Zelf kleding ontwerpen.

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

Topicstarter
(overleden)
Ik hoop dat hij in de goede forum staat, het is tenslotte W&G.

Ik & het modebeeld heden ten dage hebben wat onenigheid met elkaar, er wordt niet verkocht wat ik wil hebben en dus koop ik ook maar niks. Ik heb ondertussen alleen wel een probleem, want broeken slijten ook, en mijn garderobe begint wat karig te worden.

Ik heb voor mezelf dus besloten om mijn eigen kleding (eerst maar even kijken met broeken) dan maar te gaan ontwerpen.

Op papier een ruwe schets maken gaat dan ook wel prima, maar ik wil het toch graag wat netter/mooier hebben, en dus wil ik het eigenlijk gewoon op de computer maken. Ik heb alleen geen flauw idee welke software (die ook nog een beetje makkelijk/intuïtief te gebruiken is) ik daar nou voor moet gebruiken.

Wat zijn mijn eisen/wensen dan een beetje?

[list]
• Het programma moet makkelijk onder de knie te krijgen zijn.
• Ik moet verschillende materialen (textures) kunnen gebruiken (stof, leer, etc)
• Er moet een makkelijke tekenfunctie inzitten (voor het design/outline)
• De kleur- stof-echtheid moet redelijk á goed zijn (dus dat een (bv) grijze stoffen broek er ook echt uitziet als een grijze stoffen broek)
3d hoeft het niet te zijn, ik maak wel gewoon een voor/zij/achter aanzicht, zo worden patronen normaliter toch gemaakt.

Voor het daadwerkelijk maken van de kleding ga ik wel naar een kleermaker dus tips&trics over hoe het zelf het beste te maken zijn aardig bedoeld, maar niet nodig ;)

p.s. search gebruikt, maar kon niet echt een toepasselijk/nuttig topic vinden die hier over ging, wel over kleding designen an sich, maar daarin stond niks over welke software daar handig voor is.

[ Voor 8% gewijzigd door zion op 30-08-2003 19:49 ]

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Verwijderd

knitware kon ik vinden met google maar of dat is wat je zoekt?

meschien bestaat het ook wel hoor, een programma zoals je beschrijft maar kun je niet veel beter gewoon een soortje autoCAT pakken. wat matriaal en zooi ziet er op de computer toch altijd anders uit dan in het echt.

Verwijderd

voor lijnfiguren gewoon vectorprogsels begruiken, voor beeldende afbeeldingen iets als ps, net als anders. En verder zou ik gewoon wat stoffen inscannen, dan heb je al wel een goed beeld van wat je gaat krijgen gok ik

Verwijderd

Dit kun je toch makkelijk met photoshop doen? Ofniet?

Verwijderd

of met paint

Modbreak:

Dit soort onzinnige replies zitten we hier niet op te wachten

[ Voor 84% gewijzigd door crisp op 30-08-2003 22:44 ]

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

Topicstarter
(overleden)
Verwijderd schreef op 30 augustus 2003 @ 20:10:
Dit kun je toch makkelijk met photoshop doen? Ofniet?
Photoshop en makkelijk gaan bij mij niet in één zin. PS is ongetwijfeld heel simpel maar ik heb er altijd ruzie mee.
Met paint? dan heb jij toch een andere versie van paint dan ik ;)
Verwijderd schreef op 30 August 2003 @ 20:07:
knitware kon ik vinden met google maar of dat is wat je zoekt?
Nee, helaas ;)
meschien bestaat het ook wel hoor, een programma zoals je beschrijft maar kun je niet veel beter gewoon een soortje autoCAT pakken. wat matriaal en zooi ziet er op de computer toch altijd anders uit dan in het echt.
Ja, dat weet ik, maar het geeft wel een goed beeld van kleurcombinaties (hoe die elkaar mee/tegenwerken) en je kan eerst nog eens even kijken of je bepaalde dingen toch niet liever ergens anders (hoger/lager, meer/minder opvallend links/rechts) had willen hebben, en dat is wat lastig als je een kleermaker éérst je kleding laat maken en er dan achter komt dat je het toch liever anders had gezien.

