter de AF niet meer goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Laatst online: 01-05 10:37

Remy

I usually get 100% accuracy

Hmm, deze is wel heel behoorlijk oud :) Hij gaat wel naar Fotografie iig :)

[ Voor 50% gewijzigd door Remy op 19-10-2004 18:01 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15485

delict schreef op 19 oktober 2004 @ 16:57:
[...]

Het verschil heeft voornamelijk te maken met het autofocus systeem van de camera.
Het schijnt dat met een lineair filter de AF niet meer goed werkt.
Klopt, al steeds meer AF systemen dit wel aankunnen. Een voordeel van een circulair pola filter is dat je de mate van de werking van de pola kan "doseren". Hama schijnt een ander label te zijn voor Hoya, maar het "komt uit dezelfde fabriek" argument zegt niets over de kwaliteit. Ik heb nu een tweedehands Hoya pola (circulair)bij KM gehaald voor €25 en ik ben net nog bij de Erasmusbrug nog even los gegaan. Helaas wel analoog, maar dan kan ik mooi met cross-processing aanklooien. 8)7

Kleine edit want ik liep te prutsen

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 15485 op 19-10-2004 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
Anoniem: 109210 schreef op 19 oktober 2004 @ 16:31:

ik heb hier dus al zo'n filter liggen (Minolta POLARIZATION FILTER 52N) maar met deze filter draai ik dus beide weg (schitteringen en reflexies) dus ik weet niet wat voor een filter dit nu is :?... iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

:) circ pola. Een schittering IS een reflexie van zonlicht (bijv. op water of natte blaadjes aan een boom) Deze haalt ie weg, waardoor de kleuren dieper en mooier zijn. Zelfde geintje met waterdruppeltjes in de atmosfeer, waardoor de lucht donkerblauw (tot zelfs zwart) kan worden. Ik ga maar eens op zoek naar een pola filtertje. Ik woon praktisch naast de FOKA dus dat moet goed komen.
Nou nog uitzoeken welke maat mijn Raynox WCON-x0.7 nodig heeft.
Heeft iemand een idee of ik zonnekappen op mn cam kan krijgen? liefst op de WCON vanwege de grotere kans op flares bij een breder bereik, maar anders op de 'gewone' lens van mn oly c-740 is ook ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Laatst online: 07-05 11:48
Is er misschien iemand die een voorbeeld kan posten van eenzelfde locatie met en zonder polarisatie filter? Ik weet dat het iets met schittering (tegen schittering) doet, maar kan me er geen beeld bij vormen.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zonder:
Afbeeldingslocatie: http://www.agfanet.com/en/cafe/photocourse/digicourse/lesson16/images/noresize_12.jpg

met pola:
Afbeeldingslocatie: http://www.agfanet.com/en/cafe/photocourse/digicourse/lesson16/images/noresize_13.jpg

zonder
Afbeeldingslocatie: http://www.agfanet.com/en/cafe/photocourse/digicourse/lesson16/images/noresize_14.jpg

met
Afbeeldingslocatie: http://www.agfanet.com/en/cafe/photocourse/digicourse/lesson16/images/noresize_15.jpg

geleend van : AGFAnet.com

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 66714 op 20-10-2004 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mijn raynox convertor heeft aan de voorkant 62mm, en mn adapter-tube heeft geloof ik 52 mm., wat kost een pola filter voor 62mm ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 52687

Anoniem: 66714 schreef op 20 oktober 2004 @ 13:44:
mijn raynox convertor heeft aan de voorkant 62mm, en mn adapter-tube heeft geloof ik 52 mm., wat kost een pola filter voor 62mm ongeveer?
Ik heb een 77mm. van Luxon, die was 40 euro :)
Weet eerlijk gezegd niet of dat een topmerk is ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Laatst online: 23:07

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ik heb zelf een hama. B+W is volgens mij niets beter, maar wel duurder.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Knuppelhout

