Koelpaste tussen pootjes geheugenchip(s)

Pagina: 1
Acties:

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-08 11:39
Na uit een oude voeding een paar mooie grote heatsinks gesloopt te hebben, kwam de tweakers spirit naar boven, om daar maar eens een paar mooie heatsinks van te maken voor op het geheugen van me videokaart (een MSI GeForce 4 Ti 4200, de 64 mb versie).

Na 2 uur gezaag en geslijp waren ze klaar... dus trots ééntje erop zetten met 4 jaar oude koelpasta om te testen of hij de warmte wel goed opnam. Na 5 minuten werd de heatsink warm dus dit was een succes! Nog geen 5 minuten later zaten alle andere heatinks d´r op, en toen de test.

Ik zet m´n computer aan, en krijg meteen een partij strepen in gare dos vorm... Strepen van boven naar beneden met vreemde artifacts d´r in, dus bang dat d´r iets kortsluiting maakt de handel uit geslingerd en meteen de heatsinks eraf gehaald. Toen zag ik dat er bij 2 chips koelpaste tussen de pinnetjes gekomen was van de geheugen chips (de bovenkant van die pootjes staan bijna gelijk met de bovenkant van de chip, en omdat de heatsinks iets overlapten is het er tussen gekomen). Toen ze er af waren heb ik het nog een keer geprobeerd maar precies hetzelfde... toen heb ik zoveel mogelijk verwijderd met een doekje, en de restantjes met een naald verwijderd voor zover dat mogelijk was... maar ik krijg niet alles er (onder) uit...

Zullen de chips al doorgebrand zijn (worden niet snel warm.. maar wel gewoon "normaal" warm) of is er nog hoop. Kan ik niet de fan eraf halen en de hele zooi in een bak met aceton gooien o.i.d hopen dat de koelpasta oplost ofzo... Ik ben bereid alles te proberen, want hij kan d´r nooit op achteruit gaan, want nu doet ie toch niks....

Iemand enig idee of d´r nog weer leven in geblaze kan worden?

• paradoXical
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-06 19:43

paradoXical

The ParadoX

Schoonmaken maar

Als dat niet helpt > RIP makker...

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:26

Maximus

PhD i.o.

HarrieH schreef op 30 August 2003 @ 19:37:
Schoonmaken maar

Als dat niet helpt > RIP makker...
nee RIP prullenbak

het komt door je eigen toe doen dus daar geeft men niet garantie op.

You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online
M@ximuS schreef op 30 August 2003 @ 21:31:
[...]
nee RIP prullenbak
het komt door je eigen toe doen dus daar geeft men niet garantie op.
RIP is de afkorting van het Latijnse Requiescat In Pacem, wat zoveel betekent als "moge hij/zij in vrede rusten", dus ik snap jouw post over garantie niet helemaal :?

[ Voor 4% gewijzigd door 0siris op 30-08-2003 21:37 ]

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

0siris schreef op 30 August 2003 @ 21:36:
[...]

RIP is de afkorting van het Latijnse Requiescat In Pacem, wat zoveel betekent als "moge hij/zij in vrede rusten", dus ik snap jouw post over garantie niet helemaal :?
Of 'Rest In Peace' :+

Blijven proberen, ga elk moduletje af en kijk of je echt niets vergeten bent.

Verwijderd

Ik zou geen aceton gebruiken (te agressief) gebruik eerder 80% alcohol (of hoger) hiervoor.

• johnny.xxx
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-03-2025
pcb cleaner, verkrijgbaar bij de betere electronica handel.
is er speciaal voor bedoeld :)

Verwijderd

johnny.xxx schreef op 31 August 2003 @ 01:15:
pcb cleaner, verkrijgbaar bij de betere electronica handel.
is er speciaal voor bedoeld :)
Die kon ik niet :) NU wel :>

• m33p
En hoe werkt die PCB cleaner dan? is dat ook een vloeistof waar je de hele meuk in mieterd ofzo? want aan die stift gevallen heb ik nix want het zit echt bijna onder de chip.... maar nog net tegen de pootjes zeg maar...

Ik heb al alles wat ik weg kan krijgen weggekregen met een naald... maar die naald is te dik...

• Accident
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Accident

's Happen

PCB cleaner zit meestal in een spuitbus, dat op je kaart spuiten borsteltje er overheen en als je veel geluk hebt doet ie het nog..

Verwijderd

kheb es net hetzelfde gehad met mijn vorige kaart, bij boot allemaal tekens door elkaar en kleurtjes :p
ff opgekuist, opnieuw gedaan en alles werkte weer prima, dus niet te snel wanhopen, die dingen kunnen heus tegen een stootje (cfr mijn oude s3 trio die enkele jaren boven de verwarming aan de muur heeft gehangen, werkt ook nog prima ;))

• m33p
mischien een beeetje laat... maar mischien handig om te weten...

de kaart ligt ondertussen als een bouwpakket in de prullenbak.. na een aantal pogingen gewaagd te hebben. Eerst zoveel mogelijk alles weggehaald met een naald, daarna contact spray d´r overheen, laten inweken, en met een compressor alles schoon geblazen, dag laten drogen, weer blazen... en alles was helemaal schoon / droog.. maar helaas nog wel hetzelfde effect... Ik weet dus niet helemaal zeker of de contact spray nog wat had kunnen uitmaken... maja :)

toch bedankt, volgende wordt een ATI :)

Verwijderd

m33p schreef op 14 september 2003 @ 20:52:
mischien een beeetje laat... maar mischien handig om te weten...

de kaart ligt ondertussen als een bouwpakket in de prullenbak.. na een aantal pogingen gewaagd te hebben. Eerst zoveel mogelijk alles weggehaald met een naald, daarna contact spray d´r overheen, laten inweken, en met een compressor alles schoon geblazen, dag laten drogen, weer blazen... en alles was helemaal schoon / droog.. maar helaas nog wel hetzelfde effect... Ik weet dus niet helemaal zeker of de contact spray nog wat had kunnen uitmaken... maja :)

toch bedankt, volgende wordt een ATI :)
Ik geef je 15 euro voor die kaart :)

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:37

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

uhm... pcb reiniger is iets totaal anders dan contactspray....
met een beetje pech is jou kaart nu 1 groot bron van kortsluiting... (afhankelijk van de soort die je hebt gebruikt)
PCB reiniger is een alcohol oplossing met toevoegingen om bepaalde stoffen weg te halen. Jij hebt/had zogenaamde tuner spray nodig (video spray mag ook).

probeer nog een keer met tuner spray, misschien doet ie het dan nog...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• m33p
met bouwpakket bedoel ik een iets van 5 delig bouwpakket
Pagina: 1