PC start niet helemaal niet meer op

Pagina: 1
Acties:
  • 244 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Arthur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-07 10:41
Beste mensen,

Sinds enige tijd wil mijn pc soms niet meer opstarten. De harde schijven spinnen dan op, fans beginnen te lopen, de zip-disk knippert een keertje, maar de cd-rom spelers niet. Het scherm blijft zwart, ongeacht hoe lang je hem aan laat staan. Vrijwel altijd deed hij het uiteindelijk na 2-10 keer proberen.

De pc zit op een stekkerdoos met een aan/uit schakelaars en 's nachts gooi ik de stekkerdoos altijd uit, zodat er geen stroom staat op pc/monitor/printer enzovoorts. Overdag staat hij vrijwel altijd aan.

Gedurende de afgelopen maanden is dat zo doorgegaan (geen zin/geld om iets te vervangen) en uiteindelijk heb ik vastgesteld dat de pc alleen die kuren vertoont als de stekkerdoos uitgestaan heeft - dus als de stroom eraf geweest is. Oplossing: stekkerdoos niet meer uit, probleem opgelost. Twee dagen geleden is de stroom er echter plotseling afgeweest en sindsdien start hij helemaal niet meer op, maar vertoont het oude euvel.

Zelf denk ik dat de voeding (AOpen 300W uit HQ08 kast) misschien het probleem is, omdat het alleen optreedt na stroomuitval. Bovendien reageren de cd-romspelers nergens meer op als de pc 'aan' staat, in tegenstelling tot de zip-drive (die spuugt disks uit indien gevraagd). Wisselen van de stroomkabels van de zipdrive en een cd-romspeler helpt niet. Daarnaast lijkt het er op dat meerdere ventilatoren tegelijk een schommeling in de snelheid laten zien (dacht eerst dat het er maar 1 was die gewoon wat aan het slijten was, maar het lijkt erop dat er minimaal 2 het tegelijk doen).

Voordat ik een nieuwe voeding of een nieuw moederbord ga kopen, is de vraag natuurlijk of iemand andere ideeën of suggesties over wat het probleem is en hoe dat op te lossen is. Liefst zo goedkoop mogelijk (student :P). In ieder geval bedankt voor het lezen tot hier :)

Systeemspecs: AOpen HQ08 met AOpen 300W voeding, Abit KT7-RAID, Duron 800, 512MB Noname, IBM30GB+Maxtor 80GB, Nonama 50x CD-Rom, Philips brander, iOmega interne Zip-drive, Geforce1 DDR, SCSI kaart, Fortissimo II geluidskaart, netwerkkaart.

Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy

• Max|Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-08 09:53

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

Lijkt mij op een falende voeding ja...

ma ma ma ma ma macron one

• Arthur
Ok nou dan zal ik die maar gaan vervangen. Als ik kijk in de Pricewatch dan zie ik dat de prijzen voor 300/350W voedingen nogal variëren: van €11 tot meer dan het vijfvoudige.

Ik volg de hardware niet zo nauwlettend meer als eerst, dus hoeveel kwaliteitsverschil zit er tussen die dingen? En wat zou eventueel een redelijke koop zijn vwb prijs/kwaliteit?

[ Voor 7% gewijzigd door Arthur op 31-08-2003 14:21 ]

Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 15:23
Als je voeding kaduk is waar het erg op lijkt dan heb je zoveel keuze, maar q-tec zijn redelijk goedkope en goede voedingen. Maar enermax is natuurlijk een heel stuk beter en duurder.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• The-Source
  • Laatst online: 19:14
Dat klinkt zeer bekend zie ook Chassis Fan remt tijdens POST af en systeem start niet door
Maar bij mij heeft een nieuwe voeding niet geholpen (ik start het systeem dan alleen met keyboard, mem, cpu, vga op en het systeem doet helemaal niets.
cpu wordt (zonder fan, wel met heatsink) heel erg langzaam iets warmer.

Zonder mem geeft hij wel aan dat hij iets mist maar met of zonder videokaart gebeurt er hetzelfde (hij komt dus niet bij de controle voor de videokaart).
Tot op heden heb ik voor me eigen systeem nog geen oplossing maar ik ga dinsdag (als ik niet moet werken) een nieuwe cpu proberen en anders gaat me mobo weer als RMA terug.
kevinp schreef op 31 augustus 2003 @ 14:27:
Als je voeding kaduk is waar het erg op lijkt dan heb je zoveel keuze, maar q-tec zijn redelijk goedkope en goede voedingen. Maar enermax is natuurlijk een heel stuk beter en duurder.
Er zijn volgens mij wel enermax versies die een 5volt probleem hebben (Zie search ;) )

[ Voor 22% gewijzigd door The-Source op 31-08-2003 14:28 ]

Taal fouten inbegrepen ;)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je eerst al eens een ATX reset gedaan?
in 95% van de gevallen lost die dit soort problemen op.