Foka zou ik wel mee oppassen. Ze hebben alleen B+W of Hama en daar kwamen ze aanzetten met dat Hoya gefabriceerd vwerhaal. Ik vindt de Foka niet echt goed. Bij KM heb je meer keuze en ook een lagere prijs. Daarintegen kan je wel eens odnerhandelen over de prijs bij Foka.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

KM? wasda? is dat die fotozaak in 't centrum v rotterdam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Anoniem: 66714 schreef op 20 oktober 2004 @ 14:45:
KM? wasda? is dat die fotozaak in 't centrum v rotterdam?
offtopic:
KM staat voor Konica Minolta ;)

Tenzij ik mij vergis en het inderdaad een fotozaak is ;)

edit:
Ah het is dus een fotozaak 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Fludizz op 20-10-2004 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-05 00:04

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Zijn de filters van Nikon zelf slechter als die van B+W ?
Want op de site van Nikon zie ik ook filters van hun zelf staan namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Km= Kamera-Express zie www.kamera-express.nl

@Bleeker: Ik geloof dat die van Nikon in veel gevallen zelfs beter zijn dan die van B+W. De prijs is daarbij navenant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-05 00:04

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Tag-Team, thx :) Zal dan maar eens kijken waar die te krijgen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

was een skylight filter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is een kleurfilter. Ik heb er toevallig een per ongeluk maar dat is om de kleuren een beetje te verzachten met "hard" licht overdag. Het is een licht roze filter, maar dat zie je nauwelijks. Het is wel iets anders dan een UV filter wat voornamelijk is bedoeld op grote hoogte om de blauwe UV zweem uit je foto's te filteren. In dagelijks gebruik is het ook goede bescherming voor je lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
hoe zijn de polarisatie filters van izumar? die zie ik namelijk wel erg veel te koop staan voor een zeer lage prijs (geeft mij een beetje het gevoel dat het goedkope troep is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Laatst online: 05-05 17:52
Priyantha Bleeker schreef op 20 oktober 2004 @ 14:56:
Zijn de filters van Nikon zelf slechter als die van B+W ?
Want op de site van Nikon zie ik ook filters van hun zelf staan namelijk.
De Nikon-filters zijn kwalitatief ongeveer de beste filters die je kunt krijgen. De polarisatiefilters hebben een hele brede rand om aan te draaien, en ze zijn dunner dan gewone filters (slimline dus). Ook verlies je met de Nikon-filters minder licht dan gewone polafilters.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimm2
  • Laatst online: 05-05 20:16

nimm2

.

ik heb een luxon polafilter. 58 mm en kostte ongeveer 20 euro. heb echter het idee dat ik met een beter filter betere resultaten kan boeken, bijv met b+w filter.

bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://www.rogiermastenbroek.nl/plaatjes/content_old/italia2004/italia23.jpg
gemaakt met eos 300d (rebel) met kitlens

let even niet op de USM, die is nl veelteveel van het goede, komt door een sharpening action die niet geschikt is voor webafbeeldingen

[ Voor 5% gewijzigd door nimm2 op 25-10-2004 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ nimm2

Ik vindt het een behoorlijke foto en ik kan zien dat je een pola filter hebt gebruikt. Lijkt me dat je met een andere lens niet ee grote verbetering zal krijgen. Als ik kijk naar de hoek(in casu 90 graden) tov de zon waarnaar je hebt gefotografeerd klopt dat ook. Ik denk dat het misschien een beetje aan andere omstandigheden ligt. Halve bewolking neemt het pola effect ook een beetje weg volgens mij en dat je midden op de dag hebt geschoten helpt ook niet ivm met hard licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 125650

Hai,

Zijn er mensen die een bepaald filter standaard op de camera hebben zitten? Bijvoorbeeld het UV filter of Pola filter? Dit in het kader van het beschermen van de lens zonder al teveel bijeffecten????

Gr.
Ton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
Ik heb standaard een Nikon 52mm multicoated UV-filter op m'n 50mm-lens zitten, zodat ik geen lensdop hoef te gebruiken. Op m'n grotere lenzen gebruik ik er geen, en gebruik ik wel de lensdop.