[ Voor 51% gewijzigd door zion op 30-08-2003 20:56 ]

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:56

alienfruit

the alien you never expected

Men do et dit gewoon met papier en illustrator/photoshop, vervolgens laten ze ergens in verwegistan de kleding maken na wat testen natuurlijk.

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-08 18:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Nope, er zijn programma's, die vectorbased werken en zo complete confectiekleding in elkaar kunnen flansen. Geef de maten op, binnenmaten, noem maar op, je kunt zelfs tot in de kleinste details alles aangeven. Ik denk dat de enige kennis die je nodig hebt ligt in ervaring met vectorprogramma's zoals Illustrator.
Blaat nou niet Photoshop, pixelbased broeken op papier zetten is een no-go, en dan laten we het aansturen van een machinale stofsnijder etc. en naaimachines maar even helemáál buiten beschouwing. ;)

Een goede vriend van me designt voor een jeansmerk, en hij ontwerpt o.a. de spijkerbroeken. Ik zal hem eens vragen met welke software hij werkt, en of dat voor de particulier te krijgen is.

Hij stuurt de ontwerpen door, en dat wordt dus in grote aantallen direct geproduceerd, maar ik weet niet waar je voor één broek heen zou moeten (denk er ook aan dat het behoorlijke tekeningen worden, en dat een afdrukje op schaal op een A4'tje niet echt prettig werken zal zijn!).
Je zult ook alle stoffen zelf aan moeten leveren, denk aan rekbaarheid, krimpen / uitzetten van stoffen en dat sommige materialen dus niet met elkaar te combineren zijn.

Ik zou me nog eens goed bedenken als ik jou was, want het kan wel eens een tijdrovend en ook duur klusje worden, voor 1 kledingstuk per keer. 'Laten maken' is niet bepaald gratis. Ga dan liever eens goed shoppen, wees wat minder kritisch en koop gewoon wat óók goed staat.
En als dit echt je roeping is, en dat je vernieuwende kleding denkt te hebben... kijk dan eens bij je lokale kunstacademie / modeopleiding of er cursussen te volgen zijn. Kom je wat meer over het ontwerpen / uitwerken en de mogelijkheden te weten, en misschien kom je nog een leuke studente tegen die in haar vrije uurtjes wel wat van jouw plannen wil uitproberen :Y) ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Dark Blue op 30-08-2003 22:32 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• alienfruit

alienfruit

Ja, Dark Blue ik heb eens gevraagd aan een ontwerper van Dockers en hij deed het gewoon met illustrator/photoshop :?

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-08 18:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

alienfruit schreef op 30 August 2003 @ 22:33:
Ja, Dark Blue ik heb eens gevraagd aan een ontwerper van Dockers en hij deed het gewoon met illustrator/photoshop :?
Illustrator is nog begrijpelijk, maar Photoshop wordt echt niet gebruikt.

Wel natuurlijk om een complexe print als een foto op een kledingstuk op te maken.

edit:
maandag heb ik weer even overleg met die vriend, ik zal het hem dan even vragen.

[ Voor 11% gewijzigd door Dark Blue op 30-08-2003 22:40 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 16:43
offtopic:
dhr Ralph Lauren ontwerpt zelf helemaal nix, hij heeft ideeen en grove schetsen die 'ie uit laat werken :)

srry, moest er opeens aan denken toen ik dit las 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door ernst op 30-08-2003 22:46 ]

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

• alienfruit

alienfruit

Ja. Er is ook een merk die heel de wereld af gaat naar leuke ontwerpen en zijn naam erop plakt :)

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:21

crisp

Devver

Pixelated

Jongens en meisjes; hou het aub ontopic. Ik laat het topic hier staan omdat er hier mensen met professionele kennis op grafisch design vlak rondlopen; in SA wordt je voor de 'wolven' gegooid. TS is er niet bij geholpen als ik dit topic moet verplaatsen of op slot moet gooien...

Intentionally left blank

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:21

crisp

Devver

Pixelated

Na overleg toch dicht; dit is geen echte W&G issue, maar in deze staat wil ik 'm ook niet doorsturen naar SA. Hopelijk heeft TS er toch wat aan gehad ;)

Intentionally left blank

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.