Verwijderd

Als de PC lang zonder stroom staat moet je in je BIOS even controleren of datum en tijd niet stil zijn blijven staan. Als dit het geval is dan is de batterij op je moederbord kaduuk.
Je kan natuurlijk ook even, als de PC niet meer aan gaat en geen beeld meer geeft, de batterij uit je moederbord halen en met een multimeter testen hoeveel volt er nog geleverd wordt door de batterij.
Misschien ten overvloede: Het is een grote knoopbatterij op je moederbord die 3,5 volt moet leveren....

De symptomen die jij beschrijft wijzen er op dat vervanging van de batterij de oplossing is.
't komt overigens héééél weinig voor...... Toch controleer ik tegenwoordig even de batterij via een BIOS check bij PC's die niet opstarten.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2003 14:43 . Reden: sgrijvvaud ]

• The-Source
Verwijderd schreef op 31 augustus 2003 @ 14:35:
Als de PC lang zonder stroom staat moet je in je BIOS even controleren of datum en tijd niet stil zijn blijven staan. Als dit het geval is dan is de batterij op je moederbord kaduuk.
Je kan natuurlijk ook even, als de PC niet meer aan gaat en geen beeld meer geeft, de batterij uit je moederbord halen en met een multimeter testen hoeveel volt er nog geleverd wordt door de batterij.
Misschien ten overvloede: Het is een grote knoopbatterij op je moederbord die 3,5 volt moet leveren....

De symptomen die jij beschrijft wijzen er op dat vervanging van de batterij de oplossing is.
't komt overigens héééél weinig voor...... Toch controleer ik tegenwoordig even de batterij via een BIOS check bij PC's die niet opstarten.
Maar een bios batt sloopt toch geen hardware?

Als het een reactie was op mijn topic ;) dan is dat in ieder geval geen oplossing omdat ik al 2 nieuwe batts geprobeerd heb (meerdere bios clears etc..)

• Arthur
Ok, iedereen bedankt voor de reacties tot zover :)

Even op een rijtje:

- Een ATX reset gedaan? Is dat niet dat je de voedingskabel uit je voeding haalt en dan de aan/uit knop 10s indrukt? Als dat zo is, dan heb ik dat zojuist gedaan en werkte dat niet :{

- BIOS Batterij is een idee, daar had ik zelf nog niet aan gedacht. Die zal ik zometeen eens even doormeten. Het mobo is overigens een jaar of 3 oud, maar ik zou denken dat een niet werkende bios-batterij alleen zou leiden tot het vergeten van datum/tijd en niet tot het niet meer opstarten.

- BIOS reset met de jumpers werkte niet

- KlaasBram: jouw probleem lijkt inderdaad verdacht veel op het mijne, behalve dat de mijne ook niet meer piept. Verder lijkt het heel erg op elkaar...... enig idee wanneer je een andere cpu kan testen? In denk zelf eigenlijk niet zo snel aan de CPU, omdat m'n computer het probleem al een tijd vertoonde, maar in het verleden altijd op een gegeven moment wel aanging.

[ Voor 3% gewijzigd door Arthur op 31-08-2003 19:18 ]

• The-Source
Arthur schreef op 31 augustus 2003 @ 19:17:
Ok, iedereen bedankt voor de reacties tot zover :)

Even op een rijtje:

- Een ATX reset gedaan? Is dat niet dat je de voedingskabel uit je voeding haalt en dan de aan/uit knop 10s indrukt? Als dat zo is, dan heb ik dat zojuist gedaan en werkte dat niet :{

- BIOS Batterij is een idee, daar had ik zelf nog niet aan gedacht. Die zal ik zometeen eens even doormeten. Het mobo is overigens een jaar of 3 oud, maar ik zou denken dat een niet werkende bios-batterij alleen zou leiden tot het vergeten van datum/tijd en niet tot het niet meer opstarten.

- BIOS reset met de jumpers werkte niet

- KlaasBram: jouw probleem lijkt inderdaad verdacht veel op het mijne, behalve dat de mijne ook niet meer piept. Verder lijkt het heel erg op elkaar...... enig idee wanneer je een andere cpu kan testen? In denk zelf eigenlijk niet zo snel aan de CPU, omdat m'n computer het probleem al een tijd vertoonde, maar in het verleden altijd op een gegeven moment wel aanging.
Zal dinsdag worden denk ik.
maar me cpu heeft geen schade maar misschien intern wel wat :/
Maar zelf vermoed ik het moederbord (bij mij dan )

Pagina: 1