Het is niet aan te raden standaard een polafilter op je lens te doen, omdat je dan ruim de helft tot driekwart van je licht kwijtraakt.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb een UV en een lensdop. Los van het feit dat je met een pola standaard op een lens zet licht kwijtraakt is het wel ff zuurder als je op je dure pola filter krassen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimm2
  • Laatst online: 05-05 20:16

nimm2

.

nadeel van een uv+pola is dat je met groothoekbeelden snel last krijgt met vignettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
Dan schroef je toch gewoon één van de filters eraf? Of bedoel je dat de filters zelf ueberhaupt al te dik zijn? Daarom moet je voor ultragroothoeken eigenlijk slimline filters gebruiken.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakoina
  • Laatst online: 05-04 08:57

Dakoina

Newbie archer

sorry vr topic bump, maar tegenwoordig bestaan er hybride UV-Polarisers, zo heb je maar 1 filter nodig eigenlijk

zal straks nog een scan probere uploade van een polariser test uit magazine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
Je hebt ook Pola+skylightfilters, maar dat lijkt me niks. Ik gebruik m'n UV-filter eigenlijk alleen als bescherming. Als ik een goede pola zou hebben, zou ik hem niet graag als bescherming op de lens laten zitten.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Dat sowieso niet, want hij werkt ook prima als grijsfilter met een filterfactor tussen de 2 & 3. Die laat ik echt niet standaard op mijn mooie lichtsterke objectief zitten! Volgens mij filtert een pola uberhaupt ook al UV eruit BTW.

Je hebt ook red-hencers & pola's ineen (totaal nutteloze toevoeging) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakoina
  • Laatst online: 05-04 08:57

Dakoina

Newbie archer

Voila, zoals beloofd een kleine uiteenzetting door het magazine Photography Monthly :)
Page 1:
Afbeeldingslocatie: http://img11.exs.cx/img11/3885/polarisers15ef.th.jpg

Page 2:
Afbeeldingslocatie: http://img70.exs.cx/img70/5699/polarisers4xh.th.jpg

Thanks to ImageShack for Free Image Hosting (aangezien Tiscali mijn webspace ni wil in orde brengen :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:33

Zoefff

❤ 

Ik heb zelf de Polarizer van B&W, werkt uitstekend en ben er erg blij mee :)

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/41918/full.jpg

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Die review is wel een beetje tam. Ik had eerder verwacht dat ze die platen even met een goede projector hadden geprojecteerd en tenminste een scan van de diverse platen bij de betreffende filter hadden geplaatst. Maar goed, het is leuk om eens wat te lezen over merken waar je nog nooit van hebt gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 173646

Ik ben van plan om bij mijn EOS 350 d een polarisatiefilter te kopen. Maar ik heb daar dus wat dingen over gelezen. En kwam onder andere op het gebruik van het filter op meerder lenzen. Ik vind het beetje zonde om dan voor meerdere lenzen die filters te kopen. Dus ik zat meer te denken aan adapterringen voor de verschillende lenzen en dan 1 polafilter.

Nou las ik op de site van een exklasgenoot dat hij het cokin systeem had. En daar heb ik dus meer over gelezen. Wat kunnen jullie daar over vertellen? En welk systeem is goed bij een EOS 350 d?

Ik heb de standaard 18-55 lens van Canon zelf. En een tamron 70-300 met macro.

In de toekomst ben ik van plan nog een groothoek aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
groothoek? dan is het simpel:
koop dan iets van 72mm of 77mm filters. en dan voor de rest van je lenzen adaptors.
Kwaliteit hangt hoofdzakelijk af van de gebruikte coating. Ik heb veel positieve verrhalen over nikon gehoort omdat die net even wat meer licht doorlaten. Als je voor een ander merk gaat let dan op de ontspiegel coating, anders krijg je er heel veel/rare lensflares.

ik gebruik zelf nu 72mm b&w + mrc coating

[ Voor 6% gewijzigd door hilbren op 16-04-2006 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taaiewillem
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-02-2024
Een (huidig)circulair polarisatiefilter neemt meer licht weg dan een (vroeger) lineair polarisatiefilter. Dit komt omdat een CP filter feitelijke een lineair filter is waar achterop een laagje is gekit dat gemiddeld een kwart golflengte dik is. De werking is als volgt: Het voorste deel laat alleen licht door dat min of meer in een bepaalde richting is gepolariseerd. Dat "min of meer "heeft te maken met de kwaliteit van de laag èn de doorgelaten golflengte. Erg kortgolvig licht (donker paarsblauw bijv.) laat zich haast niet polariseren, vandaar dat je door twee gekruiste polarisatoren altijd nog wat donkerblauw licht ziet.
Het tweede laagje verstoort de polarisatie van het reeds doorgelaten licht, zodat het zich weer als ongepolariseerd licht gedraagt. Maar dan is de schittering op het water of weerkaatsing in de etalageruit allang door de voorste laag weggenomen! Licht dat door schuine reflectie van spiegelende oppervlakken gepolariseerd is geraakt, proberen we dus weg te krijgen met een filterlaag dat juist déze polarisatierichting tegenhoudt. Vervolgens wordt dit overgebleven licht weer door elkaar gehusseld door het tweede laagje. De huidige sensoren in camera's maken vrijwel zonder uitzondering gebruik van reflecterende spiegeltjes of prisma's, waardoor het licht wederom wordt gepolariseerd! Zou er nu door een lineair polarisatiefilter heen, licht nogmaals gereflecteerd worden naar de fotosensor die de belichtingstijd bepalen moet, dan is het onvoorspelbaar hoeveel (nogmaals gepolariseerd) licht er op de sensor terecht komt. Gemiddeld zou je dan flinke overbelichting in het gros van de gevallen krijgen, omdat de sensor denkt dat er minder licht is dan in werkelijkheid het geval is. Hopelijk is deze uitleg duidelijk genoeg?
Wat de kwaliteit van de filters betreft zijn Hoya en B&W top, met navenante prijs. Een goede coating is wel belangrijk omdat je extra spiegelingen in het objectief krijgt die het beeldcontrast aantasten. Als je een camera met wisselobjectieven hebt, bedenk dan dat een CP filter meestal geen mooi effect heeft bij extreme groothoeken,wegens de varierende polarisatie van het blauwe hemellicht met betrekking tot de plaats van de zon aan de hemel. Scherptefanaten kunnen beter geen Cokinfilter gebruiken omdat een plastic filter nu eenmaal de topscherpte van een lens aantast.
Als je lenzen met verschillende frontschroefdraad hebt, koop dan een filter voor de grootste diameter en gebruik verloopringen voor de kleinere lenzen. Hierdoor heb je ook minder kans op donkere hoekjes bij groothoeklenzen. Dit waren wat algemene opmerkingen. Succes met het filteren!

'We zullen wel zien' zei de kat en loosde in de suikerpot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829

Scherptefanaten kunnen beter geen Cokinfilter gebruiken omdat een plastic filter nu eenmaal de topscherpte van een lens aantast.
Het polafilter van Cokin is gewoon glas hoor, en nog multicoated ook. Hun effect- en kleurverloop filters zijn wel van kunststof, en mede door het gebrek aan coating (en door de krasgevoeligheid) kost dat wel iets aan scherpte en vooral contrast.

Maar in de tijd dat fotografie per definitie analoog was, en nabewerking in de doka duur en omslachtig, namen we dat kleine beetje kwaliteitsverlies voor lief. Zelfs nu is 't vaak handiger en beter om bij het fotograferen zelf al het gewenste effect aan te brengen (een blauw of sepia verloopfilter bv. om de lucht te versterken) dan achteraf met Photoshop oid. Je ziet dan nl. ter plekke door de zoeker of dit het effect is dat je zoekt.

Neemt niet weg dat achteraf "klooien" met Photoshop een hele leuke bezigheid is, net als vroeger in de doka. Doordrukken, tegenhouden, kleurfiters, solarisatie, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:21

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Ik heb zelf een 58mm circular polafilter en een UV filter van Kaiser Optik. Ik wilde eigenlijk een Hoya hebben, want ik vond B&W te duur.

Ik wilde echter niet op internet bestellen, omdat ik niet wist of e.e.a. wel op mijn Panasonic DMC-FZ5 zou passen. Dus ik ben naar de lokale fotovakwinkel gegaan.

En maar goed ook! Want wat bleek... de camera kon geen 55mm filters hebben ivm. de korte schroefdraad. Oplossing was een 55>58mm verloopring erop te zetten, en het past allemaal perfect.

De fotograaf had dus geen Hoya, wel B&W in het hoge segment, en Kaiser in het lage segment. Voor amateurs/budgetfotografen was Kaiser meer waar voor zijn geld dan B&W, maar die laatste was wel kwalitatief beter.

Ik heb de UV filter standaard op mijn camera zitten. Dus die is alvast nuttig :)

De pola filter heb ik nog niet kunnen testen, dat ga ik over een maandje doen, in de Italiaanse Dolomieten :)

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

B&W is, zoals her vaker gemeld, duur, maar is wel bijzonder goed. Ik heb voor mijn B&W 62mm circ pola (t.b.v. mijn Sigma 18-200 lens) €95,- betaald. Toegegeven ik had 'm misschien ook wel ergens voor €85,- kunnen vinden, maar ik had geen zin om er stad en land voor af te reizen.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 126684

Ik wil voor mijn Olympus E-500 DZK ook een pola filter kopen en denk dat ik voor de B&W gaan. Vraagje:
- Vanaf/Tot welke effectieve brandpuntsafstand is een slim filter handig (14-45 mm / 40-150 lenzen heb ik)
- Kan het kwaad om met een slim filter te schieten in het geval van een telelens (zodat ik dus voor beide lenzen hetzelfde filter kan gebruiken)
- Wat houdt MRC in? Heeft dit erg veel verschil?

bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:40
14-45 wordt 28-90 hé, slim is dan niet nodig. MRC is multi * coated, wel fijn, anders krijg je last van flares.

[ Voor 43% gewijzigd door simon op 19-04-2006 17:37 ]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Vraagje, ik heb allemaal 77mm objectieven en wil weer een pola hebben, aangezien mijn 24-70 een pola had maar die was 82mm en dat past niet.

Nu is die 77mm MRC pola van B+W gigantisch duur. Zijn er ergens betere alternatieven (wél coated) die goedkoper zijn, en zo ja waar :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Fairy schreef op woensdag 19 april 2006 @ 17:42:
Vraagje, ik heb allemaal 77mm objectieven en wil weer een pola hebben, aangezien mijn 24-70 een pola had maar die was 82mm en dat past niet.

Nu is die 77mm MRC pola van B+W gigantisch duur. Zijn er ergens betere alternatieven (wél coated) die goedkoper zijn, en zo ja waar :?
Step-down-ring? Ik heb vanmiddag een 77mm Hoya besteld voor GBP23,49 (€34).....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

een 77mm Hoya circ polarisatie filter?

daar mag je dan best wel ff een linkje van plaatsen van die shop

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

fenrir schreef op woensdag 19 april 2006 @ 21:53:
een 77mm Hoya circ polarisatie filter?

daar mag je dan best wel ff een linkje van plaatsen van die shop
http://stores.ebay.nl/Tradingoo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:40
http://cgi.ebay.nl/New-Ho...egoryZ15217QQcmdZViewItem

dat product dus, maar shit, PayPal, heel onhandig.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ik vind PayPal ideaal, gebruik het volop voor eBay. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

He effe een vraag. Ik heb er nu een MRC pola bij van B+W en heb al een UV MRC van B+W er op zitten.

Nu heb ik de UV ter bescherming, dus ik wil die er graag op laten zitten, maar ook de Pola kunnen gebruiken. Is dat te doen? Qua vignettering zal het niet uitmaken omdat het een crop camera is, maar qua optisch, is dit te doen? Zijn wel topfilters dus wat dat betreft :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
  • Laatst online: 25-04 13:11
Maar dat is gewoon een ultra goedkoop filter, zonder ook maar enige vorm van coating. Dat schiet nog niet echt op toch? Beter kijk je uit naar een goede HMC/MRC/etc.

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63942

Fairy schreef op donderdag 20 april 2006 @ 20:42:
He effe een vraag. Ik heb er nu een MRC pola bij van B+W en heb al een UV MRC van B+W er op zitten.

Nu heb ik de UV ter bescherming, dus ik wil die er graag op laten zitten, maar ook de Pola kunnen gebruiken. Is dat te doen? Qua vignettering zal het niet uitmaken omdat het een crop camera is, maar qua optisch, is dit te doen? Zijn wel topfilters dus wat dat betreft :?
Als je allebei die filters al hebt, waarom probeer je het niet gewoon? Probeer, kijk, vergelijk en post hier op GoT... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Klusjesman
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Fairy schreef op donderdag 20 april 2006 @ 20:42:

Ik heb het eens gedaan (ook B+W MRC), toen bleven die filters aan elkaar vast zitten en kwamen pas na veel moeite weer van elkaar, ik zou het dan ook niet proberen. Je kunt beter je UV eraf halen en dan je Pola er op draaien, het opbergdoosje heb je dan toch al bij de hand.

[ Voor 3% gewijzigd door De_Klusjesman op 20-04-2006 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

De_Klusjesman schreef op donderdag 20 april 2006 @ 23:18:
[...]

Ik heb het eens gedaan (ook B+W MRC), toen bleven die filters aan elkaar vast zitten en kwamen pas na veel moeite weer van elkaar, ik zou het dan ook niet proberen. Je kunt beter je UV eraf halen en dan je Pola er op draaien, het opbergdoosje heb je dan toch al bij de hand.
Alleen moet ik het frontelement blootleggen, wat juist de momenten zijn waarop er dingen misgaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Sja, misgaan kan het altijd, dan moet je je spullen thuis in een vitrine laten staan en nooit meenemen. :) Je zou niet de eerste zijn die 2 filters niet meer van elkaar krijgt. Ik zou het zo doen als 'De_Klusjesman' beschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Fairy schreef op donderdag 20 april 2006 @ 23:25:
[...]

Alleen moet ik het frontelement blootleggen, wat juist de momenten zijn waarop er dingen misgaan...
Misgaan kan het altijd natuurlijk. Hoe vaak is bij jou al wat misgegaan op zo'n moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

begintmeta schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 13:22:
[...]

Misgaan kan het altijd natuurlijk. Hoe vaak is bij jou al wat misgegaan op zo'n moment?
Nog niet, maar dat betekent niet dat je lekker onvoorzichtig kunt gaan zitten wachten tot het wel misgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Fairy schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 16:26:
[...]

Nog niet, maar dat betekent niet dat je lekker onvoorzichtig kunt gaan zitten wachten tot het wel misgaat.
Klopt, maar als je gewoon rustig een filter wisselt gebeurt er niets, ik heb één keer toen ik niet goed oplette hete olijfolie op mijn frontelement gehad... Maar als je rustig de tijd neemt en de omgeving enigszins kunt voorspellen, kun je rustig een filtertje wisselen, zoals gezegd. In een zandstorm is het natuurlijk een ander verhaal, maar afhankelijk van de prijs van de polarizer wil je daar dan misschien een ook een filtertje voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Klusjesman
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Bovendien moet je beide filters er toch afhalen als ze vast blijven zitten en dan is je frontelement ook onbeschermd, nog langer zelfs dan snel een filter wisselen. Het is natuurlijk niet gezegd dat ze vast blijven zitten, maar het gebeurt toch zeer regelmatig.

[ Voor 25% gewijzigd door De_Klusjesman op 21-04-2006 22:27 ]

Pagina: 1